Meidän piti mennä kaveriporukalla mökille, mutta sain mahataudin enkä pääse. Olenko korvausvastuussa?
Ystävieni mielestä minun pitäisi maksaa oma osuus mökin vuokrasta ja bensoista, vaikka en nyt pääse paikalle oksennuksen lentäessä. Jopa ruoasta, vaikka niitä ei ole vielä edes ostettu! Mitä mieltä vauvaraati on? Kuuluuko näin olla?
Kommentit (127)
Maksaisin osuuteni mökkivuokrasta, koska olette nuoria ja vähävaraisia. Opiskelijoille tuo on iso raha. Vaikuttaa siltä, että teistä kukaan ei halua tulla vastaan, joten on kai liian vaikeaa, että sinä maksaisit esim. puolet osuudestasi. Pääset paljon helpommalla, kun maksat oman osuutesi vuokrasta ja annat asian olla. Bensaan ja ruokakustannuksiin et osallistu missään nimessä. Tämä heidän täytyy ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy kuluitta perumaan mökin niin sitten sun ei kuulu maksaa mitään. Muussa tapauksessa sinun kuuluisi maksaa oma osuutesi mökkivuokrasta koska siihen on yhdessä sitouduttu. Ruokia ja bensoja ei tietenkään tule sinun maksettaviksi.
Eipä kyllä kovin kaksinen ystävä sellainen ole, joka pilaisi ystävienkin mahdollisuuden mökkilomaan vain oman sairastumisen tähden.
Minun mielestäni taas ei ole kaksisia ystäviä sellaiset, joiden mielestä pitäisi osallistua kaikkiin kustannuksiin (näiden mielestähän pitäisi maksaa ruuastakin), vaikka ei pääse ilman omaa syytään mukaan. Itse maksaisin tuon lisämaksun, koska pääsisin reissuun ja olisin pahoillani sen puolesta, joka joutuu jäämään kotiin.
Tietenkään ruuista sun muusta ei tarvitse maksaa, mutta miten jollekin tulee edes mieleen, että omaa osuutta mökkivuokrasta ei tarvitsisi maksaa siihen vedoten että voihan muutkin perua reissunsa jos ei ole varaa? Entä jos kyse olisi niin isosta summasta, että muiden budjetti oikeasti kaatuisi siihen ja heidän olisi pakko perua reissu?
Ei kaikilla ole omaa mökkiä tai mahdollisuutta vuokrata sellaista aina kun haluaisi viettää mökkiviikonlopun. Ihan hyvin tällainen voi olla ainoa mahdollisuus koko kesänä ylipäätään päästä mökille. Tai entä jos tämä sattuisi olemaan ainoa viikonloppu pitkään aikaan kun pääsisi esimerkiksi ilman lapsia rentoutumaan kavereiden kanssa? Kolmen muunkin ihmisen viikonloppu pilalle tuosta vaan, mitä väliä? Minä en kehtaisi itseäni edes ystäväksi kutsua, jos edes harkitsisin jättäväni oman osuuteni mökin vuokrasta maksamatta siihen vedoten, että ei ystävienikään tarvitse saada nauttia ihanasta mökkiviikonlopusta, kun itse sairastun. Varsinkin kun näin lyhyellä varoitusajalla lisää rahaa saattaa olla kavereiden mahdotonta järjestää enää kattaakseen ne sairastuneen jättämät lisäkulut.
Minusta olisi myös kohtuutonta, että lyhyellä varoitusajalla tulleen peruutuksen takia muut joutuisivat kulujen takia perumaan reissun. Muut ovat järjestelleet lähtönsä, mahdolliset lastenhoidot ym, jollekin reissun järjestelyt voivat olla suurikin ponnistus. On todella tympeää vain todeta, että noh, voittehan te perua. Jos joutuisin viime tipassa perumaan reissuni niin pyrkisin järjestämään muille mahdollisimman kivan reissun.
Kun ollaan vuokraamassa tietynkokoisella porukalla mökkiä, reissun mukavuuteen vaikuttaa se, kuinka paljon tilaa on kenelläkin. Alkuperäisissä suunnitelmissa kun oli enemmän porukkaa mukana, kaikilla on ahtaampaa. Joku joutuu nukkumaan sohvalla tai jakamaan huoneen jonkun vieraan kanssa. Nyt kun AP jää pois, on väljempää ja niin muodoin mukavampaa. Muut saavat siis paremmat olosuhteet. Kysymys onkin siis reissuun lähtijöille, ovatko he valmiit maksamaan reissun laatutason paranemisesta seuraavan lisähinnan matkastaan. Jos ei, peruvat reissun
AP:lla ei ole velvollisuutta maksaa muiden reissun laadun kohottamista.
Jos tämä ei mene perille, voi huomauttaa, että laatutaso nousee siitäkin, että matkalla ei ole vatsataudin levittäjää mukana. Ja jos ei sittenkään mene perille, niin sitten tuttavuussuhde poikki. Täyspäisiäkin ihmisiä löytyy ystäviksi.
Minusta mökkivuokra kuuluu maksaa, bensoja/ruokaa ei. Ja matkavakuutus tuon korvaa, omassani ei ole edes omavastuuta.
Toki vakuutusyhtiö halunnee kuitin varauksesta sekä lääkärintodistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta mökkivuokra kuuluu maksaa, bensoja/ruokaa ei. Ja matkavakuutus tuon korvaa, omassani ei ole edes omavastuuta.
Toki vakuutusyhtiö halunnee kuitin varauksesta sekä lääkärintodistuksen.
Kaveripiirin mökki, ei niistä mitään kuitteja kirjoitella. Ja lisämaksu luokkaa 12 euroa per nuppi.
Itse ostaisin kavereille samppanjapullon tai kaksi, sen verran mikä vastaa reilusti osuuttani, pahoitellen että jäi reissu väliin. Tulisi korvattua muille ylimääräiset kulut mutta ei jäisi itseä harmittamaan väliin jäänyt reissu.
Kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun ollaan vuokraamassa tietynkokoisella porukalla mökkiä, reissun mukavuuteen vaikuttaa se, kuinka paljon tilaa on kenelläkin. Alkuperäisissä suunnitelmissa kun oli enemmän porukkaa mukana, kaikilla on ahtaampaa. Joku joutuu nukkumaan sohvalla tai jakamaan huoneen jonkun vieraan kanssa. Nyt kun AP jää pois, on väljempää ja niin muodoin mukavampaa. Muut saavat siis paremmat olosuhteet. Kysymys onkin siis reissuun lähtijöille, ovatko he valmiit maksamaan reissun laatutason paranemisesta seuraavan lisähinnan matkastaan. Jos ei, peruvat reissun
AP:lla ei ole velvollisuutta maksaa muiden reissun laadun kohottamista.
Jos tämä ei mene perille, voi huomauttaa, että laatutaso nousee siitäkin, että matkalla ei ole vatsataudin levittäjää mukana. Ja jos ei sittenkään mene perille, niin sitten tuttavuussuhde poikki. Täyspäisiäkin ihmisiä löytyy ystäviksi.
Mielenkiintoinen logiikka. Itse rakastan ystäviäni ja viihdyn heidän seurassaan niin paljon, että jos joku joutuisi jäämään pois yhdessä suunnitellulta reissulta, katsoisin sen ennemminkin laskevan reissun laatua kuin lisäävän sitä. Mutta meitä on tietty moneen junaan...😁
Vierailija kirjoitti:
Jos mökki on mahdollista perua niin perukaa. Olisi epäreilua muilta vaatia sinua maksamaan siitä tuossa tilanteessa. Ja aivan törkeää joistain bensoista ja ruuista vaatia maksua. Ei kuulosta hyviltä ystäviltä.
Epäreilua, että kaikki eivät pääse, kun yksi ei pääse.
AP, maksa mökki + bensat mukisematta!
Ruokaa ei tarvitse maksaa, kun sitä ei ole ostettuaan ja voivat ostaa sen verran vähemmän.
Nämä tällaiset asiat olisi sovittava ETUKÄTEEN kuinka toimitaan, jos peruutus tulee ja siihen sopimukseen SITOUDUTAAN.
Huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkivuokrasta ja kaikesta, josta on jo muodostunut kustannus, kuuluu maksaa osuus, koska siihen ei voi enää vaikuttaa,. Vielä ostamattomasta ruoasta tai muista kuluvista kustannuksista ei.
Mökki olisi kyllä vielä mahdollista veloituksetta perua, jos muiden reissubudjetti on minun maksamattomuudesta kiinni.
Vähän kyllä harmittaa tämä. Kalliiksi tulee, vaikkei edes matkaan pääse.
Haiskahtaa provolta. Mikä mökki on mahdollista perua vielä saapumispäivänä tai sitä edeltävänä? Kerropa, minkä kautta vuokrattu.
Tämä ei ole mikään yleisessä jaossa oleva mökki vaan yhden meistä tuttavaperheen mökki, jota eivät normaalisti edes vuokraa. Joten kyllä, se olisi mahdollista perua vaikka heti ja hintaa siitä ei tulisi. Näin ovat omistajat itse sanoneet.
Ja mulle ei nyt ole mitään väliä uskooko täällä tuntemattomat mun mahatautiin vai eivät. Jokainen oksennustaudin kärsinyt tietää, ettei sitä voi siirtää itselle mieluiseen ajankohtaan.
Ap
Haloo.
Onko sinusta reilua, että muut eivät pääse, koska SINÄ et pääse. Miksi ihmeessä sen pitäisi vaikuttaa muihin: muiden menoihin ja kuluihin!!
MAKSA OSUUTESI. Varsinkin, jos haluat olla vielä väleissä!
Raha on jo varattuna tähän menoon joka tapauksessa sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vielä peruutusmahdillisuus, mökki tietysti perutaan. Jos ei ole, maksat osasi mökistä.
Jos toiset haluavat lähteä, eikä perua mökkiä, on heidän sovittava keskenään miten jakavat kulut.
Ai muidenkin pitää nyt istua suurinpiirtein kädet ristissä kotona kun AP ei pääse.
Syö pää si
Muut menee ja AP maksaa osuutensa.
Vaikea kysymys, johon ei liene yksiselitteistä vastausta. Ehkä tällaiset olisi hyvä sopia jo reissua varatessa, mutta sitä ei toki voi enää jossitella. En ole itsekään koskaan sopinut tällaisista etukäteen, tosin ei ole ollut tällaisia tilanteita vaan lähinnä jotain lentoja yms, joissa on yksilöllä yksi hinta.
Periaatteessa olisi reilua maksaa osuus vuokrasta, mutta toisaalta tuo 30 euroa ja risat ei ole kovin paljon jaettuna niille kolmelle, joten vähän turhalta nillitykseltä tuntuu että pitäisi maksaa. Varsinkin kun sen mökin voi vielä peruakin. Jos vuokra olisi ihan valtava eikä peruttavissa, niin silloin aivan ehdottomasti pitäisi maksaa. Mutta kun voi perua ja summa on pieni niin...jos olisin mökille menevä ystäväsi, en todellakaan vaatisi sinua maksamaan yhtään mitään. Kyllä, olen itsekin erittäin köyhä työtön, mutta silti. Ruoka- ja bensakuluista ei mun mielestä missään nimessä pidä maksaa mitään. Ruoka nyt on ainakin aivan ehdoton että ei tarvitse maksaa, koska ruoan määrä ei ole sama neljälle hengelle kuin kolmelle, eli siitä ei tule heille yhtään enempää kuluja per henkilö vaikka jäät pois. Bensa maksaa kait saman verran vaikka heitä on kolme, se on totta, mutta ajatellen että olette köyhiä, sinäkin, niin olisi aika ikävää vaatia sinulta hirveästi rahaa asioista joihin et osallistu, kun et poisjäännillesi mitään voi. Eri asia, jos poisjääntisi syy olisi vain se, että päättäisitkin etteipä huvitakaan. Peruuntuminen ja oksentelu harmittaa sinua varmasti muutenkin, joten rahanmenokin vielä. Jos olette oikeasti hyviä ystäviä, luulisi että voisitte keskustella asiasta jonkun kaikille sopivan kompromissin.
Ihan ekana ehkä lähtisin kuitenkin siitä, että jos mökin voi vielä perua ja se on tuttavapariskunnan, eikö ole mahdollista siirtää mökkiviikonloppua toiseen ajankohtaan, jolloin sinäkin olet terve? Jos se olis jokin yleinen vuokramökki niin ei varmaan olisi vapaita viikonloppuja, mutta tuosta sai kuvan ettei näin ole. Luulisi että vuokraajapariskunta ymmärtäisi (elleivät sitten itse ole siellä mökillä kaikkia muita viikonloppuja).
Vierailija kirjoitti:
Samoilla linjoilla kuin suurin osa muistakin. Maksat osuutesi mökistä, mutta et bensoista etkä ruoista.
Ymmärrän hyvin, että jo varattua ja suunniteltua reissua ei lähdetä peruuttamaan yhden sairastumisen takia. Vaikka se mökin veloitukseton peruminen mahdollista olisikin.
En yhtään hahmota sitä miksi AP:lta vaaditaan rahaa bensoista saatikka ruoista. Miten AP:n poisjääminen vaikuttaa ruokakustannuksiin, kun niitä safkoja ei ole edes ostettu. Bensakulujen osalta jokainen mielestäni kantaa oman riskinsä siitä, että kulut voivat peruutusten myötä nousta.
Käsittämättömältä silti kuulostaa että keskustelua edes käydään näin pienestä summasta. Ymmärtäisin tämän jos mökin kulut olisivat aidosti isot per pää.
Mökki ja bensat on budjetoitu jo etukäteen ja ne tulee maksaa.
Ruokaa ei ole hankittu ja se hankitaan syöjämäärän mukaan (nyt yksi vähemmän) joten ei tarvitse maksaa.
Minä maksaisin koko mökin vuokran, täyden ylöspidon ruokineen ja juomineen sekä taksikuljetukset edestakaisin, jokainen omalla taksillaan, koko porukalle, ettei vaan kukaan pääsisi väittämään nuukaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy kuluitta perumaan mökin niin sitten sun ei kuulu maksaa mitään. Muussa tapauksessa sinun kuuluisi maksaa oma osuutesi mökkivuokrasta koska siihen on yhdessä sitouduttu. Ruokia ja bensoja ei tietenkään tule sinun maksettaviksi.
Eipä kyllä kovin kaksinen ystävä sellainen ole, joka pilaisi ystävienkin mahdollisuuden mökkilomaan vain oman sairastumisen tähden.
Minun mielestäni taas ei ole kaksisia ystäviä sellaiset, joiden mielestä pitäisi osallistua kaikkiin kustannuksiin (näiden mielestähän pitäisi maksaa ruuastakin), vaikka ei pääse ilman omaa syytään mukaan. Itse maksaisin tuon lisämaksun, koska pääsisin reissuun ja olisin pahoillani sen puolesta, joka joutuu jäämään kotiin.
Tietenkään ruuista sun muusta ei tarvitse maksaa, mutta miten jollekin tulee edes mieleen, että omaa osuutta mökkivuokrasta ei tarvitsisi maksaa siihen vedoten että voihan muutkin perua reissunsa jos ei ole varaa? Entä jos kyse olisi niin isosta summasta, että muiden budjetti oikeasti kaatuisi siihen ja heidän olisi pakko perua reissu?
Ei kaikilla ole omaa mökkiä tai mahdollisuutta vuokrata sellaista aina kun haluaisi viettää mökkiviikonlopun. Ihan hyvin tällainen voi olla ainoa mahdollisuus koko kesänä ylipäätään päästä mökille. Tai entä jos tämä sattuisi olemaan ainoa viikonloppu pitkään aikaan kun pääsisi esimerkiksi ilman lapsia rentoutumaan kavereiden kanssa? Kolmen muunkin ihmisen viikonloppu pilalle tuosta vaan, mitä väliä? Minä en kehtaisi itseäni edes ystäväksi kutsua, jos edes harkitsisin jättäväni oman osuuteni mökin vuokrasta maksamatta siihen vedoten, että ei ystävienikään tarvitse saada nauttia ihanasta mökkiviikonlopusta, kun itse sairastun. Varsinkin kun näin lyhyellä varoitusajalla lisää rahaa saattaa olla kavereiden mahdotonta järjestää enää kattaakseen ne sairastuneen jättämät lisäkulut.
Miksi koko ajan esitetään, että entä jos? Entä jos ei voisi perua, entä jos olisi suurempi summa. Ei ole. Jokainen tapaus on omansa ja nyt puhutaan tästä.
Sulla on köyhiä/surkeita kavereita jos tollaista vaativat. Ei missään nimisessä tarvitsis osallistua. En edes kehtaisi vaatia moista jos toiselle tulee vatsatauti ja ei pääse mukaan. Se lienee jo suurin pettymys itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkivuokrasta ja kaikesta, josta on jo muodostunut kustannus, kuuluu maksaa osuus, koska siihen ei voi enää vaikuttaa,. Vielä ostamattomasta ruoasta tai muista kuluvista kustannuksista ei.
Mökki olisi kyllä vielä mahdollista veloituksetta perua, jos muiden reissubudjetti on minun maksamattomuudesta kiinni.
Haiskahtaa provolta. Mikä mökki on mahdollista perua vielä saapumispäivänä tai sitä edeltävänä? Kerropa, minkä kautta vuokrattu.
Voi tulla yllätyksenä mutta monet mökit varataan omistajalta itseltään ja maksetaan vasta saapuessa. Omistajat saa vapaasti määritellä peruutusehtonsa.
Millaisesta summasta puhutaan tuon mökkivuokran osalta?
Se nyt on ainut mihin millään logiikalla pitää osallistua, jos siihenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mikään yleisessä jaossa oleva mökki vaan yhden meistä tuttavaperheen mökki, jota eivät normaalisti edes vuokraa. Joten kyllä, se olisi mahdollista perua vaikka heti ja hintaa siitä ei tulisi. Näin ovat omistajat itse sanoneet.
Ja mulle ei nyt ole mitään väliä uskooko täällä tuntemattomat mun mahatautiin vai eivät. Jokainen oksennustaudin kärsinyt tietää, ettei sitä voi siirtää itselle mieluiseen ajankohtaan.
Ap
Oksennustaudissa ei kyllä istuta av:lla näpyttelemäasä
Maksat oman osuutesi mökistä, mistään muusta et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoilla linjoilla kuin suurin osa muistakin. Maksat osuutesi mökistä, mutta et bensoista etkä ruoista.
Ymmärrän hyvin, että jo varattua ja suunniteltua reissua ei lähdetä peruuttamaan yhden sairastumisen takia. Vaikka se mökin veloitukseton peruminen mahdollista olisikin.
En yhtään hahmota sitä miksi AP:lta vaaditaan rahaa bensoista saatikka ruoista. Miten AP:n poisjääminen vaikuttaa ruokakustannuksiin, kun niitä safkoja ei ole edes ostettu. Bensakulujen osalta jokainen mielestäni kantaa oman riskinsä siitä, että kulut voivat peruutusten myötä nousta.
Käsittämättömältä silti kuulostaa että keskustelua edes käydään näin pienestä summasta. Ymmärtäisin tämän jos mökin kulut olisivat aidosti isot per pää.
Mökki ja bensat on budjetoitu jo etukäteen ja ne tulee maksaa.
Ruokaa ei ole hankittu ja se hankitaan syöjämäärän mukaan (nyt yksi vähemmän) joten ei tarvitse maksaa.
Jos olisin vastaavassa tilanteessa niin maksaisin oman osan mökistä ja siinä se. Ei vatsataudille mitään voi ja jokainen AP:n kavereista on varmasti iloinen siitä, että hän ei ole paikalla sitä tartuttamassa. Bensoihin varmaan menee jonkin verran rahaa, mutta suunnitelmat joskus muuttuvat ja maksamalla mökkiosuutensa AP kuitenkin jo tulee vähän vastaan. Ruokaa ei tietenkään tarvitse maksaa, eihän AP ole siellä syömssä. Henkilökohtaisesti minusta on vähän erikoista että kaverit edes yrittävät saada muista kuluista rahaa, itse ehkä olisin pahoillani siksi että kaverilta jää kiva viikonloppu sivu suun ja vielä niin ikävän jutun kuin vatsataudin takia.