Mikä teillä on syynä masennukseen?
Vertaistukea kaipaisin ja muutenkin olen miettinyt miksi Suomessa on niin paljon masentuneita.
Mikä / mitkä syyt teillä siihen on?
Itse luulen, että pohjimmiltaan kyse on heikosta itsetunnosta joka johtuu osittain lapsuudesta.
Kommentit (35)
Krooninen sairaus, joka aiheuttaa kipuja ja vaikeaa väsymystä.
Krooninen sairaus ja se ettei sitä ole otettu vakavasti eikä hoidettu ajoissa ja se on sen takia kroonistunut. Huono kohtelu terveydenhuollossa. Koen itseni siellä arvottomaksi. Tuokin sairaus olisi saatu hoidettua kokonaan pois, jos mua ois kuunneltu alkuunsa eikä intetty vastaan.
Avioero. Tai käytännössä kumppanittomuus, koska olinhan masentunut ennen avioliittoanikin aina kun ei ollut kumppania. Parisuhteessa en ole koskaan ollut masentunut.
Huono itsetunto ja huonoista perheolosuhteista johtuva turvattomuuden tunne varmaankin taustalla. Itsetuntoon vaikuttanut varmaan eniten se, että on kiusattu ulkonäöstä ja kiinnostuksen kohteista ja köyhyydestä.
Burnoutista se alkoi. Kohta viisi vuotta mennyt näin.
Veloista ja yksinäisyydestä. Hylätyksi tuleminen
Huono itsetunto suurin syy. Olen aina tuntenut itseni huonommaksi kuin muut.
Muunmuassa puolison mt- ja päihdeongelmasta.
Suoritin yliopisto-opinnot turhaan ja työskentelen duunarina
Vaikea riitaisa lapsuudenperhe-> ahdistuneisuus-> unettomuus-> masennus.
Yleinen epäonnistuminen elämässä sen eri osa-alueilla. Pettymys itseen. Taloudellinen tilanne.
Huono itsetunto ja itseinho ja -häpeä. Tunnen itseni arvottomaksi paskapökäleeksi. Töissä vuosikymmenen pätkätyökierre, mikä vahvisti käsitystäni paskuudestani ja johti työuupumiseen. Syrjäytyminen ihmissuhteista ja kiusatuksi tuleminen. Sosiaalisten tilanteiden pelko.
Väkivalta lapsuudessa.
Aikuisena: Ex-puoliso jätti täysin yllättäen kun olin viimeisilläni raskaana. Sen jälkeen fyysiset sairaudet, unettomuus, työuupumus ja KAAMOS.
Masennus on nykyään minulle sellainen kehä, jossa eri tekijät ruokkivat toinen toistaan.
Syvin masennus on seurannut mukana taaperoiästä lähtien, jolloin ymmärsin, etten mitenkään pääse pois väkivaltaisen vanhemman luota, koska toinen vanhempi ei ottanut pelkoani kuuleviin korviinsa. Myöhemmin elämässä olen niin ikään vaipunut masennukseen vaikeissa tilanteissa, joista en ole nähnyt ulospääsyä. Mt-ongelmien sekä fyysisten sairauksien takia.
sukurasite, läheisen vakava sairaus ja kuolema, itsenäistymiseen ja opiskelujen alkuun liittynyt epävarmuus ja turvattomuus
kaverittomuuteni, saamattomuuteni ja tyhmyyteni.