Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vietiinkö teitä lääkäriin 80-luvulla?

Vierailija
18.06.2021 |

Minua tai sisaruksiani ei viety vaikka olisi sattunut minkälaisia tapaturmia. Ihme, että ollaan säilytty hengissä.. Rumia arpia on muistona tikkausta vaatineista haavoista, joita ei hoidettu.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla olin jo aikuinen, joten kävin lääkärissä ihan itse. Käytin kyllä lapsiani lääkärissä, jos sille oli tarvetta. En jokaisesta flunssasta, koska olin siihen aikaan sairaanhoitajana ja tiesin, ettei joka nuhasta ole tarvetta lääkärille. Mua on käytetty lääkärissä jo 1960-luvulla. 90-vuotias isäni on selvinnyt jo kolmesta eri syövästä ja melko varmasti siksi, että on aina mennyt ajoissa lääkäriin. 

Vierailija
22/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään viety, koska 80-luvullahan ei ollut lääkäreitä kuin isoissa kaupungeissa. Kun sairastuin lapsena vanhemmat lähettivät minut ränsistyneissä sanomalehdillä vuoratuissa kengissä talvipakkasessa taivaltamaan kymmenien kilometrien matkaa yksin Helsinkiin lääkäriin koska 80-luvullahan ei ollut yleisiä kulkuvälineitä eikä vanhemmillani ollut autoa (ne olivat harvinaisia).

Nälkähän siinä matkalla tuli mutta kauppojakaan kun ei 80-luvulla ollut niin onneksi oli edes äidin evääksi pakkaamaa pettuleipää.

Nykyajan jonnet ei ymmärrä ollenkaan millaista oli elämä 80-luvulla kun ei ollut mitään. Onneksi selvisin siitä hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietiin vain isommissa tapauksissa.

Äiti jotenkin pelkää/pelkäsi lääkäreitä joten meidän kipuja vähäteltiin.

Lääkäriin kerran vesirokon takia kun patit vuosivat verta.

Kerran kun putosin pyörän kyydistä ja poövet olivat pahasti auki.

Lapsena varpaankynsi kasvoi sisään ja tuli märkivä haava. Sitä vähäteltiin kuukausia kunnes kaverin isä, lääkäri, sattui näkemään. Samantien hänen vastaanotolle ja kynsi pois, mätien poisto ja pitkä hoito.

Yleisesti ottaen kaikki oli aina luulosairautta eikä oikeaa kipua.

Vierailija
24/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On viety lääkäriin, kun on ollut tarvetta. Miksi ei olisi viety?

Olen syntynyt 70-luvulla ja mulla oli pienenä usein angiina. Nielurisaleikkauksen jälkeen 80-luvun alussa vanhemmat hommasivat mulle ja veljelleni sairasvakuutuksen, joka maksoi hoidot ja lääkkeet yksityisellä.

Vierailija
25/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viety. Esim umpilisäkkeentulehdus kyti viikon, ja vasta kun en kyennyt kävelemään enkä syömään, vietiin lääkäriin. Lisäke oli siinä vaiheessa kuoliossa ja tulehdus levinnyt. Lääkäreille vanhemmat väittivät että kipu alkoi vasta edellisenä päivänä kun oikeasti olin valittanut vatsaani jo viikon. Pienemmistä vaivoista kävin koululääkärillä itse ekaluokasta alkaen. Vanhempien panos oli enintään antaa lääkkeisiin rahaa (valituksen kera) jotka sitten itse kävin apteekista. Yksin hoidin vaivat luun murtumista ihottumiin ja virtsatietulehduksiin.

Eivät olleet normaalit vanhemmat enkä ole ollut vuosiin tekemisissä.

Vierailija
26/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei ole aikoinaan saanut kunnolla hoivaa, joten oppi hakemaan sitä lääkäriltä. Joten meitä lapsia vietiin jatkuvasti enkä osannut epäillä tässä mitään ihmeellistä olevan. Vasta aikuisena tajusin, että ei ole ihan normaalia tämä toinenkaan ääripää. Hän jatkaa edelleen samaa itsensä osalta. Minä olen ottanut etäisyyttä ja omat lapset viedään lääkäriin, kun on oikea tarve. (Olen korkeasti koulutettu, joten uskon tämän tarpeen osaavani määritellä.) Ei siis jokaisesta allergianiiskauksesta.

Äitini mielestä olen huono vanhempi, kun en jatkuvasti hössää lasteni ympärillä kyselemässä, että mihin nyt sattuu, pitääkö lähteä lääkäriin.

Vierailija
27/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla syntyneiden äidit keskustelussa on myös kertomuksia siitä, ettei lääkäriin viety. Ei vaikka tarve olisi ollut ilmeinen.

Vierailija
28/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietiin jo 70- luvulla. Korvatulehdukset, astma...

80- luvulla ompelemista vaatinut haava.

Noita sattui lapsille lähipiirissä paljon, n. 7- vuotiaasta asti kun touhuiltiin puukkojen ja kirveiden kanssa.

Vierailija
29/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vietiin jo 70- luvulla. Korvatulehdukset, astma...

80- luvulla ompelemista vaatinut haava.

Noita sattui lapsille lähipiirissä paljon, n. 7- vuotiaasta asti kun touhuiltiin puukkojen ja kirveiden kanssa.

Arpiahan toki jää, vaikka haavat ommellaankin.

Ei nyt lääkäriin viety pienistä ihon rullautumista.

Polkupyörillä kun rymyttiin jatkuvasti.

Suosikkileikkejäni veljen kanssa oli taistelu polkupyörillä.

Kiertelimme toisiamme ja yritimme potkaista toisen nurin.

Siinä tuli tuon tuosta mustelmia ja naarmuja.

Vierailija
30/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viety. Lasten sairastelu koettiin ärsyttäväksi ja toinen vanhempani (narsistinen) oikein suuttui jos lapsi sairastui. Väitti että se on laiskuutta ja pakotti kuumeisen lapsen pihalle komaamaan/leikkaamaan nurmea/hakkamaan halkoja. Mitä vaan ettei lapsi saa levätä.

Korvatulehduksessa ei viety lääkäriin vaan odotettiin että korva puhkeaa itse. Luunmurtuma kädessä luutui väärin kun ei viety lekuriin. Meinasi lähteä henki kun pahassa keuhkokuumeessa ei viety lääkäriin.

Mutta muutenkin meitä lapsia kohdeltiin huonosti ja arvottomina joten ei tuo ole nyt sinänsä yllättävää…

Vsnhemmat ITSE toki sai sairaana levätä ja heti menivät lääkäriin!

Vierailija
31/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vietiin. Kun tuli flunssa niin heti lääkäriin ja antibiootti kuuri. Jos oli kuumetta niin lääkäriin. Jos vähänkään olin kipeä niin aina lääkäriin. Se oli rasittavaa. Lääkäriin oli 60km matka ja olisin mieluummin levännyt kotona.

Vierailija
32/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni koki 70-80- luvulla juuri tuollaista laiminlyöntiä, ei viety lääkäriin.

Ja jos vietiin, syyllistettiin "aina saa hävetä sinua!"

Jälkeenpäin on mm. löytynyt selkänikanan parantunut murtuma.

Hän makasi viikon kotona hypättyään lumivallilra kinokseen, jossa olikin jäinen lumipaakku.

Kaikenlaista tässä maailmassa tapahtuu.

Vierailija
33/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Eräs ystäväni koki 70-80- luvulla juuri tuollaista laiminlyöntiä, ei viety lääkäriin.

Ja jos vietiin, syyllistettiin "aina saa hävetä sinua!"

Jälkeenpäin on mm. löytynyt selkänikanan parantunut murtuma.

Hän makasi viikon kotona hypättyään lumivallilra kinokseen, jossa olikin jäinen lumipaakku.

Kaikenlaista tässä maailmassa tapahtuu.

Kaaduin lapsena 70-luvulla luistellessa niin että leuka osui jäähän. Toinen leuka ivel vaurioitui, mutta eihän se päällepäin näkynyt. Oli tosi kipeä kauan ja suun aukaseminen sattui. Meillä kotona ei edes annettu särkylääkettä purenta ja ulkonäkö pilalla lopun elämää.

Vierailija
35/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään viety, koska 80-luvullahan ei ollut lääkäreitä kuin isoissa kaupungeissa. Kun sairastuin lapsena vanhemmat lähettivät minut ränsistyneissä sanomalehdillä vuoratuissa kengissä talvipakkasessa taivaltamaan kymmenien kilometrien matkaa yksin Helsinkiin lääkäriin koska 80-luvullahan ei ollut yleisiä kulkuvälineitä eikä vanhemmillani ollut autoa (ne olivat harvinaisia).

Nälkähän siinä matkalla tuli mutta kauppojakaan kun ei 80-luvulla ollut niin onneksi oli edes äidin evääksi pakkaamaa pettuleipää.

Nykyajan jonnet ei ymmärrä ollenkaan millaista oli elämä 80-luvulla kun ei ollut mitään. Onneksi selvisin siitä hengissä.

Kyllä olet ollut köyhästä perheestä, jos kengät on vuorattu sanomalehdillä. Siihen aikaan ei ollut varmaan sossua?

Vierailija
36/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viety. Jos jotain oli niin kysyttiin tuttavakirurgilta mielipidettä

Vierailija
37/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla ei oltu vielä keksitty nukutusta eikä puudutusta.

Vierailija
38/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vietiin lääkäriin jos tarve vaati. Äitini joka on 75 vuotias kertoi, että hänen lapsuudessaan kutsuttiin kunnan lääkäri kotiin, koska hän oli usein kuumeessa.

Viisivuotiaana sairasti keuhkokuumeen ja oli sairaalahoidossa. Lähimpään kaupunkiin oli 30 km matkaa, mutta bussit kulki ja bussikyydillä äitinsä vei hänet sairaalaan. Oli kuudesta lapsesta nuorin ja maalla asuivat.

Vierailija
39/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tietenkin. Totaali -yh äitini vei mua jopa yksityiselle, jos ei asia muuten saatu kuntoon. 

Varmaan Sossu maksoi silloin teidän valuutuksetkin

Vierailija
40/81 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olet ollut köyhästä perheestä, jos kengät on vuorattu sanomalehdillä. Siihen aikaan ei ollut varmaan sossua?

Se oli vitsi hölmö...oikeesti kaheksankyt luvulla oli jo melkein kaikkee mitä nytkin, paitsi älykännyköitä ei ollu. Ja tietenkin valikoimaa eriasioista on enemmän nyt.