Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sanoisit 20-vuotiaalle, joka odottaa ensimmäistä lastaan!

Vierailija
13.06.2021 |

Kävi nyt näin emmekä pysty/halua tehdä aborttia..
Oli tarkoitus lähteä vielä opiskelemaan tai saada edes vakituinen työpaikka jostain..

Miehellä hyvä työ, mutta tietenki huolestuttaa että miten tässä pärjää. Itse käyn paljon töissä (määräaikaisuuksia ja ohella vuokrafirmassa), mutta ei juuri ole sitä vakkaripaikkaa.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tuo leivän tullessaan. Onneksi olkoon!

Vierailija
22/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselet niitä töitä sitten joskus kymmenen vuoden ja viidennen lapsen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmaksi kasvu tapahtuu siinä samalla, kun lapsi kasvaa ja koet hänen kanssaan uusia tilanteita. Kukaan ei ole siinä hommassa sinun lapsesi kanssa sinua parempi.

Älä laita hänelle älypuhelinta käteen, kun haluat hänen rauhoittuvan. Ota hänet syliin, lähellesi sen sijaan. Juttele ja silittele.

Ikä ei tee hyvää vanhempaa. Olen tavannut loistavia nuoria vanhempia ja ei niin loistavia nelikymppisiä vanhempia. Joten et ole yhtään (YHTÄÄN) sen huonompi, kuin sinua vanhemmat ensisynnyttäjät.

Imetys ei välttämättä onnistu. Älä ota sitä raskaasti, jos niin käy. Siihen vaikuttaa niin moni asia. Vauva voi kasvaa hienosti korvikkeellakin.

Ai niin, ja onnea 😀

Vierailija
24/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelut on helpompi yhdistää lapsiperhe-elämään kuin työt. Ehdit hyvin vielä opiskella myöhemmin ja toivottavasti niin teetkin. Jotkut naiset kadottavat itsensä äitiyteen. Siinä alkuvaiheessa se on ok ja suotavaakin, koska lapsi tarvitsee niin paljon. Mutta jossain kohtaa on hyvä tulla pois siitä äitikuplasta ja miettiä kuka minä olin ennen lasta ja mitä minä haluan elämälläni tehdä. Ettei mene pasmat ihan sekaisin kun lapsi muuttaa kotoa pois. Omaakin elämää pitää olla!

Lapsen kasvamista ja kehittymistä on valtavan hienoa seurata. Ja aikuinen, oma lapsi on ihan parasta seuraa <3

Vierailija
25/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäsi on ohi, paras totutella siihen.

Vierailija
26/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pilata tissejä imettämällä, vauva elää korvikkeella 🤫

Vierailija
27/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimät onnittelut ❤

Hyvät vanhemmat teistä tulee, elämä kantaa.

Vierailija
28/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Hyvin se sujuu. Kunhan huolehditte lapsesta hyvin ja haette apua jos tulee vaikeuksia.

Itse sain esikoisen 20-vuotiaana ja hyvin sujui. Lapsi on nyt 15-vuotias. Olen onnellinen että sain lapsen nuorena. Olen edelleen naimisissa lapsen isän kanssa eli parisuhdekin on voinut hyvin.

Vierailija
29/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäätte kyllä!

Mutta hoida ne opinnot.

Etsi itsellesi vertaistukea nuorten äitien ryhmästä.

Minä sain lapset alle 25-vuotiaana ja kohta he jo muuttavat pois kotoa. Nelikymppisten työkavereiden lapset ovat vielä päiväkodissa. :D

Vierailija
30/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet juuri sooivan ikäinen. Lapsesi tulee olemaan sinusta onnellinen ja ylpeä. Onnittelut ja pajlon paljon voimia!

Vierailija
31/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asiat järjestyy.

Mun työkaveri sai lapsen lukion viimeisillä metreillä, erosi lapsen isästä siitä parin vuoden päästä ja oli muutaman vuoden mäkkärissä töissä.

Pääsi meille toimistoapulaiseksi, suoritti töisen ohessa merkonomin opinnot ja nyt painaa läpi tradenomin tutkintoa.

Lapsi täytti juuri 9 vuotta.

Tietysti siinä jäi omat tutkinnot ns viiveellä suoritettavaksi, mutta ei se lapsi tosiaan vauva ikuisesti ole.

Asennoidu siihen että vielä tulee sunkin aika. Voithan suorittaa tutkinnon hoitovapaallakin, mutta siihen melkein tarvitsee jo tukiverkkoja jos mies tosiaan töissä kokopäiväisesti.

Ja lisävinkkinä. Säästäkää nyt sitä rahaa minkä pystytte. Vaikka sain lapseni jo ollessani kouluttautunut ja vakkaritöissä, pääsee se rahanmeno yllättämään. 😊

Vierailija
32/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen kyllä eri mieltä. Minä sain esikoiseni 21-vuotiaana eivätkö nämä rintani mitenkään ihmeesti roiku,

Vierailija
33/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huolta että sulla on omaa rahaa omalla tilillä. Pidä tiukasti kiinni opiskeluista ja urasta. Kotonaolevalle lasta "työkseen" hoitavalle kuuluu automaattisesti osa (toivottavasti töissäkäyvän) puolison ansioista, "palkkana".

Vierailija
34/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tissit meni pilalle vaikka imetin 2 viikkoa.

Vierailija
35/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöh.

Hyvät rintsikat myös öisin. Toimii.

Vierailija
36/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, onneksi olkoon.

Voit opiskella lapsen kanssakin. Itse suoritin AMK-tutkinnon monimuoto-opintoina samalla kun sain lapsen. Ensimmäinen vuosi oli helpoin kun vauvat nukkuvat niin paljon. Myöhemmin lapsen sai päiväkotiin. Äitiysloman jälkeen voi tehdä töitäkin opiskelun ohella (tai kesäisin) kunhan ei vaadi itseltään parhaita arvosanoja. Mun keskiarvoksi tuli koulusta 4. Opinnot venyi vähän.

Vierailija
37/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea! :)

Aloin itse odottaa esikoista 19-vuotiaana. Kyllä siinä kävi kaikki asiat aikalailla mielessä, mutta koska meillä molemmilla oli töitä, niin emme sillain pelänneet pärjäämmekö. Lähinnä se oma ikä mietitytti. Olen nyt 28v. kolmen lapsen äiti ja en voisi mitään muuta kuvitella. Elämä ei todellakaan mennyt pilalle, vaan päinvastoin. :)

Vierailija
38/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu hyvin, vaikka lapsi tuleekin nyt tuossa elämäntilanteessa.

Vierailija
39/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron sulle salaisuuden. Ne menee pilalle jo raskauden aikana, jos on mennäkseen. Imetys ei siihen vaikuta millään tavalla. :D Ja mitä sitten? Naisen kehon kuuluu muuttua raskauden myötä. Tissit saa rahalla kuntoon myöhemmin, jos haluaa.

Vierailija
40/49 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pyri täydellisyyteen äitiydessä. Älä ota paineita nuoresta iästäsi. Vauvan ensimmäiset kuukaudet noin 3 kk tai 4 kk ikään asti ottakaa rauhallisesti. Älkää järjestäkö liikaa menoja ja ohjelmaa. Imetys voi aluksi sattua, mutta avuksi kannattaa ottaa rintakumit. Ensimmäiset kuukaudet vauva asuu rinnalla, joten ota silloin rennosti ja katsele vauva rinnalla vaikka Netflix-sarjoja.

Omalta kohdaltani imetys meni pieleen esikoisen kanssa epävarmuuden ja nuoren ikäni vuoksi. En ymmärtänyt että vauva oikeasti ”asuu rinnalla”. Järjestin liikaa matkoja ja vierailuja siellä sun täällä, mikä aiheutti stressiä sekä minulle että vauvalle ja vaikutti imetykseen.

Toisen lapsen kohdalla vietin rauhalliset kotielämää ja annoin vauvan asua rinnalla. Imetys onnistui ja lapsi on ollut paljon terveempi kuin korvike-esikoiseni. Korviketta voi myös antaa lisämaitona, jos oma maito ei alussa riitä. Toiselle lapselleni annettiin aivan pienenä jonkin kerran korviketta. On myös aivan normaalia että noin 3 kk iässä vauva alkaa itkeä rinnalla (maidontarve kasvaa), joten siinä vaiheessa ei kannata luovuttaa imetykseen kanssa. Minulla oli pienet rinnat jotka eivät ole menneet pilalle imetyksestä vaan oikeastaan vaan kasvoivat ja saivat täytettä. Lapsen terveys on kuitenkin paljon tärkeämpää kuin ne omat rinnat.

Töihin ja kouluun ehdit varmasti vielä! Yritä nauttia ja pyydä apua tarvittaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan