Kehopositiivisuudesta
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008040959.html
Oli aika sekavaa settiä.
Nyt kehopositiivisuus ei kuulukaan kaikille, koska osa tarvitsee sitä enemmän, mutta jos käsittelet termiä oikein voit olla kehopositiivinen. Kuka oikean tavan määrittää?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tätä samaa p....an jauhamista. Kyllä ääripäät, eli lihavuus ja alipainoisuus ovat terveysriskejä kumpikin, mutta pelkkä ylipaino ei sitä ole. Ja kyllä vakaviin sairauksiin kuolee hoikat ja normaalipainoisetkin, ei mikään pelkkä painoindeksi alle XX todellakaan takaa, että elät varmasti 90-vuotiaaksi, etkä koskaan kuormita terveydenhoitoa.
Tottakai YLIpaino on terveysriski siinä missä ALIpainokin. Siksi ne ovat YLI- ja ALIpaino. Eikä normaalipainoisuus ole terveysriski, kuten yli- ja alipaino ovat.
Ylipainosta puhutaan kehopositiivisuuden yhteydessä siksi, että ylipainoisuus on syy, miksi koko termi on keksitty.
Ei ole olemassa selkeää rajaa joka korreloi sairauksien kanssa kun kyseessä on paino. Rajat ovat keinotekoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tätä samaa p....an jauhamista. Kyllä ääripäät, eli lihavuus ja alipainoisuus ovat terveysriskejä kumpikin, mutta pelkkä ylipaino ei sitä ole. Ja kyllä vakaviin sairauksiin kuolee hoikat ja normaalipainoisetkin, ei mikään pelkkä painoindeksi alle XX todellakaan takaa, että elät varmasti 90-vuotiaaksi, etkä koskaan kuormita terveydenhoitoa.
Tottakai YLIpaino on terveysriski siinä missä ALIpainokin. Siksi ne ovat YLI- ja ALIpaino. Eikä normaalipainoisuus ole terveysriski, kuten yli- ja alipaino ovat.
Ylipainosta puhutaan kehopositiivisuuden yhteydessä siksi, että ylipainoisuus on syy, miksi koko termi on keksitty.
Ei muuten ole. Se keksittiin alunperin mm. vammautuneiden yms vuoksi. Lihavat varasti sen itselleen ja osoitti itse OIKEASTI marginaalissa olevat ihmiset merkityksettömiksi.
Vai lihavat oikein varasti :D Lihavat pysyköön taka-alalla ja näkyä saa vasta kun paino on pudonnut ja iho vielä mystisesti kuroutunut nätiksi! Niinkö
Lihavat ovat rumia. Kiinteä kroppa on kaikkein kaunein. Ei mikään läskilöllykkä.
Onhan se vähän erikoista, että ylipainoa ikäänkuin hehkutetaan. Uikkarimainoksissakin jo aika hölskyvää menoa alkaa olemaan. Eihän ylipaino ole sellaista mihin ihmisen pitäisi pyrkiä tai tällaisella maalailulla saada aikaan olo että se on ihan okei. Samalla logiikalla pitäisi olla myös tupakkamainoksia ja se on ihan ookoo polttaa tupakkaa. Jotkut eivät pysty lopettamaan tupakanpolttoa eivätkä ole tilanteeseen tyytyväisiä, joten tupakanpoltostakin pitäisi tehdä yleisesti sallittua ja hehkutettua toimintaa.
Tuntuu, että sanaa "kehopositiivisuus" käytetään vain feministinaisten lihavuudesta, ja sanaahan monesti käytetään ivallisesti ylipainon synonyymina, samalla kun alipainoista sanotaan kehonegatiiviseksi ja normaalipainoista kehoneutraaliksi.
Minua ärsyttää, että ihmiset, joilla on varaa olla lihavia, uhriutuu, kun joillakin ei edes ole ruokaa, ja sävy on myös sellainen, että vastakkaisen sukupuolen pitäisi pitää heistä sellaisina kuin he ovat. Itse olen laihaläski, eli matala painoindeksi mutta korkea rasvaprosentti ja vähän lihasta, mutta en todellakaan syytä naisia siitä, jos laihaläski ei kiinnosta, vaan haluaa lihaksikasta.
Tuo toisten pakottaminen seksuaaliseen kanssakäymiseen on mennyt joissakin piireissä niinkin pitkälle, että transihmistenkin kanssa pitäisi olla niiden, jotka ei ole yhtään transihmisistä kiinnostuneita, tai muuten ovat automaattisesti transfobisia ja "kuten rasistit". Toisaalta samaan aikaan erityisesti transihmisistä kiinnostuneet on pervoja fetisistejä, joista transihmisten pitää pysyä erossa.
Joku ihmetteli, että miksei mainoksissa esiinny enemmän ylipainoisia malleja. Kysehän on mielikuvista. Jos näen normaalipainoisena (juu on sellua ja hyllyä mutta BMI alle 25 rajan) mainoksessa rehevän mallin, niin se ei innosta tutustumaan kyseiseen mallistoon saati ostamaan vaatetta. Tulee enemmän sellainen fiilis, että jaa nämä on näitä telttamallistoja, joissa leikkaukset on “mukavan” löysiä ja nekin hyvät puolet, joita omassa kropassa vielä voisi korostaa, jäävät näkymättömiin ja näytän paksummalta kuin olenkaan. En ole myöskään Victoria’s Secrets (tai mikä lie) kohderyhmää, koska narupikkarit eivät istuisi tähän takamukseen. Ne mainokset eivät kuitenkaan ärsytä samoin, koska parikymppisenä olisin voinut noita ostaa. Eli mikä on menetetty, on menetetty, mutta en halua samaistua siihen mitä en vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa olla pulska, se on oma valinta , ja hyvä niin. Rasittaa jonkunverran terveydenhuoltoa, mutta muutkin valinnat tekevät sitä.
Ulkoistit ihmisen omaan ja läheisten elämänlaatuun vaikuttavat elämäntavoista johtuvat ja lihavuuteen liittyvät terveysongelmat julkistaloudelliseksi ongelmaksi. Päälle annoit ymmärtää, että kaikki valinnat rasittaisivat terveydenhuoltoa - ne terveelliset valinnatkin.
Meillä on vaikka kuinka paljon näyttöä, että liikalihavuus on länsimaissa MYÖS yhteiskunnallinen, taloudellinen ongelma. Ja muutkin valinnat =/= kaikki valinnat, vaikka sen kätevästi yleistitkin. Tällaisia on esimerkiksi tupakointi, alkoholin käyttö, suunterveyden laiminlyönti, jne.
Kehopositiivisuuden kuuluisi tarkoittaa positiivista suhtautumista ja kunnioitusta omaa ja muuden kehoja kohtaan. Kunnioitukseen ja positiivisuuteen minusta kuuluu huolenpito. Sitä voi toteuttaa missä koossa vaan. Mutta vastaan tulee näitä jotka, puhuttaessa puhtaasti harmillisista elämäntavoista eikä ihmisen koosta, heittävät ilmoille heti fat shaming -käsitteen... tällöin käsitteestä tehdään tekosyy.
Tähän voit linkata tietämäsi näytön.
Kovin on kapea-alaista teidän "keskustelu".
Mrs Panini kiittää ja nauraa kävellessään pankkiinsa...
Kuulin mielenkiintoisen mielipiteen kehopositiivisuudesta äskettäin. Alkujaan kehopositiivisuus oli tuenilmaus ihmisille joita puuttuu ruumiinosia tai on joku epämuodostuma tms.
Sittemmin ylipainoiset ihmiset ovat omineet tuon ilmauksen koskemaan ainoastaan heitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin mielenkiintoisen mielipiteen kehopositiivisuudesta äskettäin. Alkujaan kehopositiivisuus oli tuenilmaus ihmisille joita puuttuu ruumiinosia tai on joku epämuodostuma tms.
Sittemmin ylipainoiset ihmiset ovat omineet tuon ilmauksen koskemaan ainoastaan heitä.
MOT
Tänään on tilaisuus keskustella asiasta uudelleen.
Aina oppii uutta, mä luulin että tuo termi on vain kiertoilmaus sanalle ”läski”.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mielipide vaan se on totta. Lihavat varasti idean itselleen jossain vaiheessa ja teki siitä läskipositiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hoikkana saan säännöllisesti kuulla veetuilua painostani tyyliin;
"Ethän sä edes tiedä onko sulla selkä vai maha kipeä, kun olet noin laiha"
"Mitä säkin muka voit syödä"
"Miten voit syödä noin paljon, aiotko oksentaa kohta?"
Että ei kuulu kehopositiivisuus kaikille. Mulle vinoilijat olleet järjestään vähintään tukevia ja itse en siis toisten painoa kommentoi mitenkään.
T: urheilullinen nainen, joka siis oikeasti myös urheilee.Tämä. Lasten saannin myötä ihmisten kommentointi hoikasta ulkomuodostani on lisääntynyt, myös negatiivissävytteinen kommentointi.
"Tuleeko sulta edes tarpeeksi maitoa kun oot noin laiha?" - juu, kiitos vaan, kaikkia lapsia olen imettänyt vähintään vuoden, ja hyvin ovat kasvaneet...
"Sä sit otat kauheesti paineita ulkonäöstäsi, miks äidin tarttee muka olla noin tikissä?" - Ööööö, liikunta ja terveellinen ruokavalio pitävät minut elinvoimaisena ja jaksan näin paremmin pikkulapsiarkea ja vauvojen yöheräilyjä, nautin urheilusta, se ei ole mulle mitään pakkopullaa
N32
Ihmeellistä kommentointia. Kuka näin sanoo? Naiset vai miehet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ei kuulu kehopositiivisuus kaikille. Mulle vinoilijat olleet järjestään vähintään tukevia ja itse en siis toisten painoa kommentoi mitenkään.
T: urheilullinen nainen, joka siis oikeasti myös urheilee.Tämä. Lasten saannin myötä ihmisten kommentointi hoikasta ulkomuodostani on lisääntynyt, myös negatiivissävytteinen kommentointi.
"Tuleeko sulta edes tarpeeksi maitoa kun oot noin laiha?" - juu, kiitos vaan, kaikkia lapsia olen imettänyt vähintään vuoden, ja hyvin ovat kasvaneet...
"Sä sit otat kauheesti paineita ulkonäöstäsi, miks äidin tarttee muka olla noin tikissä?" - Ööööö, liikunta ja terveellinen ruokavalio pitävät minut elinvoimaisena ja jaksan näin paremmin pikkulapsiarkea ja vauvojen yöheräilyjä, nautin urheilusta, se ei ole mulle mitään pakkopullaa
N32
Mitä merkitystä....
Kukaan ei syyttelyltään ole kertonut että minkä vuoksi kehopositiivisuus-sanan lihavat ovat omineet itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei syyttelyltään ole kertonut että minkä vuoksi kehopositiivisuus-sanan lihavat ovat omineet itselleen.
Koska lihavia alkaa olla niin paljon ja ihmisille pitää saada hyvä mieli huonoista elintavoistaan? Adelehan oli kehopositiivisuuden keulakuva tai siitä tehtiin sellainen ilman tähden omaa halua. Voi sitä vihan määrää Adelea kohtaan kun se laihtui! Sillä oli lihavat aivan raivoissaan että oli hylännyt heidät ja mennyt mukaan valtavirran kauneuskäsitykseen. Että se siitä kehopositiivisuudesta. Se on läskivankila josta ei saa lähteä ja myöntää, että kyllä hoikkana on helpompaa, mukavampaa ja näyttää paremmalle+ voi oikeasti hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Sekä että
Olet käsittänyt aivan väärin jos luulet että kehopositiivisuus tarkoittaa harhaluuloa omasta laihuudesta :D