Miksi kimalaiset eivät välitä ihmisestä eivätkä pistä, toisin kuin ampiaiset?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne pistävät pelätessään/puolustautuessaan, mutta kuolevat itse siihen.
Kimalainen ei yleensä kuole pistettyään. Mehiläinen kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Mikä noitten luontainen vihollinen on?
Susanna Koski
Kimalaiset on söpöjä pörhelöitä. Niitä pörrää kukkapenkissä aina paljon, mutta koskaan ei ole yksikään pistänyt kukkia kastellessa.
Minua ei myöskään ole ikinä pistänyt mehiläinen, vaikka niitäkin pihassa riittää. Ampiainen taas on pistänyt useaan kertaan ja usein en edes ole huomannut otusta, ennen kun se on tuikannut piston.
Mua on pistänyt kimalainen, se lennähti päin kun olin menossa ovesta ulos, tunsin että joku osui, aloin ottamaan kädellä että mikä, ja sit se pisti oikein kunnolla.
Oli kyllä yllättävän kipeä ja pakottava kipu, mutta ei se muistaakseni kovin kauaa kestänyt, alkoi saman päivän aikana jo helpottaa.
Ei sitä pelätä tarvitse, alkuun sattuu tosi lujaa mutta se hellittää siitä aika nopeasti.
Ampiaiset pistävät joskus huvikseen. Mutta jos sellaisen läpsäisee käsien väliin niin että vetää kädet heti erilleen niin amppari kuolee eikä ehdi pistää
Minuakin on kimalainen pistänyt, tosin se oli aivan omaa pöljyyttä. Pihalla oli lasten kahluuallas, jossa pörisijä räpiköi. Ei sattunut siinä hetkessä silmiin mitään keppiä tai muuta välinettä, joten käytin pelastamiseen etusormea. Ei olisi kannattanut. Pistos tuntui kyllä huomattavasti vähemmän kuin ampiaisen vastaava. Kimalaiset ovat silti ja edelleen 💚.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne pistävät pelätessään/puolustautuessaan, mutta kuolevat itse siihen.
Annoin väärää tietoa, eli eivät kai sitten kuolekaan:
KIMALAISEN PISTOS
Kimalaiset voivat pistää ihmistä käteen otettaessa tai puolustaessaan pesäänsä. Kimalaisten myrkkypistimessä ei ole väkäsiä toisin kuin kesymehiläisellä, ja ne voivatkin tuikata uhriaan useita kertoja. Pistos voi olla varsin kivulias.
https://www.hyonteismaailma.fi/hyonteiset/piha-ja-puutarha/kimalainen/
Pitää paikkansa. Minulla oli mennyt sisäänlentänyt kimalainen farkkuhousujen suojaan. Kun puin ylleni tunsin kipua kolmesta kohdasta vasenta jalkaani. Otin farkut pois ja sieltähän lensi kimalainen ulos. Eläinrakkaana päästin tappamatta ulos ikkunasta. Kesti pitkään pistokohtien paraneminen. Myrkkyä sillä varmaan oli pistoissaan melkoisesti, kun ei yleensä käytä mihinkään.
Näin kerran kun ampiainen iski kiinni yöperhoseen lennosta. Pisti sitä useita kertoja ja alkoi syödä kun perhonen oli vielä elossa ja jalat sätkivät
Vierailija kirjoitti:
Näin kerran kun ampiainen iski kiinni yöperhoseen lennosta. Pisti sitä useita kertoja ja alkoi syödä kun perhonen oli vielä elossa ja jalat sätkivät
😱😡
Aika harva ampiainenkaan pistää ilman syytä. Yleensä ei pistä ihmistä, joka ei ala hirveästi huitomaan. Painotus siis sanalla yleensä. Jos lähellä pörrää ampiainen, kannattaa ottaa rauhallisesti. Mehiläinen varsinkaan ei turhaan pistä, kun pistosta siltä lähtee oma henki. Kimalaisen pistosta en ole koskaan kuullutkaan, ennen kun luin tätä ketjua.
Onkohan ketään amppari tuikannut alapäähän?
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se villi luonto on.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva ampiainenkaan pistää ilman syytä. Yleensä ei pistä ihmistä, joka ei ala hirveästi huitomaan. Painotus siis sanalla yleensä. Jos lähellä pörrää ampiainen, kannattaa ottaa rauhallisesti. Mehiläinen varsinkaan ei turhaan pistä, kun pistosta siltä lähtee oma henki. Kimalaisen pistosta en ole koskaan kuullutkaan, ennen kun luin tätä ketjua.
Kaikkihan tuon tietää, mutta itselleni ja varmasti monelle muullekin on todella vaikeaa pysyä rauhallisena, jos ampiainen esimerkiksi istuu reidelle. Se varmaan aistii pelon ja pistää jo siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ampiaisilla on aggressiivinen käyttäytyminen verissä. Ne ovat petoja, jotka metsästävät muita hyönteisiä ihan syötäväksi. Tappavat uhrinsa puremalla ja pistämällä. Mesi ja hedelmät kelpaavat myös, mutta etenkin lisääntymisaikaan haluavat proteiinipitoista ravintoa.
Kimalaiset juovat vain mettä, ja pistäminen on viimeinen puolustuskeino.
Hieman on suuruudenhullu ampiainen, joka kuvittelee pistämällä tappavansa ihmisen. Tokihan vaikeasti allerginen voi jopa kuolla ampiaisenpistoon, mutta eihän se ampiainen sitä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ketään amppari tuikannut alapäähän?
"Sattuu niin saa**nasti, mutta onpa kerrankin kunnon turvotus."
Samaa olen miettinyt tässä monena päivänä, kun olen rannalla levittänyt viltin apilakedon keskelle ja joka puolella viltin ympärillä pörrää kimalaisia. Yhtään eivät tule iholle, vaan puuhaavaat siinä omia tärkeitä jutuujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ampiaisilla on aggressiivinen käyttäytyminen verissä. Ne ovat petoja, jotka metsästävät muita hyönteisiä ihan syötäväksi. Tappavat uhrinsa puremalla ja pistämällä. Mesi ja hedelmät kelpaavat myös, mutta etenkin lisääntymisaikaan haluavat proteiinipitoista ravintoa.
Kimalaiset juovat vain mettä, ja pistäminen on viimeinen puolustuskeino.
Hieman on suuruudenhullu ampiainen, joka kuvittelee pistämällä tappavansa ihmisen. Tokihan vaikeasti allerginen voi jopa kuolla ampiaisenpistoon, mutta eihän se ampiainen sitä tiedä.
Tuskin niillä on tappaminen mielessä, kunhan aiheuttavat mahdollisimman paljon kipua. Et sinäkään kovin kauan seiso tyynesti ampiaispesän alla kun alkavat puolustaa sitä.
Paskokoon kameli päällesi.