Siis onko jollakulla pYYHKEITÄ keittiössä?????
tuli vaan mieleen tuossa toisessa ketjussa. Jos on, niin miksi ihmeessä? Mitä te teette niillä?
Kommentit (90)
Taitaa tällaisissa perheissä olla aika erilainen ruokakulttuuri kuin meillä. Oletetaan että mä teen täysipainoisen aterian perheelle. Siihen kuuluu lihan käsittelyä, kattiloiden yms siirtelyä, salaatin tekemistä (perussalaattiin pitää pilkkoa salaatti, kurkku, tomaatti...), leivän leikkaamista, pöydän kattamista... Onko tosiaan niin, että ap voi muka suorittaa nämä kaikki asiat pesaisematta käsiään välillä?
Mä en ole mitenkään ylitarkka hygieniasta, mutta jos käy nuo kaikki vaiheet läpi pesemättä käsiään, niin kaikki lihan jälkeen on marinadissa ja leipä on ihan märkä mössö, kun sitä ennen on käsitelty pestyjä vihanneksia ja lihaa ainakin, lisäksi jos tekee vaikka perunoita, niin nekin täytyy kuoria tai ainakin pestä.
Ihan naurettavaa talouspaperin tuhlausta jos pitää esm. kädet pestä ja sit aina paperiin kuivata. Pyyhe on kätevämpi. Toki talouspaperiakin löytyy aina ja sitten tiskirätti. Mutta pyyhe on ihan ehdoton:)
Todella ällöttävää tuo märkien käsien pyyhkiminen omiin vaatteisiin. Mahtavat vaatteet olla nätin näköiset iltaan mennessä. En edes uskalla ajatella mitä bakteerilaboratoria niistä sanoisi.
Minä pesen kädet keittiössä ennen ruuanlaiton aloittamista, joidenkin ruoka-aineiden käsittelyn jälkeen, ennen pöydän kattamista ja syömistä sekä aina likaantuessa. En usko, ettei ap:n kädet muka tarvitsisi pesua missään vaiheessa ruoanlaittoa. Ja se likainen kanapakkaus hattuhyllyllä...
Lopuksi vielä ap:lle kielivinkkejä:
Pyyhe taipuu pyyhettä, ei pyyhdettä. D:tä ei tule sanan mihinkään taivutusmuotoon.
Luuttu on meilläpäin vain ja ainoastaan lattiamoppi. Sillä en siis koskaan ole pyyhkinyt keittiön pöytiä ;)
Viruttaa tarkoittaa meilläpäin venyttämistä. Ja siitä vituttamisesta tuossa yhteydessä, missä sinä sitä käytit, en ole myöskään koskaan kuullut.
Vierailija:
niin pyyhkäsen omiin vaatteisiini, housuihin tms.ap
a) johon kuivataan tiskatut astiat. Koneesta kun ottaa astiat niin osaan jää vielä märkäpisaroita tai kun pestään astioita käsin joita ei voi koneessa pestä. Eli kuivataan märät astiat pyyhkeisiin,
b) toisiin pyyhkeisiin kuivataan käden. Ainakin kun minä teen ruokaa, niin huuhtaisin käsiä vähän väliä, joten kätösiäni kuivaan toiseen keittiöpyyhkeeseen.
Lisäksi meillä on talouspaprua, jolla pyyhitään lasten nassusta ruokatahroja ja jota yleensäkin käytetään keittiössä monenlaiseen.
Vierailija:
Niitä käytetään kuivaamiseen. Astiapyyhkeeseen kuivataan astiat ja käsipyyhkeeseen kädet esim. tiskaamisen jälkeen.
Ja mulla on kans keittiössä pumppupullossa käsienpesu ainetta.
minä kuivaan myös joskus käteni housuihin tai paitaan keittiössä häärätessä vaikka keittiössä on myös käsipyyhe.
sä oot varmaan yks mun naapuri, joka kulkee niillä paskasilla vaatteilla myös ihmistenilmoilla. Aina kun käväsen niiden pihalla tai ovella vaan niin sillä on AINA ihan paskanen paita edestä. Vähän hävettää jo sen puolesta.
Vierailija:
minä kuivaan myös joskus käteni housuihin tai paitaan keittiössä häärätessä vaikka keittiössä on myös käsipyyhe.
:D:D
ps. meillä on keittiössä käsipyyhe, joka vaihdetaan lähes päivittäin. En mitenkään pärjäis ilman sitä, ja olis aika epämiellyttävää olla housut märkinä ja likaisina koko päivän:)
Voin kyllä luvata ettei tämä ole provo. Luuletteko, että kaikki mikä ei ole niinkuin te haluatte, on provoa?? Tais siis jos joku on erilanen kuin te, niin on heti provo niinkö??
Mä jo tänä aamuna laitoin keittiiöön pyyhkeen ja lupaan yrittää muistaa käyttää sitä ja ostan kaupasta sine myös saippuan. Onhan se ikävää jos joku pitä mua sottapyttynä, ei ainakaan kukaan mun vieraista oo koskaan sanonut mitään eikä ykskään oo mitään ruokamyrkytystä saanut.
Hei koittakaa kunnioitaa että ei kaikkien tarvi tehä niinkuin te teette, ja ei se teidän tapa oo aina oikea.
Teroitan vielä että kun mä käsittelen raakaa lihaa niin en koskaan koske siihen käsin, kun mua ällöttää. Pihvit sun muut nostan atuloilla pannuun. Lihapullat ja pihvit teen kumihanskat kädessä, siis sellaiset tyköistuvat kertakäyttöiset, on tosi kätevät voin muuten suositella. Perunan kuorimisen jäkeen vaan virutan hanan alla kädet en siis pese saippualla. Ja vielä ollaan elossa ja kaksi tervettä lastaki saanut! :)
Hyvää päivn jtkoa kaikille ja aannetaan kaikkien kukkien kukkia!
ap
pyyhit ne sitten likaisiin housuihisi ja siirrät niistä (housuista) bakteerit ruokaan...?
kätevää
Käsiä ei pestä eikä pyyhitä, mutta ruokiin kosketaan vain kumihanskoilla tai atuloilla... ; )
Meillä on keittiössä sekä käsipyyhe että astiapyyhe.
Vaihdan niitä liian harvoin, siinä pitäisi ehdottomasti tsempata! Erillinen käsienpesusaippua keittiössä on minusta tarpeeton, kyllä se pesu hoituu tarvittaessa astianpesuaineellakin. Nehän kuulemma suorastaan hellivät käsiä, jos mainoksiin on uskomista... ; )
tarviiko kädet pestä saippualla kananmunien/broilerin jälkeen?
Vai riittääkö että viruttaa?
tarviiko kädet pestä saippualla kananmunien/broilerin jälkeen?
Vai riittääkö että viruttaa?
ja ainakaan sitten ei ole riskiä salmonellasta. luulen, ettei viruttaminen ihan riitä jos niissä sattumalta salmonella olisikin.
Käsipyyhe, johon kädet kuivataan pesun jälkeen (meillä on myös saippua käsien pesemistä varten keittiössä)
Astiapyyhe, johon astiat kuivataan tarpeen mukaan (esim. jos veitsi pestään kesken ruoan laiton)
Meillä ei käytetä lainkaan talouspaperia.
Molemmat keittiöpyyhelajit ovat hyvin vettä imevää pellavaa.
Meilläkään ei käytetä talospaperia. Se kun tulee niin kalliiksi, ja on täysin turhaa. Jos joskus tarvitsee nimenomaan paperia, käytetään servettiä.
Vierailija: