Pyöräilijät, soittakaa kelloa!!!!!
On ärsyttävää, kun tulette hirveällä vauhdilla takaapäin ja jätätte kilauttamatta kelloa ajoissa . Itse kuljen pyörätuolilla ja seuralainen kävelee vierellä. Vaikka yritämme pysytellä laidassa, niin silti olisi parempi kuin soittaisitte kelloa varoitukseksi, niin osaisimme paremmin väistää. Itse en paljoa väistää voikaan.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitan kelloa jos lupaat olla säikähtämättä kellon soittoa ja hyppäämättä juuri ajolinjalleni.
Hyvä pyöräilijä
Pointti on just siinä, että sitä kelloa ei soiteta, kun ollaan jo melkein kohdalla, vaan hyvissä ajoin ennen.
Ärsyttää, kun kelloa ei voi soittaa, vaan pyyhälletään ohi kovaa vauhtia niin, että kohtaamistilanteessa hihat hipovat.🙄
Ei auta, soitti sitten ajoissa tai kohdalla alkaa ohitettavana olevan väkkäränä pyöriminen ja sivulta sivulle taapertelu. Keskity siihen missä olet että havaitset muutkin. Minä en soita yleensä kelloa vaan annan vaihteen säksättää hetken aikaa vapaalla, ohitettavat yleensä kuulevat sen ja valitettavan usein alkavat säntäillä sinne tänne.
Koiran taluttajana ihan toivon että ohittava pyöräilijä soittaa kelloa varoitukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Soittakaa ihmeessa. Soittakaa jo 5-10 metriä kauempana ennen kuin ohitatte. Koira on tavallisesti flexissä ja itse en muun liikenteen seasta erota pyörän ääntä. Koira on tottunut takaa tuleviin ihmisiin, mutta en pysty takaamaan ettei sen kuono juuri lähestyessänne vedä johonkin suuntaan.
Pahimmassa tapauksessa ajatte flexiin, kaadutte ja saatte takaapäin yllätetyssä koirassa aikaan raivokkaan puolustusreaktion "syöksystänne" kohti meitä.
Tuo on liian pieni etäisyys. Ainakin 50 metriä ennen, niin edessä oleville jää aikaa toipua säikähdyksestä, reagoida ja lopettaa koikkelehtiminen.
Nääkkerilaumaan ei mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitan kelloa jos lupaat olla säikähtämättä kellon soittoa ja hyppäämättä juuri ajolinjalleni.
Hyvä pyöräilijä
Pointti on just siinä, että sitä kelloa ei soiteta, kun ollaan jo melkein kohdalla, vaan hyvissä ajoin ennen.
Ärsyttää, kun kelloa ei voi soittaa, vaan pyyhälletään ohi kovaa vauhtia niin, että kohtaamistilanteessa hihat hipovat.🙄
Sitä ei monetkaan kuule, jos sitä soittaa liian kaukaa. Varsinkin, jos kävelijällä on kuulokkeet korvilla. Monilla on. Silloin kellon soittoa ei välttämättä kuule läheltäkään.
Toinen syy jättää soittamatta kelloa on juuri tuo edellisen kirjoittajan mainitsema ajolinjalle hyppääminen, kun kelloa on soitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittakaa ihmeessa. Soittakaa jo 5-10 metriä kauempana ennen kuin ohitatte. Koira on tavallisesti flexissä ja itse en muun liikenteen seasta erota pyörän ääntä. Koira on tottunut takaa tuleviin ihmisiin, mutta en pysty takaamaan ettei sen kuono juuri lähestyessänne vedä johonkin suuntaan.
Pahimmassa tapauksessa ajatte flexiin, kaadutte ja saatte takaapäin yllätetyssä koirassa aikaan raivokkaan puolustusreaktion "syöksystänne" kohti meitä.
Tuo on liian pieni etäisyys. Ainakin 50 metriä ennen, niin edessä oleville jää aikaa toipua säikähdyksestä, reagoida ja lopettaa koikkelehtiminen.
Pitää olla melko kovaääninen kello, että noin kaukaa kuuluu. Jos kävelijällä on kuulokkeet korvilla, niin ei varmasti kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Miten kävelijöille on otsaa vaatia että vain muulla liikenteellä on velvollisuus huomioida ympäristöä?
Aika vaikea seurata takaa tulevaa liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla melko kovaääninen kello, että noin kaukaa kuuluu. Jos kävelijällä on kuulokkeet korvilla, niin ei varmasti kuulu.
No niin. Keksitkö vielä muita syitä, miksi ei kannata yrittää parantaa liikenneturvallisuutta, kun joku ei kuule? Jos huomaat, ettei ekalla kerralla kuule, niin soita hetken päästä uudestaan.
Koiran taluttajana tarkkailen jatkuvasti tilannetta ja pidän koiran itseni ja oikean reunan välissä, jos kuljetaan paikassa, missä kulkee pyöriä. Kyllä se koira on minun vastuullani. Palkitsen sen herkulla, kun pyörä on mennyt ohitsemme. Koira ymmärtää kyllä kun sitä vähän kouluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kävelijöille on otsaa vaatia että vain muulla liikenteellä on velvollisuus huomioida ympäristöä?
Ettekö te voi kääntyä ja katsoa välillä taaksenne jos meinaatte vaikka vaihtaa kadun puolta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luopunut kellonsoitosta. Monet reagoivat siihen suuttuen, siinä ilmeisesti tulee vähän sama fiilis kun tuomari puhaltaa pilliin. Sen lisäksi monet kääntyvät juuri vasemmalle, eli ohittavan pyöräilijän alle, kellon soidessa.
Olen päätynyt huutamaan pyörä vasemmalta ohi.
Kellonsoitto on hyvä kapealla tiellä, mutta ihmetyttää kyllä miksi jotkut rimpauttelee sitä kelloa silloinkin kun on todella leveä tie ja vallan mainiosti pääsee ohittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luopunut kellonsoitosta. Monet reagoivat siihen suuttuen, siinä ilmeisesti tulee vähän sama fiilis kun tuomari puhaltaa pilliin. Sen lisäksi monet kääntyvät juuri vasemmalle, eli ohittavan pyöräilijän alle, kellon soidessa.
Kellonsoitto on hyvä kapealla tiellä, mutta ihmetyttää kyllä miksi jotkut rimpauttelee sitä kelloa silloinkin kun on todella leveä tie ja vallan mainiosti pääsee ohittamaan.
No just tää. En mä nyt jokaiselle jalankulkijalle ala rimputtelemaan, siinähän saisi olla koko ajan käsi kellolla. Mutta totta kai jos tilaa ei ole ohittamiseen niin silloin soitan kelloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmuuden maksimointia, niin kuin vanhalla piialla tissit. Ettei hyppää eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te voi kääntyä ja katsoa välillä taaksenne jos meinaatte vaikka vaihtaa kadun puolta.
Tietysti taakse katsotaan jos vaihdetaan puolta tai ylitetään ajorata.
Pyöräilijät västäkää muita kulkijoita riittävän kaukaa, mutta älkää säikäytelkö ihmisiä sillä rimpauttelulla. Jos ei ole riittävästi tilaa ohittaa käyttäkää jarrua.
Ellei ylläoleva sovi, niin voitte painua kuumimpaan paikkaan niiden pyörienne kanssa. Samaan paikkaan voivat mennä kaikki ne ihmiset, jotka saavat jotain sairaita kiksejä kaikessa rauhassa kulkevien ihmisten säikäyttelystä.
Autossakin äänimerkin käyttö on virallisesti sallittu vain vaaratilanteen estämiseksi. Valitettavasti siitä on tullut "kirosana pois edestä"-äänimerkki ja näin se toimii pyörässäkin. Ei autollakaan voi torvet soiden ajaa muiden päälle, joten miksi niin saisi tehdä pyörällä.
Spandex-idiootit ei osaa soittaa kelloa, eikä jarruttaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät västäkää muita kulkijoita riittävän kaukaa, mutta älkää säikäytelkö ihmisiä sillä rimpauttelulla. Jos ei ole riittävästi tilaa ohittaa käyttäkää jarrua.
Ellei ylläoleva sovi, niin voitte painua kuumimpaan paikkaan niiden pyörienne kanssa. Samaan paikkaan voivat mennä kaikki ne ihmiset, jotka saavat jotain sairaita kiksejä kaikessa rauhassa kulkevien ihmisten säikäyttelystä.
Autossakin äänimerkin käyttö on virallisesti sallittu vain vaaratilanteen estämiseksi. Valitettavasti siitä on tullut "kirosana pois edestä"-äänimerkki ja näin se toimii pyörässäkin. Ei autollakaan voi torvet soiden ajaa muiden päälle, joten miksi niin saisi tehdä pyörällä.
Miten jarrua käyttämällä tulee yhtään lisää tilaa ohittaa? Jos ei itse tajua kävellä tien reunassa niin taatusti rimpautan kelloa.
Jos koiran tai lasten kanssa joku kulkee, niin olen rimpauttanut hyvissä ajoin.
Hidastankin kyllä vielä varmuudeksi ohittaessani.
Yhdistetyllä kävely-pyörätiellä ei voi ajaa sellaista vauhtia, kuin itse haluaa. Pyöräilijän on aina sopeutettava nopeutensa muuhun liikenteeseen: rinnakkainkävelijät, lapset, eläimet, hitammat pyöräilijät.
Kellon soitto varoitukseksi ei ole lupa pyyhältää muiden ihmisten sivuitse kovaa vauhtia. Jos pyöräilijä ei halua sovittaa nopeuttaan kevyen liikenteen muut väylän käyttäjät huomioiden, ajakoon ajoradalla.
-pyöräilijä, joka nielee harminsa ja hyväksyy tosiasiat-