Jos tienaat yli 4000€/kk olet rikas
Marin vetää siis keskituloisuuden ylärajan 4000€/kk tienaaviin ja sen yli tienaaville täytyy lisätä progressiivista verotusta uudistettava kuntaveron muodossa. Jo 3500€ /kk tuloluokassa jokaisesta ylimääräisestä 100€ sta jää käteen verojen ja pakollisten maksujen jälkeen alle 50€. Kannustaako tämä mielestäsi pyrkiä hankkimaan elantonsa itse vai leppoistamaan omaa työpanostaan tai peräti hyppäämään pitämään välivuosia työnteosta tai keksimään muita vähemmän verotettavia tulonlähteitä?
Omilla tuloillaan Marin taitaa kuulua hyperrikkaisiin kun tulot on yli neljä kertaa suuremmat kuin oman määritelmänsä rikkaan alarajalla.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/6e4f51df-647d-4e2d-bdf4-cebbd5839…
Kommentit (74)
4000 on ihan hyvä palkka, mutta ei esim Helsingissä asuva tuolla summalla pääse rikastumaan.
Huvitti kyllä tuo raja. Itselläni opettajana menee tuo neljä tonnia juuri rikki, ja koulutukseen nähden olen pitänyt itseäni aina matalapalkkaisena. Mieheni oli opiskelukaverini, ja tienaa muissa töissä kaksi kertaa sen mitä minä.
No eipä tuolla tilillä juhlita. Verotus on kova ja elämään menee paljon rahaa.
Minä leppoistin työuraa juurikin tuosta syystä. Kovalla tressillä pari tonnia kuussa lisää ja siitä alle tonni käteen. Ei kannata. Helpompi vähentää hieman kulutusta ja ottaa iisisti. En ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Minä leppoistin työuraa juurikin tuosta syystä. Kovalla tressillä pari tonnia kuussa lisää ja siitä alle tonni käteen. Ei kannata. Helpompi vähentää hieman kulutusta ja ottaa iisisti. En ole katunut.
Tonni käteen - känni toteen.
Vierailija kirjoitti:
4000 on ihan hyvä palkka, mutta ei esim Helsingissä asuva tuolla summalla pääse rikastumaan.
Ei se ole edes hyvä palkka. Perus just ja just siedettävä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei meinaa edes tuo 6000€ riittää.
Sanna kuuluu edelleen vankilaan
Asun maalla. Jos saisin 6000€ käteen niin laskujen ja ruokien ja autokulujen jälkeen kuussa mulle jäisi rahaa tuhlattavaksi 5000€
Kirkosta eroaminen jättää hieman enemmän rahaa käteen.
Pitää.myös verottaa enemmän niitä, jotka haluavat elättejä hyysätä.
Maksut oikeaan osoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei meinaa edes tuo 6000€ riittää.
Sanna kuuluu edelleen vankilaan
Asun maalla. Jos saisin 6000€ käteen niin laskujen ja ruokien ja autokulujen jälkeen kuussa mulle jäisi rahaa tuhlattavaksi 5000€
Jotta käteen jäisi kuusi tonnia, palkan pitää olla aika reilusti yli kymppitonnin. Ei se olekaan enää pieni palkka.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa rikkaita vain nuo kuten Marin jotka kiertävät veroja. Itsellä ei luonto taivu sääntöjen rikkomiseen kuten sannalla. Saksasta hän työpaikkaa ja Britanniasta vaikka olisin halunnut Suomessa elää. Verot kuitenkin liian korkeita täällä koska aina on sanoja ja yliviikareita jotka sitä yhteistä verokakkua työstävät, en kykene enää sitä rahaa heille tuottamaan koska Sannan touhu tuntuu niin väärältä.
Itse en osaisi yhteisestä hyvästä varastaa kuten Sanna mutta opiskelutovereiden tavoin olen kyllästynyt veroihin ja näihin verorahoja käyttäviin rosvoihin joten pakko miettiä Suomelle vaihtoehtoja.
T n32 diplomi-insiinööri jonka 23 henkilön vuosikursiata vain 13 valmistui ja ainoastaan heistä yksi jäämässä Suomeen!
Tätä komppaan. Suomessa on jo alkanut koulutettujen maastapako, kun demarit ovat jatkuvasti korottamassa “hyvätuloisten” verotusta.
Todella hölmöläisten hommaa: ensin koulutetaan kovalla rahalla, mutta ei anneta mitään kannustinta jäädä maahan. Nostetaan vaan eri veroja, ja lisätään tulonsiirtoja ja julkisen sektorin työpaikkoja. Ei ole kovin kestävällä pohjalla tämä kehitys.
AP:n viestiin: Mielestäni 4000 euroa ei ole iso palkka etenkään pk-seudulla.
Omat vuosiansiot on 68 000-78 000 euroa vuodessa bruttona vähän vuodesta riippuen. En ole todellakaan mikään rikas, sillä verottaja vie jo nyt ihan hemmetisti tuosta välistä. Sen päälle kaikki muut maksettavat verot ja lainanlyhennys, niin jippii vaan.
Ihan kummallista puhetta väittää, että tuolla summalla olisi jotenkin rikas.
Tienaan reilut 7000 € / kk. Minulle tarjottiin työpaikkaa missä palkka olisi noussut 9000 euroon. Kieltäydyin koska verojen jälkeen ei olisi jäänyt käteen edes tonnia enepää kuussa. Periaatteesta en tue tuollaista riistojärjestelmää ja jos nuo kommarit keksivät vielä lisää raippaveroja niin saatan jäädä kokonaan pois työelämästä. Olen 50 vuotias ja pärjään kyllä eläkeikään asti säästöillä ja valtion tuilla. Varmaan ihan o.k. että alan noita tukia nostamaan koska olen ne varmasti moneen kertaan maksanut. Eläkettäkin on kertynyt sen verran että käteen jää nettona yli 2000 € / kk. Ei sillä kuuhun mennä mutta säästetyn omaisuuden lisäksi riittää kyllä elämiseen kun velkaakaan ei ole.
Ei noilla ajatus riitä niin pitkälle, että kokonaisverokertymä saattaa pudota ja työpaikkoja katoaa jos rahat imetään veroina tehottomaan valtionhallintoon mikä ei lähtökohtaisesti muutenkaan tuota mitään. Sen sijaan, että raha olisi ihmisillä käytössä kulutukseen. Sekin on ilmeisesti unohdettu sujuvasti, että kulutusverot lisäävät myös verokertymää.
Pelkkiin rentouttaviin juomiin menee enemmän kuin 4000 € / kk minun elämäntyylillä.
Minulla on brutto 4500e kk, asun melko edullisesti (vastike 400e kk) ja silti ajatus siitä että voisin päivittää 20 vuotta vanhan autoni uuteen on kovin kaukainen. Joku karvalakki skodakin maksaa enemmän uutena kun minun vuoden nettopalkka..
Puolet Suomen palkansaajista tienaa alle 3000€ eli kyllä 4000€ per kk on rikas.
Tienaan lähes 10 000 kuukaudessa ja siitä maksan noin 50% veroa. Eläköön suomalainen sosialismi!
Muutan syksyllä työn takia ulkomaille joten...