En ole ikinä painanut näin paljon..
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
No onko tämä se päivä kun otat itseäsi niskasta kiinni ja lopetat herkkujen syömisen loppuelämäksi?
Joka päivä on se päivä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko tämä se päivä kun otat itseäsi niskasta kiinni ja lopetat herkkujen syömisen loppuelämäksi?
Joka päivä on se päivä. :D
Ei kai niitä kokonaan tarvii lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein ymmärrä (enkä ole/tarkoita olla mitenkään pyhistelijä) miten korona vaikuttaisi painonnousuun. Olen itseasiassa laihtunut aika paljonkin koronan aikana enkä ennenkään ollut normaalipainoista painavampi, nyt painoindeksi on uudenkin laskurin mukaan 19,4 vaikka liikun jopa vähemmän kuin ennen.
Miten muka koronarajoitukset itsessään aiheuttaisivat sen että paino nousee? Kunto on kyllä huonompi kuin aiemmin mutta se on ihan omaa syytä ja helppo korjata.
Niinpä, mutta tämä on asia, jota ei sovi ihmetellä, koska siitä voi tulla paha mieli ;). Mutta kyllähän koronakilot ovat ihan samanlainen tekosyy kuin kesäkilot, joulukilot, lomakilot, keski-ikäkilot, tietyllä tapaa jopa raskauskilot, kun puhutaan kymmenien kilojen jäämisestä kroppaan vuosikausiksi. Eli ei se vika oikeasti ole korona-ajassa tai lomassa tai iässä tai edes siinä raskaudessa, vaan siinä, että osalla ihmisistä on tapana reagoida stressiin syömällä tai hakea nautintoa ja juhlan tunnetta pääosin ruoasta. Eli ruoka on ystävä, lohduttaja, piristäjä, rauhoittaja, ainoa nautinnon aihe. Ihan jokainen olisi korona-aikana voinut kompensoida vähemmän työmatkaliikunnan ja liikuntaharrastusten tauolle jäämisen muunlaisella arkiaktiivisuudella ja liikunnan harrastamisella. Siinä, missä toisilla tämä on tapahtunut helposti ja luonnostaan, osa on luonteeltaan sellaisia, että eivät moiseen oma-aloitteisesti kykene, vaan jämähtävät sinne sohvan pohjalle, kun ei ole pakko lähteä liikkeelle. Eikä korona-aika millään tavalla ole ketään pakottanut syömään enempää herkkuja, mutta osalle se on ollut se tapa selviytyä - toisille sitten se tapa selviytyä on voinut olla lenkille lähteminen, jolloin kiloja ei ole kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Iän myötä kiloja tuppaa kertymään..
Vain siinä tapauksessa, että ei millään tapaa seuraa painoaan tai ei ainakan reagoi siinä tapahtuviin muutoksiin ajoissa. Ihmienn ei liho automaattisesti vanhetessaan, vaikka perusenergiankulutus iän myötä pikkuhiljaa meillä jokaisella vähenee. Osa osaa vähentää syömisiään ja/tai lisätä liikkumisiaan sitä mukaa kun huomaa, ettei elimistö kulutakaan kuin ennen. Jos housunkaulus kiristää, kevennetään vähän syömisiä sen sijaan, että ostettaisiin isommat housut. Niin yksinkertaista se on.
Tein saman havainnon viimeksi sitten. Otin oikein kuvankin vaa’an lukemista, ja kauhistelin sitä silmät pyöreinä. Päätin ottaa itsestäni niskalenkin. Viime viikolla, eli tasan vuotta myöhemmin, otin uuden kuvan. Lukema oli kymmenen kiloa pienempi kuin viimeeksi. Vielä on varaa tiputtaa kymmenen lisää. Hitaasti, mutta varmasti. Tsemppiä ap, onnistut kyllä jos päätät niin!
Mikä avuksi kun stressitasot niin korkealla ollut jo pitkään, ettei kroppa enää toimi. Vhh dieetillä ollut vuoden alusta ja ei mitään. Siirryin jo pätkäpaastoon ja ketoon. Annoskokoja pienensin entisestään. Aivan jäätävää, pitää varmaan lakata syömästä kokonaan. Liikun päivittäin ja treenaan kunnolla 1-4 tuntia 5 kertaa viikossa. Jaksaminen ok fyysiesti mut henkinen kantti meinaa oikeasti pettää tähän.
Vierailija kirjoitti:
Mikä avuksi kun stressitasot niin korkealla ollut jo pitkään, ettei kroppa enää toimi. Vhh dieetillä ollut vuoden alusta ja ei mitään. Siirryin jo pätkäpaastoon ja ketoon. Annoskokoja pienensin entisestään. Aivan jäätävää, pitää varmaan lakata syömästä kokonaan. Liikun päivittäin ja treenaan kunnolla 1-4 tuntia 5 kertaa viikossa. Jaksaminen ok fyysiesti mut henkinen kantti meinaa oikeasti pettää tähän.
Liika on liikaa treenissäkin. Rauhoitu hiukan, meditoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iän myötä kiloja tuppaa kertymään..
Vain siinä tapauksessa, että ei millään tapaa seuraa painoaan tai ei ainakan reagoi siinä tapahtuviin muutoksiin ajoissa. Ihmienn ei liho automaattisesti vanhetessaan, vaikka perusenergiankulutus iän myötä pikkuhiljaa meillä jokaisella vähenee. Osa osaa vähentää syömisiään ja/tai lisätä liikkumisiaan sitä mukaa kun huomaa, ettei elimistö kulutakaan kuin ennen. Jos housunkaulus kiristää, kevennetään vähän syömisiä sen sijaan, että ostettaisiin isommat housut. Niin yksinkertaista se on.
Höpö höpö. Ja onhan se paljon helpompaa ostaa isommat housut, kuin jatkuvasti vahtia syömisiä.
T 100kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin edellisellä, vuosi sitten keväällä pituus 162, paino 63, nyt sama pituus tietenkin, paino 51,8. Ilman dieettiä.
Mullakin pituus 162cm. Kaksi vuotta sitten paino 88kg, tänään 101kg.
Hirveää.
Mullakin paino on noussut koronan aikana, vaikka liikun joka päivä ja en syö paljoa, herkkuja varsinkaan.
Pituus 160 cm, paino oli ennen koronaa 78 - 79 kg, nyt 85 kg !!
Olen päättänyt puolittaa ruoka-annokset entisestään, eilen aloitin. Käytän pientä leipälautasta, en ruokalautasta. Salaatit, marjat ja hedelmät kuuluu itsestäänselvänä asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tein puolison kanssa yhdessä elämänmuutoksen ja aloin syömään vain herkkuja ja mieleisiä ruokia, eli siirryimme vegaaniseen ruokavalioon (en pidä lihasta ja eettisistä syistä oli helppoa jättää muutkin, puolison ibs:n kaikki oireet jäivät pois vegaanihaasteen aikana, joten tämä oli aika itsestäänselvyys). Nyt syön parempaa ruokaa kuin ikinä ennen ja paino on laskenut jo kymmenen kiloa tammikuusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tein puolison kanssa yhdessä elämänmuutoksen ja aloin syömään vain herkkuja ja mieleisiä ruokia, eli siirryimme vegaaniseen ruokavalioon (en pidä lihasta ja eettisistä syistä oli helppoa jättää muutkin, puolison ibs:n kaikki oireet jäivät pois vegaanihaasteen aikana, joten tämä oli aika itsestäänselvyys). Nyt syön parempaa ruokaa kuin ikinä ennen ja paino on laskenut jo kymmenen kiloa tammikuusta alkaen.
Voi olla ihan vaan aliravitsemusta.
Sama täällä ap, en viitsi stressata nyt kesällä, olkoot, tiedän kyllä miten saan tänä ylimääräisen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein ymmärrä (enkä ole/tarkoita olla mitenkään pyhistelijä) miten korona vaikuttaisi painonnousuun. Olen itseasiassa laihtunut aika paljonkin koronan aikana enkä ennenkään ollut normaalipainoista painavampi, nyt painoindeksi on uudenkin laskurin mukaan 19,4 vaikka liikun jopa vähemmän kuin ennen.
Miten muka koronarajoitukset itsessään aiheuttaisivat sen että paino nousee? Kunto on kyllä huonompi kuin aiemmin mutta se on ihan omaa syytä ja helppo korjata.
Niinpä, mutta tämä on asia, jota ei sovi ihmetellä, koska siitä voi tulla paha mieli ;). Mutta kyllähän koronakilot ovat ihan samanlainen tekosyy kuin kesäkilot, joulukilot, lomakilot, keski-ikäkilot, tietyllä tapaa jopa raskauskilot, kun puhutaan kymmenien kilojen jäämisestä kroppaan vuosikausiksi. Eli ei se vika oikeasti ole korona-ajassa tai lomassa tai iässä tai edes siinä raskaudessa, vaan siinä, että osalla ihmisistä on tapana reagoida stressiin syömällä tai hakea nautintoa ja juhlan tunnetta pääosin ruoasta. Eli ruoka on ystävä, lohduttaja, piristäjä, rauhoittaja, ainoa nautinnon aihe. Ihan jokainen olisi korona-aikana voinut kompensoida vähemmän työmatkaliikunnan ja liikuntaharrastusten tauolle jäämisen muunlaisella arkiaktiivisuudella ja liikunnan harrastamisella. Siinä, missä toisilla tämä on tapahtunut helposti ja luonnostaan, osa on luonteeltaan sellaisia, että eivät moiseen oma-aloitteisesti kykene, vaan jämähtävät sinne sohvan pohjalle, kun ei ole pakko lähteä liikkeelle. Eikä korona-aika millään tavalla ole ketään pakottanut syömään enempää herkkuja, mutta osalle se on ollut se tapa selviytyä - toisille sitten se tapa selviytyä on voinut olla lenkille lähteminen, jolloin kiloja ei ole kertynyt.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää mistä niitä kiloja on monelle tullut? Enkä puhu nyt vain tämän kommentin kirjoittajalle.
Jossitellaan, että ennen ihminen heräsi aamulla meni pyörällä töihin ja seisoi töissä, käveli siellä, ja välillä istui, tuli pyörällä kotiin ja meni salille ja treenasi tunnin. Nyt hän herää kävelee makuhuoneessa olohuoneeseen tietokoneelle, tekee työnsä ja sitten menee salille tunniksi.
Oletteko nyt ihan tosissanne sitä mieltä, ette voi ymmärtää miksi toisessa kun henkilö on kuluttanut ehkä jopa 500kcal vuorokaudessa enemmän kuin toisessa ja siten pysynyt samassa painossa ja kun korona muutti rutiineja on alkanut lihomaan?
Tietenkin omia rutiineja ja ruokia muuttamalla olisi voinut alkaa jopa laihtumaan, mutta monella se kuntoliikunnan lisääminen tai ruokien vähentäminen ei korona-aikana vaan mennyt automaattisesti, ennen kuin ne uudet kilot olivat jo kehossa.
Minusta on taas paljon ennemmän selittelyä miksi ei lihonnut korona-aikana. Muuta eivät lopettaneet tekemistä, vaan toiset lisäsivät sitä pysyäkseen tietoisesti laihoina tai estääkseen painon nousun.
Eikös etätyöt just pakota ihmisen lenkille, ettei pää hajoa. Enemmänhän etätöissä on aikaa ulkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Eikös etätyöt just pakota ihmisen lenkille, ettei pää hajoa. Enemmänhän etätöissä on aikaa ulkoilla.
Missä on sanottu, että se etätyö ja ulkoilusi kuluttaa samanverran kaloreita, kun siellä töissä oleminen? Eihän sen tarvitse olla kuin parisataa kaloria päivässä se ero ja alkaa lihomaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut lajitreenit ja oheiset viikossa neljästi ja omatoimiset päälle, kaikkien treenien sekä kisojen loppuminen seinään söi sitten motivaation omatoimiseenkin treenaamiseen, ja toki syöminen jatkunut samalla tasolla kuin aktiivisesti treenatessa...
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään kaikki ihmiset eivät ole etätöissä. Ihmeellisessä kuplassa jotkut elääkin..
Mulla korona ja avioero on tuonut mulle 10kg lisää painoa. Mä olen matkustus-hullu ja olen aina saanut itseäni niskasta kiinni, kun olen odottanut ihanaa rantalomaa etelössä mieheni kanssa. Nyt ei enää ole miestä, eikö rantalomia. Syön suruuni, kun ei tässä muitakaan ilon aiheita ole 😔
Minäkin sain pari kuukautta sitten pokattua 14 vuotta nuoremman pubiruusun, joka jäi roikkumaan takiaiseksi.
Ikinä en ole painanut näin paljon...