Aloitin uudessa työssä ja sapettaa työskentelyolosuhteet ja välineet
tämä työvälineiden huono laatu. On kyseessä kuitenkin tosi iso, globaali firma. Ei ole hiirimattoa tai tukea kädelle, rullahiirestä turha haaveillakaan (siihen olen tottunut aiemmin), ei sähköpöytää ja pöydän nostoa olen pyytänyt jo kuukauden (vaikea itse säätää), joku vanha tuoli jossa ei ole muuta kuin korkeuden säätömahdollisuus, työhuoneessa seisova, kostea ilma, kun ei mitään ilmanvaihtoa. Olenko outo, kun ihmettelen tätä? Millaisessa yrityksessä ei nykyään panosteta työergonomiaan?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa yrityksessä tarvitsee lääkärin suosituksen sähköpöydän saamiseksi, sillä ne maksaa mansikoita. Muut halvemmat ergojutut taas (tyyliin ne rannetuet näppiksen eteen) on pääsääntöisesti saanut jonkin sisäisen hankkarin kautta esimiehen kuittauksella ellei niitä ole löytynyt käytettynä.
Hiirimattoja nyt yleensä on ollut toimistotarvikevarastoissa. Olen kylläkin yleensä tuonut oman, koska suurin osa firmojen tarjoamista hiirimatoista on joko niitä minipieniä kovia korppanoita tai sitten sellaisia silmälasinpyyhintärättiä vastaavia rullautuvia lirttanoita.
no ehkä olen saanut olla erikoisissa paikoissa, kun sähköpöydät on hankittu kaikille työntekijöille. Puhun työterveystarkastuksessa tästä. Ja kai niitä rullahiiriä voisi muutaman tilata firmaan. Kuitenkaan kaikki eivät halua sellaista käyttää.
Aion ostaa tänne jonkun pehmusteen työtuoliin, rannetuen hiirelle, pöytätuulettimen. Läppärilaukkuakaan ei ole koko puljussa, kai sekin ostettava itse. ap
Oletkos kysellyt noita muilta työntekijöiltä. Kai firmassa on jokin toimistotarvike varasto, sellainen on jo pienemmisäkkin firmoissa.
Ehkä se joka on siinä paikalla työskennellyt aiemmin, ei ole tarvinnut hiirimattoja eikä -tukia eikä säädettäviä pöytiä.
Ei kukaan mitään tuo noin vain, itse ne pitää pyytää. Ja eikä sulla ole ketään sellaista siellä, joka olis noin niinkuin joku perehdyttäjän tapainen, jolta voi uusi työntekijä kysellä asioita.
Yleensä joka yrityksessä / toimistossa / osastolla sellainen on.
Saathan sinä ostaa sinne haluamaasi varustusta, ei siinä mitään. Mutta ei nuo sähköpöydän ja tulla hiiret kuulu mihinkään työntekijän suoriin "oikeuksiin". Sama kun niiden paremmilla näytönohjaimilla ja tehokkaammalla prossulla toimivien kalliimpien läppäreiden kanssa, ne menee suunnittelu- ja visualisointitiimeille, joissa tehoja tarvitaan enemmän, muuten toimitaan peruskoneita käyttäen.
Sähköpöytä voi olla välttämätön terveydellisistä ongelmista kärsivien työkykyisyyden säilyttämiseksi, mutta harvemmin sitä ihan jokaiselle työntekijälle jaellaan. Poikkeuksena ehkä valmiiksi kalustettuina vuokratut toimitilat, joissa sähköpöytä voi hyvinkin kuulua palvelupakettiin. Minustakin sähköpöytä on kiva ja tällä hetkellä sellainen käytössä kun eläköityneeltä työntekijältä jäi ylimääräinen toimistolle, mutta ihminen osaa kyllä nousta kerran tunnissa jaloittelemaan ja venyttelemään. Työpöydän säätö sinulla pitäisi kyllä hoitaa kohdilleen.
No meillä firmassa on kyllä kaikilla sähköpöytä ja ergonomia kohdallaan ihan oletuksena. Löytyy myös kaikenmaailman ihmeellisiä ergotuoleja ja jalkojen alle laitettavia vinotukia yms.
Pitäisin itsestään selvänä oman kokemuksen perusteella, että tuollaiset on. Enkä vaihtaisi firmaan jossa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Oletkos kysellyt noita muilta työntekijöiltä. Kai firmassa on jokin toimistotarvike varasto, sellainen on jo pienemmisäkkin firmoissa.
Ehkä se joka on siinä paikalla työskennellyt aiemmin, ei ole tarvinnut hiirimattoja eikä -tukia eikä säädettäviä pöytiä.
Ei kukaan mitään tuo noin vain, itse ne pitää pyytää. Ja eikä sulla ole ketään sellaista siellä, joka olis noin niinkuin joku perehdyttäjän tapainen, jolta voi uusi työntekijä kysellä asioita.
olen kysellyt, ei heillä ole ja ihmettelen suuresti.
Vierailija kirjoitti:
No meillä firmassa on kyllä kaikilla sähköpöytä ja ergonomia kohdallaan ihan oletuksena. Löytyy myös kaikenmaailman ihmeellisiä ergotuoleja ja jalkojen alle laitettavia vinotukia yms.
Pitäisin itsestään selvänä oman kokemuksen perusteella, että tuollaiset on. Enkä vaihtaisi firmaan jossa ei ole.
no näin mäkin olen tottunut enkä pidä itseäni mitenkään kovin vaikeana ihmisenä. ap
Vierailija kirjoitti:
ei ole. Kaikki saa kysyä erikseen.
Ota puheeksi työhöntulotarkastuksessa että haluaisit työfyssarin tulemaan tarkistamaan työtilat ja antamaan suosituksen esimiehen hyväksyttäväksi
Vierailija kirjoitti:
Ota puheeksi työhöntulotarkastuksessa että haluaisit työfyssarin tulemaan tarkistamaan työtilat ja antamaan suosituksen esimiehen hyväksyttäväksi
Näin ajattelin tehdä, kunhan san sinne ajan.
Vaihda firmaa, rupea tienaamaan ja lopeta valittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda firmaa, rupea tienaamaan ja lopeta valittaminen.
suunnitelmissa on :) Ihmettelen avain, että tällaiset perusasiat eivät ole kunnossa. Kuitenkin kovasti toitoteaan hienoja arvoja ja työssäviihtymistä ja työterveyttä jne. ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä sähköpöytää vaatineet ja sen saaneet ei saa etätyöoikeutta. Eli kun aiheuttivat työnantajalle yli 800 euron kulut, niin sitten he käyttävät sitä pöytää, vaikka mieli tekisi etäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sähköpöytää vaatineet ja sen saaneet ei saa etätyöoikeutta. Eli kun aiheuttivat työnantajalle yli 800 euron kulut, niin sitten he käyttävät sitä pöytää, vaikka mieli tekisi etäillä.
ei meillä saa ilman sähköpöytääkään etäillä. Vain poikkeustapauksessa. ap
Jaksat kovasti valittaa niin saat varmasti sähkötuolinkin.
En kyllä ihmettele, että miksi ihmiset uupuvat töissä ja kärsivät kaikenmaailman vaivoista, kun tällaiseenkin juttuun suhtaudutaan valituksena. Teen työni hyvin mutta mielestäni on oikeus vaatia myös vastineeksi jotain. Eivät yritykset todellakaan keskimäärin mitään "extraa" hanki ellei sitä mielellään porukalla pyydetä. Kaikki vaan tyytyvät nyhjäämään kopeissaan hattu kourassa peltäten ilmeisesti työpaikan menettämistä.
Mikä teitä vaivaa? Aloittajan mainitsemat asiat pitäisi tosiaan olla itsestäänselviä kaikille työnantajille. Mutta pihejä änkyröitä on, sehän nyt on selvä.
Itse tilasin uudessa paikkaa nämä kaikki heti ensitöiksi enkä edes kyllä aloittaisi uudessa paikkaa tai jäisi edes töihin jos niitä ei saisi. Läppärinki tilautin it;llä tehokkaampaan kun kävi ilmi miten hidas ruksuttaja se oli, ei riittänyt alkuunkaan. Ihan normi, työvälineet kunnollisiksi niin työtehokin kasvaa.
Enkä todellakaan itse ala maksamaan työvälineitä. Mm läppärilaukun ostin myös. Hiirimatonkin olisin saanut mutta kun oli itsellä uusi (omista valokuvista teetetty), joten sitä mielellään käytän. Ja mukanani vien kun täältä lähden.
Kyllä mulla on melkein aina ollut sähköpöytä. Ensin ei ollut, mutta sitten firma muutti, ja vanhat pöydät vietiin kierrätykseen ja uuteen taloon oli kaikille sähkis.
Olen nyt jo kolmannessa firmassa sen jälkeen ja aina on ollut sähkis. Ei siitä tosin kauheasti ole hyötyä. Jotkut seisoo 100 % ajasta ja suurin osa istuu 100 % ajasta. Välissä on hyvin vähän väkeä.
Aika monessa yrityksessä tarvitsee lääkärin suosituksen sähköpöydän saamiseksi, sillä ne maksaa mansikoita. Muut halvemmat ergojutut taas (tyyliin ne rannetuet näppiksen eteen) on pääsääntöisesti saanut jonkin sisäisen hankkarin kautta esimiehen kuittauksella ellei niitä ole löytynyt käytettynä.
Hiirimattoja nyt yleensä on ollut toimistotarvikevarastoissa. Olen kylläkin yleensä tuonut oman, koska suurin osa firmojen tarjoamista hiirimatoista on joko niitä minipieniä kovia korppanoita tai sitten sellaisia silmälasinpyyhintärättiä vastaavia rullautuvia lirttanoita.