Somevaikuttajalta rajuja syytöksiä Sami Hedbergiä ja koomikko Zaania kohtaan
"Miehet kiistävät kaikki väitteet"
https://www.is.fi/viihde/art-2000008064555.html
No jopas. Taas yksi metoo tjsp. tyyppinen tapaus.
Sana sanaa vastaa jne.
On se vaikeata tuo ymmärrys siitä mikä on okei ja mikä ei ole okei miesten ja naisten välillä.
Kommentit (2031)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen seksuaalinen ahdistelu viedään oikeuteen ei siellä muuta ehditä tekemäänkään. Tajuatko että aivan järjetön määärä naisia joutuu kohtaamaan tuota öykkäröintiä?
Tajuatko sinä, että siksi sitä tapahtuu, kun asioita ei viedä oikeuteen ja tehdä niitä sitä kautta julkisiksi ja näytetä, että katsokaa, tämä on väärin.
Onko miehet niin helvetin tyhmiä, että ihan oikeuslaitoksesta tuomarin täytyy kertoa, että kenenkään haaroväliin ei saa mennä ilman lupaa?
Onko naiset niin helvetin tyhmiä, että luulevat somen olevan oikea paikka käsitellä rikoksen tunnusmerkit ylittävät (väitetyt) henkilökohtaisen koskemattomuuden loukkaukset?
Naiset? Ketkä muut ovat tuoneet somessa asian esille?
Vierailija kirjoitti:
Tuon Zaanin tämän päivän IG-story on kyllä jäätävää katsottavaa. Hehkuttaa vaan omaa tulevaa keikkapäiväänsä ja sanoo tapauksesta kylmänviileästi vaan että "en aio puhua asiasta enempää, yks haastattelu on tulossa asiasta, käykää kattoo mitä mä siinä sanon, that's it". Vaikuttaa kyllä muutenkin somensa perusteella todella kyseenalaiselta ja jopa ällöttävältä tyypiltä.
Noin mäkin tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti uhri voi lamaantua, mutta ennen kuin joutuu uhriksi voi opetella taitoja, joiden avulla ei lamaannu. Jokaisen olisi hyvä ymmärtää, että maailmassa on pahoja ihmisiä. Heitä on aina ollut ja heitä tulee aina olemaan. Ja joskus niitä kohtaa itse. Silloin on hyvä, jos olisi etukäteen miettinyt miten voi tilanteissa toimia, että niistä pääsee irti ja jos uhriksi joutuu, mitä kannattaa tehdä. Silloin ei jää lamaantuneena kymmeniksi vuoksi potemaan päänsä sisäistä debattia, että pitäisikö vai eikö pitäisi puhua jollekin.
WTF? Vastustelu voi pahimmassa tapauksessa koitua uhrin hengen menoksi, jos ahdistelija / raiskaaja siitä provosoituu.
Missä puhun mitään vastustelusta? Jos olisit kouluttanut itseäsi selviämään tuollaisista tilanteista, ymmärtäisit ettei niissä aina tarvitse vastustella mitenkään - eikä tämä sitten merkitse, että pitäisi antautua. Tilanteista voi päästä irti vaikka ilman vastustelua. Keinoja on monia. Niitä vain ei osaa käyttää, jos ei harjoittele etukäteen.
Miksi vastuutat uhria tapahtuneesta etkä ahdistelijaa / raiskaajaa? Kertoisitko syyn tälle?
nuo alastonkuvat netissä on houkuttelua irstaaseen tekoon. Mitä muuta ne on? Ja sit valittaa jos joku ymmärtää ne just niin kun ne on tarkotettu. Nämä miehet on viatomia tuon naisen rinnalla.
Slutshamingia. Häpeäisit.
Tästähän saisi Hedberg hyvän lopetusspiikin viimeisille keikoilleen: "Tiedoksi vaan vielä kaikille, nyt pitää pistää ura pakettiin. Tuli suudeltua työkaveria kuusi vuotta sitten."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistelua en hyväksy missään muotoa, mutta eikös tämä ko. nainen ole hakenut huomiota milloin milläkin asialla.
Minkä ihmeen syystä kukaan hakisi huomiota tällaisella asialla ja ylipäätään haluaisi tulla yhdistetyksi johonkin Hedbergiin? Tämä "se vain hakee huomiota" on trendikäs vain tapa mitätöidä (naisten) sanomiset.
Miksi hän ei ole vienyt asiaa poliisille? Miksi hän ei sanonut asiasta heti?
Miksi hän kieltäytyy vastaamasta kysymyksiin?
Tuo on juuri huomion hakemista. Saa esittää uhria julkisuudessa.
Jaa että ihan poliisille? Mieti vain miksi ei. Jos poliisille menee sanomaan, että joku kouraisi ja pussasi ja oli alasti, niin poliisi kirjaa asian ylös, mutta mitään ei tapahdu. Varsinkaan 5-10 vuotta sitten asialle ei olisi tehty yhtään mitään. Sellaista on naisen elämä. Tai on ollut, mutta toivottavasti asiat muuttuu kun näitä tulee ilmi. Saavat sikapossut tajuta, että ilman toisen tahtoa kosketteleminen ja ahdisteleminen on väärin.
Milloin olis tapahtunut. Vuosi?
Nuorempana eräässä työssä pomoni ahdisteli minua, alkuun lähetteli viestejä myöhään iltaisin, kinusi treffeille, kommentoi vartaloani jne. Ensimmäiseen treffikutsuun vastasin kohteliaasti ei kiitos. Siitä ei ollut mitään hyötyä, jatkossa en vastaillut enää yhteenkään viestiin. Ahdistelu jatkui viesteillä ja sitten työpaikalla. Tuli lähelle selittämään jotain asiaa, saattoi laittaa käden lanteelle, kulkea niin läheltä että kädellä hiplaili samalla. Se tunne oli aivan kamala.. Sitä jotenkin lamaantuu kauhusta kun sellainen tapahtuu yllättäen, ei tiedä mitä tehdä. Muutaman kerran sanoin että älä koske ja lähdin tilanteesta. Silti se jatkui. Olin nuori 22v. ja pomo yli 50v. Pelotti puhua asiasta koska pelkäsin että menetän työni. Tai että minua syytettäisiin vaikka en ollut tehnyt mitään sopimatonta. Joka päivä ahdisti ja pelotti mennä töihin.
Usean viikon jälkeen uskalsin vihdoinkin näyttää tekstiviestit työpaikan kokeneemmalle työntekijälle(nainen) joka oli myös siellä luottamusmiehenä. Vastaus oli että ei kannata välittää, vältä niitä tilanteita, kyllä hän jossain vaiheessa lopettaa. Se oli musertavaa. Kuukauden kestin sitä touhua vielä tuon jälkeen ja sitten se loppui...kun vaihdoin työpaikkaa.
Ei tuosta ole edelleenkään helppo puhua enkä ymmärrä että kuka keksisi tuollaisia syytöksiä jonkun huomion takia, koska se huomio ei yleensä ole hyvää. Ei hän ole rahaa vailla, ei halua lehtien kansiin. Tiedän että hankala asia kun tapahtuneista aikaa ja todisteitakaan ei ole. Ei ole kenellekkään hyvä tilanne.
Itse näen joskus entistä pomoani kaupungilla, edelleen on samassa firmassa pomona. Joskus olen miettinyt että tekisi mieli mennä sanomaan jotain hänelle mutta tuskimpa se mitään hyödyttäisi. Julkisuuteen EN IKINÄ lähtisi koska se riepotus on aivan kamalaa. Enkä usko että missään oikeudessa hän tuomiota saisi koska ei ole enää todisteita.
Toivon että ahdistelusta puhuttaisiin niin että nuoria(usein ovat nuoria) tyttöjä ja poikia kannustettaisiin puolustautumaan ja sanomaan ääneen että ei, näpit irti tai että käytös ei ole sopivaa. Ja että työpaikoilla tapahtuneisiin suhtauduttaisiin vakavasti eikä lakastaisi niitä maton alle. Ja opetettaisiin myös ihmisille miten kohdella työtovereita koska edelleen se tuntuu joillakin olevan hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen seksuaalinen ahdistelu viedään oikeuteen ei siellä muuta ehditä tekemäänkään. Tajuatko että aivan järjetön määärä naisia joutuu kohtaamaan tuota öykkäröintiä?
Tajuatko sinä, että siksi sitä tapahtuu, kun asioita ei viedä oikeuteen ja tehdä niitä sitä kautta julkisiksi ja näytetä, että katsokaa, tämä on väärin.
Onko miehet niin helvetin tyhmiä, että ihan oikeuslaitoksesta tuomarin täytyy kertoa, että kenenkään haaroväliin ei saa mennä ilman lupaa?
Onko naiset niin helvetin tyhmiä, että luulevat somen olevan oikea paikka käsitellä rikoksen tunnusmerkit ylittävät (väitetyt) henkilökohtaisen koskemattomuuden loukkaukset?
Naiset? Ketkä muut ovat tuoneet somessa asian esille?
No ei tietenkään todellisuudessa suurin osa naisista vastaavaa tee. Käytinpä tuossa vain samanalista yleistystä kuin sen kommentin kirjoittaja johon vastasin.
Kaikki ketkä ovat Hedbergin ja Zaanin puolella siis käytännössä hyväksyvät täysin seksuaalisen ahdistelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen teollisuussiivoojana nähnyt alastomia vastakkaisen sukupuolen edustajia pilvin pimein. Seassa on myös monta paljastelijaa, jotka pitivät huolen siitä että olivat juuri silloin pukuhuoneessa/saunassa/suihkussa kun tiesivät siivoojan tulevan paikalle. Yhden kerran olen ollut oikeasti ahdistelun kohteena, ja se oli kyllä pelottava tilanne. Siitä tein ilmoituksen. Kyseisessä tapauksessa minulle oli annettu erikoistyö, ja sitä tuli näyttämään eräs työmies. Kun ovi meni kiinni hän kävi kimppuuni puristellen ja lääppien. Juoksin itseni irtiriuhtaisten hänen esimiehensä tykö.
Itse olen kokenut sen aivan hlvetin epämukavaksi kun olen siinä munasillani ja joku naissiivoja punkee tilaan tyhjentelemään käsipyyheroskiksia.
Sitten, että MINÄ olen se ahdistelija koska olen MIESTEN pukuhuoneessa suihkussa alasti, niin olen vaan aivan sanaton...
Kerrohan miten minun näissä tilanteissa pitäisi toimia? Laitanko jatkossa uimahousut suihkuun siivoojien varalta?
Jos et tiedä, niin kun tehtaiden pukutiloja siivotaan, niin se ajoitetaan aina niin että paikalla ei ole ketään käyttäjää sillä hetkellä. Työntekijät kyllä tietävät milloin pukkari siivotaan. Lisäksi käytetään kylttiä jossa lukee että siivooja on nyt siivoamassa täällä. Ne jotka ovat paikalla silloin, ovat siellä tietäen että siivooja on siellä työssään silloin. Lisäksi miehet jotka ovat paikalla alastomina sanovat aina ne samat asiat, ei haittaa, tule vain, minä tästä äkkiä pesaisen, eihän haittaa että olen täällä munasillani jne.
Ahdistelun kohteena koen siis olleeni kerran, ja tämä ei kyllä tapahtunut suihkussa, vaan erikoistyössä, jollaiseksi kutsutaan työtä joka ei normaalisti kuulu työnkuvaan.
Uimahallissa siivoaminen on sitten oma taiteenlajinsa, vaikka seinillä lukee että meillä on täällä töissä miehiä ja naisia. Se on pahoiteltavaa että siivoustyön eteen sattuu välillä järkytyneitä miehiä, mutta harvoin näin, koska aina ennen puku/pesutiloihin menoa huikkaillaan kyllä ovelta että siivooja tulossa, ja annetaan ujoimmille aikaa poistua paikalta.
Ei meillä raksalla ainakaan mitään ilmoitella, kun pukkareita tullaan siivoamaan. Joskus se siivooja on mies joskus nainen. Joskus se koputtaa joskus ei. Ja jos olen lähdössä kotiin, hoidan asiani oli siellä siivooja tai ei. Luotan että ei turhia tuijottele.
Raksat onkin vähän eri asia, ymmärrät varmaan miksi.
Myös esim sairaanhoidossa ahdistelua on potilaiden toimesta tämän tästä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos se oli ihan läpällä, kähmiminen ja imuttelu
Sellaista läppää ei saa tapahtua. Se on seksuaalista ahdistelua ja tuntuu kohteesta todella huonolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon Zaanin tämän päivän IG-story on kyllä jäätävää katsottavaa. Hehkuttaa vaan omaa tulevaa keikkapäiväänsä ja sanoo tapauksesta kylmänviileästi vaan että "en aio puhua asiasta enempää, yks haastattelu on tulossa asiasta, käykää kattoo mitä mä siinä sanon, that's it". Vaikuttaa kyllä muutenkin somensa perusteella todella kyseenalaiselta ja jopa ällöttävältä tyypiltä.
Noin mäkin tekisin.
Samaa mieltä. Viisas ei lähde somessa selittelemään.
Eilen kaikki aloitukset aiheeseen liittyen poistettiin. Myös ensimmäinen aloitus liittyen tähän Iltasanomien juttuun sai lähteä pikaiseen. Voiko joku Sanomassa selvittää sen hetkisen moden ja hänen suhteensa tähän Hedbergiin? Miksi modeilla on niin eri linja näsissä sensuroinneissa? EIhän kyse ole enää mistään Sanoman linjasta vaan selkeästi moden henkilökohtaisesta agendasta. Eikö tuollaisille modeille tulisi antaa fudut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistelua en hyväksy missään muotoa, mutta eikös tämä ko. nainen ole hakenut huomiota milloin milläkin asialla.
Minkä ihmeen syystä kukaan hakisi huomiota tällaisella asialla ja ylipäätään haluaisi tulla yhdistetyksi johonkin Hedbergiin? Tämä "se vain hakee huomiota" on trendikäs vain tapa mitätöidä (naisten) sanomiset.
Miksi hän ei ole vienyt asiaa poliisille? Miksi hän ei sanonut asiasta heti?
Miksi hän kieltäytyy vastaamasta kysymyksiin?
Tuo on juuri huomion hakemista. Saa esittää uhria julkisuudessa.
Jaa että ihan poliisille? Mieti vain miksi ei. Jos poliisille menee sanomaan, että joku kouraisi ja pussasi ja oli alasti, niin poliisi kirjaa asian ylös, mutta mitään ei tapahdu. Varsinkaan 5-10 vuotta sitten asialle ei olisi tehty yhtään mitään. Sellaista on naisen elämä. Tai on ollut, mutta toivottavasti asiat muuttuu kun näitä tulee ilmi. Saavat sikapossut tajuta, että ilman toisen tahtoa kosketteleminen ja ahdisteleminen on väärin.
Sikapossunaisetkin muuten harrastavat ilman lupaa koskettelua ja ahdistelemista. Ei ole kerta tai kaksi, kun nuoruudessani joku 20 vuotta vanhempi känninen ämmä tuli baarissa lähmimään kuvottavilla kourillaan. Ei jäänyt silti traumoja, eikä ole tarpeen yleistää koskemaan kaikkia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana eräässä työssä pomoni ahdisteli minua, alkuun lähetteli viestejä myöhään iltaisin, kinusi treffeille, kommentoi vartaloani jne. Ensimmäiseen treffikutsuun vastasin kohteliaasti ei kiitos. Siitä ei ollut mitään hyötyä, jatkossa en vastaillut enää yhteenkään viestiin. Ahdistelu jatkui viesteillä ja sitten työpaikalla. Tuli lähelle selittämään jotain asiaa, saattoi laittaa käden lanteelle, kulkea niin läheltä että kädellä hiplaili samalla. Se tunne oli aivan kamala.. Sitä jotenkin lamaantuu kauhusta kun sellainen tapahtuu yllättäen, ei tiedä mitä tehdä. Muutaman kerran sanoin että älä koske ja lähdin tilanteesta. Silti se jatkui. Olin nuori 22v. ja pomo yli 50v. Pelotti puhua asiasta koska pelkäsin että menetän työni. Tai että minua syytettäisiin vaikka en ollut tehnyt mitään sopimatonta. Joka päivä ahdisti ja pelotti mennä töihin.
Usean viikon jälkeen uskalsin vihdoinkin näyttää tekstiviestit työpaikan kokeneemmalle työntekijälle(nainen) joka oli myös siellä luottamusmiehenä. Vastaus oli että ei kannata välittää, vältä niitä tilanteita, kyllä hän jossain vaiheessa lopettaa. Se oli musertavaa. Kuukauden kestin sitä touhua vielä tuon jälkeen ja sitten se loppui...kun vaihdoin työpaikkaa.Ei tuosta ole edelleenkään helppo puhua enkä ymmärrä että kuka keksisi tuollaisia syytöksiä jonkun huomion takia, koska se huomio ei yleensä ole hyvää. Ei hän ole rahaa vailla, ei halua lehtien kansiin. Tiedän että hankala asia kun tapahtuneista aikaa ja todisteitakaan ei ole. Ei ole kenellekkään hyvä tilanne.
Itse näen joskus entistä pomoani kaupungilla, edelleen on samassa firmassa pomona. Joskus olen miettinyt että tekisi mieli mennä sanomaan jotain hänelle mutta tuskimpa se mitään hyödyttäisi. Julkisuuteen EN IKINÄ lähtisi koska se riepotus on aivan kamalaa. Enkä usko että missään oikeudessa hän tuomiota saisi koska ei ole enää todisteita.
Toivon että ahdistelusta puhuttaisiin niin että nuoria(usein ovat nuoria) tyttöjä ja poikia kannustettaisiin puolustautumaan ja sanomaan ääneen että ei, näpit irti tai että käytös ei ole sopivaa. Ja että työpaikoilla tapahtuneisiin suhtauduttaisiin vakavasti eikä lakastaisi niitä maton alle. Ja opetettaisiin myös ihmisille miten kohdella työtovereita koska edelleen se tuntuu joillakin olevan hakusessa.
Laita pomon nimi tähän, niin kyllä me hänet tuomitsemme. VArmaan on muitakin joita hän on ahdistellut, joten nimi tiskiin niin uskaltaa muutkin uhrit sitten esiin.
Vierailija kirjoitti:
kun näin ne kuvat mitä tämä nainen itsestään on laittanut nettiin alasti, niin hän se suurin pervo kyllä on, HYI YÄK! jotain imetysvempaimia riippuu tisseistä ja on ilkialasti.
nämä miehet on tuon rinnalla siveydensipuleita!
kyllä pata soimaa nyt kattilaa!
Vähän tuli kyllä erikoinen olo tuon instagramista, etenkin siitä alastonkuvasta. En olisi välttämättä halunnut nähdä, mutta oma vika se kai on, saahan hän julkaista tililleen sellaista sisältöä kuin haluaa. Mutta toisaalta, jos Miisa saa olla alasti omalla sometilillään, niin eikö sama oikeus koske koomikkoa omassa takahuoneessaan? Ja jos Miisa siitä häiriintyy, niin se on periaatteessa hänen oma ongelmansa - kuten nyt on mun oma ongelmani, että häiriinnyin Miisan IG-kuvista.
Jotenkin kaksinaismoralistista.
Täällä huudetaan todisteita, niin onhan ne todisteet, kun oli kertonut hänet palkanneelle henkilölle, miksi ei jatka työssä.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini on myös kertonut Sami Hedbergin ahdistelleen häntä joskus. Ja usko tähän täysin.
Asioilla on aina kaksi puolta. Ei tarvi uskoa aina yhden sanaan. Ilmeisesti ei henkisiä traumoja kuitenkaan miisalle
Ole aiheutunut kun vasta nyt ottaa puheeksi ja ”muisti” asian. Ei ole käynyt terapiassa ym. Joten liian suuri haloo tästä
Vierailija kirjoitti:
Usean viikon jälkeen uskalsin vihdoinkin näyttää tekstiviestit työpaikan kokeneemmalle työntekijälle(nainen) joka oli myös siellä luottamusmiehenä. Vastaus oli että ei kannata välittää, vältä niitä tilanteita, kyllä hän jossain vaiheessa lopettaa. Se oli musertavaa. Kuukauden kestin sitä touhua vielä tuon jälkeen ja sitten se loppui...kun vaihdoin työpaikkaa.Ei tuosta ole edelleenkään helppo puhua enkä ymmärrä että kuka keksisi tuollaisia syytöksiä jonkun huomion takia, koska se huomio ei yleensä ole hyvää. Ei hän ole rahaa vailla, ei halua lehtien kansiin. Tiedän että hankala asia kun tapahtuneista aikaa ja todisteitakaan ei ole. Ei ole kenellekkään hyvä tilanne.
oisit sanonut että sulla on poikakaveri, tai kihlakumppani joka sanoi ettei tykkää sun käytöksestä, ja hän on poliisi. Ois loppunu siihen. Voit vapaasti käyttää tätä ensi kerralla.
Toinen hyvä on että sanot isäsi on pastori ja kun eilen keskustelimme, sinun käytöksestä, isä sanoi että tulee kohta nuhtelemaan sinua.
Tai poikakveri ei tykkää kun sinä koskettelet, joten hän lähetti viestin että jos vielä kerrankin kajoat seuraukset maksat sinä....ja jotain tämmöistä :)
nuo alastonkuvat netissä on houkuttelua irstaaseen tekoon. Mitä muuta ne on? Ja sit valittaa jos joku ymmärtää ne just niin kun ne on tarkotettu. Nämä miehet on viatomia tuon naisen rinnalla.