Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyspäivärahaa " vähintään kk työtulojen perusteella" ?

21.08.2006 |

Onko kukaan hakenut/saanut seuraavan määritelmän perusteella äitiyspäivärahaa?

[quote]

Työtulo voidaan arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella edellyttäen, että hakija tekee määräaikasta työtä (pätkätyötä) ja esittää työnantajan todistuksen (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvityksen (esim. selvitys hakijan työhistoriasta) siitä, että työssäolo olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei hakijan oikeus vanhempainpäivärahaan olisi alkanut.

[/quote]

-Kela-

Itselläni on tilanne, että työsopimus loppuu äitiysloman alkuun (koska aloittaessani työt valmistumisen jälkeen olin jo raskaana ja asiasta työnantajalle ilmoittanut), mutta työnantaja on luvannut tehdä vaadittavan selvityksen, että työni olisivat ilman vanhempainvapaata jatkuneet. Soitin tänään Kelaan ja siellä mukava(!!) täti uskoi tämän riittävän ja kehotti vielä laittamaan tietoihin ainoastaan heinäkuun palkan (x 12), koska tuo on ainut täysi kuukausi (työt 5.6 -30.8). Jostain kumman syystä ;) en hirveästi luota, että asiat menisivät näin simppelisti ja, että saisin " täyttä päivärahaa" vaikka olen vasta valmistunut. Olisko jollain muulla käynyt ihme? :) 6kk perusteella voisin myös hakea, mutta lopputulos olisi melkein puolet pienempi, koska keväällä olen tehnyt ainoastaan keikkaa opintojen ohella.

A & Kirppu h33+4

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla melkein tuo ihme tapahtui. Valmistuin myös tuossa keväällä, ja ennätin ennen äitiysloman alkua olla vain 2 kk töissä. Työsopimus oli määräaikainen. Valmistumista edeltäen olin myös tehnyt runsaasti eri pituisia pätkätöitä. Mulle kela suostui laskemaan äitiyspäivärahan suuruuden viimeisten 2 kk:n perusteella, koska tulot olivat luonnollisesti huomattavasti muuttuneet opiskeluajan tuloista.

Mun piti myös toimittaa kelalle jos jonkinlaista todistusta mm. siitä että työt olisivat jatkuneet, mikäli en olisi jäänyt äitiyslomalle. Lisäksi mun piti pyytää työnantajalta todistus myös siitä, että olin koko opiskeluajan tehnyt säännöllisesti keikkatyötä ko. työpaikassa. Puolen vuoden palkkatodistuksen lisäksi mun piti toimittaa myös palkkatodistus tuolta kahdelta kuukaudelta, jonka viimeisin työsopimus piti sisällään, erikseen kelalle.

Mutta lopputulos oli mitä parhain. Kela teki päätöksen samalla reissulla kun noita liitteitä toimistoon toimitin, ja lopputulos on nyt kannaltani huomattavasti parempi, kuin mitä se olisi ollut jos äp-raha olisi laskettu viim. 6kk:n tai edellisen verotuksen perusteella. Kannattaa siis taistella, ja toimittaa kelalle kaikki ne liitteet mitä ne vaatii, vaikka se tuntuisikin välillä kohtuuttomaltakin. :)

-F- rv. 38

Vierailija
2/3 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista taas, että mistä tuokin on keksitty, että pitää toimittaa aikaisempia työtodistuksia... :) Mä olen tehnyt keikkaa koko opiskelujen ajan, mutta eri paikassa, saa nähdä vaikuttaako tämä nyt asiaan. Lainaamassani viitteessä sanotaan, että

esimerkiksi

aikaisempi työhistoria...

Minkälaisen todistuksen työnantajasi laati todistaakseen, että työt olisivat jatkuneet? Mä kun en mitään uutta työsopimusta enää allekirjoita... Ja olitko töissä aivan äitiysloman alkuun vai katkesiko sopimuksesi ennen sitä?

Kiitos vielä kerran ja mielenkiinnolla otan muiden kokemuksia vastaan! Juttelin tänään kaverini kanssa, joka oli myös sitä mieltä, että pitäisi onnistua. Näin ainakin hänen kaverilleen kävi (tuloja 3kk ajalta, jotka kerrottiin neljällä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mulla loppui työsopimus 30.7 ja 31.7 oli jo 1. äitiyslomapäivä. Siinä todistuksessa työnantaja vaan totesi että työsuhde loppui äitiysloman alkamisen vuoksi, ja että mikäli näin ei olisi ollut niin työt olisivat jatkuneet yhtäjaksoisesti ainakin syyskuun 2006 loppuun saakka sekä sen jälkeen eri pituisina sijaisuuksina. Kelan tätit yritti jonkin verran kiertää ja kaartaa ton asian kanssa ensiksi, mutta myönsivät että poikkeustapauksia on ennenkin ollut, ja ne pitää huomioida. Jännä oli huomata kuinka kelakin lukee omia pykäliään milloin mitenkin, ja sekin riippuu pitkälti siitä, kuka niitä sattuu siellä lukemaan :)