Kateellisena katselen kun laihat äidit työntelevät lastenvaunuja
Hei!
Olen huomannut katselevani tuoreita ja suht tuoreita, laihoja tai timmejä äitejä valtavan kateellisena.
Omassa tapauksessamme painoa tuli odotusaikana varmaan 15kg, ja synnytyksen jälkeen paino sen kun nousi, kunnes muoto oli peruslaihasta nuoresta naisesta muuttunut lähinnä perunaksi jonka alta pilkotti 10 varvasta. Rinnat kasvoivat lähinnä pituutta ei niinkään kokoa.
Nykyään katselen kaihoistasti ja jopa halukkaasti (!?) tuoreita äitejä joilla muodot ovat pysyneet paikallaan, eivätkä valuneet kuin sulanut muotoiluvaha.
Erityisesti nyt kun vaatetus ohenee helteen takia.
Miten pääsisin tästä yli? Lapsi on syntynyt kohta 9 vuotta sitten, ja peffa on edelleen muhkurainen kuin kuplavolkkarin kolaroitu keula.
Miten voisin pitää silmät kurissa ja omassa parisuhteessa?
Kommentit (65)
Tuo 15 kg on ihan normaalia. Kaikki tuttuni ovat saaneet 10-20 kg ja kaikki ovat viimeistään imetyksen loppumisen jälkeen olleet omissa mitoissaan.
Kaiken tuon vastakohta on mies, joka lihoo tuon 15 kiloa vuodessa.
Eli asiat voivat olla huonomminkin kuin sinulla.
Itseki olin oikein hoikka lapseni vauva-aikana, kun imetin. Pikkuhiljaa se paino alkoi kuitenkin tarttua, kun imetys oli loppunut. Nyt olen samassa tilanteessa kuin sinä, lapsi on koululainen ja vararengasta löytyy sieltä täältä.
Siis puhut lapsesi äidistä? En osaa sanoa. Itsellä paino nousi yli 20 kg, mutta laski pian takaisin n. 50 kiloon. Katselin varmaan itsekin kadehtien niitä paremman muotoisia naisia, ehkä lasten isäkin. Ero tuli pian muista syistä?? yhä olen yksin, vaikka on läskiäkin jo kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin vihainen miehille?
Oma mieheni on pysynyt samassa painossa aikalailla koko suhteemme ajan, liikkuu ja pitää minusta sekä itsestään huolta.
Yleistäminen on rumaa
Ihan jokainen meistä on pohjimmiltaan laiha ja siihen on mahdollista päästä.
Menen terveysasema pyydä päästä Ene laihdutus ryhmä.Tai varaa aika terveydenhoitajalle painostasi.Hän laatii sinulle ruoka ohjelmaa ymm. Tai ravinto oppaan:Ilmanen.Eli joku ulkopuolinen tukee sinua.Laihdutaminen lihotaa. Sukulaiseni on laihtunut vanha nainen noin 30kg.Maltilla. Kestänyt joku 3-4 vuotta. Alkoi syömään oikeaa suomalaista ruokaa. Aloitti ruoka rytmillä ja se on hänen elämän lopun rytmi.Sairaalan ruokailu ajat. löydät netti. Aamiainen ,lounasi. Välipala. Illalinen,ilta pala. Hän kävelee 3 kertaa viikossa.Koko ikänsä laidutti.Lihosi saadessa1 lapsen tuon 30kg. Ja aina kun lahtui.Kilot tuli takaisin. Kunnes alkoi OIKEASTI SYÖMÄÄN PERINTEISTÄ SUOMALISTA RUOKAA.Pitäen kiinni tuo ruoka rytmi. Ennen söi 1 kerta päivässä ja naposteli sitä tätä jos ei laihdutannut. Itse söin suklaata koko viime vuosi korona aika ilta 100g. Kun helmikuu 2021. Vaatet kiristi .Menin vaaka näytti 70kg. Eilen vaaka näytti 62kg.Olen 165cm. eläkellä.Aloin syömään ruoka rytmi.Itse karsein kaken makea pois ja leivän. Kaurapuurolla aamuni alkaa kello 8.Johon marjoja, panania.Raskas ruoka noin kello 12. kahvi,kahvina noin kello 14. Illalinen noin 16.30-17. useimiten keittoa.Ilta pala kello 19. 2 ohuta leipää,leikele . Tai noita ei vaan vesimelonia. tai marjoja. Mikään ei saa minua olla pitämättä tuo ruoka rytmi.Kukaan ei saa houkuteltua,ota nyt karkki tai pulla.Et sä nyt yhdestä lihoa. En niin tuo vain sokeri koukun takaisin.Ruokailuissani paljon tomattia ja kurkua.Halpoja nyt.Eli oikeasti kaikea saa syödä kkohtuudella.Ruoka rytmin idea on et napostele salaa ja jätä lounas,tai illalinen väliin.
Lopeta herkkijen mättäminen taikka liiallinen syöminen.
Sitten alkaa paino tippumaan vaikka et edes liikkuisi yhtään enempää kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Siis puhut lapsesi äidistä? En osaa sanoa. Itsellä paino nousi yli 20 kg, mutta laski pian takaisin n. 50 kiloon. Katselin varmaan itsekin kadehtien niitä paremman muotoisia naisia, ehkä lasten isäkin. Ero tuli pian muista syistä?? yhä olen yksin, vaikka on läskiäkin jo kertynyt.
Ja tähän haluan tarkentaa että olin ehkä kateellinen niille naisille jotka eivät painaneet 49 kg 174 pitkinä. Noissa lukemissa kun ei ole rintoja, tai muuta kuin luuta.
Molemmissa raskauksissa silti ponnahti tuon yli 20 kg, häipyäkseen heti.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta herkkijen mättäminen taikka liiallinen syöminen.
Sitten alkaa paino tippumaan vaikka et edes liikkuisi yhtään enempää kuin nyt.
Hän ei puhu itsestään...
Ystäväni joskus tokaisi, että on viisi A:ta, jotka saava helposti miehen lihomaan huomaamatta. En näe syytä mikseivät samat seikat toisi salakavalsti mutta varasi myös naiselle ylimääräisä kiloja.
Ensimmäinen A on kumppan (avo ai aviopuoliso) Yhdessä on mukavampaa herkutella ja tuudittauua siihen että mitä väljä kun itelleä on hyvä olla - Riittää kun näyttää kumppanin silmissä hyvältä. Tai koska kumppanin elopaino nousee, niin on vain johdonmukaista kun omakin paino nousee samassa suhteessa.
AA = Auto. Mennään autolla joka paikkaan ja unohdeaan se vähäinenkin arki ja hyöty liikunta, jota tuli huomaamattakin silloin kun autoa ei vielä ollut. Ei se pari krt. viikossa salilla käyntiä riitä elopainon vakaana pitämiseen jollei muuta liikunaa harjoita ja syö "mitä sattuu"
AAA = Alkoholi. - Kalja turvottaa ja useampi kalja turvottaa vielä lisää
AAAA = Alaikäiset lapsett. - Kuka jaksaa huolehtia itsestään kun on pienet lapset hoidettavana? - No kuka jaksaa huolehtia lapsista, jos itse voi huonosti? - Toisaalta lapsien myötä elopaino saattaa nousta huomaamatta mm. siksi, että ensin syö oman annoksen (mitä nyt ikinä) ja sitten syö ja nauttii ne ruuat joita lapelta jäi kun hei täyyyhän sitä välttää ruokahävikkiä. - Jaa lenkillekö pitäisi lähteä mutta kun on tätä pyykinesua ja pian tarttis laittaa ruokaa ja sitten kohta iltapalaa...
AAAAA = Arjen sakkaaminen. - Jos arki menee huonosti, niin lohua hakee helpotsi mm.epäerveellisestä ruuasta ja juomasta, eikä yleisemmin jaksa välitää oikein mistään. - Miksi siis siitäkään, että elopaino nousee
Lopuksi on hyvä huomata, että eivät edellä mainitut kohdat välittömästi lihota paljoa, vaan tekevät niin usein hieman salakavalasti. Ei yksi tai kaksi kiloa vuodessa ole paljoa mutta kuinka paljon painoa onkaan noussut lapsen syntymästä laskien siihen kun lapsi täyttää yhdeksän vuotta, jos 1-2kilon nousu jatkuu vuosittain? - Ja ei syy oman elopainon nousuun ei ole lapsessa.
Se vähän yksinkertaisempi mies
Vierailija kirjoitti:
Tuo 15 kg on ihan normaalia. Kaikki tuttuni ovat saaneet 10-20 kg ja kaikki ovat viimeistään imetyksen loppumisen jälkeen olleet omissa mitoissaan.
En ole tämän kirjoittanut, mutta en ymmärrä noita alapeukkuja. Normaalipainoiselle 15kg ekstraa raskausaikana on ihan normaalia lihomista, josta kuutisen kiloa on vauvaa, lapsivettä, istukkaa ym. mikä häviää nopeasti. Loput on sitten rasvaa esim. rintoihin ja mahdollisesti nestettä, niin kuin minulla, joka lähtee imetysaikana, viimeistään imetyksen päätyttyä.
Lihoin 16kg raskausaikana ja laihduin kolmessa kuukaudessa entiseen painoon. Nyt kun lapsi on 6kk, painoa on tippunut vielä 3kg lisää, enkä tosiaankaan syö aina hyvin. Imetys ja vaunulenkit kuluttaa. Enemmän olisi varmasti lähtenyt, jos en olisi pitänyt useamman viikon herkkuputkea kevättalvesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tämän kirjoittanut, mutta en ymmärrä noita alapeukkuja. Normaalipainoiselle 15kg ekstraa raskausaikana on ihan normaalia lihomista, josta kuutisen kiloa on vauvaa, lapsivettä, istukkaa ym. mikä häviää nopeasti. Loput on sitten rasvaa esim. rintoihin ja mahdollisesti nestettä, niin kuin minulla, joka lähtee imetysaikana, viimeistään imetyksen päätyttyä.
Lihoin 16kg raskausaikana ja laihduin kolmessa kuukaudessa entiseen painoon. Nyt kun lapsi on 6kk, painoa on tippunut vielä 3kg lisää, enkä tosiaankaan syö aina hyvin. Imetys ja vaunulenkit kuluttaa. Enemmän olisi varmasti lähtenyt, jos en olisi pitänyt useamman viikon herkkuputkea kevättalvesta.
Näinpä. Vauvapalstalla ei lopulta taida kovin paljoa olla äitejä. Ihan on suositus, että normaalipainoinen kerryttää sellaisen 11,5–16,0 kg. Alipainoinen sitten vielä enemmän ja lihava vähemmän. Imetykseen ja raskauteen tarvitaan rasvaa + sitten vauva, kohdun muut täytteet, turvotus jne. Läskiä on vain muutama kilo, joka sekin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Aha, juujuu. Minä synnyin luuviuluna, kun sisarellani oli syntyessään seitsemän makkaraa per käsivarsi, kahdeksan per jalka, ja iloisesti tutiseva kaksoisleuka. Synnyimme kumpikin laskettuna aikana (minä päivän jäljessä, sisko täysin ajallaan). Äiti pysyi raskausaikoina ja synnytysten jälkeenkin kutakuinkin samankokoisena kuin ennen raskautta, eli raskauskiloja ei tullut kummallakaan kerralla, eikä siskoa odottaessaan syönyt eri tavalla kuin minua odottaessaan. Niin kauan kuin saman katon alla asuttiin, söimme kaikki samaa ruokaa - minua ja siskoa syötettiin ihan samalla tavalla - mutta silti siskoni on aina ollut pyöreä pikku pallukka ja minä olen ollut laiha rimppakinttu. Kumpikin tykkäsimme liikunnasta ja fyysinen rasitus oli varmasti samaa luokkaa meillä molemmilla. Hiihdettiin ja luisteltiin talvella viikonloput, pelattiin mökillä kesät sulkkista, pesistä ja hippaa serkkujen kanssa, pyöräiltiin hiekkatietä pari kertaa viikossa muutaman kilometrin matka lehmiä ja lampaita katsomaan jne. Silti: siskoni on aina ollut ylipainoinen, minä en ole ollut koskaan. Onhan tätä pohdittu ja siunailtu välillä ihan ventovieraittenkin ihmisten kanssa, joita on kiinnostanut tulla päätään aukomaan, mutta näin se vain on. Kaikki eivät synny laihoina, eikä heitä sellaisiksi ole tarkoitettu. Ja ei: siskollani ei ole mitään perussairautta, joka aiheuttaisi ylipainon.
Aloittajalle sen verran, että pääset yli laihojen ihmisten "himottelusta", kun opit ymmärtämään, että elämässä on tärkeämpiä asioita kuin se, millainen vartalo jollakulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma mieheni on pysynyt samassa painossa aikalailla koko suhteemme ajan, liikkuu ja pitää minusta sekä itsestään huolta.
Yleistäminen on rumaa
Anteeksi. En tiennyt ettet pidä.
Olen lihonut siis itse tuon 15-20 kiloa vuodessa suhteessa olon ajan. Tiedän, ettei tämä ole yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistäminen on rumaa
Anteeksi. En tiennyt ettet pidä.
Olen lihonut siis itse tuon 15-20 kiloa vuodessa suhteessa olon ajan. Tiedän, ettei tämä ole yleistä.
Tuskin uskallan kysyä, kuinka kauan olet ollut parisuhteessa. noin 15-20 kilon painon nousu useampana vuonna tai vaikka "vain" kahena vuotena peräkkäin kuullostaa hurjan paljolta! - Verialun vuoksi oma elopainoni tuplaantuisi alle viidessä vuodessa tuolla vauhdilla...
Minä en oikeastaan lihonnut raskausaikana. Rinnat kasvoivat ja takapuolesta tuli pyöreämpi, mutta ns. nykymuotia myötäillen oikeaan suuntaan, eli taaksepäin. Ei lantioille tai leveyteen.
Lapsen synnyttyä olin 9 viikon jälkeen normipainossa, hieman solakampana kylläkin, peffa ja rinnat kun jäivät pyöreämmäksi.
En ymmärrä äitejä jotka keräävät painoa ja sanovat "syyksi" raskauden.
Se on valtaosalla tekosyy rupsahtaa.
Äiti, 29v
Perintötekijät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle sen verran, että pääset yli laihojen ihmisten "himottelusta", kun opit ymmärtämään, että elämässä on tärkeämpiä asioita kuin se, millainen vartalo jollakulla on.
No tämähän kategorisesti ei ole aina totta.
Joku syttyy ruskeista silmistä. Kauniista hymystä. Kiinteistä pohkeista. Kaljuista miehistä. Vaaleista hiuksista. Itseään lyhyemmistä. Itseään pidemmistä.
Miksi APn himo omaa kumppaniaan laihempiin olisi jotenkin vähemmän"tärkeää" kuin nuo muut?
Ulkonäkö sytyttää valtasoan ihan ensimmäiseksi, persoona vasta kun tutustutaan.
Ongelma ei taida liittyä lapsen saamiseen