Itsesäälissä kieriskelevä mies
Mies on huomaavainen, älykäs, hauska ja muutenkin ihana. Hänellä on kriisi ja surutyö meneillään perheessään. Tuo olisi aivan ok, mutta mies alkaa sättiä itseään "olen kamala, olen mulkku, anteeksi kun olen tämmöinen mulkku", vaikka minun näkökulmasta hän ei tehnyt mitään väärää. Minä alan sitten vakuutella, "et ole mulkku, olet ihana ja saat tuntea mitä tunnet".
Mutta kun tuota olen sanonut kuukausien ajan kuin papukaija, alkaa turhauttaa. Tiedän, etten voi vakuuttaa häntä eikä se viime kädessä ole minun tehtäväni. On hänen oma tehtävänsä hyväksyä omat tunteensa. Mutta en voi olla sanomattakaan, kun toisen itsensä haukkuminen satuttaa minuakin.
Miten katkaista kommunikaation samana kiertävä kehä? Ja turhautuneena tuntuu, että miehen ilkein teko onkin tuo itsensä haukkuminen jolla vaatii huomiota osakseen. Annan kyllä positiivista huomiota ilman itsesääliä, joten sen ei pitäisi olla syy.
Kommentit (53)
Jos on uhri ja säälii itseään, ei voi joutua ottamaan vastuuta teoistaan. "Nyyh, minäkö? Tiesin, olen paha ihminen, nyyh"
Vierailija kirjoitti:
Jos on uhri ja säälii itseään, ei voi joutua ottamaan vastuuta teoistaan. "Nyyh, minäkö? Tiesin, olen paha ihminen, nyyh"
Totta
Terapiaahan tuo tarvitsee. En tajua, miten surun tunteminen saa ihmisen tuntemaan itsensä mulkuksi. Pitääkö hän muitakin surevia mulkkuina? What?
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei aina osaa käsitellä surua. Mieheni äiti kuoli, niin mies lakkas puhumasta. Se olla möllötti mykkänä kuukauden ja sitten mulla meni hermot. Oli ihan pakko sanoa miehelle, että nyt riitti. Anna tunteiden tulla pihalle ja sulla on täysi oikeus surra. Tunnin se itki oli sitten taas oma itsensä.
Ei mennyt kauaa että tuli se klassinen "MIEHET"
Naisetko osaa aina käsitellä surua?
Vierailija kirjoitti:
Up
Miksi up? Provoiletko?
Vierailija kirjoitti:
On myös suhteita, joissa tuollaista käytöstä ei tarvitse sietää. Tee valintasi .
Vaihtoon vaan heti, kun tulee vaikeaa? Niinkö nykymaailmassa toimitaan? Sitten olisin minäkin yksin kun olen kroonisesti sairas ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös suhteita, joissa tuollaista käytöstä ei tarvitse sietää. Tee valintasi .
Vaihtoon vaan heti, kun tulee vaikeaa? Niinkö nykymaailmassa toimitaan? Sitten olisin minäkin yksin kun olen kroonisesti sairas ym.
Kohtalaisen tuoreista suhteista kannattaa lähteä, jos toisen toiminta ei miellytä. Parempaa tuskin on tulossa. Vaihtamalla usein paranee.
Säälitkö itseäsi miehen itsesäälin takia? Eli olet kateellinen hänelle muiden antamasta hoivasta ja huomiosta, kun heidän pitäisi sääliä sinua?
Joo, mulla on tullut tollaisia. Ei ole johtunut itsesäälistä vaan syyllisyydestä ja häpeästä. Jostain syystä häpeä helpottaa, kun sättii itsensä maan rakoon. Tunne valtaa niin, että suhteellisuudentaju katoaa, ajattelu vääristyy, asiasta tulee isompi kuin se onkaan. Kun tunne on päällä, kannattaa jättää asiassa vellominen, käydä läpi vasta, kun olo on helpottunut.
Jotain syyllisyyttä liittyen vainajaan. Hänen olisi hyvä päästä terapiaan.
Todennäköisesti hän kokeekin syyllisyyttä. Mutta minä en pysty sitä lievittämään eikä mitkään sanani mene sillä hetkellä perille. En siis aio enää sanoa tuossa tilanteessa muuta kuin että tarvitsen itse aikalisän ja jutellaan kun on vastaanottavaisemmassa tilassa.
Ohjaa mies terapiaan. Minä kuuntelin tuollaista itsesääliä melkein vuoden. Loppuajasta jos minulla oli masentava fiilis niin mies käänsi senkin itseensä kuinka hän on niin mulkku kun minua masentaa. En jäänyt terapeutiksi. Elämä alkoi hymyilemään heti eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan löytää pian uuden lohduttajan, jos sinä laitat rajoja.
Rajat on perseestä.
Vierailija kirjoitti:
jss, kaveri tarvitsee terapiaa, eikä parisuhteen
Luuletko että terapia korvaa vaikka parisuhteen jos sitä haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Sääli on sairaus jonkilainen raakuden vastareaktio. Myötätunto ei. ja kun puuttui ja olin pakotettu puskemaan eteenpäin välittämättä itsestäni niin olen nyt hermosairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up
Miksi up? Provoiletko?
Juu
Jospa sie oot paska akka ja se ei voi sanoa sitä päin naamaa. Välittää sinusta kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Jospa sie oot paska akka ja se ei voi sanoa sitä päin naamaa. Välittää sinusta kaikesta huolimatta.
Täh??
Up