Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen mummon toimintatapa- Mitä mieltä?

Vierailija
08.06.2021 |

Lapsen oli tänään mummonsa luona hoidossa. Sovittiin perjantaina, että lapsi saa tulla hoitoon mummonsa luo. Lapsen mummo ilmoitti, että jääkaappi on aikalailla tyhjä eikä lapselle ole juurikaan syömistä. Päätimme tehdä ruuat mukaan taas. Lapsen mummo ei ikinä tarjoa lämmintä ruokaa. Mitä ajattelisitte? Mielestäni on kummallista, ettei lapsenlapselle ole mummolassa ruokaa vaan vanhemmat raahaavat ruuat joka kerta itse mukaan.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä lapsia ei ole pakko tehdä ja isovanhempien tehtävä ei ole elättää lasta . Piste

Oikein Muumimamma.

Juurihan tuossa toisessa ketjussa kerrottiin, että pitäisi anoppia hoitaa omissa nurkissaan 3 KUUKAUTTA. Siis maksaa hauhun ruuat, sähköt, vedet yms. kauhun/anopin puolesta ja päälle vielä hoitaa 24/7/3kk. Ja kaikki ILMAISEKSI. Rahaa ei sovi pyytää vaikka perheellä on tiukkaa. Maksettava vaan on muidenkin eläminen KUUKAUSIA.

Rahaa ei sovi pyytää, kun anoppi on sukua. Hoitaa pitää ja ilmaiseksi. Omasta selkänagasta repiä ja maksaa laskut.

Miten on mahdollista, että lapsenlapsen yhtä ruokaa ei mummo voi maksaa ja hoitaa joskus ILMAISEKSI.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4188622/anoppi-muuttaa-meille-3-kuukaud…

No onhan tuo mummo omituinen, ei kai siitä kukaan ole erimieltä. Enkä minä tuollainen mummo aio olla, eikä meidän lasten mummot ole.

Mutta miten sen mummon muka voisi pakottaa vieraanvaraiseksi jos se ei ole? Ei mitenkään. Siksi vain annetaan olla, ja toimitaan itse aikanaan paremmin.

Vieraanvaraisuuden puute on sellainen asia, jonka voi vielä pistää omalaatuisuuden piikkiin, mutta lapselle tehtyjen lupausten toistuva pettäminen on yksiselitteisesti törkeää. Tulee sellainen olo, että tekeekö mummo tahallaan kiusaa, kun ensin lupailee, että ”kyllä me sitten leivotaan yhdessä pullaa!” ja sitten ”oho, ei me leivottukaan!”

Vai onko kyseessä vain aivan totaalisen laiska ja aikaansaamaton tyyppi, jolla on kyllä aina hyvät aikomukset mutta joka ei koskaan saa itseään otettua sen verran niskasta kiinni, että hankkisi kaupasta ne ruoanlaitto- tai leivontatarvikkeet ja pitäisi lapselle antamansa lupauksen?

Mä en haluaisi uskoa, että tekee tahallaan, toivon niin ainakin. Tuntuu enemmänkin, että ei ehkä saa itsestäänsä irti , että tekisi ruokaa. Olisi joskus mukavaa, kun ei tarvitsisi kotoa viedä jokaista ateriaa mukaan, mutta toki vien, eipä se auta. Onneksi lapsen toisessa mummolassa on ruokaa aina lapselle eikä tarvitse kuljettaa omia eväitä.

Onko lihava lapsi?

Vierailija
102/114 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko lapsi nälissään siellä kylässä? Minkä ikäinen lapsi? Älä vie lastasi sinne pidemmäksi aikaa. Sääliksi käy.

Ei tietenkään ole. Omat ruuat mukana aina. Ei tässä sellaisesta ole kyse vaan siitä, että mummo ei ikinä itse tarjoa ruokaa lapselle vaan kotoa otetaan välipalat, päivälliset jne.

Ap

Mummon ruoat eivät siis ole kelvanneet. Näin tulkitsen.

Eipä hän enää halua edes tarjota. Miniä saa loistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä lapsia ei ole pakko tehdä ja isovanhempien tehtävä ei ole elättää lasta . Piste

Oikein Muumimamma.

Juurihan tuossa toisessa ketjussa kerrottiin, että pitäisi anoppia hoitaa omissa nurkissaan 3 KUUKAUTTA. Siis maksaa hauhun ruuat, sähköt, vedet yms. kauhun/anopin puolesta ja päälle vielä hoitaa 24/7/3kk. Ja kaikki ILMAISEKSI. Rahaa ei sovi pyytää vaikka perheellä on tiukkaa. Maksettava vaan on muidenkin eläminen KUUKAUSIA.

Rahaa ei sovi pyytää, kun anoppi on sukua. Hoitaa pitää ja ilmaiseksi. Omasta selkänagasta repiä ja maksaa laskut.

Miten on mahdollista, että lapsenlapsen yhtä ruokaa ei mummo voi maksaa ja hoitaa joskus ILMAISEKSI.

No onhan tuo mummo omituinen, ei kai siitä kukaan ole erimieltä. Enkä minä tuollainen mummo aio olla, eikä meidän lasten mummot ole.

Mutta miten sen mummon muka voisi pakottaa vieraanvaraiseksi jos se ei ole? Ei mitenkään. Siksi vain annetaan olla, ja toimitaan itse aikanaan paremmin.

Vieraanvaraisuuden puute on sellainen asia, jonka voi vielä pistää omalaatuisuuden piikkiin, mutta lapselle tehtyjen lupausten toistuva pettäminen on yksiselitteisesti törkeää. Tulee sellainen olo, että tekeekö mummo tahallaan kiusaa, kun ensin lupailee, että ”kyllä me sitten leivotaan yhdessä pullaa!” ja sitten ”oho, ei me leivottukaan!”

Vai onko kyseessä vain aivan totaalisen laiska ja aikaansaamaton tyyppi, jolla on kyllä aina hyvät aikomukset mutta joka ei koskaan saa itseään otettua sen verran niskasta kiinni, että hankkisi kaupasta ne ruoanlaitto- tai leivontatarvikkeet ja pitäisi lapselle antamansa lupauksen?

Mä en haluaisi uskoa, että tekee tahallaan, toivon niin ainakin. Tuntuu enemmänkin, että ei ehkä saa itsestäänsä irti , että tekisi ruokaa. Olisi joskus mukavaa, kun ei tarvitsisi kotoa viedä jokaista ateriaa mukaan, mutta toki vien, eipä se auta. Onneksi lapsen toisessa mummolassa on ruokaa aina lapselle eikä tarvitse kuljettaa omia eväitä.

Onko lihava lapsi?

Ihan normaali. Lapsen pyöreyttä käsivarsissa ja jaloissa, siis niitä makkaroita.

Pömppömassu kuten pienillä tapaa olla.

AP

Vierailija
104/114 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein Muumimamma.

Onko lihava lapsi?

Ihan normaali. Lapsen pyöreyttä käsivarsissa ja jaloissa, siis niitä makkaroita.

AP

Arvasin. 

Mummi on huolissaan sivusuuntaisesta kasvukäyrästä ja yrittää näin hienovaraisesti opettaa lasta vähemmälle ravinnolle.

Vierailija
105/114 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein Muumimamma.

Onko lihava lapsi?

AP

Mites miniän BMI?

normaali 39 ;)

Vierailija
106/114 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis syökö tämä mummo itse lämmintä ruokaa päivän aikana? Tuskin nyt itse on mitään syömättä. En ole vielä eläessäni tavannut omassa lähipiirissäni tai tuttavienkaan sellaista mummoa, jolle ei olisi tärkeää, että lapsenlapsi saa syödäkseen, kun kylään tulee. Tuntemilleni vanhoille ihmisille on kunnia-asia, että on tarjolla ruokaa ja kahvileipää. Rahasta ei siis tässä tapauksessa asia ole kiinni, kuten ap totesi. Kuulostaa tosi oudolta jutulta. Jos mummo itselleen tekee (lämmintä) ruokaa, niin luulisi siitä riittävän vähän lapsellekin eivätkä pullanleipomistarpeet maltaita maksa. Outoa myös tämä leipomisen lupailu. Itse sanoisin ihan suoraan, että jos pyytää lasta hoitoon, niin pitäisi kyllä jotain pientä syötävääkin varata ja puheet lapselle pitää kyllä pitää eikä luvata sellaista, mitä ei sitten tapahdukaan.   

Ollaan kyllä sanottu nätisti että joskus voisi tehdä ruuan. Ei se helppoa ollut toki. Nämä ruokailupaukset " mummo tekee sitä ja tätä ruokaa" on kyllä todella erikoista. En ymmärrä miksi sanoo noin. Sekin tuli mieleen, että tekeekö ihan tahallaan ärsyttääkseen.. Kerran kun lähdettiin kotiin niin sanoi lapselle " ei se mummo taaskaan tehnyt ruokaa" . En ymmärrä moista käytöstä ja mielestäni tuo on ilkeää käytöstä.

Ap

Olisin huolestunut mummon voinnista ja terveyden tilasta. Jos onkin sairastunut, muttei halua huolestuttaa teitä. Haluaa seuraa lapsen lapsesta, on yksinäinen. Mutta ei vain jaksa enempää. Kysykää häneltä suoraan onko kaikki kunnossa. Onko hänellä muistiongelmaa tmv. Myös masennus ilmenee noin että haluaa ensin oikeasti suunnitella jotain mukavaa tekemistä mutta sitten ei jaksakaan. Sanokaa että hän on teille rakas ja tärkeä.

Vierailija
107/114 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö pappa/vaari/ukki voi laittaa ruokaa? Vai eikö häntä ole?

Olen itse mummo, yksineläjä. En jaksa hoitaa pientä lasta kuin muutaman tunnin. Pari kertaa yritin, mutta voimat loppui. Toipuminen vei viikkoja.

Ruokailukin oli stressaavaa, kun lapsi ei halunnut syödä pöydän ääressä, ja nirsoili kaikesta. Häntä varten hankitut ruoat ja -tarvikkeet menivät pitkälti hukkaan.

Vierailija
108/114 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö pappa/vaari/ukki voi laittaa ruokaa? Vai eikö häntä ole?

Olen itse mummo, yksineläjä. En jaksa hoitaa pientä lasta kuin muutaman tunnin. Pari kertaa yritin, mutta voimat loppui. Toipuminen vei viikkoja.

Ruokailukin oli stressaavaa, kun lapsi ei halunnut syödä pöydän ääressä, ja nirsoili kaikesta. Häntä varten hankitut ruoat ja -tarvikkeet menivät pitkälti hukkaan.

Epäilen juuri samaa, mummon laittamat ruuat ei ole kelvanneet. Asiasta vain ei ole nostettu haloota, ettei lapselle tule paha mieli.

Vierailija
109/114 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enempi siltä et mummo on saamaton. Ja nyt tottunut siihen, että kannat niitä ruokia mukanas niin ei tarvitse tehdä. Tietää lapsen tulevan ruokakassin kanssa.

Vierailija
110/114 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppisi on niin ylivoimainen kaikessa. Sängyssäkin.

Vierailija
111/114 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mummon käytös on erikoista, kuten on ap:kin. Miksi avata keskustelu nettiin, eikä kysellä mummolta syitä tapaan toimia? Mikäli mummon kanssa on keskusteltu, niin miksei kerro keskustelun tuloksia avauksessaan?

Vierailija
112/114 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa toimintaa on. En ole aiemmin vastaavaan törmännyt. Kiinnostaisi kovasti tietää syy miksei tee lapselle ruokaa. Asiaan voi olla monta syytä ja täällä voi vain arvailla kun ei ihmistä tunne.

Vierailija
113/114 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo kuulostaa vähän siltä, että mummon suhtautumisessa on jonkinlainen passiivisagressiivinen vire. Tietoisesti lupailee kaikenlaista, ei toteuta niitä koskaan ja jopa kuittailee lapselle jälkeen päin, että eipäs taaskaan tehty niin kuin lupasin. Kenties kyse voisi olla jonkinlaisesta reagoimisesta lapsen "nirsouteen", eli ruokailu on joskus ollut hankalaa ja siitä on nyt tullut mummolle jonkinlainen mörkö ja asiaan ei pysty enää suhtautumaan normaalisti. Mahdollista on myös että taustalla on alkava muistisairaus. Muistisairaushan voi myös muuttaa persoonaa, joten jos tällainen käyttäytyminen tuntuu aivan vieraalta kyseiselle ihmiselle, niin olisin huolissani mistä muutos oikein johtuu.

Vierailija
114/114 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan ruokaa silloin kun huushollissa on ruoka-aika. Aamulla aamupuuro, lounasaikaan usein on keittoja joista lapsenlapset pitävät. Kun päivä venyy annan välipalaksi hedelmiä, marjoja ja jugurttia. Monesti lapset saavat vielä päivällistäkin, samoin töistään hakumatkalla oleva vanhempi. Ei se paljoa vaadi kun ruoka-aikaan laittaa pöytään lautasen useammallekin. Omien lasten ollessa kouluikäisiä tulivat heidän kylässä olevat kaveritkin ruokittua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän