Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempi, miksi et anna teinin nukkua lomalla?

Vierailija
15.06.2021 |

Oman 17-vuotiaani tyttöystävä oli meillä yökylässä ja sanoi aamupäivällä spontaanisti, että vitsi sä oot kiva, kun et herätä aamulla. Oma poikani siihen totesi, että niin, kun sun äiti tulee ihan viimeistään kymmeneltä aina herättämään.

Tiedän, ettei tuo tyttöystävän äiti ole todellakaan ainoa, vaan tätä herättämispuhetta kuuluu samanikäisten vanhempien keskuudessa paljon. En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Jos toinen on lomalla, ja elää viimeisiä vuosia sitä vaihetta, kun saa ilman vastuita nukkua kuukausitolkulla niin pitkään kuin nukuttaa, niin miksen antaisi nukkua? Eri juttu tietenkin, jos ihan loppulomasta täytyy korjata vähän rytmiä tai jos on jotakin menoa, mutta muuten.

Millä te arvon av-käyttäjät perustelette sitä, että herätätte isot lapset aamuisin?

Kommentit (694)

Vierailija
201/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkomielteisiä hulluja ja sääntöuskovaisia ovat sellaiset.

Vierailija
202/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jennia kirjoitti:

00:00-04:00 on ainut oikea uni aika. Pidempään nukkuminen on laiskuutta. Toisekseen ton ikästen pitää olla töissä väh 10h päivästä

Tuskin.

Ehkä jotkut pitävät parempana herättää tyypin, jotta sitten menevät aikoinaan nukkumaan eivätkä koikkelehdi yötä myöten häritsemässä muita tai kylillä.   Toiseksi, ihmisen aivoille on parempi tämä yöllä nukutaan päivällä valvotaan homma.  Esim nuorisorikollisilla vankilassa on usein käänteinen vuorokausirytmi.  

Mutta viisas vanhempi seuraa lastaan ja toimii sen mukaan.   Hyvä muistaa, että teiniaikaan, joka on kasvukautta, kuuluu normaalia suurempi unentarve.   Siis ihan terveyssyistä suotavaa, että koisii riittävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa täällä moralisoivista (luultavasti alle nelikymppisistä) teinien vanhemmista meni varmasti itse teininä kesälomilla ennen yhdeksää nukkumaan ja aamulla herättiin klo 04.00 pihatöihin ja ruokaa laittamaan muulle perheelle. Aivan varmasti juu.

Moralisoivista? Täällä kyllä yritetään vain sanoa, että sille nuorelle ei tee hyvää siirtyä 04-14 rytmiin kesällä. Ihmiset on kauheen mustavalkoisia; heti, jos sanotaan, että yötä ei valvota tarkoittaa se kasilta nukkumaan. Tai jos sanoo, että herätetään kyllä, että rytmi pysyy, on se automaattisesti viimeistään kuudelta aamulla.

Sinäkö sen määrität mikä on kenellekin hyväksi?

Itse nautin öistä niiden hiljaisuuden ja rauhallisuuden takia. Yöt ovat parasta aikaa. Tuntuu kuin koko päivä menisi pilalle jos illalla myöhään ei saa valvoa ihan yksin. Hiljaiset yöt nollaavat hyvin päivän hälinän ja suorittamisen.

Öisin myös kaikki tuntuu helpommalta. Siksi teen haastavimmat ja ikävimmät työt iltaisin/öisin. Ne eivät silloin tunnu yhtä kuormittavilta kuin päivällä.

Onneksi on etätyö ja vapaat työajat (ja omakotitalo, niin en häiritse naapureita).

Joidenkin aamuvirkkujen olen kuullut sanovan, että päivä menee pilalle jos nukkuu liian pitkään. Ehkä heille aamu on samalla tavalla hyvä hetki kuin yö on minulle

Nyt puhutaan 15-17-vuotiaista nuorista, joiden täytyy siihen kouluarkeen taas kesän jälkeen tottua. Työelämässä sitten sinunlaiset valitsevat sen rytminsä ja työnsä sit itse.

Vierailija
204/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä on klo 22.00 vasta päivä juuri loppumassa, lisäksi modernit asunnot voivat olla melko kuumia nukkumiseen. Ihan normaalia valvoa myöhempään. Talvella voi harmittaa jos nukkuu valon ohi. Onneksi voin ihan itse päättää nukkumisistani. Yöllä on hyvä esim. pelata kun on viileää eikä ole kukaan soittelemassa jostain "tärkeästä".

36v

Vierailija
205/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan nukkua todellakin rauhassa niinä aamuina, kun kesätoihin ei tarvitse herätä. Toki alan jossain vaiheessa touhuamaan kodin normaaleja touhuja, mutta pyrin olemaan turhaan tekemättä niitä äänekkäästi. Hommia ehdin kyllä tehdä niinäkin päivinä, kun teinit ovat kesätöissään, kun itsekin olen parhaillaan lomalla.

Vierailija
206/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätän viimeisen teinin klo 10. Meillä on myös muita (pienempiä) lapsia ja aikuiset töissä, joten ei täällä nyt vaan voi maata miten haluaa. Sori siitä. Luontainen rytmi tuolla olisi varmaan 02-12, mutta koska meillä muilla on 7-22 niin siihen on nyt vaan sit suurin piirtein sopeuduttava. Valitettavasti ei voi olla niin että yksi syö aamupalaa kun muut syö lounasta ja koluaa hereillä kun töissäkäyvät yrittävät nukkua. 

Uskon että ihan normaalina ihmisenä tuo pysyy. 

Miksi ei "missään nimessä voi"? Mihin nuo asettamasi säännöt perustuu?

Vierailija
207/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni 27v opiskelee yliopistossa. En todellakaan herätä ennen puoltapäivää. Etäkoulu päivinä joutui joskus heräämään jo klo 11. Aivot kärsii jos unenpuutetta

Lapseni 27v ja 25v ovat jo opintonsa yliopistossa opiskelleet ja todellakin heräävät aamulla klo 7 ollakseen ajoissa töissä. Kamalaa, miten väärin kohdellaan työssäkäyviä, joutuvat heräämään aamulla.

Asuvatko tuon ikäiset vielä kotona kun noin hyvin tiedät?

Vierailija
208/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon ku asuin kotona vielä ni en ikinä saanut nukkua klo:10 pidempään. :D

Vierailija
209/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perheessä pitää sitoutua noudattamaan muidenkin rytmiä. Ei ole oikein, että yksi perheenjäsen elää kokonaan omaa elämäänsä muista riippumattomana, kun on vielä kotona asuva teini. Ja päivärytmistä on kyllä syytä pitää kiinni.

Meneekö sitten myös toisinpäin, jos on kaksi pitkään nukkuvaa teiniä ja äiti? Pitääkö äidin noudattaa enemmistön unirytmiä?

Vierailija
210/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuon ikäisten pitäisi olla kesätöissä. Jotenkin erikoista, jos 17-vuotias vaan makaa ja velttoilee iltapäivään asti koko kesän. Kai kotona jotain töitä löytyy, jossei muuten.

Kesätöitä ei ole tarjolla pikkukylässä. 35 hakemusta naapurikaupunkiin, eikä kukaan kysynyt edes haastatteluun.

Tässä huomaa verkostojen tärkeyden. Kun vanhemmat on velttoja, ei perheestä ole tiedossa mitään hyvää, joten aamu-uninen teinikin jää vaille töitä.

Jotenkin outoa, että vapaasti valvovan teinin vanhemmat ovat itsekin yleensä niitä, joille maittaa vain uni. Ja joskus kalja.

Vierailija
211/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuon ikäisten pitäisi olla kesätöissä. Jotenkin erikoista, jos 17-vuotias vaan makaa ja velttoilee iltapäivään asti koko kesän. Kai kotona jotain töitä löytyy, jossei muuten.

Kesätöitä ei ole tarjolla pikkukylässä. 35 hakemusta naapurikaupunkiin, eikä kukaan kysynyt edes haastatteluun.

Sitten tehdään kotitöitä, pääasia että kakara ei lorvi sängyn pohjalla puolille päivin. Ihme kyllä jos ei kesätöitä löydy, pikkukylilläkin pääsee yleensä kirkon nurmikoita leikkaamaan jos ei muuta.

Vierailija
212/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni 27v opiskelee yliopistossa. En todellakaan herätä ennen puoltapäivää. Etäkoulu päivinä joutui joskus heräämään jo klo 11. Aivot kärsii jos unenpuutetta

Lapseni 27v ja 25v ovat jo opintonsa yliopistossa opiskelleet ja todellakin heräävät aamulla klo 7 ollakseen ajoissa töissä. Kamalaa, miten väärin kohdellaan työssäkäyviä, joutuvat heräämään aamulla.

Asuvatko tuon ikäiset vielä kotona kun noin hyvin tiedät?

Kyllä he kotona asuvat, eivät ole mitään laitosasukkaita. Kotinsa on omansa ja heräämisestä tiedän jo siksi, että toisen kanssa käyn samalla salilla ja näemme toisemme noin klo 7:15 ja toisella on tapana soittaa minulle aamulla ajaessaan töihin. Ei toki joka aamu.

Vierailija
213/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herätän viimeisen teinin klo 10. Meillä on myös muita (pienempiä) lapsia ja aikuiset töissä, joten ei täällä nyt vaan voi maata miten haluaa. Sori siitä. Luontainen rytmi tuolla olisi varmaan 02-12, mutta koska meillä muilla on 7-22 niin siihen on nyt vaan sit suurin piirtein sopeuduttava. Valitettavasti ei voi olla niin että yksi syö aamupalaa kun muut syö lounasta ja koluaa hereillä kun töissäkäyvät yrittävät nukkua. 

Miksi ei "missään nimessä voi"? Mihin nuo asettamasi säännöt perustuu?

Vastuulliseen vanhemmuuteen?

Vierailija
214/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä!

Minun vanhempani antoivat minun nukkua kouluaikanakin viikonloppuisin pitkään, ellei ollut jotain menoa. Jos olin valvonut pitkään, niin saatoin nukkua vaikkapa kolmeen iltapäivällä, silloin tulivat yleensä varovasti koputtelemaan ovelle kun varmaan miettivät että olenko enää elossakaan...

Ja ihan normaalisti sain aina koulut, harrastukset ja työt hoidettua, vaikka sainkin välillä rauhassa nukkua tosi pitkään.

N30

Vierailija
215/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sääliksi käy niitä teinejä, joiden vanhemmat on niin kalkkisia, että ovat unohtaneet mitä se nuoruus on.

Itsekkäitä.

Meillä saa viettää nuoruutta ja olla kavereiden kanssa kesäyössä, nukkua kun nukuttaa. Ei ole multa pois vaikka töihin aamulla ite nousenkin.

Saatan herätä johonkin kolauksen mutta tämä vaihe ei kestä ikuisesti ja kohta ei enää ovet äidin kolise. Seinät huutaa tyhjyyttään ja vain muistot jää. Antakaa niiden teinien viettää semmonen nuoruus, että siitä jää ees jotain muistoja

Olen itsekäs, haluan nuorelleni samanlaisen nuoruuden kuin itselläni oli. Ei siis kesäöitä kavereiden kanssa vaan töihin klo 7. Töissä saa rahaa, rahalla saa vapautta ja turvallisuutta. Ja työtodistuksen, joka varsin hyvin saattaa ratkaista, kun parin vuoden kuluttua etsitään töitä tosissaan.

Ja yllä resepti nuorten uupumukseen. Lomalla töitä, opiskelua, töitä, opiskelua. Minä sain nuorena lomailla ja niin saa lapsenikin. Toki pientä puuhaa (pari vkoa) tekee keätyötä mutta siinäpä se. Nuoreni työ on opiskelu, sitä varten kerätään voimia. Lomalla saa ladata akkuja, sillä saa voimia, turvallisuutta ja mikä tärkeintä: tiedostaa että elämä ei ole suorittamista. Kesätyötodistuksella voi pyyhkiä muuten takapuolensa kun monella alalla vain substanssikokemus merkkaa. Ja sen kokemuksen aika ja mahdollisuus tulee korkeakouluopinnoissa. Niin ja oma lomailuni nuoruudessa ei paljoa paina uraa ajatellen: olen FM, asiantuntijatyössä (vakityö).

Jos työpaikka hakee kaksi muuten samanlaista vastavalmistunutta, mutta toisella on työtodistuksia omalta alalta jo 5 vuoden ajalta, niin kumpi palkataan? Yleensä se, joka on jo alan töitä tehnyt ja sitten perehdytettävissä nopeammin. Kesätyötodistuksella on iso merkitys työuran alussa, myöhemmin sillä ei ole merkitystä. Pelkkiä korkeakouluopintoja ilman käytännön työkokemusta ei arvosteta.

Minä en lomaillut nuorena ja se näkyy nyt työssäni juristina. Sinustakin olisi voinut tulla jotain, jos et olisi tuhlannut kesiäsi nukkumiseen.

Voi hyvä luoja. Minä olen mieluummin tavan duunari joka tienaa pari sataa vähemmän ja on elänyt nuoruutensa ja muutenkin :) tsemppiä sinulle..

On olemassa sellainen kuin kultainen keskitie. Nuoren on hyvä tutustua työelämään kesätöiden kautta, mutta toki myös ladata akkuja kesällä ja elää. Työt ei muuten ole pois elämästä tai estä nuoruutta paitsi, jos elämänhallinta on muutenkin sekaisin.

”Minä en lomaillut nuorena.. tuhlannut kesiäsi nukkumiseen.” Viittaa kyllä vahvasti siihen että ei saanut ikinä viettää lomaa ja levätä.

Kakarat kesäksi töihin eikä nukkumaan puolille päivin. Illan virkku aamun torkku-se tapa talon turmioon vie. Sitäpaitsi päivällä nukkumalla menee kaunis kesäpäivä hukkaan.

On ne kesäillatkin varsin kauniita.

Vierailija
216/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nukkuu öisin jos vanhemmat niin päättävät. Sitten kun lapsi on itse aikuinen, niin valvokoon vaikka silmät päästään ja herätköön illansuussa.

Vierailija
217/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa verkostojen tärkeyden. Kun vanhemmat on velttoja, ei perheestä ole tiedossa mitään hyvää, joten aamu-uninen teinikin jää vaille töitä.

Jotenkin outoa, että vapaasti valvovan teinin vanhemmat ovat itsekin yleensä niitä, joille maittaa vain uni. Ja joskus kalja.

Jaa. Minun vanhemmat olivat terveydenhoitaja ja poliisi. Suht vastuullisina ihmisinä heitä pitäisin, eivätkä olleet alkoon meneviä. Antoivat minun teininä valvoa ja nukkua vapaapäivinä jotakuinkin miten huvitti. Toki en heitä mitenkään tällä toiminnallani häirinnyt, hiljaa olin jos öisin valvoin ja tietenkin siinä tapauksessa herättivät minutkin aamulla, jos oli jotain yhteistä menoa.

Kouluun ja kesätöihin minut herätti herätyskello. Töistä en myöhästynyt koskaan. Koulusta ehkä muutaman kerran vuodessa jos bussi ehti mennä nenän edestä. Sattuuhan sitä, ei ole niin vakavaa.

Kun unirytmin on nukkunut sekaisin viikonloppuna, niin kyllähän se maanantaina saattaa vähän kostautua. Mutta siinähän sitä oppii vastuuta ja omien valintojen seurauksia.

Vierailija
218/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perheessä pitää sitoutua noudattamaan muidenkin rytmiä. Ei ole oikein, että yksi perheenjäsen elää kokonaan omaa elämäänsä muista riippumattomana, kun on vielä kotona asuva teini. Ja päivärytmistä on kyllä syytä pitää kiinni.

Meneekö sitten myös toisinpäin, jos on kaksi pitkään nukkuvaa teiniä ja äiti? Pitääkö äidin noudattaa enemmistön unirytmiä?

Sun mielestä varmaan pitää noudattaa taaperoiden unirytmiä jos niitä sattuu perheessä olemaan 3, ja vanhempia kaksi.

Vierailija
219/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska valvottaa muuten koko yön ja nukkuu iltapäivään

Vierailija
220/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tämän, jos teinin tehtävä on hoitaa tai vahtia pienempiä sisaruksia. Mutta jos pitää herätä vain heräämisen itsensä vuoksi, niin se on minusta ihan turhaa. En ymmärrä, miksei se voisi sitä aamiaista syödä kun muut syö lounasta. Yhteinen ruokahetki se silti on.

Noh, ehkä omaan näkemykseeni vaikuttaa se, että molemmat vanhemmat ovat tehneet kolmivuorotyötä eri rytmeissä. Eli kaikilla perheenjäsenillä on aina ollut vähän eri rytmit käytännön syistä.