Jos tienaat yli 4000€/kk olet rikas
Marin vetää siis keskituloisuuden ylärajan 4000€/kk tienaaviin ja sen yli tienaaville täytyy lisätä progressiivista verotusta uudistettava kuntaveron muodossa. Jo 3500€ /kk tuloluokassa jokaisesta ylimääräisestä 100€ sta jää käteen verojen ja pakollisten maksujen jälkeen alle 50€. Kannustaako tämä mielestäsi pyrkiä hankkimaan elantonsa itse vai leppoistamaan omaa työpanostaan tai peräti hyppäämään pitämään välivuosia työnteosta tai keksimään muita vähemmän verotettavia tulonlähteitä?
Omilla tuloillaan Marin taitaa kuulua hyperrikkaisiin kun tulot on yli neljä kertaa suuremmat kuin oman määritelmänsä rikkaan alarajalla.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/6e4f51df-647d-4e2d-bdf4-cebbd5839…
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke poistuu ja eläkeläisen asumistuessa neliöraja on 70 neliötä.
Isompia asuntoja ei saa enää kaupaksi.
Ja kuka meni ottamaan 30 vuotta asuntolainaa, kun monella loppuu 10 vuoden sisällä työt kaupan alalla ja palvelualalla.
Eläkeläiset käy yksityislääkärissä vielä, mutta tulevaisuudessa kaikki on julkisella puolella. Hyvä päättäjät. Mitäs leikkaatte nuorilta kaikki edut.
Ei saatana miten kestän mun 30 000€ asuntolainan. Täytyy varmaan myydä osakkeita ja maksaa se pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta miten köyhää sakkia täällä on :(
Pitäiskö teille raukoille laittaa joku keräys pystyyn?Ei vaan tää on sitä progressiivista verotusta.
Tuo termi pitäisi muuttaa aggressiiiviseksi verotukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta miten köyhää sakkia täällä on :(
Pitäiskö teille raukoille laittaa joku keräys pystyyn?
Laita aloitetaan minusta? Laita vaikka 1000000 aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset käy yksityislääkärissä vielä, mutta tulevaisuudessa kaikki on julkisella puolella. Hyvä päättäjät. Mitäs leikkaatte nuorilta kaikki edut.
Juu, loppuu yksityislääkäreiltä asiakkaat.
Jumaleissön, bruttopalkkanihan on 4400 €! En ole sitä vähään aikaan edes tarkastanut, kun netolla kuitenkin eletään. Eikä todellakaan leveästi, vaikka velat on maksettu ja lapsistakin toinen muuttanut omilleen.
En olisi kyllä muutenkaan äänestänyt demareita.
Vierailija kirjoitti:
Ei saatana miten kestän mun 30 000€ asuntolainan. Täytyy varmaan myydä osakkeita ja maksaa se pois.
Juu, myy asunto pois vielä kun voit, ravintoloita, partureita, remonttifirmoja loppuu urakalla. Suuret ikäluokat on 75- vuotiaita. Eläkkeitä maksetaan 30 miljardia ja työttömyyskorvauksia 5 miljardia. Ei me nuoremmat pystytä paikkaamaan eläkeläisten ostovoimaa 10 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan reilut 7000 € / kk. Minulle tarjottiin työpaikkaa missä palkka olisi noussut 9000 euroon. Kieltäydyin koska verojen jälkeen ei olisi jäänyt käteen edes tonnia enepää kuussa. Periaatteesta en tue tuollaista riistojärjestelmää ja jos nuo kommarit keksivät vielä lisää raippaveroja niin saatan jäädä kokonaan pois työelämästä. Olen 50 vuotias ja pärjään kyllä eläkeikään asti säästöillä ja valtion tuilla. Varmaan ihan o.k. että alan noita tukia nostamaan koska olen ne varmasti moneen kertaan maksanut. Eläkettäkin on kertynyt sen verran että käteen jää nettona yli 2000 € / kk. Ei sillä kuuhun mennä mutta säästetyn omaisuuden lisäksi riittää kyllä elämiseen kun velkaakaan ei ole.
Olen 45v ja täysin sama tilanne. Eläkertymä on pari tonnia, asunto maksettu ja säästöillä/päivärahalla helposti alimpaan eläkeikään asti. Aion olla vapaaehtoinen kun lähtöpaketteja jaetaan seuraavalla yt-rundilla
Minä tein tuon, kun yt-neuvotteluista oli puhetta. Ansiosidonnaisen avulla vitkuttelin alimpaan eläkeikään ja siinä se oli. Eläke on 2800. Kyllä sillä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan reilut 7000 € / kk. Minulle tarjottiin työpaikkaa missä palkka olisi noussut 9000 euroon. Kieltäydyin koska verojen jälkeen ei olisi jäänyt käteen edes tonnia enepää kuussa. Periaatteesta en tue tuollaista riistojärjestelmää ja jos nuo kommarit keksivät vielä lisää raippaveroja niin saatan jäädä kokonaan pois työelämästä. Olen 50 vuotias ja pärjään kyllä eläkeikään asti säästöillä ja valtion tuilla. Varmaan ihan o.k. että alan noita tukia nostamaan koska olen ne varmasti moneen kertaan maksanut. Eläkettäkin on kertynyt sen verran että käteen jää nettona yli 2000 € / kk. Ei sillä kuuhun mennä mutta säästetyn omaisuuden lisäksi riittää kyllä elämiseen kun velkaakaan ei ole.
Olen 45v ja täysin sama tilanne. Eläkertymä on pari tonnia, asunto maksettu ja säästöillä/päivärahalla helposti alimpaan eläkeikään asti. Aion olla vapaaehtoinen kun lähtöpaketteja jaetaan seuraavalla yt-rundilla
Minä tein tuon, kun yt-neuvotteluista oli puhetta. Ansiosidonnaisen avulla vitkuttelin alimpaan eläkeikään ja siinä se oli. Eläke on 2800. Kyllä sillä pärjää.
Jep, tosin kerrostaloja puretaan paljon. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, kerrostalot tyhjenee 10 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei meinaa edes tuo 6000€ riittää.
Sanna kuuluu edelleen vankilaan
Asun maalla. Jos saisin 6000€ käteen niin laskujen ja ruokien ja autokulujen jälkeen kuussa mulle jäisi rahaa tuhlattavaksi 5000€
teltassa on talvella kylmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei suomesta rikkaat lopu, vaikka pienituloisia kyykytetäänkin. tai ehkä juuri siitä syystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, myy asunto pois vielä kun voit, ravintoloita, partureita, remonttifirmoja loppuu urakalla. Suuret ikäluokat on 75- vuotiaita. Eläkkeitä maksetaan 30 miljardia ja työttömyyskorvauksia 5 miljardia. Ei me nuoremmat pystytä paikkaamaan eläkeläisten ostovoimaa 10 vuoden sisällä.
Missä sit asun perheen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei suomesta rikkaat lopu, vaikka pienituloisia kyykytetäänkin. tai ehkä juuri siitä syystä
Kyllä ne loppuu ja työterveyshuollot lähtee työpaikkojen loppumisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tosin kerrostaloja puretaan paljon. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, kerrostalot tyhjenee 10 vuoden sisällä.
Ei tyhjene siitä pitää hallitus huolen ainakaan Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sit asun perheen kanssa?
Vuokra-asunnossa, siihen saa tuet. Asuntovelkainen saa pelkän työmarkkinatuen 530 netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tyhjene siitä pitää hallitus huolen ainakaan Helsingistä.
EU sanoo ettei voi ottaa enää lisää velkaa niin siihen se loppuu. Lisäksi verotulot vähenee 10 vuoden sisällä paljon, kun partureita, ravintoloita, remonttifirmoja ja kauppoja loppuu pilvin pimein.
Enemmän keskituloiselta tuntuu eikä rikkaalta. Rahaa jää kyllä omien valintojen takia; pieni omistusasunto, vanha auto joka käytetään loppuun ennen kuin ostetaan uusi jne. mutta saan ymmärtää esim työpaikalla, että olen poikkeus ja muut samassa palkkaluokassa asuvat omakotitaloissa, ajelevat uusilla autoilla jne. Joko heillä menee kaikki mikä tulee tai sitten on muita tienestejä tai perintöä, sillä ei meillä ole varaa tuohon. Ja sillä "ei ole varaa " tarkoitan sitä, että ei ole ihan kädestä suuhun elämistä ja että asuntolaina on maksettu nelikymppisenä eikä eläkeiässä.
Leskeneläke poistuu ja eläkeläisen asumistuessa neliöraja on 70 neliötä.