Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheellinen, voisitko kertoa millainen on arki-iltasi?

Vierailija
15.06.2021 |

Tiedän että elämästä suurin osa on arkea ja siksi haluaisin kuullakin, millainen on tyypillinen lapsiperheen arki-ilta? Mitä tapahtuu vanhempien työpäivän (jos sellainen on) jälkeen, ehtiikö olla omia harrastuksia, paljonko ja millaisia koti-töitä teer päivittäin?

Olemme n. 30-vuotias pariskunta joka vasta miettii, lähtisikö yrittämään lasta. Kummallakaan ei ole hirveästi kokemusta lapsista, mutta sitäkin enemmän juostaan kyllä pää kolmantena jalkana kaikissa menoissa. Mies haluaisi lapsen, itselläni ei hirveää hinkua ole… oma asenne on vielä ”kai se kuuluu hommata” ja pelkään, pärjääkö sillä motivaatiolla pitkälle.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kesällä ollaan ulkona. Minä teen omia juttuja ja lapset 3 5 ja 8v leikkivät omia, kun kello tulee n. 20 niin sisälle, iltapesulle, iltapalat, hampaat ja 21 nukkumaan. Myös itse tottakai kun 4 herään töihin. Kyllä ehtii harrastaa. Ei elämä niin erilaista lasten kanssa ole.

Vierailija
2/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen lapset päiväkodista ja iltapäiväkerhosta klo 16 jälkeen. Tullaan kotiin, alamme tehdä ruokaa tai lämmitämme edellispäivältä jäänyttä päivällistä. Sinä aikana lapset leikkivät/katsovat lastenohjelmaa/tekevät läksyjä. Syömme, ja sen jälkeen joko tehdään jotakin sisällä tai lähdetään vielä ulkoilemaan, jos on kiva ilma. Sisälle tullaan 18.30, sitten iltapalat, iltapesut ja iltasatu. Lapset ovat omissa sängyissään viimeistään klo 20 ja nukahtavat yleensä 20.30 mennessä. Sitten köllähdetään mieheni kanssa sohvalle, jutellaan päivän kuulumisia ja katsotaan jotakin sarjaa iltapalaa syöden. Nukkumaan mennään yleensä 22.30. Päivittäin tehtävät kotityöt ovat ruuanlaittoa ja siivousta, tosin siivouksesta voi tinkiä jos ei huvita/väsyttää. Pyykkiä pesen useamman kerran viikossa, mutta en päivittäin.  Lapsiperhe-elämä muovautuu sellaiseksi kuin vanhemmat sen haluavat muovautuvan, kovasti harrastavilla vanhemmilla on useimmiten kovasti harrastavia lapsia. Itse olen enempi kotona viihtyvää tyyppiä, joten lastenkin kanssa arki on aika kotikeskeistä. Toki nyt korona-aikaa on kestänyt jo melkein 1,5 vuotta, en edes muista oliko sitä ennen paljon enemmän kodin ulkopuolisia menoja :D Lapset ovat 8- ja 5-vuotiaat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alla oleva kaava toistuu 3-6 vuotiaille lapsille hieman eri variaatioina riippuen harrastuksen ajasta ja paikasta, mutta kaava on ihan sama. Nyrkkisääntö: Luo toistuva kaava, jolla pärjäätte ja toistakaa sitä. Lapsi oppii rutiinit ja homma toimii silloin parhaiten.

Kaupassakäyntipäivä

16 - 16:15 Lapsi pois päivähoidosta

16:15 - 17:15 Kauppareissu lapsen kanssa

17:15 - 18:00 ruoan laittoa / lapsi leikkii

18:00 - 18:30 ruokailu

18:30 - 19:30 lapsi leikkii samalla kun tekee kodin siivousta

19:30 - 20:00 iltapala

20:00 - 21:00 Hampaiden pesu & iltakirjan lukeminen

21:00 - 06:00 Omaa unta palloon.

Harrastuspäivä

16 - 16:15 Lapsi pois päivähoidosta

16:15 - 17:00 Nopea ruokailu & keittiön pikasiivous

17:00 - 17:30 Siirtyminen harrastuspaikkaan

17:30 - 18:30 Lapsi harrastaa (ohjaajan kanssa tai vanhemman kanssa)

18:30 - 19:00 Siirtyminen kotiin

19:00 - 19:30 Kodin töitä ja siivousta / Lapsi leikkii

19:30 - 20:00 iltapala

20:00 - 21:00 Hampaiden pesu & iltakirjan lukeminen

21:00 - 06:00 Omaa unta palloon.

Vierailija
4/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee aina kerran viikossa lastenhoitaja, jotta minä ja mieheni voidaan viettää kaksistaan treffi-iltaa.

Vierailija
5/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkea mahtuu vuoden sisään kaikennäköistä ja lasten kasvaessa alati muuttuvaa. Mutta tähän nyt esimerkkinä oma eilinen ilta: lopettelin (etä)työt puoli viiden maissa, mies oli nuorimman kanssa harrastustapahtumassa, josta tulivat parturin ja sushiravintolan kautta kotiin n klo 18. Mä vein keskimmäisen treeneihin ja hain kotiin, 20min ajo suuntaansa treenit kesti 2h, sen jälkeen käytiin hakemassa hampurilaiset Burger Kingistä kotona syötäväksi. Esikoinen lähti tyttöystävänsä kanssa heidän mökille iltapäivällä, palaa keskiviikkona. Muu perhe tillitti kisoja, mä menin lukemaan kirjaa ja n. klo 23 nukkumaan. Eli omaa harrastamista olisi eilen voinut tehdä klo 17-1.30, 18-20.30 ja sitten taas 21 eteenpäin.  Tänään ei ole kuin työt ja ilta ihan vapaa. Huomenna taitaa olla kahdet treenit illalla, mutta esikoinen hoitaa toisen kuskaukset, kun menee itse töihin sinne samalle kentälle samaan aikaan. Eli mulla todnäk on vapaa ilta taas, kun ei ole edes autoa käytössä, isä hoita atoisen treenikuskaukset.

Vierailija
6/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on jo isompia, joten ajan ympyrää kuljettaen lapsia harrastuksiin. 4 lasta, jotka kilpaurheilevat. Silloin kun nuorimmat olivat pieniä ja vain isommat treenasivat ehdin käydä juoksulenkeillä treenien aikana. Nykyään illat kuluu autossa. Treenien jälkeen iltapala, lapset omiin huoneisiinsa ja me aikuiset saamme hetken omaa aikaa ennen nukahtamista.

Vierailija
7/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten kiireisenä lapset pitävät, riippuu tietysti lasten määrästä, mutta joku pari lasta, jos on kaksi vanhempaa, nyt ei kovin kiireisenä pidä, vaan molemmat vanhemmat ehtii harrastaa kyllä omiakin juttujansa ihan reilusti.

Lähinnä se, mikä on mielestäni ratkaiseva tekijä siinä, että arki toimii pienten lasten ja koululaistenkin kanssa, on se, että molempien vanhempien pitää olla valmiita tarttumaan asioihin joustavasti. Ei siten, että on jotkut omat roskapussin vientivuorot, joista ei voi joustaa, vaan se tekee, joka ehtii, ja kaikenlaisia asioita. Ja kannattaa opetella myös ajankäytön hyödyntämiseen. Kun kuljettaa lapsen harrastukseen, voi harrastuksen aikana itse käydä lenkillä tai hoitaa kauppa-asiat jne. Molempien vanhempien tulee olla valmiita tinkimään joistain asioistaan ja omasta ajankäytöstään, niin siten luovimalla löytyy toimivat ratkaisut oman perheen suhteen.

Vierailija
8/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä että tälläisestäkin pitää kysellä.

Vierailija
9/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin: älä hanki lasta jos et oikeasti sellaista halua (aloituksen perusteella kuulostaa että et halua)

Sitten vastaus kysymykseen:

Perheen arki on sellaista, jollaiseksi perhe sen itse muodostaa. Osa juoksee pää kolmantena jalkana ties missä. Osa on rauhassa kotona. Suurin osa jotain siltä väliltä. Ei ole olemassa mitään tiettyä kaavaa, jolla perheiden arki aina sujuu. 

Vierailija
10/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan työt n. klo 17. Lasten treeniaikataulujen ja omien harrastusten mukaan laitan ruokaa/lämmittävät itse. Lapset kulkevat pääasiassa itse harrastuksiinsa, toisinaan pitää kuljettaa peleihin. 

Kaikki tekevät vähän kotitöitä jossain välissä. Minä käyn kaupassa pari kertaa viikossa ja huolehdin viikkosiivouksesta, mutta lapset osallistuvat pyykkeihin, tiskeihin ja ruuanlaittoon. 

Illalla saatetaan katsoa yhdessä joku ohjelma tai leffa. Yhdeksän aikaan ulkoilutan koiran. Kymmenen aikoihin sänkyyn. 

Lapset 11 v. ja 14 v. 

Vierailija
11/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan miehen kanssa illat töissä noin klo 21 asti, lapset on mukana tai leikkivät ulkona.

Vierailija
12/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on jo isompia, joten ajan ympyrää kuljettaen lapsia harrastuksiin. 4 lasta, jotka kilpaurheilevat. Silloin kun nuorimmat olivat pieniä ja vain isommat treenasivat ehdin käydä juoksulenkeillä treenien aikana. Nykyään illat kuluu autossa. Treenien jälkeen iltapala, lapset omiin huoneisiinsa ja me aikuiset saamme hetken omaa aikaa ennen nukahtamista.

Tuo oli kyllä hullua aikaa. Ihan sumussa mennyt itsellänikin. Neljä paljon harrastavaa innokasta lasta. Illat menivät todellakin autossa. Kaikkiin harrastuksiin piti viedä, kun mikään ei ollut lähellä.

Vierailija
13/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun käsitykseni helvetistä.

Vierailija
14/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotiäitinä, joten ei ole lasten hakuja. Päivärytmi keskivertoperheen työpäivän jälkeen menee suunnilleen näin:

16-17 ruuanlaittoa ja ruokailu

17-19 leikkimistä ja kotitöitä

19-20 iltapala, iltapesut ja nukutukset

20-22 miehen kanssa oleilua ennen nukkumaanmenoa

Vaipanvaihtoa, kieltämistä, säätämistä jne. joka välissä.

Lapset 6kk, 1v 7kk ja 3v

Vierailija
15/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos saakin erityislapsen?

Vierailija
16/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 16:30 palaan töistä kotiin, mies on hakenut lapset ja aloittanut ruuanlaiton. Lasten kanssa jutustelua, kauppaostokset kaappiin samalla, ruuanlaittoa ja pöydän kattamista tms. koko perheenä,  syöminen noin klo 17. Sitten astiat tiskikoneeseen ja ruuat jääkaappin.

Tämän jälkeen joko ulkoilua lasten kanssa tai omaa aikaa 1-2 tuntia ihan sen mukaan, millainen sää. Aika usein perhe lähtee pyöräilemään, minä jään hoitamaan pihaa tai toinen lapsista jää kanssani vaikka hyppimään trampoliinille.

Noin klo 19 (näin kesällä voi mennä myöhempään) takaisin sisälle, toinen lasten kanssa pesulle, toinen vanhempi iltapalanlaittoon. Tai toinen vanhempi on vointu olla omassa harrastuksessaan, toinen lasten kanssa siihen asti, yhteinen iltapala, tiskit koneeseen ja tiskikoneen pesuohjelma päälle. Mahdollisesti pyykit koneeseen samaan aikaan. Jutustelua, pelaamista tms. lasten kanssa noin klo 20.30 asti, lapset nukkumaan. Tiskikoneen ja pesukoneen tyhjennys. Loppuilta omaa aikaa.

Ei, meillä ei koko ajan siivota. Tahrat pyyhitään samantien, tavarat laitetaan paikalleen, mutta en suostu siihen, että elämä on pelkkää siivoamista, joten tämän tästä en moppaa.

Vierailija
17/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos saakin erityislapsen?

Sitten saa ja järjestää elämänsä niin, että lapsella on hyvä olla. Samoin tehdään myös ns. tavallisten lasten kanssa. Erityisyys ei tarkoita automaattisesti sitä, että arki olisi jotenkin erilaista. Siskollani on down-lapsi ja heidän arkensa on hyvin samanlaista kuin minun perheelläni, vaikka meillä ei ole erityislapsia. Vain lääkärikäyntejä enemmän kuin meillä. 

Vierailija
18/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa aikaa on n. tunnin verran, kun lapsi menee nukkumaan.

Silloin ei muuten kannata keskustella tärkeistä asioista, kuten ristiriidoista kasvatuksen suhteen, taloudellisesta tilanteesta jne. :D Ne saa ihan uuden merkityksen, kun ihmismieli on rättiväsynyt ja tuntee olevansa yksin.

P.S. vaikka tulisittekin joku päivä olemaan "samalla sivulla" lapseen liittyen, ota huomioon, että kumppanistasi saattaa puhjeta ennennäkemättömiä puolia, kun lapsi tulee maailmaan.

P.PS. oma lapsi on siltikin se syy, miksi täällä eletään. Se antaa elämälle merkityksen, eikä tätä ymmärrä vasta sitten kun on se oma lapsi.

Vierailija
19/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se aika, kun lapset ovat pelkästään kotona, on todella lyhyt. 7-vuotiaasta ylöspäin lapset viettävät paljon aikaa kavereiden kanssa ja heidän kanssa on rentoa olla. Jos jaksat muutaman vuoden aikataulutettua arkea, se palkitaan myohemmin. Meidän lapset nyt 7- ja 9-vuotiaat ja aikaa jää vaikka mihin!

Vierailija
20/82 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se aika, kun lapset ovat pelkästään kotona, on todella lyhyt. 7-vuotiaasta ylöspäin lapset viettävät paljon aikaa kavereiden kanssa ja heidän kanssa on rentoa olla. Jos jaksat muutaman vuoden aikataulutettua arkea, se palkitaan myohemmin. Meidän lapset nyt 7- ja 9-vuotiaat ja aikaa jää vaikka mihin!

Omat lapseni ovat 3 ja 5 enkä ole huomannut tarvetta aikataulutetulle arjelle. Olemme myös paljon muualla kuin kotona. Välillä koko perheenä, välillä erilaisissa pienemmissä kokoonpanoissa, välillä jompi kumpi aikuinen ihan yksin. Lapsiperhearjen ei tarvitse olla pelkkää kotona kykkimistä ja kellon mukaan elämistä, jos ei siitä sellaista halua tehdä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan