Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kymmenen uutisissa äsken: Valtakunnallisesta etätyösuosituksesta ja maskisuosituksesta tulisi jo luopua

Vierailija
16.06.2021 |

HUSin Lasse Lehtonen sanoi, ettei valtakunnalliselle maskisuositukselle ole enää tarvetta. EK myös sanoi, ettei etätyösuositukselle ole enää tarvetta. Uutisessa myös sanottiin, että palaamisesta lähityöhön ei voi kieltäytyä edes riskiryhmään kuuluva. Tai se on potkut perseelle sen jälkeen työpaikasta!

Mutta jutussa kun haastateltiin ihmisiä, niin sanoivat, että ovat oikein mielellään palaamassa takaisin esim. toimistotyöhön. Ovatpa ihmiset etäilyn aikana kummasti oppineet arvostamaan työskentelyä työpaikalla!

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan luovu maskista nyt kun lopulta opin sitä käyttämään.

Enkä luovu etätyöstäkään.

Naurettavaa toi maskien kanssa venkslaaminen. Mitä sinä saat siitä irti sitten kun koko väestö (halukkaat) on rokotettu?

Ei tarvii meikata ja voin irvistellä sulle rauhassa maskin takana.

Ja minä voin repäistä kohdatessani sinun naamaltasi sen maskin pois.

No et sinä kyllä voi. Et todellakaan voi. Sinä voit yrittää, mutta tilaa ambulanssi valmiiksi sitä ennen.

No hah! Sinä et sen maskin takaa saa edes niin happea, että pysyisit millään tavalla perässäni. Jos heittäisit maskin pois, niin sitten voisit kenties pysyäkin.

Miksi vitussa haluaisin pysyä perässäsi?

No et sinä muutenkaan pystyisi laittamaan minulle fyysisesti kampoihin maski naamalla. Huohottaisit henkihieverissä on ensimmäisen puolen minuutin jälkeen.

Puolen minuutin jälkeen sinä olet pötköttänyt 29 sekuntia. Ei se paljoa meikäläisen happea kuluta. Olen minä toki joskus aktiivipalveluksessa juossut kympin kaasunaamari päässä, kyllä tuollainen kangasmaski naamalla on aika paljon helpompi kuitenkin hengittää.

Vierailija
42/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollossa jatketaan maskien kanssa. Plääh. Olisin halunnut jo niistä eroon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskeista luopuminen, kun Intian mutaatio leviää kuin hullu esim. Ruotsissa? Sieltä kesälomilla tulossa ihmisiä Suomeen. Minä visusti käytän ff2- maskia. Syksyllä taas täysi lockdown, kuten nyt Britanniassa.

Niin. Teidän koronahysteerikkojen mielestähän aina 2 viikon päästä on pitänyt olla kauheat tartuntaluvut ja lockdown. Mutta ei ole kertaakaan ollut, eikä tule olemaan!

Vierailija
44/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin toimistot liisataan kymmeniksi vuosiksi kiinteistöyhtiöiltä. Ei niitä tiloja turhan pantiksi hankita, joten palataan kyllä toimistoon. Kyllä työssä on aika yksin, jos möllöttää vain ruutua. Jollekin tutkijalle saattaa sopia, muuta kyllä hyötyvät oikeasta toimistotyöstä, työkavereineen jne. Vuorovaikutus on aika huono ja sitoutuminenkin, me-hengestä puhumattakaan, jos sitä kivaa työyhteisöä ei ole kuin haaveissa.

Etätyö pitäisi perustua oikeaan sopimukseen, jossa sovitaan työ ja sen valvontamenettelyt, turvallisuusasiat, vakuutukset jne jne, mutta useimmiten on vain suullinen sopimus ja esim. asiakastietojen turvallisuudesta ei ole mainittu halaistua sanaa. Esim. pankki- ja vakuutus- sekä henkilötietojen käsittelyn turvallisuusvaatimukset ovat vaativat. Jos jotakin sattuu, esim. tulipalo, varkaus, ryöstö, tietojen kalastelu tms.  Pahimmillaan tietoja lähetellään tavallisessa sähköpostissa salaamattomina. Sellaisen tiedon tietoturvataso on sama kuin postikortilla.  Kaikki eivät rakenna edes VPN-verkkoa työntekijän tietokoneeseen. Isoissakin yhtiöissä tietoturvallisuus voi olla heikoissa  kantimissa. Harvalla on kotonaan lukittua ja turvallista kassakaappiakaan työaineistoille. 

Vierailija
45/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa luovutaan maskisuosituksesta yleisillä paikoilla. Busseissa jne. jatkuu.

Vierailija
46/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä ehdin mennä viikoksi takaisin toimistolle ennen kuin etätyösuositus jo palautettiin. Voitasko tänä vuonna katsoa hiukan nokkaa pidemmälle ennen kuin tehdään sama show.

Vierailija
47/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jostain syystä sairastunut koronaan, vaikka olen marraskuusta lähtien mennyt joka päivä bussilla ilman maskia. Kaupassakaan en ole kertaakaan käyttänyt sitä. Miksi en ole sairastunut, jos se kerran on todettu noin 100 000 ihmisellä, eli 1:llä 55:stä ihmisestä?

Onko 1:55 suhteellisen pieni lukema, eikä sitä olekaan jokaisella? Vai onko se vieläkin harvemmalla, eli Suomessa sairastuneita olisikin 10 000?

Vai miksi minä en ole sairastunut?

Vierailija
48/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delta variantti leviää jo.

Vierailija
49/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa toi maskien kanssa venkslaaminen. Mitä sinä saat siitä irti sitten kun koko väestö (halukkaat) on rokotettu?

No et sinä kyllä voi. Et todellakaan voi. Sinä voit yrittää, mutta tilaa ambulanssi valmiiksi sitä ennen.

No hah! Sinä et sen maskin takaa saa edes niin happea, että pysyisit millään tavalla perässäni. Jos heittäisit maskin pois, niin sitten voisit kenties pysyäkin.

No et sinä muutenkaan pystyisi laittamaan minulle fyysisesti kampoihin maski naamalla. Huohottaisit henkihieverissä on ensimmäisen puolen minuutin jälkeen.

Puolen minuutin jälkeen sinä olet pötköttänyt 29 sekuntia. Ei se paljoa meikäläisen happea kuluta. Olen minä toki joskus aktiivipalveluksessa juossut kympin kaasunaamari päässä, kyllä tuollainen kangasmaski naamalla on aika paljon helpompi kuitenkin hengittää.

Just joo. Ja joulupukki on olemassa. Menehän ottamaan tämän illan rauhoittava pilleri.

Saitko palveluksestakin kenties fudut sen vuoksi, kun päässä viiraa, ja aloit harhoja kertomaan?

Vierailija
50/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin toimistot liisataan kymmeniksi vuosiksi kiinteistöyhtiöiltä. Ei niitä tiloja turhan pantiksi hankita, joten palataan kyllä toimistoon. Kyllä työssä on aika yksin, jos möllöttää vain ruutua. Jollekin tutkijalle saattaa sopia, muuta kyllä hyötyvät oikeasta toimistotyöstä, työkavereineen jne. Vuorovaikutus on aika huono ja sitoutuminenkin, me-hengestä puhumattakaan, jos sitä kivaa työyhteisöä ei ole kuin haaveissa.

Etätyö pitäisi perustua oikeaan sopimukseen, jossa sovitaan työ ja sen valvontamenettelyt, turvallisuusasiat, vakuutukset jne jne, mutta useimmiten on vain suullinen sopimus ja esim. asiakastietojen turvallisuudesta ei ole mainittu halaistua sanaa. Esim. pankki- ja vakuutus- sekä henkilötietojen käsittelyn turvallisuusvaatimukset ovat vaativat. Jos jotakin sattuu, esim. tulipalo, varkaus, ryöstö, tietojen kalastelu tms.  Pahimmillaan tietoja lähetellään tavallisessa sähköpostissa salaamattomina. Sellaisen tiedon tietoturvataso on sama kuin postikortilla.  Kaikki eivät rakenna edes VPN-verkkoa työntekijän tietokoneeseen. Isoissakin yhtiöissä tietoturvallisuus voi olla heikoissa  kantimissa. Harvalla on kotonaan lukittua ja turvallista kassakaappiakaan työaineistoille. 

Mutta pandemia ei ole vielä ohi, joten sen vuoksi toistaiseksi olisi hyvä pitää voimassa etätyösuositus.

Sitten kun tilanne on täysin normaali, niin tilanne on eri.

Silloinkin luulisi että joku yhdistelmä toimistopäiviä + etäpäiviä olisi ehkä kaikkein paras. 3-4 päivää toimistolla ja 1-2 päivää etänä tms.

Vierailija
51/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Ja joulupukki on olemassa. Menehän ottamaan tämän illan rauhoittava pilleri.

Saitko palveluksestakin kenties fudut sen vuoksi, kun päässä viiraa, ja aloit harhoja kertomaan?

En, eläkeikä tuli vastaan eikä paperihommat firmassa kiinnostaneet. Siviilipuolella maksetaan paljon paremmin tällaisesta osaamisprofiilista.

Vierailija
52/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moskovassa on tullut nopeasti todella paljon uusia tartuntoja.

Vierailija
53/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika idioottimainen ja joustamaton työnantaja, jos ei anna etänä tehdä nykypäivänä jos työtehtävien puolesta mahdollista. Itse olin viime vuonna keväästä jouluun lähes koko ajan etänä. Luonto kiittää ja itselle jäi aikaa työmatkojen sijaan ja säästin bensakulut ja parkkimaksut, kotona myös parempaa kahvia. Kyllä sen huomaa jos ei työt maistu, jos ne ei maistu työpaikalla niin ei kotonakaan. Normi-ihmiset tekee saman kotonakin. Mikä järki on ihmiset ajattaa töihin jos koneella tehdään työt, työnantaja säästää jo tilavuokrissa jos osa haluaa tehdä kotoa työt, toisilla työrauha on kotona parempi.

Vierailija
54/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaa kertaa maailmanhistoriassa taistellaan vastaan sairautta - sulkemalla yhteiskuntia, rokottamalla kaikki ja pitämällä maskia naamalla - ,jonka kuolleisuus on noin 0,25%. Suurin osa porukasta hyväksyy nämä toimet kuitenkin täysin mukisematta, sekä ajattelee, että kyseessä on aito terveysuhka ja viranomaiset ovat oikeassa.

Vierailija
55/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika idioottimainen ja joustamaton työnantaja, jos ei anna etänä tehdä nykypäivänä jos työtehtävien puolesta mahdollista. Itse olin viime vuonna keväästä jouluun lähes koko ajan etänä. Luonto kiittää ja itselle jäi aikaa työmatkojen sijaan ja säästin bensakulut ja parkkimaksut, kotona myös parempaa kahvia. Kyllä sen huomaa jos ei työt maistu, jos ne ei maistu työpaikalla niin ei kotonakaan. Normi-ihmiset tekee saman kotonakin. Mikä järki on ihmiset ajattaa töihin jos koneella tehdään työt, työnantaja säästää jo tilavuokrissa jos osa haluaa tehdä kotoa työt, toisilla työrauha on kotona parempi.

Ei kaikilla toimistoillakaan ole muutenkaan mitään kovin yhteisöllistä kulttuuria välttämättä. Käytännössä henkilö saattaa kököttää sielläkin sen koneen ääressä koko päivän samalla tavalla kuin kotona.

Vierailija
56/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva meistä menee sinne ruokakauppaan tekemään hammasoperaatioita tai kirurgisia leikkauksia. Joten ihan tyhmää verrata arkielämää johonkin lääkärien leikkauksissa ja operaatioissa käytettyihin varusteisiin. Tottakai näissä operaatioissa täytyy käyttää kasvosuojainta, mutta arkielämässä siihen ei ole mitään syytä. Siinä on vain potentiaalista alapuolta, ei juuri mitään yläpuolta.

Näin on. Moniko haluaisi, että leikkaava lääkäri vetäisi maskin naamalle jo aamulla, kun lähtee kotoa, ja sitten leikkaisi teidät pari tuntia naamalla, ulkona kastuneen ja sisältä räkäisen, maskin kanssa? Aivan. Sitä voi miettiä, kun seuraavan kerran tekee mieli selittää jotain maskien hygieenisyydestä ja tarpeellisuudesta. Ovathan ne, OIKEIN KÄYTETTYNÄ.

Vierailija
57/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sittenpä saat potkut työstäsi, jos pomo vaatii sinua töihin paikan päälle.

Sinä et jumalauta sanele työehtojasi, vaan työnantajasi sanelee ne!

Oho! Jollain meni tunteisiin.

Vierailija
58/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moskovassa on tullut nopeasti todella paljon uusia tartuntoja.

Niin voi käydä, kun porukkaa on vasta reilut 10% rokotettu. Venäläiset eivät tahdo venäläistä koronarokotetta, kun eivät luota siihen.

Vierailija
59/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole jostain syystä sairastunut koronaan, vaikka olen marraskuusta lähtien mennyt joka päivä bussilla ilman maskia. Kaupassakaan en ole kertaakaan käyttänyt sitä. Miksi en ole sairastunut, jos se kerran on todettu noin 100 000 ihmisellä, eli 1:llä 55:stä ihmisestä?

Onko 1:55 suhteellisen pieni lukema, eikä sitä olekaan jokaisella? Vai onko se vieläkin harvemmalla, eli Suomessa sairastuneita olisikin 10 000?

Vai miksi minä en ole sairastunut?

Sen verran vielä, että marras-lokakuusta lähtien olen syönyt joka päivä yhden sinkkikapselin, sekä 125µg d-vitamiinin, ja c-vitamiinia myös. Aiempina talvina en syönyt sinkkiä koskaan ja sairastuin joka talvi kerran flunssaan. Mutta viime talvi ollut poikkeus, täysin terveenä koko talvi. Sinkki saattoi olla se, joka muutti kaiken.

Vierailija
60/125 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso säästökeino irtisanoa toimistojen vuokratilat ja teettää työt etänä. Kaverin työpaikassa jäi vain neukkaritilat ja porukka sai läppärit kotiin. Firma säästää tilavuokrissa eikä jokaisella ole enää omaa työpistettä. Ympäristö kiittää, kun ei ajeta autoilla työpaikalle. Kotona ei tarvita maskejakaan.

Ei tarvita toimistollakaan maskeja sitten kun maskisuositusta ei enää ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme