Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos et saa kutsua synttärijuhliin, mutta jälkeen päin synttärikahveille, miten suhtaudut?

Vierailija
12.06.2021 |

Pitkäaikainen ystäväni vietti viikko sitten 30-vuotisjuhliaan. Odottelin sinne kutsua, mutta jostain syystä sitä ei kuulunut, vaikka somessa hän julkaisi paljon sisältöä isohkoista juhlistaan.

Pian juhlien jälkeen ystäväni laittoi viestiä, että tulisinko käymään synttärikahveilla hänen luonaan, olisi kuulemma ollut kiva nähdä ihan kahdestaan. Minulle ei tuona päivänä ja noin nopealla aikataululla sopinut, mutta lupasin hänen pyynnöstään mennä joku toinen päivä.

Nyt mietin, että tuntuu jotenkin epäreilulta, etten saanut kutsua itse juhliin, mutta menisin hänen luokseen "synttärikahveille", tuskin samanlaisin pidoin kuin muut hänen ystävänsä, jotka osallistuivat juhliin. Veisinkö silti samanarvoisen lahjan kuin juhliin olisin vienyt?

Ja ennen kuin joku ehdottaa, että minun pitäisi kysyä ystävältäni, miksen saanut kutsua juhliin, niin hän selitti jo kahvikutsussaan, että oli pakko rajata vieraslistaa. Kuitenkin somesisällön perusteella juhlissa oli etäisempiäkin ja lyhytaikaisempiakin tuttavuuksia kuin mitä me olemme olleet. Toki viime vuosina hieman ehkä etääntyneet, kun olen tullut äidiksi ja hän kärsinyt lapsettomuudesta. Olen silti yrittänyt vaalia pitkäaikaista ystävyyttämme, mutta miten nyt pitäisi suhtautua?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä loukkaantunut, tuntisin itseni kakkosluokan ystäväksi ja ihmiseksi. Vaikea tietysti olisi olla menemättä kahveille katkaisematta suhdetta kokonaan.

Vierailija
2/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kyllä loukkaantunut, tuntisin itseni kakkosluokan ystäväksi ja ihmiseksi. Vaikea tietysti olisi olla menemättä kahveille katkaisematta suhdetta kokonaan.

Juuri näin. Samoin kun ei tule kutsua kummilapsen synttäreille, vaan rääppiäisiin... ei huvita mennä rääppiäisiin syömään pöydässä jo monta tuntia seisoneita kakun jämiä. Mutta lapsen takia kurja olle menemättä.

Vierailija
4/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin tietysti synttärikahville, veisin kukkakimpun lahjaksi ja ottaisin lapseni mukaan.

Vierailija
5/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. Jotkut pitää näitä "rääppiäisiä" vain siksi että saavat kerättyä lahjat näiltä vähemmän tärkeiltä vierailtakin.

Vierailija
6/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin loukkaantunut ja olisin siitä sanonutkin. Ilmeisesti kyseessä kuitenkin vain kaveri, ei ystävä.

Vierailija
7/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa ajatellen kannattaa ehkä itse joustaa ja mennä kahveille. Hänkin kasvaa tuon tilanteen yli joskus. Jokainen tekee virheitä. 

Vierailija
8/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa taas tosi huono provo😤

Vierailija
9/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ongelma: en stalkkaa kavereita somessa. En siis osaisi loukkaantua, jos kutsua ei tule tai jos kaverini juhlii ilman minua. Omassa elämässä on tarpeeksi tekemistä.

Kahvitteluun vastaisin varmaan rehellisesti, että ehdottamasi aika ei valitettavasti sovi, joku toinen kerta sitten. Enkä tuntisi jääneeni syrjään mistään!

Vierailija
10/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin tietysti synttärikahville, veisin kukkakimpun lahjaksi ja ottaisin lapseni mukaan.

Siksi ei varmaan kutsuttu bileisiinkään, kun on riski, että raahataan lapsi sinnekin mukaan.

Vierailija
11/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäisi kutsusta, kertoisin etten nyt ehdi kun on niin kivaa tekemistä meidän mammojen kesken ja lähettäisin noin kolmekymmentä kivaa kuvaa lapsestani ja kertoisin vielä, että kyllä elämä olisi tyhjää ilman lasta. Ei nainen ole nainen ilman lapsia.

Noin!

Vierailija
12/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen hyvän koulukaverin, naapurin ja ystävän esikoisen ristiäiset, joihin minut oli kutsuttu vain kyökinpuolelle tiskariksi. Se mikä myös nyppi, kun selvisi, että meidän, lähes kolmekymppisten, äidit olivat huseeranneet selkämme takana. Kuten arvata saattaa, minulla sattui juuri samaan aikaan olemaan toinen meno, jota ei - muka - voinut perua. Viilensihän tämä välejä vähäksi aikaa, mutta ei katkaissut.

Vierailija
13/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ongelma: en stalkkaa kavereita somessa. En siis osaisi loukkaantua, jos kutsua ei tule tai jos kaverini juhlii ilman minua. Omassa elämässä on tarpeeksi tekemistä.

Kahvitteluun vastaisin varmaan rehellisesti, että ehdottamasi aika ei valitettavasti sovi, joku toinen kerta sitten. Enkä tuntisi jääneeni syrjään mistään!

Ärsyttävästi sanottu sinulta. Stalkkaus on toisen ihmisen vainoamista eli vaanimista eli jonkun ihmisen ja tämän toiminnan luvatonta seuraamista. Jos kaverin fiidi tulee somessa näkyviin niin se tulee sen kummemmin ”stalkkaamatta”.

Vierailija
14/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävästi sanottu sinulta. Stalkkaus on toisen ihmisen vainoamista eli vaanimista eli jonkun ihmisen ja tämän toiminnan luvatonta seuraamista. Jos kaverin fiidi tulee somessa näkyviin niin se tulee sen kummemmin ”stalkkaamatta”.

Ap kirjoitti "Kuitenkin somesisällön perusteella juhlissa oli etäisempiäkin ja lyhytaikaisempiakin tuttavuuksia kuin mitä me olemme olleet." Vai aito stalkkaaja ryhtyy syynäämään kuvista ja teksteistä, keitä oli paikalla ja miettimään tuttavuuksien pituutta ja etäisyyttä. Kaikki muut vilkaisevat kuvaa ja jatkavat eteenpäin.

Todennäköisesti ap jäi kutsumatta, koska on ihmisenä kaikinpuolin hankala, ollut ulkopiirissä jo pitkään sitä tajuamatta.

Vierailija
15/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoitti "Kuitenkin somesisällön perusteella juhlissa oli etäisempiäkin ja lyhytaikaisempiakin tuttavuuksia kuin mitä me olemme olleet." Vai aito stalkkaaja ryhtyy syynäämään kuvista ja teksteistä, keitä oli paikalla ja miettimään tuttavuuksien pituutta ja etäisyyttä. Kaikki muut vilkaisevat kuvaa ja jatkavat eteenpäin.

Todennäköisesti ap jäi kutsumatta, koska on ihmisenä kaikinpuolin hankala, ollut ulkopiirissä jo pitkään sitä tajuamatta.

Well, it takes one to know one!

Vierailija
16/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin kahvilla ilman lahjaa.

Vierailija
17/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin kahvilla, mutta veisin vaan jonkun kaupan kukkapuskan, en isoa lahjaa.

Vierailija
18/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mee kahville joku kerta, mut niin myöhään ettei lahjaa enää anneta eikä onnitella koska synttärit meni jo, ja oottelet seuraavia synttäreitä jo.esim 6 kk päästä.

Mitään lahjaa, kukkaa, onnittelua et todellakaan anna.

Vierailija
19/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeista tupperikippoon survottua kakkua syömään 🤢

Vierailija
20/54 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä!

Mietin edelleen, että miten suhtautuisin tähän asiaan käytännössä. Kieltäydynkö vaan toistamiseen menemästä muihin kiireisiin vedoten, jolloin asia lakaistuu pöydän alle? Vai otanko asian puheeksi, johon hän edelleen selittäisi syyksi tuota vieraslistan rajaamista, ja asia edelleen lakaistuisi pöydän alle? Miksi hän edes pyysi minua kahville, jos en kuitenkaan ole hänelle tämän tärkeämpi ystävä enää kaikkien näiden vuosien jälkeen?

Hänelle, joka ihmetteli, miten tarkkaan oikein tutkailen ystäväni kuvia, niin ystäväni jakoi illan ja vielä seuraavan päivän aikana aika ahkeraan kuvia ja videoita bileistään, ja olisi ollut suorastaan vaikea olla näkemättä, kuinka hän biletti poreammeessa työkaverinsa kanssa, jonka hän on tuntenut pari kuukautta (ollut siis uudessa työssä pari kuukautta ja siellä tutustunut kyseiseen henkilöön) ja poseerasi kuvassa kavereidensa ja heidän puolisoidensa kanssa. Kavereiden puolisotkin mahtuivat juhliin, mutta en minä.

Miksi siis esittää ylläpitävänsä ystävyyttämme edelleen kutsumalla kahville tämän jälkeen? :(