Muistatteko NAKKE-lehteä?
Oli lapsuudessani melkein yhtä suosittu kuin Aku Ankka. Mutta kun Akun tietävät kaikki, nekin jotka eivät sitä ole aikoihin lukeneet, Nakke tuntuu unohtuneen täysin.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Paljon suoraviivaisempia tarinoita kuin aikansa Aku Ankka, joka oli hetkittäin varsin tasokasta satiiria.
Disney ja satiiri? Eipä ensimmäisenä tulisi mieleen yhdistää nuo.
Akun sihi-juomariippuvuus, Aku vakuutusmyyjän ahdistelemana, Aku kaikenmaailman puoskarien rahastettavana...
Vierailija kirjoitti:
Aku Ankalla on jotenkin dynaamisempi toimitus kuin Nakella, joka vain julkaisi sarjakuvia, monet niistä vuosikymmenten takaa.
Vaikka AA:ssakin riitti ennenvanhaan paljon hahmoja, oli Taavia, Mobya, Hiawathaa, Matami Mimmiä, niin Nakessa niitä oli ihan häkellyttävän paljon.Naken, Puten, Väiskin ja Repen lisäksi ainakin:
Tipi ja Sylvesteri
Kelju K. Kojootti ja Töötöt
Hekku Kanahaukka
Anselmi Panda ja Kalle Kukko
Vikke Vauva
Pekka Pulu
Ville Viluinen
Anselmi Panda ja Samuli Kukko.
Voitin Nakke Nakuttaja-lehdestä hopeisen kynttiläjalan, kun kirjoitin postia Nakelle.. vielä tosin ei ole saapunut perille, sitä olen jo 30v odottanut saapuvaksi :)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muistan lapsuudestani ja nuoruudestani Nakke-lehden. Se tuli minulle tilattuna vuosina 1987-1992. Kaikki tilatut lehdet ovat vieläkin tallessa ja hyväkuntoisinaomissa Nakke-kansioissaan. Olin niistä hyvin tarkka: niitä luettaessa ei syöty eikä juotu mitään. Ei tullut kuuloonkaan, että joku tahmanäppi vuoraisi minun Nakke-lehtiäni voileivillä ja niiden leikkeleillä. Mutta vaikka pidinkin kovasti Nakke-lehdistäni ja vahdin niitä kuin haukka, en ole lukenut niitä ainakaan 25 vuoteen. Siellä ne pölyttyvät lapsuudenkotini kirjahyllyssä.
Siisteinä niillä on jo varmaan merkittävä keräilyarvo. Voisit netota myymällä kokoelmasi.
Mä kaivoin muutaman Naken esiin tämän keskustelun innoittamana mutta aika lapsellisia ne stoorit ovat. Selvästi nuoremmille lukijoille kuin Aku Ankka.
Liikaa jahtaamiseen liittyviä tarinoita: Kelju jahtaa Tööttöjä, Sylvesteri jahtaa Tipiä, Metsästäjä jahtaa Timo Tiikeriä, Murvi ja toinen korppikotka jahtaavat Sipari Norsua jne.
Aku Ankassa vain Sepe ja possut oli tätä jahtaamista.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Paljon suoraviivaisempia tarinoita kuin aikansa Aku Ankka, joka oli hetkittäin varsin tasokasta satiiria.
Disney ja satiiri? Eipä ensimmäisenä tulisi mieleen yhdistää nuo.
Kyllä Disney satiiria hallitsi:
Muistan. Kaverilla usein luin sitä.
Nakke Naputtaja oli lasten lehti. Kalle, Jallu on sitten isojen poikien harrastelehtiä.
Kyllä muistan Naken, Pellefantin, Maija Mehiläisen sun muut ketjussa luetellut. Meillä on vieläkin kotona joitakin Nakke-lehtiä, tosin jo vähän hapertuneita. Olen lapsukaiseni opastanut Youtubessa Maantiekiitäjä-videoiden pariin, hän pitää niistä kovasti. Samoin Vaaleanpunaisesta pantterista.
Woody Woodpecker *khihi*