Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotona asuvan työssäkäyvän lapsen kustannukset

Vierailija
08.06.2021 |

19 v poika asuu täällä lapsuuden perheessä, tekee töitä osa-aikaisesti kesällä. Opiskelupaikka syksylle on ulkomailla ja sinne tarvitsee myös hieman säästää rahaa.
Mitä kustannuksia maksaisit hänelle kun hänellä on omiakin tuloja. Olen maksanut bussilipun, bensarahaa antanut ja ostanut toki kotiin ruokaa.
Kun hän sai töitä sanoin etten maksa enää bussilippua tai bensoja. Mitä sinä maksaisit lapsellesi?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Kyllä voidaan, ja noita ylihuolehtijoita ja sellaisia vanhempia, jotka eivät vaadi mitään lapsiltaan, on paljon. Mutta tämä poika on sentään töissä, jotain plussaa.

Vierailija
22/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräkammarinpoika on harvinaisuus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt 17-vuotias, joka siirtyy työelämään täytettyään 18 (kun valmistuu). Hän heti jo ilmoitti, että kun hän menee töihin, hän alkaa maksaa meille vuokraa. Minä nyökkäilin. Ajattelin, että otan häneltä "vuokran", ja laitan sen hänen säästötililleen, jotta pääsee sitten kodin laittamaan kun omilleen muuttaa. 

Aika kiva. Oma puoliso, kun asui kotonansa vielä 18 täytettyään, niin tämän isä otti tältä ihan oikeasti kallista vuokraa ja jos piti autoa lainata, niin siitäkin piti maksaa erikseen vuokraa. Yleensäkin mitä tahansa apua tarvitsi vanhemmiltaan, niin aina piti jotakin maksaa.

Kyselin appiukkoa kerran maalaustalkoisiin päiväksi ja alkoi heti inttämään, että mitä maksan ja ehdotti että olisko kymppi tunnissa kohtuullinen. No ei tullut, enkä ole jälkeenpäin kysellyt mitään.

Vierailija
24/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kiva. Oma puoliso, kun asui kotonansa vielä 18 täytettyään, niin tämän isä otti tältä ihan oikeasti kallista vuokraa ja jos piti autoa lainata, niin siitäkin piti maksaa erikseen vuokraa. Yleensäkin mitä tahansa apua tarvitsi vanhemmiltaan, niin aina piti jotakin maksaa.

Kyselin appiukkoa kerran maalaustalkoisiin päiväksi ja alkoi heti inttämään, että mitä maksan ja ehdotti että olisko kymppi tunnissa kohtuullinen. No ei tullut, enkä ole jälkeenpäin kysellyt mitään.

Täällä oli joskus keskustelua siitä, että jos pyydetään vaikka sukulaislasta/nuorta illaksi lastenvahdiksi, niin niillekin pitäisi maksaa tuntipalkka sen sijaan, että heittää jonkun 20 euroa illasta. Useimmat olivat sitä mieltä, että on riistoa jos ei makseta "oikeaa" tuntipalkkaa. Miten eroaa tästä? Miksi haluat riistää appiukkoasi? Ja miksi kukaan sitten palkkaisi jotain sukulaislastaan oikealla tuntipalkalla, kun voi samalla vaivalla palkata oikean lastenvahdin ja saada kotitalousvähennyksen?

Vierailija
25/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli joskus keskustelua siitä, että jos pyydetään vaikka sukulaislasta/nuorta illaksi lastenvahdiksi, niin niillekin pitäisi maksaa tuntipalkka sen sijaan, että heittää jonkun 20 euroa illasta. Useimmat olivat sitä mieltä, että on riistoa jos ei makseta "oikeaa" tuntipalkkaa. Miten eroaa tästä? Miksi haluat riistää appiukkoasi? Ja miksi kukaan sitten palkkaisi jotain sukulaislastaan oikealla tuntipalkalla, kun voi samalla vaivalla palkata oikean lastenvahdin ja saada kotitalousvähennyksen?

Riistää? :D

Se on talkoiden idea, että tullaan jeesimään palkatta. Talkoissa paras palkka on hyvä mieli ja apu toimii molempiin suuntiin.

Vierailija
26/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt 17-vuotias, joka siirtyy työelämään täytettyään 18 (kun valmistuu). Hän heti jo ilmoitti, että kun hän menee töihin, hän alkaa maksaa meille vuokraa. Minä nyökkäilin. Ajattelin, että otan häneltä "vuokran", ja laitan sen hänen säästötililleen, jotta pääsee sitten kodin laittamaan kun omilleen muuttaa. 

Me ratkaisimme asian niin, että lapsi laittoi joka kuukausi syrjään palkastaan 500 euroa, mikä on paikkakuntamme keskiarvo yksiön vuokrasta. Asui kaksi vuotta kotona valmistumisen jälkeen, koska työpaikka oli ihan vieressä.

Kun sitten vaihtoi töihin muualle, oli pieni pesämuna valmiina omaa asuntoa varten.

Sinänsä hänen oli helppo asua se pari vuotta kotona, kun hänellä oli talossamme oma pieni "Yksiö" omalla sisäänkäynnillä. Muuten en ehkä olisi itsekkään halunnut täysi-ikäisen, töissä kulkevan nuoren asuvan enää kotona

Vierailija
27/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riistää? :D

Se on talkoiden idea, että tullaan jeesimään palkatta. Talkoissa paras palkka on hyvä mieli ja apu toimii molempiin suuntiin.

Niinhän se on, ja samalla tavalla pitäisi toimia tuo lastenvahtihommakin, eikä rahankiilto silmissä. Lisäksi jos talkoilu on aina yksipuolista, eikä se talkooavun tarvitsija koskaan osallistu vastavuoroisesti talkoiluun niin se into katoaa aika äkkiä (en väitä että teillä olisi ollut tämä tilanne).

Vierailija
28/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on itsellä hyvin pieni palkka. Ajattelen asian näin, koska minulla ei ole varaa ajatella toisin.

Tuntuu hassulta siirtää lapselle kaikki omasta palkasta jäävät rahat ja itse kituuttaa ja laskea pennejä. Samaan aikaan lapsella jää käteen koko palkka, eli reilu tonni kuussa.

Millä sä hänet ennen olet elättänyt? Miksi nyt yhtäkkiä sit et kykenekään? Miksi se, että itselläkin on rahaa, vaikuttaa mihinkään?

Meillä on ollut koko ajan tiukkaa, ja on edelleen. Laskuja iso pino odottaa maksua. Tulee perintäkirjeitä, rahaa ei ole yhtään ylimääräistä.

Itsellä ei ole varaa tehdä mitään..

myöskään rahat eivät meinaa riittää ruokaan, mietin jokaisen pennin ja saamme avustuksia muualta.

Tällainen on nykySuomi

Vierailija
29/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhempani luona asuva täysi-ikäinen työtön. Asun vanhempani luona ilmaiseksi, mutta kaikki menoni maksan itse ja joudun hoitamaan vanhempani asioita ja tekemään kotitöitä. Tuloni ovat siis pelkkä työmarkkinatuki 540 euroa.

Vierailija
30/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 20-v asuu kotona ja on ihan kokopäivä töissä. On hakenut opiskelemaan, mutta ei ole päässyt. Maksan kotona ruuan ja itseasiassa puhelinlaskukin taitaa tulla vielä minulle... Maksaa kuitenkin itse harrastukset, bensan ja kaikki omat menonsa, vaatteensa ym. Eli ei niitä kuluja hirveästi enää ole, eikä tietty kuulukaan olla. 

Vierailija
31/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesta riippuen tietenkin. Jos palkka olisi suuri, saisi maksaa enemmän omia kulujaan. Jos pieni, ei tarvitsisi juuri mitään. Varsinkin, jos olisi jokin tärkeä kohde, mihin säästää.

Vierailija
32/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei taoudellisia ongelmia, niin kustantaisin kaikki samat mitkä tähänkin asti. Osa-aikatyö ei kovin kultakaivos ole, niin on hyvä saada säästettyä ulkomailla opiskeluun ja elämiseen edes jostakin rahaa. Lisäksi varmaan haluaa vielä kesälläkin tehdä jotakin. Tämä siis sillä ehdolla, että hän laittaa kuukausittain tietyn summan palkastaan sääsöön opiskeluja varten.

Vierailija
33/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työtön kotona asuva maksaa osan työttömyystuestaan lähivanhemmalle ruoasta ja vedestä yms. Asiaa katsotaan uudelleen kun rupeaa taas opiskelemaan tai no tietysti jos töitä tekee ja kotona asuu niin maksaa enemmänkin.

Enkä minä ole lähivanhempi, vaan katson silti että ihan ok noin.

Muutoin voisi mennä se asunto alta ja maksaisi vielä enemmän.

Vierailija
34/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan nyhdä nuoreltani hänen pennosiaan. Törkeä ajatuskin.

T. 19-vuotiaan äiti

Vierailija
35/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pyydetty mitään eikä olisi tullut mieleenkään pyytää. Vaikka tienasi heti ekassa työpaikassaan enemmän kuin minä nyt 30vuoden työssä olon jälkeen 😂. Sai säästettyä hyvän pesämunan jota en ikinä itse elämäni aikana ole saanut säästettyä.

Maksoi kyllä omat bensansa, auton kulut ja puhelinlaskunsa. Aika paljon söi jossain ulkona kavereiden kanssa ja toi kotiin kaupasta minkä huomasi kaapeista puuttuvan.

Vierailija
36/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuitenkin pitöisi maksaa esim omat ruoat?

Vierailija
37/37 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisen ja ruuan maksaisin mutta en muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi