Oliko entisajan merkantit yleensä jotain kaupankassoja tai muita myyjiä?
Kommentit (21)
No jossain vaiheessa merkanttien koulutus lopetettiin ja kaikista alettiin kouluttaa merkonomeja. Ihan toimistotöitä taisivat tehdä mm. tilitoimistoista, pankeissa yms. Sitten oli välillä rinnakkain merkanttien ja merkonomien koulutus. Merkonomit tekivät suunnilleen sanoja töitä, vaikka olivat korkeammin koulutettuja. Nyt taas merkonomit on korvattu tradenomeilla.
Aika paljon myyjinä kyllä. Mun sukulainen oli huoltoasemalla siihen asti kun se lopetettiin, sen jälkeen kioskikauppiaana ja sitten lopulta varastomiehenä kun kioski ei enää kannattanut kauppojen aukiolojen vapauduttua, kävi siihen jonkun kurssin. Yksi luokkakaveri on ollut tilitoimistossa, mutta en ihan tarkkaan tiedä onko tehnyt kirjanpitoa vai jotain muuta ja onko käynyt jotain lisäkoulutuksia. Yksi oli lähettinä silloin kun olin itse yhdessä firmassa kesätöissä, en jaksa muistaa mistä tiesin että on merkantti, ehkä sanoi itse. Hän teki jotain helppoja toimistotöitä myös, mm. konekirjoitusta kun siihen aikaan sitä oli. Tallentajina taisi myös joku olla, sen ajan ammatteja 80-luvun alkupuolella.
No jossain vaiheessa 60-luvulla ja ehkä 70-luvun alussa vielä pääsi keskikoulun käynytkin pankkiin töihin, varmaan myös merkantitkin. Ehkä pääsivät työkokemuksen avulla myös ylenemään.
Vierailija kirjoitti:
No jossain vaiheessa merkanttien koulutus lopetettiin ja kaikista alettiin kouluttaa merkonomeja. Ihan toimistotöitä taisivat tehdä mm. tilitoimistoista, pankeissa yms. Sitten oli välillä rinnakkain merkanttien ja merkonomien koulutus. Merkonomit tekivät suunnilleen sanoja töitä, vaikka olivat korkeammin koulutettuja. Nyt taas merkonomit on korvattu tradenomeilla.
Minä olen yo-merkonomi ja sihteerin hommissa olen ollut, nyt eläkkeellä jo.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon myyjinä kyllä. Mun sukulainen oli huoltoasemalla siihen asti kun se lopetettiin, sen jälkeen kioskikauppiaana ja sitten lopulta varastomiehenä kun kioski ei enää kannattanut kauppojen aukiolojen vapauduttua, kävi siihen jonkun kurssin. Yksi luokkakaveri on ollut tilitoimistossa, mutta en ihan tarkkaan tiedä onko tehnyt kirjanpitoa vai jotain muuta ja onko käynyt jotain lisäkoulutuksia. Yksi oli lähettinä silloin kun olin itse yhdessä firmassa kesätöissä, en jaksa muistaa mistä tiesin että on merkantti, ehkä sanoi itse. Hän teki jotain helppoja toimistotöitä myös, mm. konekirjoitusta kun siihen aikaan sitä oli. Tallentajina taisi myös joku olla, sen ajan ammatteja 80-luvun alkupuolella.
No ehkä hiukan kuitenkin samoissa kuin merkonomit. Jossain vaiheessa miespuoliset merkonomit pääsivät jopa pankinjohtajaksi.
Merkantti oli polttoainetukkurina ja sitten meni sähköliikkeeseen tarjouslaskijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yo-merkonomi ja sihteerin hommissa olen ollut, nyt eläkkeellä jo.
Riippui varmaan missä päin asusteli, jossain päin jopa tradenomit työskentelivät kaupan kassoilla. Sihteerejä ei enää ole ihan kauheasti, kun melkein kaikki tekevät kaiken itse töissä.
No ei todellakaan. Siihen aikaan merkantin tutkinto oli hyvä vaihtoehto vähälahjaiselle nuorelle miehelle, jolla ei suoraan sanottuna, ollut lukupäätä. Jos oli kuitenkin hyvä viinapää, supliikkikaveri tai isällä paljon suhteita, niin latu oli auki jonkun paperitehtaan johtajaksi tms. Tai kirkonkylän osuuspankin konttorinjohtajaksi.
Toimistotöissä. Ennen oli esim paljon tehtaita ja konttoristeja tarvittiin. Esim laskutus, palkanlaskenta, kirjanpito.
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi on ammatikoulu pohjainen. Tradenomi on ammattikorkeakoulu pohjainen.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Siihen aikaan merkantin tutkinto oli hyvä vaihtoehto vähälahjaiselle nuorelle miehelle, jolla ei suoraan sanottuna, ollut lukupäätä. Jos oli kuitenkin hyvä viinapää, supliikkikaveri tai isällä paljon suhteita, niin latu oli auki jonkun paperitehtaan johtajaksi tms. Tai kirkonkylän osuuspankin konttorinjohtajaksi.
No silloin ei ollut koulutettuja ihmisiä muutenkaan niin paljon. Ylioppilaitakin oli vähemmän.
Naapurin mies on merkantti. Tuli kaupunkiimme konttoripäälliköksi erääseen tavarataloon. Siitä hommasta siirtyi tavaratalon johtajaksi toiseen kaupunkiin. Palasi sitten erään firman toimitusjohtajaksi tähän kaupunkiin, josta hommasta sitten eläköityi kymmenisen vuotta etuajassa. Jäikö virallisesti sairaseläkkeelle, en tiedä?
Ylioppilasmerkonomin koulutus kesti 1960-luvulla vuoden. Tätini suoritti sen ja meni pankkialalle. Tietenkin pankki koulutti lisää. Täti jäi eläkkeelle pankinjohtajan tittelillä.
Ennen vanhaan merkantit purjehti Intiaan ja Amerikkaan ostamaan mausteita ja tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoot vain, mutta ennen ei ollut kuin merkantteja, jotka olivat ammattikoulupohjaisia ja sitten merkonomeja, joiden koulutus oli opistotasoinen. Sitten tuli ammattikorkeakoulu-uudistus, jossa tosiaan merkanttien koulutus lopetettiin ja aloitettiin kouluttamaan vain opistotasoisia merkonomeja. Merkonomien koulutus lopetettiin ja tilalle tuli tradenomien koulutus. Toki koulutus myös piteni hiukan. Sama uudistus tapahtui insinöörien kohdalla. He kävivät aikaisemmin opistotasoisen koulutuksen, mutta sitten heidänkin koulutuksestaan tehtiin ammattikorkeakoulutasoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No silloin ei ollut koulutettuja ihmisiä muutenkaan niin paljon. Ylioppilaitakin oli vähemmän.
Koulutustaso on romahtanut kun tuli nämä ammattikorkeasaaret. Onnellinen se kuka ennätti käymään vanhaan aikaan koulunsa, ehkä oppikin vielä jotakin. Opistotason koulutetut merkonomit pyyhkivät zoo-tradenomeilla pöytää.
Niin tradenomejakin koulutetaan niin paljon, ettei kaikille löydy mitään huippupaikkaa. Sairaanhoitajatkin olivat ennen opistotasoisia ja perushoitajat koulutasoisia. Nyt sairaanhoitajat ovat ammattikorkean käyneitä ja lähihoitajat opistotason käyneitä.
Merkanttina olin palkanlaskijana ja alkuun pienen yrityksen kirjanpitäjä. Jossain vaiheessa työelämää opiskelin merkonomiksi. Tehtävät eivät muuttuneet. Nyt oon eläkkeellä.
Merkonomeja kouluttaa nyt toisen asteen koulutus, liiketalouden linja. Eli peruskoulun jälkeen sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi oli opistopohjainen, mutta ammattikorkeakoulujen tultua opistojen tilalle se siirrettiin ammattikouluun. Merkonomi-nimi oli kärsinyt inflaation, piti laittaa hienompi nimi.
Saattoi olla tilitoimistossa, sihteereinä, verovirastossa (Siis avustavissa töissä)