Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parivuotias lapsi istui kerrostalon katolla Rovaniemellä – kukaan ei tiedä miten hän sinne päätyi

Vierailija
12.06.2021 |

Yllättävää, että tästä ei ole jo keskustelua täällä. Vai onko kaikki poistettu? Mitenköhän lapsi päätyi katolle? Luulisi, että sinne johtava ovi on lukossa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008048766.html

Kommentit (267)

Vierailija
261/267 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin 3-krs talossa tikkaat ovat todella alhaalla ja jo pieni lapsi pystyy kipeämään katolle.

https://op-koti.fi/kohde/500287

Ei pysty.

:D En halua jankuttaa, mutta kuten jo sanottu, olen napannut kaksivuotiaani erään talon katolle menevien portaiden alimmilta pienoilta. Alin askelma on noin minun polveni korkeudella. Laki ei määrää, että alimman portaan pitäisi olla korkealla.

Vierailija
262/267 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin 3-krs talossa tikkaat ovat todella alhaalla ja jo pieni lapsi pystyy kipeämään katolle.

Ei pysty.

:D En halua jankuttaa, mutta kuten jo sanottu, olen napannut kaksivuotiaani erään talon katolle menevien portaiden alimmilta pienoilta. Alin askelma on noin minun polveni korkeudella. Laki ei määrää, että alimman portaan pitäisi olla korkealla.

Tikkaita koskee mm seuraava määräys. "On muistettava että tikkaan alaosan korkeus tulee asentaa niin, että alimman puolan korkeus maanpinnasta on 1000-1200 mm, jotta estetään lasten kiipeäminen seinätikkaalle."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/267 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty.

Tikkaita koskee seuraava määräys. "On muistettava että tikkaan alaosan korkeus tulee asentaa niin, että alimman puolan korkeus maanpinnasta on 1000-1200 mm, jotta estetään lasten kiipeäminen seinätikkaalle."

Tämä asetus on otettu käyttöön v. 2008 ja koskee sen jälkeen rakennettuja taloja, ei sitä ennen olevaa rakennustuotantoa, vaikka monet taloyhtiöt ovat itse vapaaehtoisesti korjanneet asian.

Vierailija
264/267 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oo

Vierailija kirjoitti:

jos vanhempi teki itsarin ja kakara jäi katolle

Kolmekerroksinen kerrostalo.

Meinaatko, että ei voi kuolla, jos tippuu kolmekerroksisen talon katolta?🙄

No en lähtis kokeilemaan, vaan kyllä varmistaisin lopputuloksen hyppäämällä vähän korkeammalta.

Vierailija
265/267 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika-avaruusjatkumo on rikkoutunut. Eli lapsi on mennyt pienen ns. madonrei'än läpi oman kodin sisältä talon katolle. Onneksi ei kauemmas. Näitä tarinoita on paljon, että lapsi on kadonnut jossain, ja yllättäen löytynyt jostain useiden kilometrien päästä paikasta, johon ei millään järjellisellä selityksellä ole voinut päästä omin neuvoin. 

Jep, hyvä että löytyi ja noin läheltä.  Yleensä siihen madonreikään päätyy hiusharja tai paita ja ilmestyy ties minne toiselle puolelle maapalloa. Harvemmin ihminen. 

Vierailija
266/267 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lisää tietoa tullut?

Vierailija
267/267 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä hälyä, mutta onhan se tietysti harvinaista että parivuotiaat keikkuu katolla. Sen sijaan esim. täällä Helsingissä on aivan tavanomaista, että katoilla kiipeilee porukkaa monen ikäistä. Asumme Pasilassa, 8 kerros, meidän yläpuolella on vain saunatilat ja kattoa. Viereinen samanlainen talo on tuossa lähellä: katselin joitakin vuosia sitten, kun talon kakarat joi pussikaljaa katolla ja kävelivät myrskypeltien päällä aivan reunalla. Pirautin huoltoon, ei kiinnostanut ketään. Sittemmin on kakaroille  kaikenikäisille tullut  tavaksi keikkua tämän talon katolla, kun sinne pääsee pihasta ylös asti paloportaita myöten. Hyppivät, riekkuvat, sotkevat, häiritsevät saunojia, tekevät ilkivataa. Ovat mm. heitelleet saunan pukuhuoneen pöydät ja penkit sieltä 9 kerroksen korkeudelta pihanurmelle. Mitä tekee taloyhtiö? EI YHTÄÄN MITÄÄN. Keksii tekosyitä miten vältellä tekemästä mitään, pääasiassa. Kuka ottaa vastuun jos sieltä heitetään jotain ihmisten päälle, autojen päälle, tai joku kiipeilijöistä tulee turvalleen sen  9 kerroksen matkan? No, minulla on tallessa kirjeevaihtoa aiheesta monen vuoden ajalta isännöinnin ja huollon kanssa, jotta voidaan sitten osoittaa että ongelma on ollut tiedossa, mutta sille ei ole tehty mitään.