Naapurin teini ei mennyt kesätöihin
Millaisia saamattomia on nämä nuoret nyky päivänä varmaan äitinsä pilaama sekin. Muutenkin olen katsellut että ei teini kotoa poistu paljon nytkin seurasin niin kahteen viikkoon ei ole kertaakaan ollut ulkona. Onko asia nyt niin että nyky päivän teinien ei tarvitse tehdä töitä ja eikä myöskään olla ulkona? Opetatteko te niitä teinejänne?
Kommentit (63)
Kaikkea sinäkin kyyläät. Täällä teinille rasahti karanteeni niin ei kahteen viikkoon pääsekkään minnekkään. Olkaa iloisia jos omat lapsenne "vapaalla"!
Työttömiä on kaupungin puutarhatoimessa: he leikkaavat nurmikoita, hoitavat kukkia ja syksyllä haravoivat.
Ammattikoulussa opiskellaan vielä koko kesäkuu. Uusi muutos.
Meidän nyt reilu parikymppiset nuoret miehet eivät juuri päässeet töihin ennenkuin armeija oli suoritettu. Siihen asti kesätyöt olivat parin viikon pätkiä, tyyliin Tutustu työelämään.
Lukion käyminen ja urheileminen veivät aikaa. Nyt molemmat opiskelevat yliopistoissa ja käyvät kesäisin ja joululomilla ym töissä.
Moneen työpaikkaan ei nimittäin oteta alle 18-v ikäisiä.
Joten jos teini ei käy töissä, niin ei pidä olettaa, että se on automaattisesti huono asia. Aikanaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Joku vanhus voisi tulla hyvin iloiseksi kun nuori kävisi hoitamassa pihaa ja vaikkapa ulkoiluttamassa.
Onko vanhukset jotain koiria?
Vierailija kirjoitti:
Joku vanhus voisi tulla hyvin iloiseksi kun nuori kävisi hoitamassa pihaa ja vaikkapa ulkoiluttamassa.
Vanhuksen täytyy maksaa palkka ja vakuutus, jos hoitaja loukkaa itsensä.
Eläkkeitä maksetaan 30 miljardia, joten eläkeläisillä on kyllä rahaa palkata. Työttömyyskorvauksia maksetaan vain 5 miljardia. Eläkeläisiä on Suomessa melkein 2 miljoonaa.
Mitä h...ttiä sulle naapurin teinin asiat kuuluu?
Hanki elämä. Ei tarvi verhojen raosta kurkkia naapurien tulemisia ja menemisiä, kyylä.
Minäkiin olen vahdannut tuota ap tä ku se ei lähde mihinkää tuolta kämpästää olen soittanu pollissiille.
Akkunassa on ainaa verhot ja ku kävyn röökilää ei nävy ap.tä. Olen kattonu kiikarila. Monesti.
Missä on ap? Meijjää teinit män töehin jo viime viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Taloussanomissa oli että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä. Miten olette ajatelleet maksaa asuntolainan? Entä miten maksatte perintöasunnon kulut? Työmarkkinatuki on 530
Asuntovelkainen ei saa toimeentulotukea, kyllä tulee monelle perheelle kurjaa.
Mene ihmeessä kysymään naapurista, miksi teini ei mennyt kesätöihin tai poistu kotoa?! :D
Meillä lukiolainen ei hakenut kesätöitä koska koki että tarvii kesällä lomaa kun niin poikki. No tuttuun firmaan (oli ollut siellä tet jakson) haettiin tekijöitä niin laittoi sitten kuitenkin viimeisenä hakupäivänä hakemuksen. Valittiin heti mutta sai sovittua että vain 5 viikkoa töitä. Sitten pikkuveli sai kesätyöpaikan omalta tet jaksoltaan ja pyysivät pikkuveljeä ottamaan myös isoveljen sinne (isoveli oli ollut vuotta aiemmin samassa tet paikassa eli siksi tuttu). Eli nyt ovat molemmat sittenkin kulkeneet töissä ja saivat paikat jossa tosi itsenäistä, vaativaa ja monipuolista tekemistä. Vaikka tämä työ vain muutaman viikon niin ovat oppineet jo todella paljon uutta asiaa. Käyttävät isoja koneita jollaisia me perheen vanhemmatkaan emme ole ikinä käyttäneet. Onneksi lukiolaiselle jäänee viikko lomaa ennenkuin aloittaa toisessa paikassa.
Eli meillä avainsana on ollut hyvät tet paikat ja ahkera tekeminen tet jaksolla. Teollisuuteen ei niin monet hakeudu tet jaksolle mutta jos sellaisessa näyttää että osaa ja haluaa tehdä töitä niin siitä iso apu kesätöiden löytämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lukiolainen ei hakenut kesätöitä koska koki että tarvii kesällä lomaa kun niin poikki. No tuttuun firmaan (oli ollut siellä tet jakson) haettiin tekijöitä niin laittoi sitten kuitenkin viimeisenä hakupäivänä hakemuksen. Valittiin heti mutta sai sovittua että vain 5 viikkoa töitä. Sitten pikkuveli sai kesätyöpaikan omalta tet jaksoltaan ja pyysivät pikkuveljeä ottamaan myös isoveljen sinne (isoveli oli ollut vuotta aiemmin samassa tet paikassa eli siksi tuttu). Eli nyt ovat molemmat sittenkin kulkeneet töissä ja saivat paikat jossa tosi itsenäistä, vaativaa ja monipuolista tekemistä. Vaikka tämä työ vain muutaman viikon niin ovat oppineet jo todella paljon uutta asiaa. Käyttävät isoja koneita jollaisia me perheen vanhemmatkaan emme ole ikinä käyttäneet. Onneksi lukiolaiselle jäänee viikko lomaa ennenkuin aloittaa toisessa paikassa.
Eli meillä avainsana on ollut hyvät tet paikat ja ahkera tekeminen tet jaksolla. Teollisuuteen ei niin monet hakeudu tet jaksolle mutta jos sellaisessa näyttää että osaa ja haluaa tehdä töitä niin siitä iso apu kesätöiden löytämiseen.
Juuri tätä ajattelin jotenkin on asiansa hoitanut huonosti.
Eläkkeet on jo isompia kuin palkat. Ja työmarkkinatukitöihin on mentävä muuten ensin tulee 3 kuukauden karenssi, sen jälkeen toinen 3 kuukauden karenssi, joutuuko sen jälkeen kokonaan pois työttömyyskorvauksen piiristä, osaako joku vastata?
Työmarkkinatuki on 530 netto ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä. Osa hyllyttää tuolla kaupoissa tavaroita (saa kaupan työvaatteet) ja paljon tehdään tuolla myös toimistotöitä esim. Sairaalat, Kansalaisopistojen toimistot, Museot, Nuorisotalot, Sivistyskeskukset, Sosiaalitoimistot, Vesilaitokset, Sähkölaitokset, Hautausmaiden toimistot, Seurakuntien toimistot jne.
Kun olette pitempään työttömänä näette kuin laajaa tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet on jo isompia kuin palkat. Ja työmarkkinatukitöihin on mentävä muuten ensin tulee 3 kuukauden karenssi, sen jälkeen toinen 3 kuukauden karenssi, joutuuko sen jälkeen kokonaan pois työttömyyskorvauksen piiristä, osaako joku vastata?
Työmarkkinatuki on 530 netto ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä. Osa hyllyttää tuolla kaupoissa tavaroita (saa kaupan työvaatteet) ja paljon tehdään tuolla myös toimistotöitä esim. Sairaalat, Kansalaisopistojen toimistot, Museot, Nuorisotalot, Sivistyskeskukset, Sosiaalitoimistot, Vesilaitokset, Sähkölaitokset, Hautausmaiden toimistot, Seurakuntien toimistot jne.
Kun olette pitempään työttömänä näette kuin laajaa tuo on.
Minulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto, olen ollut jo 2 kertaa toimistotöissä työmarkkinatuella, samoja töitä kuin vakituiset tehdään.
No eipä ap:nkään elämä kovin työntäyteistä ja kiireistä ole, jos pystyy noin tarkasti kyttäämään naapuriin. Miksi ap on kotona ja sisällä kaikki päivät? Miksei tee muuta, kuin tuijottaa naapuriin?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän vähän kauempana kolme perheen lasta jotka eivät kuulemma nekään kesätöitä hankkineet. Ehkä sitten joillakin äideillä on rahaa että voi isot teinit elättää.
Kamalaa jos teini joutuu kuluttamaan kesätyörahat itsensä elättämiseen.. :(
Jos on 2 lasta niin työmarkkinatuki on 660, mutta minulla meni hoitomaksuihin 140 euroa työmarkkinatukityössä, koska puoliso tienaa 1600 netto. Kulukorvausta saa 9 euroa/työpäivä, mutta sitä ei saa jos lapsi sairastuu tai itse sairastuu, eläkettä ei kerry eikä ole työterveyshuoltoa, kela vaatii kyllä sairaslomalapun, mutta työtön pääsee tuolloin julkiselle lääkäriin samana päivänä kun sairastuu sairaslomalappua hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on 2 lasta niin työmarkkinatuki on 660, mutta minulla meni hoitomaksuihin 140 euroa työmarkkinatukityössä, koska puoliso tienaa 1600 netto. Kulukorvausta saa 9 euroa/työpäivä, mutta sitä ei saa jos lapsi sairastuu tai itse sairastuu, eläkettä ei kerry eikä ole työterveyshuoltoa, kela vaatii kyllä sairaslomalapun, mutta työtön pääsee tuolloin julkiselle lääkäriin samana päivänä kun sairastuu sairaslomalappua hakemaan.
Noilla tuloilla perhe ei saa muita tukia lisäksi eli kannattaa varsinkin kaupan alalla ja palvelualalla varautua elämään pienillä tuloilla, kun siellä alkaa irtisanomiset. 1,6 miljoonaa eläkeläistä on iso asiakaskunta, suuret ikäluokat jo 75-vuotiaita. Meillä työmarkkinatukityöläisillä ei ole rahaa parturiin. Kannattaa tehdä niinkuin minä eli kasvattaa pitkät hiukset, puoliso leikkaa latvat ja pitkät hiukset saa kauniisti kiinni. Mies taas voi ajaa päänsä kaljuksi. Kirpputorilta olen ostanut verhoja 6 eurolla ja villatakkeja 6 eurolla ja paitoja eurolla.
Ei kesätyöläisiä tarvita välttämättä, kun työttömät tekee työmarkkinatuella töitä. Myös työnantaja saa kulukorvausta 10 euroa työpäivä työttömästä.
Opetamme teineillemme suomen kieltä ja toivomme, että sinä ap tulet mukaan.
Tervetuloa!