Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
801/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suonenjoki on nro 1. Ajoittain jopa uutisissa mansikan vuoksi. Junalla pääsee saapumaan ja lähtemään. Edulliset asunnot. Löytyy kirjasto ja S-market, jopa muitakin liikkeitä, myös arvauskeskus edelleen. Hyvänmakuinen juomavesi.

Vierailija
802/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinua ei mikään sido minnekään ja Kela maksaa vuokrat, vaihda paikkaa vaikka vuoden välein. Itse menisin tuossa tilanteessa ensin pohjoiseen, vaikka sodankylään ja sitten vaikka itä-suomeen, länteen ja minne ikinä mieli vetää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt epäillä kommentissa, että tap-po-ra-haa-ko meistä tarjotaan, kun noin monta ehdotusta on tullut. Kommentti katosi matkalla.

Miten Jyväskylässä muuten on niin paljon asuntoja tarjolla? Olin 80-luvulla monessakin kesätyössä noilla seuduin ja sain sen käsityksen, että siellä on jo tupa täynnä opiskelijoita.

Ii ja Suomussalmen seudut kuulostavat kivoilta, mutta tulisikohan siellä etelän (ikä)neidolle itku silmään kaamoksessa ja hangessa? Pori on tuttu työmatkoilta, mutta en minä sinne halua, jos siellä on kovin paljon juoppoja. Savonlinna on ihana vanha opiskelukaupunkini, mutta siellä saattaisi sydän pettää pelkkien nuoruudenmuistojen kaihosta. Vedet kuitenkin vetävät puoleensa.

En tiedä, millä tavalla meitä hyyryläisiä siirrellään kunnasta toiseen. Ei meitä varmaan avosylin oteta vastaan, kun vain kuluja on tiedossa. Tietääkö joku, miten asia käytännössä hoituu?

Ap

Suomessa on vapaus valita asuinpaikkansa. Asuntohakemusta sisään vaan. 

Vierailija
804/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on kesältä 2021. Joko ap muutti ja mihin?

Vierailija
805/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Padasjoki, muuttaisin heti itsekin jos voisin.

Vierailija
806/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan kaupungin asuntoja saa nopeastikin ihan miltä paikkakunnalta vain, paitsi Helsinki. Itsellänikään ei ole luottotietoja, mutta aina on asunto järjestynyt, ja kela avustanut vuokravakuudessa. Kela auttaa, jos muuton pystyy perustelemaan esim pienemmällä vuokralla, työllä, opinnoilla tai perhesyillä. Muistathan myös, että eläminen ylipäätään on halvempaa pikkukaupungeissa ja kunnissa. Kunhan ei muuta oikeasti taajamien ulkopuolelle maaseudulle, jossa auto on välttämätön. Julkista ei kulje, tiet eivät ole valaistuja eivätkä aurattuja, pientareita ei ole pyöräilemään tai kävelemiseen. Rauhallisuutta ja tylsyyttä löydät mistä vain maalaiskunnasta. Voit jopa yllättyä - töihin on vähemmän hakijoita ja ne monesti jaetaan yhä vanhanaikaisesti tutunkauppaa. Kannattaa tutustua naapureihin! Tervetuloa!

Kyllä tiet aurattuja ainakin maaseudullakin on. Jos ei nyt ole aivan täyskirjaimellisesti autioitunut paikka. Ja jos olet ainoa asukas 5 kilometrin yksityistiellä, niin maksat auraukset itse. Ja yleensäkin tiekunnittaen (vuodesta 1995 alkaen).

Maaseudulla pystyy kyllä aivan mainiosti asumaan ilman autoakin. Niin olen itsekin tehnyt reippaasti toistakymmentä vuotta kun nyt asunut (lähimpään taajamaan noin 25km). Ja julkisia kulkuneuvojakin vielä on, vaikka ei kaikkialla ihan kotiovelle, mutta ainakin koulubusseja voi käyttää kuka tahansa, ja niitähän kulkee nykyisin enemmän, kun koulut on keskitetty yhä enemmän. Muitakin palveluita saattaa vielä löytyö, sehän on enenevästi ollut siitä kiinni että ihmiset käyttää niitä ;)

Vierailija
807/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lupina kirjoitti:

Jos tavarasta ei pysty luopumaan ja kokee että elämä on kiinni tavarassa, niin kannattaisi ehkä jutella jonkun ammattilaisen kanssa. Entä jos kaikki tavarasi tuhoutuisivat tulipalossa - lakkaisitko olemasta? Tekisitkö itsemurhan koska sinua ei ole olemassa ilman tavaraa?

Olen samaa mieltä siitä, että tavara taitaa olla iso ongelma. Minäkin rakastan kirjoja ja olen tiukassa tilanteessa myynyt pilkkahintaan joitakin rakkaita kirjojani sydän karvastellen - ja se oli sen arvoista. Tavaraa on sen verran mihin rahat riittää.

Toisaalta kehotus jutella ammattilaisen kanssa tuntuu humoristiselta. Jos ap:lla olisi rahaa tähän, hänellä olisi rahaa muuttofirmaankin. Rohkenen epäillä, että julkiselta puolelta ei apua saa tuohon mielenterveysongelmaan, kun itsetuhoisetkin käännytetään pois.

Vierailija
808/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi täynnä kivoja paikkoja.Tämä muuttaa 2-3v päästä etelästä pois.Etsi talo mis hella,puulla lämpiää ..se ihanaa.Oon nyt 15v nauttinut maaseudusta lomilla ,toki oon kotoisin maalta...En ikinä muuttas betonikotiin.Koira rakastaa olla mailla.Kissa...Elämä kiireetöntä rauhallista.

Vierailija
809/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savoon ehdottomasti, sinne mahtuu. Ja esimerkiksi Rautavaara tai Vesanto, köyhiä kuntia molemmat.

Rautavaaralla aktiivinen nykyinen kunnanjohtaja möykkää ja pelottaa pois. Soittelee kunnan asukkaille, että nämä komppaisi suunniteltua kaivoshanketta. Ei edes osakkeita myy

Vierailija
810/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule Kajaaniin täällä on hautausmaa kiertueita kesäisin ja eläkeläis runoviikot. Kaupungintalo on Suomen rumin. 

Vierailija
811/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylä-Savosta saa vuokrakämpän vaik' heti: Kiuruvesi,Iisalmi, Vieremä.

Kaksiot noin 400/kk

Yksiöt 350/kk

Vierailija
812/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sinne, josta on sukujuuria sekä siedettävä murre sekä yleisempi kulttuuri. Esim. Pori ja muutenkin Satakunta olisi rasittava paikka itselleni murteen ja paikallisten rehvakkaan ja samalla junttimaisen asenteen vuoksi. Joku muu varmaan viihtyisi hyvin.

Vai junttimaisia. Taidat olla raamattuvyöhykkeeltä?

Vierailija
813/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt epäillä kommentissa, että tap-po-ra-haa-ko meistä tarjotaan, kun noin monta ehdotusta on tullut. Kommentti katosi matkalla.

Miten Jyväskylässä muuten on niin paljon asuntoja tarjolla? Olin 80-luvulla monessakin kesätyössä noilla seuduin ja sain sen käsityksen, että siellä on jo tupa täynnä opiskelijoita.

Ii ja Suomussalmen seudut kuulostavat kivoilta, mutta tulisikohan siellä etelän (ikä)neidolle itku silmään kaamoksessa ja hangessa? Pori on tuttu työmatkoilta, mutta en minä sinne halua, jos siellä on kovin paljon juoppoja. Savonlinna on ihana vanha opiskelukaupunkini, mutta siellä saattaisi sydän pettää pelkkien nuoruudenmuistojen kaihosta. Vedet kuitenkin vetävät puoleensa.

En tiedä, millä tavalla meitä hyyryläisiä siirrellään kunnasta toiseen. Ei meitä varmaan avosylin oteta vastaan, kun vain kuluja on tiedossa. Tietääkö joku, miten asia käy

Suomessa on paljon paikkoja joihin ei niin vaan pääse. Esim armeijan hallussa olevat alueet. 

Vierailija
814/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Virrat vaikuttaisi sinule sopivalta paikkakunnalta. Sopivan unelias ja taantuva, eivätkä ihmiset ole niin uteliaita kuin jossain idempänä. Kesällä voi ajoittain olla  ihan nättiä. Alko ja S-market löytyy, ja nyt on myös Tokmanni, josta voit ostaa halpoja vaatteita.

En kyllä ikinä ole ymmärtänyt mitä haittaa uteliaisuudesta on? Jos on normaalisti sosiaalinen niin siihen kuuluu tietty uteliaisuuskin, pakkohan kenenkään ei ole vastata jos ei niin tahdo. Mutta monesti törmää tähän että kanssakäyminen on pelottavaa, siis miksi? Se että ihmiset ei tutustu toisiinsa ruokkii sitten kaikkia ennakkoluuloja, että naapurin kanssa ei voi keskustella vaan se pitää tehdä netissä jonkun puertoricolaisen kanssa, se ei lakkaa hämmentämästä koskaan.

Entä miten paikka voi olla taantuva ja unelias, jos siellä ollaan uteliaita, eikö se vaadi kuitenkin aktiivisuutta kuten ihmisten kohtaamista kasvotusten ja niin edelleen?

Vierailija
815/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lupina kirjoitti:

Jos tavarasta ei pysty luopumaan ja kokee että elämä on kiinni tavarassa, niin kannattaisi ehkä jutella jonkun ammattilaisen kanssa. Entä jos kaikki tavarasi tuhoutuisivat tulipalossa - lakkaisitko olemasta? Tekisitkö itsemurhan koska sinua ei ole olemassa ilman tavaraa?

Olen samaa mieltä siitä, että tavara taitaa olla iso ongelma. Minäkin rakastan kirjoja ja olen tiukassa tilanteessa myynyt pilkkahintaan joitakin rakkaita kirjojani sydän karvastellen - ja se oli sen arvoista. Tavaraa on sen verran mihin rahat riittää.

Toisaalta kehotus jutella ammattilaisen kanssa tuntuu humoristiselta. Jos ap:lla olisi rahaa tähän, hänellä olisi rahaa muuttofirmaankin. Rohkenen epäillä, että julkiselta puolelta ei apua saa tuohon mielenterveysongelmaan, kun itsetuhoisetkin käännytetään pois.

Rakastat siis paperia, et kirjallisuutta. 

Vierailija
816/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et tänne tule, Paitsi jos nyt aattelit ryhtyä elelmään omilla töilläsi. Täällä on ihan riittävästi jo muutenkin palveluiden vähyydestä kitiseviä muualta muuttaneita.

Vierailija
817/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi täynnä kivoja paikkoja.Tämä muuttaa 2-3v päästä etelästä pois.Etsi talo mis hella,puulla lämpiää ..se ihanaa.Oon nyt 15v nauttinut maaseudusta lomilla ,toki oon kotoisin maalta...En ikinä muuttas betonikotiin.Koira rakastaa olla mailla.Kissa...Elämä kiireetöntä rauhallista.

Ap:lla oli sellainen selkävika, ettei voi tehdä fyysistä työtä. Siihen sitten mummonmökki puulämmityksineen? Ehkei lemmikkien hankkiminen auttaisi taloudellista tilannetta.

Vierailija
818/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Inkooseen tai saathan myös mistä vain keskisuomesta tai imatralta  samana viikkona

Vierailija
819/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän asia ole ratkennut jo kolme ja puoli vuotta sitten. Vanha aloitus, turhaan te kotikuntianne mainostatte.

Vierailija
820/835 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ratkesi köyteen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme