Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaatko antaa ensiapua?

Vierailija
08.06.2021 |

Jos osaat, missä olet oppinut?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä, kurssilla, koulussa ja tosielämässä improvisoiden (sydänvikaisen vauvan hengitys pysähtyi ja halvaantunut pyörätuolipotilas oli tukehtua, onnistuin pelastamaan molemmat)

Vierailija
2/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa enkä opettele. Kerran kävelin vain ohi kun yks nainen lyyhistyi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan vaan alapään kautta puhaltaa eloa

uhriin, en tiedä onko tämä vaarallista,

kuulemma ei mutta se pörinä on jännä juttu..

Vierailija
4/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa ja nukella kyllä. Käytännössä ei ole koskaan tarvinnut. Ensiapukurssi kuuluu mun ammattitutkintoon. Tiedän myös, miten sairaalaelvytyksessä tulisi toimia. Tottakai tositilanne olisi ihan eri. Ja noitakin asioita olisi jo aika kerrata.

Vierailija
5/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköalalla työskenteleville hätäensiapukoulutus on monissa firmoissa käytännössä pakollista "sähköturvallisuusmääräyksien" l. nykyisen standardin velvoittamana.

https://www.suomenensiapukoulutus.fi/ensiapukurssit/sahkotyon-hataensia…

Vierailija
6/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Ensin opettelin partiossa. Teini-iässä kävin SPR:n ensiapukurssit. Sitten opiskelin sairaanhoitajaksi ja nyt työskentelen yliopistollisen sairaalan ensiavussa.

Vierailija
7/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Tiedän teorian, mutta en silti osaa.

8/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi riittävän hyvin, että uskaltaisin ruveta toimimaan omin päin. Soittaisin hätänumeroon ja seuraisin ohjeita.

Katsoin hiljattain elokuvan, jossa nainen pahoinpideltiin heittämällä happoa hänen päälleen. Elokuvan jälkeen googlasin, miten kuuluu antaa ensiapua sellaisessa tilanteessa. 

Pitää 1. soittaa hätänumeroon 2. poistaa hapon saastuttamat vaatteet (varoen ettei oma iho koske happoon) ja 3. huuhdella hapon saastuttamaa ihoa runsaassa vedessä, esim. juoksevan vesihanan alla, ensisijaistaen silmät ja kasvot. Huuhtelu pitää pyrkiä aloittamaan välittömästi ja sen tulisi kestää vähintään 20 minuuttia.

Euroopassa, erityisesti Britanniassa, happohyökkäykset ovat yleistyneet rajusti viime vuosina.

Vierailija
9/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä ea-kurssit säännöllisesti. Osaan elvyttää nuken, mutta oikeasti en tiedä, pärjäisinkö tositilanteessa. Pelkäisin tappavani hänet tai aiheuttavani elinikäiset vauriot. Muu ensiapu ja sairaskohtausten ensiapu onnistuu.

Vierailija
10/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä ea-kurssit säännöllisesti. Osaan elvyttää nuken, mutta oikeasti en tiedä, pärjäisinkö tositilanteessa. Pelkäisin tappavani hänet tai aiheuttavani elinikäiset vauriot. Muu ensiapu ja sairaskohtausten ensiapu onnistuu.

"Osaan elvyttää nuken, mutta oikeasti en tiedä, pärjäisinkö tositilanteessa."

Asia on juuri näin, live-tilanne on sata kertaa dramaattisempi kuin osaa edes kuvitella. Olen ehdottoman varma siitä, että jos ensi kerralla saa tehtyä edes jotain, se toinen kerta on jo sitten 10x helpompaa. Kursseilla vaan ei ole mahdollista kait mitenkään  valmentaa todellisen tilanteen hektisyyteen ja tunnemyrskyihin?

Jopa erään kurssin  ea-kouluttaja mainitsi, että jouduttuaan itse tositilanteeseen, jälkikäteen olisi hän  tehnyt ainakin  joitain asioita eri tavalla.

Vierailija
11/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EA2 on työn puolesta tarjottiin halukkaille. Oppi siinä sen nuken ja millainen side erilaisten haavojen päälle laitetaan.

Vierailija
12/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan antaa ensiapua. Olen ollut sairaanhoitajana 33 vuotta ja olen myös SPR: n ensiapukouluttaja. Jokainen osaa auttaa. Ja maallikon tärkein ensiaputaito on 112.

Vierailija
13/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EA1:n olen käynyt, kortti on tosin vanhentunut. Tosielämässä en ole joutunut tilanteisiin, joissa oppeja tarvittaisiin, niin en ole ihan varma, kuinka selviäisin. Olen vähän arka reagoimaan ensimmäisenä ja kynnys auttaa ei-ilmiselvissä tilanteissa on korkea. Toisaalta olen kyllä rauhallinen ja toimin hyvin paineen alla. Pärjäisin luultavasti paremmin vuotavien haavojen kuin penkille istahtaneiden sydänkohtauspotilaiden kanssa.

Vierailija
14/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan joten kuten työn ulkopuolellakin onnistuisi, vaikka välineitä saattaisi tulla ikävä. T. Eh

Vierailija
15/15 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Osaan elvyttää nuken, mutta oikeasti en tiedä, pärjäisinkö tositilanteessa."

Asia on juuri näin, live-tilanne on sata kertaa dramaattisempi kuin osaa edes kuvitella. Olen ehdottoman varma siitä, että jos ensi kerralla saa tehtyä edes jotain, se toinen kerta on jo sitten 10x helpompaa. Kursseilla vaan ei ole mahdollista kait mitenkään  valmentaa todellisen tilanteen hektisyyteen ja tunnemyrskyihin?

Jopa erään kurssin  ea-kouluttaja mainitsi, että jouduttuaan itse tositilanteeseen, jälkikäteen olisi hän  tehnyt ainakin  joitain asioita eri tavalla.

Kyllä ammattilaisetkin pohtivat tehtävän jälkeen mikä meni, mitä olisi voitu tehdä toisin jne. Aina tehtävät eivät ole selkeitäkuten esim.pysähtyikö sydän komarinvuoksi vai aiheuttiko se kolarin.