Muistatteko NAKKE-lehteä?
Oli lapsuudessani melkein yhtä suosittu kuin Aku Ankka. Mutta kun Akun tietävät kaikki, nekin jotka eivät sitä ole aikoihin lukeneet, Nakke tuntuu unohtuneen täysin.
Kommentit (72)
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Meillä ei jostain syystä tykätty siitä yhtä paljon kuin Akusta. Muistatkos Pellefantin? Sellainenkin lehti oli.
Pelle Fantti oli yksi niistä, joita vasemmistolaiset tyrkyttivät Aku Ankan sijaan. Toinen oli Bamse/Maailman vahvin Nalle.
Aku oli pahaa amerikkalaista hapatusta.
Mutta Pelle Fantti oli sentään sarjakuva. Minun kyläkoulussani oli opettajapari joka jankutti että "jättäkää ne Aku Ankat sikseen ja tilatkaa KOULULAINEN!"Taisivat jopa pakkoluettaa sitä tunneilla.
Kylän sivukirjasto oli samassa rakennuksessa ja kävivät välitunneilla tekemässä ratsioita ettei kukaan lue Aku Ankkaa. Tai Nakkea.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli sekä Aku että Nakke! Pankaa paremmaksi!
Koska se Nakke Nakuttaja lakkasi ilmestymästä?
Putte Possu, Kelju K Kojootti, Repe Sorsa, Viiksivallu... Keitä niitä olikaan?
Meille tuli myös molemmat sarjakuvalehdet: Aku Ankka vuodesta 1985 vuoteen 2000 ja Nakke vuosina 1983-1993. Naken tilaus loppui muistaakseni siihen kun lehden teko Suomessa loppui. Oltaisiin kyllä vielä jatkettu sen tilausta mutta kun ei, niin ei. Aku Ankka oli mun isäni suosikkilehti. Joka keskiviikko se luki sitä vessassa tarpeita tehdessään. :) (Nykyinen Aku Ankka on ihan kummallinen, en tilaisi sitä mistään hinnasta enkä huolisi sitä edes ilmaiseksi. Laatu on laskenut kuin lehmän häntä. Kummalliset piirrokset ja ihme örkkejä siellä sun täällä ajoittain.)
Muistan sellaisen lehden, jonka nimi oli Vampirella.
Nakessa oli myös mukana ainakin Vili Viluinen ja Anselmi Panda.
Mulle tuli kotiin koululainen, kirjastossa luin Pellefanttia ja Maailman vahvinta nallea
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
"Aku Ankka tyrkyttää lapsille meille vierasta kulttuuria ja ihailee riistokapitalismia(Roope)"
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣!
Tuollaista lapsena kuulin E-kauppiaan isälleni selittävän(vielä 90- luvulla kuulin jonkun tehdastyöläisen pauhaavan tätä. Samalla haukuttiin farkut ja hampurilaiset).
Isäni aluksi nielikin jutun ja Aku vaihtui hetkeksi Pelle-Fanttiin.
Pelle ärsytti loputtomassa itsekehussaan ja tarinat olivat aina samaa Pahapeikko- velhoa ja hänen hölmöä Lakritsipeikko- apuriaan vastaan taistelua.
Peikot varmaan edustivat kapitalismia...
Onneksi 80- luvun puolivälissä saimme Akun takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli sekä Aku että Nakke! Pankaa paremmaksi!
Koska se Nakke Nakuttaja lakkasi ilmestymästä?
Putte Possu, Kelju K Kojootti, Repe Sorsa, Viiksivallu... Keitä niitä olikaan?
Meille tuli myös molemmat sarjakuvalehdet: Aku Ankka vuodesta 1985 vuoteen 2000 ja Nakke vuosina 1983-1993. Naken tilaus loppui muistaakseni siihen kun lehden teko Suomessa loppui. Oltaisiin kyllä vielä jatkettu sen tilausta mutta kun ei, niin ei. Aku Ankka oli mun isäni suosikkilehti. Joka keskiviikko se luki sitä vessassa tarpeita tehdessään. :) (Nykyinen Aku Ankka on ihan kummallinen, en tilaisi sitä mistään hinnasta enkä huolisi sitä edes ilmaiseksi. Laatu on laskenut kuin lehmän häntä. Kummalliset piirrokset ja ihme örkkejä siellä sun täällä ajoittain.)
Sama havainto Akusta. 80-90- luvulla lehti oli tosi laadukas. 70- luvulla tarinoiden taso oli epätasaisempaa.
Vanhoista Barksit ovat suosikkejani.
Assburger kirjoitti:
"Aku Ankka tyrkyttää lapsille meille vierasta kulttuuria ja ihailee riistokapitalismia(Roope)"
Meidän koulussa oli kaikkitietävä miesmaikka joka haukkui säännöllisesti "amerikkalaiset piirretyt" joita televisiossa esitettiin ja käski katsomaan suomalaista PÄTKISTÄ!
Pätkis oli Disneyn vanhoja piirrettyjä esittävä kimaraohjelma ja muka "suomalainen"?
Kyseinen äijä myös vihasi amerikkalaisia tv-sarjoja kuten Dallas. Jos näki kahden tytön puhuvan keskenään luokkahuoneeseen tullessaan alkoi tivata että puhuitteko tekin siitä dallaksesta?!?
Muuten heitti tehtävävihkoja oppilaiden naamalle jos marginaalit oli vedetty vinoon sun muuta mukavaa.
Minä toivoin saavani Nakke-lehden. Olisi ollut hienoa kun olisi saanut oman Nakke- lehden postiluukusta. Naken sijaan minulle tilattiin Kansa Taisteli.
No, olivathan vanhat piirretyt, joista monet olivat tehty jo 30-40- luvulla hyvin väkivaltaisia.
Vanhat Aku- ja varsinkin Mikki- pätkät.
Emma K. kirjoitti:
Minä toivoin saavani Nakke-lehden. Olisi ollut hienoa kun olisi saanut oman Nakke- lehden postiluukusta. Naken sijaan minulle tilattiin Kansa Taisteli.
KANSA TAISTELI! 😃😃😃 Ei kai oikeasti?
Aku, naku ja Nakke-lehti - selaamaan ne joskus ehti.
Assburger kirjoitti:
No, olivathan vanhat piirretyt, joista monet olivat tehty jo 30-40- luvulla hyvin väkivaltaisia.
Vanhat Aku- ja varsinkin Mikki- pätkät.
Looney Tunesia:
Vieläkin elävä mielikuva suuttuneesta Anselmi Pandasta karjaisemassa "PERMANTO!" Per... manto :D
Muistan kyllä, siinäkin oli niitä kirjeenvaihtoilmoituksia tyyliin "läskit ja rillipäät älkööt vaivautuko".
Muistaako kukaan Ville Vallaton - lehteä?
Se oli 70-luvulla, kun siinä oli hänen vanhemmillaan vesipatja. Ihmettelin, mikä se semmoinen on ja 80-luvulla ne tulivat Suomessakin muotiin.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣!