Mitä tarkoittaa jos lapsesta on tehty huoli-ilmoitus?
Ei siis lastensuojeluilmoitusta. Kerroin vanhempainvartissa 12-vuotiaan opettajalle että meillä ei ole tukiverkkoa kun lapsen viimeinen isovanhempi kuoli kaksi vuotta sitten. Olen yksinhuoltaja. Mitään muita syitä ei tullut esille. Lapsi pärjää koulussa ja on kavereita. Ei ole kiusaamista, ongelmakäyttäytymistä tms. Arki pyörii ihan normaalisti. En koe olevani mitenkään väsynytkään. Olen aina ollut yksinhuoltaja ilman erityistä tukiverkkoa. Isovanhemmatkaan eivät olleet erityisen tiiviisti lastenhoitoapuna.
Kommentit (38)
Tarkkana pitää olla Suomenmaassa, mennyt överiksi touhu. Kun olin yksinhuoltaja, tuosta syystä lopetin käynnit mtt:ssä. Sieltäkin voi kantautua huolenaihetta soskulle. Niilläkin virkavelvollisuus tehdä ilmoitus, jos herää huoli lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
No niin, siis oikea lasun sossu täällä. Se on vireillepano, että joku katsoisi haluaisitko esim. tukiperheen tai lapselle vaikka tukihenkilön avuksesi, ettet uuvu.
Nyt puhuu oikea sosiaalityöntekijä eikä sosiaalityöntekijää leikkivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sama kuin lasu. Teille tehdään palvelutarpeen arviointi, lasta tavataan eri työntekijöiden kanssa, käydään kotona selvittämässä kotiolot, haastatellaan opettajaa ja sitten päätetään että pitääkö teillä aloittaa perhetyö, eli tullaan teille esim. kerran viikossa katsomaan että osaatko esim. tiskata tarpeeksi hyvin, laittaa monipuolista ruokaa lapselle, miten pyykkihuolto sujuu jne.
T. Perhetyöntekijä
Osaatko tiskata tarpeeksi hyvin?? Miten pyykkihuolto sujuu?
Voi apua. Suomi on todellakin kyttäys- ja holhousyhteiskunta.
Äläkä unohda kuinka perunat tulee keittää. Kumiperunoista lähtee Huostaan välittömästi.
Näytäpä sellainen hallinto-oikeuden päätös, jossa näin on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sama kuin lasu. Teille tehdään palvelutarpeen arviointi, lasta tavataan eri työntekijöiden kanssa, käydään kotona selvittämässä kotiolot, haastatellaan opettajaa ja sitten päätetään että pitääkö teillä aloittaa perhetyö, eli tullaan teille esim. kerran viikossa katsomaan että osaatko esim. tiskata tarpeeksi hyvin, laittaa monipuolista ruokaa lapselle, miten pyykkihuolto sujuu jne.
T. Perhetyöntekijä
Osaatko tiskata tarpeeksi hyvin?? Miten pyykkihuolto sujuu?
Voi apua. Suomi on todellakin kyttäys- ja holhousyhteiskunta.
Jep ja perhetyöntekijät ei kuitenkaan mielellään auta kotitöissä vaikka näissä apua tarvisi. Miten perhetyöstä saisi asiakaslähtöisempää?
Se on nimenomaan huoli-ilmoitus sinusta, lapsesta jos ollaan huolissaan, tehdään lasu. Eri sossut tekevät palvelutarpeenselvityksen sulle (ja teidän perheelle) kuin lasun perusteella.
Tämä on ilmeisesti jokin buumi, josta en ole itsekään tietoinen vaikka olen lasussa sossuna. Meille tarjottiin kouluterveydenhuollosta lastensuojeluilmoitusta, jotta voisimme saada arkeen tukea. Tähän väliin tieto, että olemme tukiverkottomia, mutta siihen myös kasvaneita alusta saakka, me molemmat vanhemmat opiskelimme loppuun ja meillä on työpaikat, lapsilla ei ole oireiluja. Kuitenkin 7. laajassa terveystarkastuksessa th teki asiasta ongelman, tiukkasi kenelle soitetaan jos lapsi on aamulla sairaana ja pitää mennä töihin (mies tekee etäpäivän tai 13-vuotias pärjäilee yksin kotona), kuka vie lapsia harrastuksiin jos on kiireinen ilta (?! varmaan sama henkilö joka yleensäkin vie. :D). Ja miten ruuanlaitto jos töissä menee pitkään, lapset eivät voi mennä mummilaan koulun jälkeen. No ei mene pitkään, kun lähden työajan päättyessä ja isoat lapset osaavat esim. lämmittää einestä.
Sain puhuttua huoli-ilmoituksen pois niskoilta kertomalla, että osaan tarvittaessa hakea apua. Muutin myös asenteeni nöyremmäksi, enkä antanut itsestäni kuvaa vahvana ja pärjäävänä, vaikka olenkin ihan oikeasti sellainen. Se auttoi ja th:n huoli lieveni. En ollut "vahvuuteen sairastunut". Ihan kuin tässä vaiheessa enää tarvittaisi jotain tukiperhettä tai perhetyötä tukiverkon puuttumisen takia. Pitääpä lukea THL:n ohjeistuksia, onko siellä joku isojen lasten tukiverkkoseulonta menossa, vai mikä tämä trendi on. Ei meidän vanhempien jaksaminen kiinnostanut ketään näin paljon edes neuvolassa.
Siis mitä juttuja nämä on :o Olen ollut lapseni yksinhuoltajavanhempi ihan alusta saakka, isää ei ole edes paperilla eikä meistä ole kukaan koskaan tehnyt mitään ilmoituksia koulu- ym. terveydenhuollon tarkastusten perusteella, neuvolasta tms muualtakaan vaikka turvaverkkoa on ollut vaihtelevasti 0-1 ihmistä riippuen mille päälle sekava isovanhempi on milloinkin sattunut. Nämä kaikki 2000-luvun puolella. Onneksi sain lapsen täysi-ikäiseksi kasvatettua ilman minkäänlaisia väliintuloja että joku tulisi kotiin tsekkaamaan kuinka meillä tiskataan :o
Minulle luvattu siivousapu ei sitten alkanutkaan, ja vasta soitto johtavalle tuotti tulosta.
Puoli vuotta vain meni.
Tyhjän saa pyytämättäkin.
Pahin virhe on kertoa ettei ole tukiverkkoa. Sen jälkeen kyllä käydään kyttäämässä mutta mitään apua ei saa eli on vain tarkoitus työllistää näitä tanttoja. Ystäväni luona kävi tantat pari vuotta kyyläämässä miten yksinhuoltajan pärjää lapsensa kanssa. Kertaakaan ei saanut minkäänlaista apua lapsensa hoitoon tai muuhun. Ilmeisesti lapsen täyttäessä 15v huoli sitten katosi ja sen jälkeen eivät ole enää käyneet ystäväni luona.
Onpa erikoista. Onko muka kaikilla jotain tukiverkkoja? Itse asun miehen kanssa kahdestaan isossa kaupungissa, meidän molempien suvut on ihan toiselta puolelta Suomea. Ei meillä ole niin läheisiä kavereita jotka voisivat hoitaa lapsia, hoidetaan itse. Tämäkö nyt on jotenkin outoa? Mutta joo ei tuollaista varmaan kannata sanoa ihmisille.
Kohta täysi-ikäinen poikani on aina asunut pääsääntöisesti luonani, mutta meillä on isänsä kanssa hyvin toimiva yhteishuoltajuus. Olin mukana 7-luokan terveystarkastuksessa ja terkkarilla heräsi suuri huoli, koska poika on pelannut pienestä asti jääkiekkoa. Että onpa vaarallista ja kallista, miten muka harrastuksen rahoitan, miten ehdin viedä harrastukseen joka ilta, käykö hän vielä katsomassa kotikaupungin liigajoukkueenkin pelejä ja eikö nekin ole liian kalliita jne.jne.
Yritin siinä sitten rauhallisesti kertoa, että olemme isänsä kanssa ihan ok töissä ja pystymme yhdessä lätkäharrastuksen sekä rahoittamaan että hoitamaan. Ja olemme tehneet niin jo noin 10 vuotta. Terkkari oli hyvin äkäisen oloinen, mutta jätti onneksi asian siihen. Koulunkäynti sujui hyvin ja poika oli täysin terve, joten siitäkään ei ollut kyse. Todella hämmentävä kokemus. Ja joo, poika täyttää tänä vuonna 18 ja pelaa edelleen, meidän sponsoroimana.
Vierailija kirjoitti:
Kohta täysi-ikäinen poikani on aina asunut pääsääntöisesti luonani, mutta meillä on isänsä kanssa hyvin toimiva yhteishuoltajuus. Olin mukana 7-luokan terveystarkastuksessa ja terkkarilla heräsi suuri huoli, koska poika on pelannut pienestä asti jääkiekkoa. Että onpa vaarallista ja kallista, miten muka harrastuksen rahoitan, miten ehdin viedä harrastukseen joka ilta, käykö hän vielä katsomassa kotikaupungin liigajoukkueenkin pelejä ja eikö nekin ole liian kalliita jne.jne.
Yritin siinä sitten rauhallisesti kertoa, että olemme isänsä kanssa ihan ok töissä ja pystymme yhdessä lätkäharrastuksen sekä rahoittamaan että hoitamaan. Ja olemme tehneet niin jo noin 10 vuotta. Terkkari oli hyvin äkäisen oloinen, mutta jätti onneksi asian siihen. Koulunkäynti sujui hyvin ja poika oli täysin terve, joten siitäkään ei ollut kyse. Todella hämmentävä kokemus. Ja joo, poika täyttää tänä vuonna 18 ja pelaa edelleen, meidän sponsoroimana.
Haiskahtaapa poliittiseltakin "huolelta", onkohan lätkä jo liian isänmaallista?
Jossain oli otettu lapset huostaan kun äiti teki väärin makaronilooraa. Sekoitti jauhelihan ja makaronit. Lasun mukana ne pannaan päällekkäin.
Älkää uskoko kaikkea mitä täällä kirjoitellaan. Kukaan ei todellakaan tule huoli-ilmoituksen takia valvomaan teidän tiskaamista tai ruuanlaittoa tai edes kodin siisteyttä. Eikä edes lasun perusteella, ainakaan ellei se aihe ole huoli epähygienisistä kotioloista ja puutteellisesta ravitsemuksesta.
Mun lapsesta tehtiin kolme lasua kahden viikon sisään, ja ihan on puhelimessa tai lastensuojelun toimistolla käyty juttelemassa, mitä tukikeinoja kaivattaisiin, että saataisiin itsetuhoisen nuoren arki paremmaksi.
Kaikki on perustunut koko ajan meidän toiveisiin ja meidän sanoittamiin tarpeisiin.
Ensin saatiin nuorelle tukihenkilö, mutta se oli riittämätön. Haluttiin itse lapsi sitten jälleen yhden hölmöilyn jälkeen (meille riitti jo, pakko oli kokeilla jotain tehokkaampaa) avohuollon sijoitukseen, nuori itsekin tähän suostui. Se oli toimiva pysäytys hänen hölmöilykierteeseen, 4,5kk riitti, lapsi saatiin kotiin seuraavana päivänä, kun ilmaistiin halumme asiaan, ja nyt on kaikki toistaiseksi ok.
Ei sitä lastensuojelun asiakkuutta pelätä tarvitse.
Ja huoli-ilmoitus siis ei edes aloita lasu-asiakkuutta. Meillekin ensin monen ilmoituksen jälkeen vaan soiteltiin, ja todettiin ettei tarvetta. Kunnes huoli kävi liian toistuvaksi, että itse haluttiin asiakkuus.
No se on esim. sitä kun joku on huolissaan, että et käy töissä ja kuitenkin käyt ostoksilla. Tai jos sulla on kivulias silmätulehdus, jonka oireet näkyy selvästi olet lähinnä psykoigia ja aikuissosiaaityötä vailla. Tai et ole ioinen äiti.
Yksi vaihtoehto ei mikään noista vaan sulle on tehty jotain, mitä ei haluta paljastuavan. Susta tehdää mt-tapaus, että juttujasi ei sitten uskota.
Älkää uskoko kaikkea mitä täällä kirjoitellaan. Kukaan ei todellakaan tule huoli-ilmoituksen takia valvomaan teidän tiskaamista tai ruuanlaittoa tai edes kodin siisteyttä. Eikä edes lasun perusteella, ainakaan ellei se aihe ole huoli epähygienisistä kotioloista ja puutteellisesta ravitsemuksesta.
Mun lapsesta tehtiin kolme lasua kahden viikon sisään, ja ihan on puhelimessa tai lastensuojelun toimistolla käyty juttelemassa, mitä tukikeinoja kaivattaisiin, että saataisiin itsetuhoisen nuoren arki paremmaksi.
Kaikki on perustunut koko ajan meidän toiveisiin ja meidän sanoittamiin tarpeisiin.
Ensin saatiin nuorelle tukihenkilö, mutta se oli riittämätön. Haluttiin itse lapsi sitten jälleen yhden hölmöilyn jälkeen (meille riitti jo, pakko oli kokeilla jotain tehokkaampaa) avohuollon sijoitukseen, nuori itsekin tähän suostui. Se oli toimiva pysäytys hänen hölmöilykierteeseen, 4,5kk riitti, lapsi saatiin kotiin seuraavana päivänä, kun ilmaistiin halumme asiaan, ja nyt on kaikki toistaiseksi ok.
Ei sitä lastensuojelun asiakkuutta pelätä tarvitse.
Ja huoli-ilmoitus siis ei edes aloita lasu-asiakkuutta. Meillekin ensin monen ilmoituksen jälkeen vaan soiteltiin, ja todettiin ettei tarvetta. Kunnes huoli kävi liian toistuvaksi, että itse haluttiin asiakkuus.
Lapsesta ei koskaan kuuluisi tehdä huoli-ilmoitusta (vir. "ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta"), vaan oikea tapa on lastensuojeluilmoitus. Joskus esim. koulu tai terveydenhuolto haluaa tehdä (virheellisesti) huoli-ilmoituksen, koska sen voi yrittää esittää vanhemmille jotenkin vähemmän "vakavana" kuin lasu.
Yhteydenoton sosiaalihuollon viranomaiseen voi tehdä, mutta sen täytyy tapahtua yhteistyössä- ja ymmärryksessä huoltajien kanssa.
Ei herää. Siivousapua ei ole edes monessa kunnassa tarjolla.