Somevaikuttajalta rajuja syytöksiä Sami Hedbergiä ja koomikko Zaania kohtaan
"Miehet kiistävät kaikki väitteet"
https://www.is.fi/viihde/art-2000008064555.html
No jopas. Taas yksi metoo tjsp. tyyppinen tapaus.
Sana sanaa vastaa jne.
On se vaikeata tuo ymmärrys siitä mikä on okei ja mikä ei ole okei miesten ja naisten välillä.
Kommentit (2031)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIlloinka tämäkin tapahtui? Miä en välitä näiden naisten sanomisista, kun eivät ole suutaan saaneet ajoissa auki. Tämä syytös on jonkinlainen muoti-ilmiö mitenkään väheksymättä varsinaista asiaa.
Mutta esim. odotti alasti, kavari sanoo, että oli alasti, kun Miisa tuli paikalle. Mikä on totta, se tuskin selviää.
Onko sinua häiritty seksuaalisesti? Ymmärrätkö miltä se tuntuu? Et näköjään. Kyseessä nuori nainen ja häiritsijöillä valta- asema, kun ovat tunnettuja ja kuuluisia.
Millaisia säälittäviä reppanoita naiset oikein ovat, jos edes häirintää eivät kykene tuomaan julki? Nuorena minua on ahdisteltu niin miesten kuin naistenkin toimesta. Maailmani ei noista tilanteista romahtanut. Raikaukset ovat eri asia.
Niin tämä on myös ilmiö siitä, yritetään asemaan, johon ei vielä rahkeet riitä. Töihin mennään paikkaan missä pitää olla sopivan topakka monessakin asiassa, mutta jos mies väkisin pussaa tai kourii, ei uskalla sanoa, ettei tykännyt.
Niin. Kyse on tosiaan kahdesta eri asiasta. Omassa työroolissa voi olla topakka mutta ahdistelu vetää silti hiljaiseksi. Jos ahdistelu tapahtuu työpaikalla, on tilanne tosi hankala ja ehkä yllättäväkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan paljon todisteista ja todistajista. Minut rskattiin, ei todistajia, ei todisteita, tunsin tekijän. 10 vuotta enkä ole päässyt yli asiasta. Harva on niin tyhmä, että tekee asian todistajien läsnäollessa tai tavalla mistä jää todisteita.
Ja Miisalla on oletettavasti sentään nuo viestit 2016 vuodelta, missä puhuu asiasta ja nimillä.
Olen pahoillani puolestasi. Oletko sitä mieltä että Miisan kokemus ja sinun kokemus on jotenkin samalla linjalla? Tai onko Miisan tapa toimia oikein? Voit ottaa opiksi ja mennä someen omalla nimellä ja miehen nimellä kertomaan asiasta. Teillä on varmasti yhteisiä tuttuja, joten kyllä se lopulta tavoittaa tekijän ja hänen läheisensä.
Tarkoitin, että mistä repiä todisteet siitä, että joku koski sinuun? Tai sanoi sinulle jotain ahdistavaa? Isompiinkaan rikoksiin ei aina ole antaa todisteita, joten miten tuollaisiin ellei se tapahtunut suoraan valvontakameroiden alla. Otin vain kantaa tuohon todisteisiin huuteluun. Aina ei vain ole todisteita, vaikka jokin asia olisi tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä naiset eivät koskaan ilmoita näistä asioista tuoreeltaan(edespoliisille)?
Ihan olen nainen itsekin mutta jotenkin tuntuu että kun siellä bäkkäreillä on itsekin pyörinyt ties missä höyryissä niin onko ne muistikuvat (omatkaan)niin hirveän luotettavia vai onko käynyt niin että on morkkis mustannut muistot ja luotu itselleen vale muistot.Toki näitä on oikeastikin tapahtunut mutta silloin on toimittu heti eikä vuosien päästä huomattu että ai niin sehän maikkelin Jorma tarras mun pimperossiin silloin kakskytä vuotta sitten nivalassa soitanpa heti iltasanomiin ja laitan somen laulamaan.
(En ota kantaa tähän keissiin tässä kunhan yleisesti mietin)
Oliko hän alisteisessa asemassa eli työntekijä?
Kyseisestä tapauksesta hankala sanoa mitään kun ei asianosaisia tunne, mutta
täysin ymmärrettävää että moni, varsinkin nuori, yksinkertaisesti vain haihtuu järkyttyneenä tuollaisista työpaikkakuvioista eikä jää pitämään puolimaan vaikka v-t-taa että kohdellaan ihan pokkana halventavasti eikä annaeta mitään arvoa esimerkiksi siksi "koska sillä ny on pim-pe-ro mistä tulee primitiivireaktio" ? Saatetaan naista vieläpä evästää että häivy jos haluat mutta muista että "näistä pidät sitten pääs kiinni etkä ala avautuun" jos haluat toimia alalla.
Vanhemmiten tulee itsetuntoa ja asemaa ja aikuinen nainen uskaltaa sanoa että tuo ihminen muuten teki törkeästi minua kohtaan kun olin nuori.
Juuri näin, tuollainen kourinta, kutittelu ja nipistely on hyvin yleistä miesten ollessaa pikku pörrissä ja hyvällä tuulella. Tota harrastaa myös varatut miehet. Kokemusta on ja myös ystävät on sanonu samaa. Heille hupia , naisille oksetusta. Uskon kyllä Miisaa, nuorena tyttönä ei ole uskaltanut, rohjennut tuoda asiaa esille. Myös työ olisi heti mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIlloinka tämäkin tapahtui? Miä en välitä näiden naisten sanomisista, kun eivät ole suutaan saaneet ajoissa auki. Tämä syytös on jonkinlainen muoti-ilmiö mitenkään väheksymättä varsinaista asiaa.
Mutta esim. odotti alasti, kavari sanoo, että oli alasti, kun Miisa tuli paikalle. Mikä on totta, se tuskin selviää.
Onko sinua häiritty seksuaalisesti? Ymmärrätkö miltä se tuntuu? Et näköjään. Kyseessä nuori nainen ja häiritsijöillä valta- asema, kun ovat tunnettuja ja kuuluisia.
Millaisia säälittäviä reppanoita naiset oikein ovat, jos edes häirintää eivät kykene tuomaan julki? Nuorena minua on ahdisteltu niin miesten kuin naistenkin toimesta. Maailmani ei noista tilanteista romahtanut. Raikaukset ovat eri asia.
Niin tämä on myös ilmiö siitä, yritetään asemaan, johon ei vielä rahkeet riitä. Töihin mennään paikkaan missä pitää olla sopivan topakka monessakin asiassa, mutta jos mies väkisin pussaa tai kourii, ei uskalla sanoa, ettei tykännyt.
Niin. Kyse on tosiaan kahdesta eri asiasta. Omassa työroolissa voi olla topakka mutta ahdistelu vetää silti hiljaiseksi. Jos ahdistelu tapahtuu työpaikalla, on tilanne tosi hankala ja ehkä yllättäväkin.
Ahdistelutilanteisiin liittyy vahvaa hämmennystä ja häpeää uhrin taholta. Ei voi käsittää sitä miksi joku kohtelee sinua tuolla tavalla.
BTW: kerran päätin ahdistelutilanteen lyömällä ahdistelijaa. Seurauksena olivat ahdistelijan vuosia kestäneet kostotoimenpiteet.
Olen itse joutunut Sami Hedbergin tönimäksi Manalan tanssilattialla, kun äijä paukahti tanssilattialle nuorikkonsa kanssa vetämään omaa tanssishowta. Isona miehenä tuuppi minut ja muutaman muun pois tieltä. Ei vaikuttanut ihmiseltä joka hirveästi kunnioittaa toisten fyysistä koskemattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että Sami ei välttämättä muista jos oli humalassa tai sitten on tehnyt niin usein vastaavaa. Jotenkin luulen että jos hän pysähtyy miettimään asiaa niin pahoittelut sieltä vielä tulee. Ei vaikuta täysin kusipäältä vaan harkintakyky on pettänyt. Mutta en tiedä. Odotellaan.
ja mikä surullisinta, jos Miisa olisi heti vaikka seuraavana päivänä-viikon päästä ottanut näihin yhteyttä ja kertonut tapahtueesta hänen kannaltaan ja miten se vaikutti häneen, olen aika varma että hän olisi myös saanut anteeksipyynnön. Mutta ei halunnut toimia niin, vaan vei asian julkisuuteen ensin, mikä mielestäni on epäeettinen tapa toimia yleensäkin ihmisten kesken. Jos joku ei edes ymmärrä loukanneensa sinua, pitää hänelle antaa ensin mahdollisuus selvittä asia kahdenkesken. Etenkin kun julkisuuden henkilöistä kyse joiden tulot riippuu täysin julkisuudesta. Tuo on jo tahallista koko elämän pilaamista miehiltä, ja täysin ylimitoitettua ja kohtuuton seuraus tuommoisesta.
Hän kertoi samantien hänet palkanneelle henkilölle eli varmaan esimiehelleen. Se on kyllä normaali käytäntö.
normaalimpi käytäntö ois ollu antaa avolämäriä just siinä eikä huomenna! Tolleen tehdään kourijoille. Ei ootella vuosia ja sit isketä.
Itse saman kokeneena voin kertoa, että menin aivan lukkoon ja toimintakyvyttömäksi. Tuli vain vahva halu paeta tilanteesta. Hyvä jos sinä osaat sitten toimia tuolla tavoin. Uhri on tälläkin kertaa väärällä tavalla uhri näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että Sami ei välttämättä muista jos oli humalassa tai sitten on tehnyt niin usein vastaavaa. Jotenkin luulen että jos hän pysähtyy miettimään asiaa niin pahoittelut sieltä vielä tulee. Ei vaikuta täysin kusipäältä vaan harkintakyky on pettänyt. Mutta en tiedä. Odotellaan.
ja mikä surullisinta, jos Miisa olisi heti vaikka seuraavana päivänä-viikon päästä ottanut näihin yhteyttä ja kertonut tapahtueesta hänen kannaltaan ja miten se vaikutti häneen, olen aika varma että hän olisi myös saanut anteeksipyynnön. Mutta ei halunnut toimia niin, vaan vei asian julkisuuteen ensin, mikä mielestäni on epäeettinen tapa toimia yleensäkin ihmisten kesken. Jos joku ei edes ymmärrä loukanneensa sinua, pitää hänelle antaa ensin mahdollisuus selvittä asia kahdenkesken. Etenkin kun julkisuuden henkilöistä kyse joiden tulot riippuu täysin julkisuudesta. Tuo on jo tahallista koko elämän pilaamista miehiltä, ja täysin ylimitoitettua ja kohtuuton seuraus tuommoisesta.
Eli sun mielestä uhrin kuuluu vaieta, koska miesten työurat ovat tärkeämpiä kuin seksuaalinen ahdistelu?
uhrille on avautumiseen yhteiskunnalta järjestetty täydelliset puitteet, poliisilaitoksella, tai ensiavussa, kriisikeskuksissa, -puhelimissa, terapioissa, oikeusavustajilla. Kenenkään ei kuulu vaieta, vaikka juuri niinhän tämä nainen teki. Vaikeni, ja se johti kohtuuttomiin seurauksiin vuosien jälkeen koska ei hakenut oikeutta siten ja silloin kun olisi pitänyt. Jännä että puhut uhrista vaikka oikea nimi toistaiseksi olisi "oletettu uhri". Sinä et vieläkään tiedä koko stooria. Näkee ettet ole koskaan ollut oikeissa poliisikuulusteluissa, oikeudenkäynneissä, et tiedä laeista mitään. On vaan herkkäuskoisuutta ja lapsellisuutta. Uhreja on myös nuo miehet nyt. SINÄ kannatat vaikenemista. Juuri se johtaa tämmöiseen, kohtuuttomaan tilanteeseen. Jos tämä olisi käsitelty oikeudessa aikanaan, pahimmillaankin nuo olisi päässeet sakoilla, tai juttu olisi mennyt sovitteluun tms riippuen esim. todistajien kertomuksista. Se ei olisi pilannut kenenkään elämää, eikä pitäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olisi saanut anteeksipyyntöä, vaan naureskelua että tällaista alalla on, muihin hommiin voi mennä jollei pää kestä.
Miksi sikailijalle ei saisi koitua toiminnasta seurauksia? Miisa ok joutunut vuosia elämään kokemusten kanssa ja joutunut lopettamaan työnsä ahdistelun takia.
Mitenkä Miisan ura lähti laskuun tilanteesta johtuen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kertoi samantien hänet palkanneelle henkilölle eli varmaan esimiehelleen. Se on kyllä normaali käytäntö.
normaalimpi käytäntö ois ollu antaa avolämäriä just siinä eikä huomenna! Tolleen tehdään kourijoille. Ei ootella vuosia ja sit isketä.
Itse saman kokeneena voin kertoa, että menin aivan lukkoon ja toimintakyvyttömäksi. Tuli vain vahva halu paeta tilanteesta. Hyvä jos sinä osaat sitten toimia tuolla tavoin. Uhri on tälläkin kertaa väärällä tavalla uhri näköjään.
olit siis lukossa ja toimintakyvytön vielä seuraavalla viikollakin kourimisesta? Et siis mennyt töihin, kouluun, kauppaan? Joten et voinut vaikka kuukauden päästä soittaa poliisille? No sille ei kukaan voi mitään. Tarvitset enemmän apua ja aivan muista syistä kuin kourimisesta. Ei liity tähän juttuun mitenkään. Mikä ihmeen raisk. ketju tästäkin nyt tuli. Harvaa meistä raik...n baaritiskillä.
heip! tää ketju ei oo raisk kriisikeskuksen terapia tuki palsta. Miisaa ei rais...u, eikä sellaisesta puhuta nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olit siis lukossa ja toimintakyvytön vielä seuraavalla viikollakin kourimisesta? Et siis mennyt töihin, kouluun, kauppaan? Joten et voinut vaikka kuukauden päästä soittaa poliisille? No sille ei kukaan voi mitään. Tarvitset enemmän apua ja aivan muista syistä kuin kourimisesta. Ei liity tähän juttuun mitenkään. Mikä ihmeen raisk. ketju tästäkin nyt tuli. Harvaa meistä raik...n baaritiskillä.
Mitä sille poliisille sanotaan? "Henkilö x kouri mua." Ja sitten pitäisi antaa todisteet poliisille ettei ole sana sanaa vastaan, koska sellaiset harvemmin etenee syyttäjälle asti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Miisan tarina kuulostaa kyllä uskottavalta, miesten tekemiset vaikuttavat putoavan kategoriaan "kännissä ja läpällä" eivätkä välttämättä edes muista tapahtumia, heillä oli vain normaalia ja kivaa. Miisa tietysti muistaa koska hänelle se oli epämiellyttävä kokemus.
En oikein tiedä pitäisikö näitä puida Suomessa, koska seuraamukset esim. tässä keississä voivat olla suuret. Mutta ehkä näistä pitää käydä julkista keskustelua jotta asiat muuttuvat.
Ja ne tosiaan muuttuvat.
Kansainvälisissä firmoissa on jo suosituksia ettei miespuolinen esihenkilö ole kahdenkesken naispuolisen alaisen kanssa.
Voiko tuollainen vaikuttaa urakehitykseen ja palkkaukseen? Virallisesti, ei tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Miisan tarina kuulostaa kyllä uskottavalta, miesten tekemiset vaikuttavat putoavan kategoriaan "kännissä ja läpällä" eivätkä välttämättä edes muista tapahtumia, heillä oli vain normaalia ja kivaa. Miisa tietysti muistaa koska hänelle se oli epämiellyttävä kokemus.
En oikein tiedä pitäisikö näitä puida Suomessa, koska seuraamukset esim. tässä keississä voivat olla suuret. Mutta ehkä näistä pitää käydä julkista keskustelua jotta asiat muuttuvat.
Ja ne tosiaan muuttuvat.
Kansainvälisissä firmoissa on jo suosituksia ettei miespuolinen esihenkilö ole kahdenkesken naispuolisen alaisen kanssa.
Voiko tuollainen vaikuttaa urakehitykseen ja palkkaukseen? Virallisesti, ei tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nonseleeraat kokemaani? En kertonut viestissäni kuinka kauan olin poissa tolaltani tapahtuneesta? Ei sinulla ole oikeutta alkaa käsikirjoittaa minun kokemustani kommenttini perään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä parempaa ahdistelukulttuuria. Ahdistelija on siinä asemassa yrityksessä että esimies ja henkilöstöhallinto hyssyttelee uhrin hiljaiseksi. Toivottavasti laissa on kohta jossa esimies ja HR voidaan laittaa syytteeseen.
Valitettavasti taitaa olla niin, että Miisa toimi freelancerina. He ovat kaikista turvattomin työntekijäryhmä. Ei ole liittoa tukena, eikä koske tessit, ylityökorvaukset, lomarahat...
Vierailija kirjoitti:
Olen itse joutunut Sami Hedbergin tönimäksi Manalan tanssilattialla, kun äijä paukahti tanssilattialle nuorikkonsa kanssa vetämään omaa tanssishowta. Isona miehenä tuuppi minut ja muutaman muun pois tieltä. Ei vaikuttanut ihmiseltä joka hirveästi kunnioittaa toisten fyysistä koskemattomuutta.
fyysinen koskemattomuus Manalan tanssilattialla???
siis......? Kannattako mennä ollenkaan tanssilattialle jos ei saa vahingossa koskettaakaan, tai hipaista sua tanssilattialla?
muistelkaa vaan kirjoitti:
Juuri näin, tuollainen kourinta, kutittelu ja nipistely on hyvin yleistä miesten ollessaa pikku pörrissä ja hyvällä tuulella. Tota harrastaa myös varatut miehet. Kokemusta on ja myös ystävät on sanonu samaa. Heille hupia , naisille oksetusta. Uskon kyllä Miisaa, nuorena tyttönä ei ole uskaltanut, rohjennut tuoda asiaa esille. Myös työ olisi heti mennyt.
On tuo yleistä naistenkin tekemänä. Ei taida kuitenkaan olla yhtään tapausta suomessa, jossa naisen elämä olisi pilattu tuollaisen käytöksen takia.
Vierailija kirjoitti:
heip! tää ketju ei oo raisk kriisikeskuksen terapia tuki palsta. Miisaa ei rais...u, eikä sellaisesta puhuta nyt.
Poistu ketjusta, jos tämä ei sinua miellytä.
Tutkimatta jätetyt rikokset ovat silti rikoksia, vaikkei niistä olisi ketään tuomittu.