Pyöräilijät, soittakaa kelloa!!!!!
On ärsyttävää, kun tulette hirveällä vauhdilla takaapäin ja jätätte kilauttamatta kelloa ajoissa . Itse kuljen pyörätuolilla ja seuralainen kävelee vierellä. Vaikka yritämme pysytellä laidassa, niin silti olisi parempi kuin soittaisitte kelloa varoitukseksi, niin osaisimme paremmin väistää. Itse en paljoa väistää voikaan.
Kommentit (125)
Koiranomistajan vastuulla on kyllä pitää se koiransa penkan puolella eikä antaa säntäillä flexissä tien poikki! Itse kuljen koiran ja potkupyöräilevän lapsen kanssa paljon, ja pyöräilijät ottaa kyllä tosi hienosti huomioon. Suurin osa ei soita kelloa, mikä on ihan hyvä koska lapsi herkästi kääntyisi katsomaan ja ajaisi vahingossa keskelle tietä poikittain. Olen kyllä koko ajan itse tosi valppaana liikenteen suhteen, ja opettanut lapselle että jos mielii pyöräillä niin on pysyttävä reunassa.
Liikun myös melko paljon pyörällä ja olen huomannut juuri tuon ongelman, että kellon soitto saa ihmiset säntäilemään minne sattuu. Varsinkin ne torvelot, jotka muutenkin menee neljä rinnakkain kävelysauvat ojossa, eivätkä edes kuule/tajua kellon soittoa ennen kuin vasta ihan kohdalla. En ymmärrä miten niin monelle aikuiselle voi olla niin vaikeaa käyttäytyä jalankulkijana fiksusti, kuusivuotias esikoisenikin osaa käyttäytyä paremmin kuin moni aikuinen.
Huonoiten liikenteessä käyttäytyy ne jalankulkijat, jotka eivät juurikaan käytä muita kulkuvälineitä.
Onneksi täällä lähiössä on leveät tiet ja harvoin ruuhkaa, joten pääasiassa mahtuu mukavasti ohittamaan, mutta joskus kun jouduin ajamaan enemmän keskustan halki niin oli se kyllä melkoista pujottelua. Tännekin rakennettiin hieno viivalla erotettu pyöräkaista yhdelle vilkkaammalle kadulle, mutta aina siinä maleksii joku jalankulkijaporukka tukkien tien. Ja sitten kun ohittaa ne, saa vihaisia mulkaisuja kun kehtaa ajaa pyörällä siinä pyöräkaistalla. Ei siinä kovin kovaa voisikaan ajaa, mutta olisi kuitenkin kiva edetä edes vähän hidasta kävelyvauhtia kovempaa.
Ja kyllä täällä lähiössäkin saa säännöllisesti yrittää arpoa mistä kannattaa lähteä ohittamaan jotain keskelle tietä juoruamaan pysähtynyttä porukkaa, pahimmillaan niillä on monta koiraa pitkässä fleksissä eivätkä seuraa yhtään mitä muualla tapahtuu. Ja jos soittaa kelloa niin on aivan varma että ne joko suuttuu tai säntää jokainen eri suuntaan. Eivätkä ne väistä edes silloin, vaikka lähestyy jalkaisin rattaiden, kävelevän/pyöräilevän lapsen ja koiran kanssa. Siinä saa sitten miettiä miten mahtuu ohittamaan niin ettei koirat saa hirveää hepulia tai potkupyörällä ajava lapsi aja ojaan tai vahingossa jonkun päälle.
Minä käytän kelloa vain silloin kun on pakko, eli jos tie näyttää niin ahtaalle, ettei siitä mahdu ohittamaan riittävän etäältä. Yleensä se kellon soitto vaan säikäyttää ihmiset. Ja silloin kun sitä joutuu käyttämään, joutuu myös reilusti hidastamaan, koska ne jotka ei osaa kävellä reunassa ovat yleensä hyvin arvaamattomia muutenkin.
Kaikkein pyöräilijöiden pitäisi käyttää kelloa, että se olisi normaali ääni kevyessä liikenteessä. Jos vain harvat ja valistuneet käyttää kelloa, niin ihmiset eivät totu tai välttämättä edes ymmärrä, miksi sitä soitetaan tai mikä se ääni edes on.
Kelloa kannattaa soittaa aina, kun aikoo ohittaa jonkun takaapäin, eikä tilaa ohitukselle ole reilusti, ei siis kannata spekuloida sen suhteen, onko tila liian kapea, vai juuri ja juuri sopiva, vaan jos tila on vähänkin kapeahko, niin soitto.
Ehkä huonoin syy kellon soittamatta jättämiselle on, että "kun ne jalankulkijat suuttuu siitä". Jos jalankulkija ei ymmärrä, että se on molempien turvallisuuden edistämistä ja kohteliaisuus pyöräilijältä, niin se olkoon hänen häpeänsä.
Ikävä kyllä ihmisissä on aina vain enempi henkisesti huonovointisia, kireällä olevia tai suoranaisia psykopaattejakin, että kaikkeen joutuu varautumaan, mutta ei pidä antaa periksi niillekään, vaan on tehtävä itse niin, kuin oikein on.
Hyvä tapa kelloa soittaessa on aina, että soittaa kelloa tarpeeksi ajoissa, niin ajoissa, että jättää jalankulkijalle aikaa tajuta tilanne ja reagoida. Itse olen havainnut, että tämä auttaa ainakin jonkin verran vähentämään pahastumisia.
Onhan se itse asiassa aika typerääkin soittaa kelloa vasta siinä vaiheessa, kun se on käytännössä jo liian myöhäistä ja joudut joko hiljentämään tai pysähtymään, eli oma ajosi häiriintyy ja toinenkin osapuoli joutuu epämukavaan tilanteeseen.
Rohkeasti vaan soittamaan kelloa pyöräilijät aina, kun liikennetilanne antaa jonkun, edes vähänkin hyvän siihen syyn, sillä tavalla siitä tulee normaalia ja yleinen suhtautuminenkin siihen muuttuu (taas) ehkä suopeampaan suuntaan.
Turvallisuus, sekä molemmin puolinen kohteliaisuus ja vastavuoroinen yhteispeli kaikkien kesken liikenteessä, ennen kaikkea.
Itseäni kyllä vauhtikondomit ärsyttävät koska luulevat olevansa teiden kuninkaita ja omistavansa polut. Mutta soittamattomuus ei haittaa, usein olen nähnyt kuinka soittavat takaapäin ja joillain menee pasmat sekaisin, ja poukkoilevat sitten tielle. Pyörän on helpompi mennä ohi kun itse näkevät mistä ajavat ohi ja ei tule sitä epämääräistä hetkeä kun joku ei tiedä, hypätäkkö oikealle vai vasemmalle.
Mutta rasittavia mulkkuja ovat siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla. 50 % suuttuu ja 50% vauhkoontuu ja pyörii paniikissa sivulta toiselle.
Missä te törmäätte näihin suuttujiin? En ole _ikinä_ nähnyt tällaista tapahtuvan, kuulostaa absurdilta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tää on ihmehommaa, et nykyään pyöräilijät ei käytä kelloa. Itsekin pyöräilen lapsen kanssa ja kun takaa tulee joku raivopolkija 60km/h niin on vähän arvaamatonta jos lapsi väistää juuri jotain ja sit tää autonnopeudella tuleva ei viitsi ilmoittaa että on tulossa! Ostakaa ne kellot jos niissä pyörissä ei ole!
Mihin ja miksi se lapsi "väistää jotain"? Opeta lapsellesi että fillarilla ajetaan OIKEAA laitaa ja sieltähän ei muuten koukkailla minnekkään ennen kuin on katsonut ettei takaa tai edestä tule ketään alle. Aiheuttaa hengenvaarallisia tilanteita nämä tiellä sinne tänne poukkoilijat.
Älkää mammat kulkeko keskellä katua lapsikatraan ja koirapesueen kanssa. Ei pitäisi olla yllätys että joku voi takaa haluta ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En uskalla. 50 % suuttuu ja 50% vauhkoontuu ja pyörii paniikissa sivulta toiselle.
Missä te törmäätte näihin suuttujiin? En ole _ikinä_ nähnyt tällaista tapahtuvan, kuulostaa absurdilta.
Mä en ole koskaan todistanut rasismia esim. bussissa.
Kuulostaa absurdilta että rodullistetut väittää näin tapahtuvan.
En ole yllättynyt että palstalla on joku pyörätuoli ja avustaja -mamma😂
kerran kilautin ja jalankulkija melkein hyökkäsi päälle huutaen ettei noin saa säikytellä... hän vielä käveli pyörätien puolella ja minä tulin alikulkukäytävästä, peileistä näin, että siellä on jalankulkija ja siksi oikein erikseen kilautin kelloa varovasti ja ajovauhtikin oli kävelynopeus.
en tiedä sitten että olisiko pitänyt yskäistä vai raakkua kuin korppi, että ei olisi säikähtänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luopunut kellonsoitosta. Monet reagoivat siihen suuttuen, siinä ilmeisesti tulee vähän sama fiilis kun tuomari puhaltaa pilliin. Sen lisäksi monet kääntyvät juuri vasemmalle, eli ohittavan pyöräilijän alle, kellon soidessa.
Olen päätynyt huutamaan pyörä vasemmalta ohi.
Kellonsoitto on hyvä kapealla tiellä, mutta ihmetyttää kyllä miksi jotkut rimpauttelee sitä kelloa silloinkin kun on todella leveä tie ja vallan mainiosti pääsee ohittamaan.
Vaikka olis kuinka leveä tie, niin joillakin jalankulkijoilla on ällistyttävä kyky ampasta juuri toiseen laitaan, kun pyöräilijä on tulossa - - muutaman kerran kun nipinnapin välttää kolarin, niin jatkossa soittaa kelloa "vaikka vallan mainiosti pääsisi ohittamaan". Silläkin uhalla, että nämä "kyllä siitä olis mahtunut!" - idiootit jaksavat mutista asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Soittakaa ihmeessa. Soittakaa jo 5-10 metriä kauempana ennen kuin ohitatte. Koira on tavallisesti flexissä ja itse en muun liikenteen seasta erota pyörän ääntä. Koira on tottunut takaa tuleviin ihmisiin, mutta en pysty takaamaan ettei sen kuono juuri lähestyessänne vedä johonkin suuntaan.
Pahimmassa tapauksessa ajatte flexiin, kaadutte ja saatte takaapäin yllätetyssä koirassa aikaan raivokkaan puolustusreaktion "syöksystänne" kohti meitä.
Näin idiooteilta koirankusettajilta pitäis lailla kieltää flexin käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Älkää mammat kulkeko keskellä katua lapsikatraan ja koirapesueen kanssa. Ei pitäisi olla yllätys että joku voi takaa haluta ohi.
Tämä! Ja joku voi haluta myös edestä ohi mutta mammat ei siitä välitä vaan leveilee vaan! Ihan käsittämätöntä käytöstä!!
Rimpautan ja hidastankin, jos tarpeen.
Ehkä teidänkin, jotka säikäytätte jalankulkijat, kannattaisi hidastaa vähän, ja ennakoida enemmän?
Itse saan satunnaisesti kiitoksen ja säikähtäneen ärähdyksen olen saanut vain kerran. Silloin rimpautin liian lähellä ja vanha mies pyörähti ajoradalleni ja tietenkin säikähti.
Pari-kolmikymppisiä ei pieni hallittu kaaos haittaa, mutta suurin osa kokee että "takaa tuleva on vastuussa". Jos ei kehtaa piristä ja kilistä, niin avaa sanaisen arkkunsa ja huikkaa "pyörä tulossa"!
Ruuhkassa pitää tyytyä taluttamaan 😊
Minut on opetettu siihen, että takaa tuleva väistää ja että kenelläkään ei ole silmiä selässä!
Vierailija kirjoitti:
Mitä se auttaa, kun suurimmalla osalla on kuulokkeet?
Ja miksi et itse huomio ympärillä olevaa liikennettä? Vaaditko autojen kun aina tööttäilevän? En tosiaan ala rinkuttaa joka kävelijän kohdalla. Se on ihan käytön ajatus. Kävelijä pitää ottaa huomioon muu liikenne myös.
Olen kävelijä ja minulla ei ole taustapeiliä.
Kirjoituksesi kertoo kaiken pyöräilijöiden älystä, tai siis älyn puutteesta, tyhmyydestä. Mitäs jos te idiootit menisitte sinne ajoradalle, sinne missä autotkin ajaa, jos et muuten tajua. Siellä on teidän idioottien paikka.
Kun soitan kelloa, niin saan haukut, joten en soita enää. On jopa uhattu väkivallalla ja ylläri koiranulkoiluttaja
En viitsi. Jos joku ei viitsi ajatella muita ja muistaa, että takaa voi tulla joku, ei ole mun ongelma. Siinähän sitten katsotaan, kuka on käskenyt lompsia keskellä tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se auttaa, kun suurimmalla osalla on kuulokkeet?
Ja miksi et itse huomio ympärillä olevaa liikennettä? Vaaditko autojen kun aina tööttäilevän? En tosiaan ala rinkuttaa joka kävelijän kohdalla. Se on ihan käytön ajatus. Kävelijä pitää ottaa huomioon muu liikenne myös.Olen kävelijä ja minulla ei ole taustapeiliä.
Kirjoituksesi kertoo kaiken pyöräilijöiden älystä, tai siis älyn puutteesta, tyhmyydestä. Mitäs jos te idiootit menisitte sinne ajoradalle, sinne missä autotkin ajaa, jos et muuten tajua. Siellä on teidän idioottien paikka.
Et tartte taustapeiliä, jos kävelet tiellä oikeassa kohdassa. Jos koet ettet kykene kävelemään siellä missä pitää, oma on ongelmasi.
Itse yritän hidastaa aina kun olen ohittamassa ns. arvaamattomia liikkujia, kuten koiria tai pieniä lapsia ja ohitan mieluusti vähän kauempaa. Jos pitää läheltä mennä ohi niin koitan aina kilkutella varmuuden vuoksi. Tuntuu tosi kivalta kun joku välillä huikkaa kiitoksen perään.