Mitä pakkaatte laukkuun kävelyille/juoksuille?
Ostin tänään kunnon olkalaukun ihan vain sauvakävelyitä varten. Itselläni kassissa on ainakin kännykkä (hätätilanteita varten + äänikirjaa/podcastia varten), kuulokkeet, avaimet, migreenilääkkeet, juotava (jolla ottaa ne lääkkeet) ja aurinkorasvapuikko josta voi lisäillä tarpeen mukaan. Varmaan voisi olla tarpeellista laittaa sinne vielä pieni paketti nenäliinoja.
Mitä muilla näissä ulkoilua varten olevissa laukuissa on?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Alle 8 km lenkillä kännykkä ja avain taskuun (ostan vain sellaisia housuja, joissa on taskut) ja kuulokkeet korviin. 8-15 km vesipullo sellaisessa vyökotelossa, ja ehkä pari koiran herkkua, koira juo ojasta/joesta. Yli 15 km (tai kuivaan aikaan yli 8km) pieni reppu, jossa pari pulloa vettä, koiralle kasaan menevä juomakuppi, laastareita, vessapaperia, pientä (tai lenkin pituudesta riippuen suurempaa) evästä, varavirtalähde, tarvittaessa muuta pientä. Pidemmät lenkit ovat jo vaellus tyyppisiä, eivät reippaita juoksulenkkejä. Asun maalla ja lenkkeilen yleensä metsäteillä ja poluilla.
Siis ruokaa eväänä kun käy lenkillä? Mutta tottakai jos yötä on .
Menee jo ihan retkeilyksi .
Pienet siniset pillerit ja kondomit
Otan lenkille vain kotiavaimen ja nenäliinan päällä olevien vaatteiden ja mahdollisten aurinkolasien lisäksi. Jos on kuuma, niin vesipullo käteen (silloin ei sauvakävellä).
Ihmisen pitää syödä parin tunnin välein, että aineenvaihdunta pysyy kunnossa. Siksi otan aina lenkille mukaan pikkuista naposteltavaa, hedelmiä, pähkinöitä, pari voileipää, smoothieta jne. Vettä myös.
Mikä voisi olla paras mahdollinen laukku vanhalle miehelle, joka kävelee pitkiä matkoja ja sauvat aina mukana ( lähinnä henkisenä tukena)?
Isästäni on kyse ja mietin millainen kevyt ja helposti vanhuuden jäykän ihmisen käsiteltävä laukku olisi hyvä. Puhelin, avaimet ja vesipullo pitäisi laukkuun mahtua. Reppu on hankala. Olen netistä yrittänyt etsiä, mutta en löydä. Jos joku osaa neuvoa, olisin kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä voisi olla paras mahdollinen laukku vanhalle miehelle, joka kävelee pitkiä matkoja ja sauvat aina mukana ( lähinnä henkisenä tukena)?
Isästäni on kyse ja mietin millainen kevyt ja helposti vanhuuden jäykän ihmisen käsiteltävä laukku olisi hyvä. Puhelin, avaimet ja vesipullo pitäisi laukkuun mahtua. Reppu on hankala. Olen netistä yrittänyt etsiä, mutta en löydä. Jos joku osaa neuvoa, olisin kiitollinen.
Joku tilavampi vyölaukku? Vesipullon pitäisi kyllä olla aika pieni, ehkä pienempi kuin 0,5 l
Täällä pk-seudulla pippurisumute ja sellainen kovaääninen hälytin, tiedätte kyllä miksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 8 km lenkillä kännykkä ja avain taskuun (ostan vain sellaisia housuja, joissa on taskut) ja kuulokkeet korviin. 8-15 km vesipullo sellaisessa vyökotelossa, ja ehkä pari koiran herkkua, koira juo ojasta/joesta. Yli 15 km (tai kuivaan aikaan yli 8km) pieni reppu, jossa pari pulloa vettä, koiralle kasaan menevä juomakuppi, laastareita, vessapaperia, pientä (tai lenkin pituudesta riippuen suurempaa) evästä, varavirtalähde, tarvittaessa muuta pientä. Pidemmät lenkit ovat jo vaellus tyyppisiä, eivät reippaita juoksulenkkejä. Asun maalla ja lenkkeilen yleensä metsäteillä ja poluilla.
Siis ruokaa eväänä kun käy lenkillä? Mutta tottakai jos yötä on .
Menee jo ihan retkeilyksi .
Mitä muuta eväänä voisi olla, kuin ruokaa? Eikö kaikki syötävä ole ruokaa? Ei siellä toki mitään 3 ruokalajin illallista ole. Pieni eväs on esim. piltti pusseja, pähkinöitä, banaani tms. Suurempi eväs sitten leipä, useampi hedelmä tai vihanneksia jne. Mikäs sen mukavampaa, kuin lähteä kauniina päivänä päiväksi metsään kävelemään. En kuulu niihin, jotka koko ajan syövät jotain, mutta kyllä 4-5 tunnin lenkillä tahtoo jossain välissä jo hieman nälkä tulla. Ja juu, sanon tuollaista lenkiksi, jos se tapahtuu kotikulmilla ja jalan.
Sauvakävelylle olkalaukku? Eikö reppu olisi parempi, jos noin isoa tavara-arsenaalia pitää mukanaan kantaa?
Minulla on aina avaimet, kamera ja nenäliinoja. Kesäisin niitä varten pitää olla pieni laukku, mutta talvisin tavarat mahtuvat takin taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on sellaisia juoksuvöitä, joissa on juomapullon pidike. Esim. tämä: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/salomon-hydro-45-juomapullollin…
ei ole mitään laukkua mukana. Vaatteissa on taskut sitä varten, että sinne voi laittaa kännykät ja avaimet. jos olen piktällä lenkillä ja tiedän, että jano tulee, niin sitten nesteytysvyö.
Ap mulla täsmälleen samat kuin sulla :-D mutta vyölaukussa. Olkalaukku on minulla yksi migreenikohtauksen laikaisija, samoin ne kävelysauvat. Siksi kannan tavarat lantiolla. Siellä pitää olla tilaa aurinkolaseille ja maskille, jos poikkean kauppaan. Silloin aurinkolasit taskuun ja maski päähän.
Lötköpullollinen vettä, kyypakkaus näin alkukesästä ja glukoosipastilleja hätävaraksi sekä antiseptinen kosteuspyyhe naarmujen puhdistamiseen. Mahtuvat taskuihin tai juoksuvyöhön.
jos sauvakävelen metsässä en ota edes juomapulloa mukaan. juon lähteistä
jos sauvakävelen kaupunkioloissa, juon ennen kotoa lähtöä ja jos nyt jostain syystä voimat loppuu, aina on jossain lähellä joku kioski
Vierailija kirjoitti:
Joku anatominen juoksu/hiihtovyölaukku ~ 2 L. Esim. Bergans, Osprey, Lundhags, The North Face, Salomon, jossa paikka juomapullolle, avainlenksu ja vetoketjutasku puhelimelle ja esim. vielä kiinnike kevyelle takille.
Vierailija kirjoitti:
Juomareppu?
https://varuste.net/p93784/salomon-s-lab-adv-skin-5-set
Mahtuu yllättävän paljon kamaa. Ja etutaskuun saa ns. lötköpullon, josta on helppo juoda. Polkujuoksijat käyttää ja itsekin tykkään itsekin pitkillä lenkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin neuvoisin hankkimaan juoksuvyön, kuten tuolla yllä ehdotettiin. Juomapullo menee siinä hyvin mukana, joissakin malleissa vyön sisällä on erillinen muovi/silikonipussi vettä varten, mutta luulen, että kun on kyse iäkkäästä ihmisestä. niin ei kannata sellaista hankkia: vaatii kuitenkin näppäriä sormia sitten joko täyttö- ja/tai käyttövaiheessa, tässä mielessä sellainen vyö on hyvä, jossa on erillinen paikka juomapullolle ja sitten kännykän, avaimet, mahdolliset lääkkeet ja sellaiset voi laittaa sinne juoksuvyön sisään.
Niitä löytyy varmaan jokaisesta urheiluvälinekaupasta, muistat vain etukäteen miettiä mitä kaikkia toimintoja siinä pitää olla ja että sen pitää olla toimiva ikääntyneen ihmisen ehkä jo hiukan kangistuneille sormille. .
Avaimen. Vesipullon jos yli 25 astetta ja lenkki kestää vähintään 1,5 tuntia. Mukava juosta ilman ylimääräistä roinaa.