Auttakaa palstapsykologit - mistä johtuu tämä ilmiö ihmisten välillä?
Olen pitkään pohtinut jo sitä mistä johtuu tällainen tilanne ihmisten välillä.
Henkilö 1 ja Henkilö 2 kohtaavat jossain paikassa, jossa joutuvat olemaan hetken aikaa vierekkäin. Esimerkiksi uimarannalla huomaavat että ovat vierekkäisillä paikoilla, kuntosalin pukuhuoneessa, jossain muualla vapaa-ajan tilanteessa jossa ei ole kiire mihinkään.
1 ja 2 ovat keskenään tuttuja, tavanneet usein ja jutustelleet niitä näitä vaihtelevalla menestyksellä. Tässä esinerkkitikanteessa 1 tervehtii ensin 2:sta ja tulee hänen viereensä keräilemään tavaroitaan. Aloittaa keskustelun kysyen jostakin asiasta, kuulumisia, harrastusasioita taikka kommentoisin vain yleisesti jotakin tilanteeseen liittyvää asiaa siinä hetkessä. 2 katselee varpaitaan, painaa huuliaan yhteen, vilkuilee sivuilleen ja vaikuttaa siltä ettei ole juttutuulella. Vastailee 1:n puhumiseen yhdellä sanalla, jokaiseen kysymykseen myös eikä jatka keskustelua. Ilmapiiri on jokseenkin jännittynyt eikä 1 osaa sitä tulkita, joten hän ajattelee että kenties 2 haluaa olla rauhassa eikä ole juttutuulella laisinkaan ja antaa hänen olla rauhassa lopettaen puhumisen. Eihän aina ole hyvä päivä, jotain on voinut sattua, ei vaan jaksa jutella ja haluaa ihan rauhassa laitella tavarat kasaan.
Tällä hetkellä pukuhuoneeseen tai uimarannalle saapuu Henkilö 3, joka on 1 ja 2:n melkolailla yhtä hyvä tuttava, ei kummankaan lähiystävä. 2 herää henkiin. Moikkaa iloisesti, hymyilee ja kääntyy kohti. Alkaa vuolaasti kysellä kuulumisia, nauraa äänekkäästi ja kyselee kaikenlaista 3:lta. Kun 3 kysyy jotain 2:lta, hän vastaa värikkäästi ja vuolaasti kuvaillen ja tuntuu muuttuneen kuin eri ihmiseksi. 1 seuraa sivusta tilannetta ja miettii mitä ihmettä juuri taas tapahtuu. Miksi viimeiset 10 minuuttia 2 on osoittanut mieltään ja lähes mököttänyt, mutta 3:n tullessa paikalle hänen käytöksensä muuttuu kuin taikaiskusta ja hän on aivan eri ihminen.
Henkilön 2 käytös on tässä se josta haluaisin selitystä. Mistä johtuu tämä yhtäkkinen luonteenmuutos tässä tilanteessa? Miksi 2 ei halua edes peitellä sitä 1:lta? Mitä 2 kokee tässä tilanteessa? Voisiko 1 toimia jotenkin toisin tai paremmin, vai onko tämä hänestä riippumatonta?
Ja kysymys loppuun vielä. Arvaatko kuka näistä minä koen liian usein olleeni?
Kommentit (83)
Tämähän johtuu siitä, että henkilö 2 ei pidä henkilö ykkösestä, mutta kolmosen kanssa synkkää. Tämä on normaalia. Ei kaikkien kanssa tarvitse olla yhtä "läheisiä".
Vierailija kirjoitti:
Tämähän johtuu siitä, että henkilö 2 ei pidä henkilö ykkösestä, mutta kolmosen kanssa synkkaa. Tämä on normaalia. Ei kaikkien kanssa tarvitse olla yhtä "läheisiä".[korjattu
Nro ykkönen tulkitsee väärin oman ja nro kolmosen tuttavuuden tason suhteessa kakkoseen.
Ei liity välttämättä pitämiseen. Kun paikalla on kaksi ihmistä on tilanne aina intiimi, vaikkei haluaisi. Siihen tulee kahden ihmisen läsnäolo latautuneena. Kun paikalla on kolme tai enemmän ollaan joukossa. Joukossa oleskelu on rennompaa, kaikki huomio ei kiinnity yksi sinuun. Jotakin tällaista.
2 vetää roolia kahteen suuntaan. 2 ei osaa piilottaa omaa häpeäänsä, vaan se näkyy suhteessa 1:een ja 3:een, käytöksen ristiriitaisuutena. 2 mielistelee 3:sta jostain syystä ja siksi sinä 1, olet ilmaa hänelle.
Jätä 2 pois elämästäsi, hänellä ei ole sinulle mitään positiivista tarjottavana. Hän ei ole todellinen ystävä ja siksi hänen omat ongelmansa näkyvät roolin vaihtelevuutena eli passiivisagressiivisuutena sinua 1 kohtaan ja mielistelynä 3 kohtaan.
Ole rohkea, ota vähintäänkin etäisyyttä 2:een, älä yritä pakottaa ystävyyttä, vaan etsi uusia ystäviä!
Ole rohkea, sillä sinä olet vahva ja kehittyneempi ihmissuhteissa, kuten olet jo huomannut😊
Vierailija kirjoitti:
Tämähän johtuu siitä, että henkilö 2 ei pidä henkilö ykkösestä, mutta kolmosen kanssa synkkää. Tämä on normaalia. Ei kaikkien kanssa tarvitse olla yhtä "läheisiä".
Väärä tulkinta! Tilanteessa 1 ei osaa käyttäytyä korrektiksti ja sosiaalisesti fiksusti, kuten yleensä toimitaan. Älykäs ja fiksu ihminen huomioi KAIKKI ryhmässä, ei sivuuta tai jätä ryhmän ulkopuolelle. Tällainen dissaaminen 2 taholta on lapsellista käytöstä.
Ykkönen on painostava höpöttäjä ja kolmonen hauskaa seuraa.
2 on lapsen tasolle jäänyt, kehittymätön persoona.
Jätä 2:n huomionhakuisuus huomioimatta, sillä siitähän tuollainen egoistisuus kertoo.
Pyri tapaamaan vain 3:sta, jos sinulle ok. 2 on ns. tyypillinen kiusaaja, joka ei siedä sitä, että joku muu kuin hän itse eli 2 ei saakaan kaikkea huomiota muilta esim. 3:lta.
Vierailija kirjoitti:
Ykkönen on painostava höpöttäjä ja kolmonen hauskaa seuraa.
Ja sinä se 2, joka rikot ihmisten välejä. Juuri tässäkin ketjussa teit sen.
Vierailija kirjoitti:
2 vetää roolia kahteen suuntaan. 2 ei osaa piilottaa omaa häpeäänsä, vaan se näkyy suhteessa 1:een ja 3:een, käytöksen ristiriitaisuutena. 2 mielistelee 3:sta jostain syystä ja siksi sinä 1, olet ilmaa hänelle.
Jätä 2 pois elämästäsi, hänellä ei ole sinulle mitään positiivista tarjottavana. Hän ei ole todellinen ystävä ja siksi hänen omat ongelmansa näkyvät roolin vaihtelevuutena eli passiivisagressiivisuutena sinua 1 kohtaan ja mielistelynä 3 kohtaan.
Ole rohkea, ota vähintäänkin etäisyyttä 2:een, älä yritä pakottaa ystävyyttä, vaan etsi uusia ystäviä!
Ole rohkea, sillä sinä olet vahva ja kehittyneempi ihmissuhteissa, kuten olet jo huomannut😊
Noinko naiset ajattelevat? Aika monimutkaista. (joo tiedän että paha yleistys, mutta puoliprovo)
Jos luen ap:n kuvauksen kuten se on kirjoitettu, niin minusta tää vain näyttää siltä että ykkönen ei oikein omaa sosiaalisia taitoja, eikä ymmärrä että ei ole samalla levelillä verrattuna kakkosen ja kolmosen suhteeseen. He ovat toki sosiaalisesti hieman taitamattomia myös, mutta voi olla että ykkönen on sellainen iilimato josta ei vaan oikein tykätä.
Ja jos hän reagoi kuten tuo passiivisagressiivisuutta selitykseksi tarjoava, on hän aika minäkeskeinenkin. Joskus ongelmat johtuvat itsestä, ei muista.
Kylläpä on aikamoista skeidaa jo näin aamusta 🤮🤮
Itse ollut monesti ap:n kuvailemassa tilanteessa. Liian paljon kai tullut koettua kaikkea kuraa, joten vaikka itse en ole ollut 2:sen kaltainen ihminen aiemmin, niin toiset saattaa tulkita itseni niinkin, vaikka omalla kohdalla totuus on se, että 1:n tai 1:set ovat itse kohdelleet itseäni huonosti, mistä oma huono käytös johtuu heitä kohtaan. Tämä ei siis ole verrattavissa enää ap:n tilanteeseen, mutta halusin vain sanoa sen, miten eri tavalla asiat näyttäytyvät ulkopuolisille, ja näin ollen haukut saa lopulta väärä henkilö (eli itse). (Toiset myös vetäytyvät näistä tilanteista, vaikka jotain puolustajia tarvitsisikin.)
Ykkönen on vastenmielinen yksinäinen, joka ei tajua ettei kukaan pidä hänestä. Ei omaa sosiaalista pelisilmää, jää jankkaamaan vaikka muut selvästi viestittävät, ettei seura ole tervetullutta.
Sitten uhriutuu, kun ihmiset kehtaavatkin olla ystäviä, eikä häneltä ole kysytty lupaa....
Vierailija kirjoitti:
Itse ollut monesti ap:n kuvailemassa tilanteessa. Liian paljon kai tullut koettua kaikkea kuraa, joten vaikka itse en ole ollut 2:sen kaltainen ihminen aiemmin, niin toiset saattaa tulkita itseni niinkin, vaikka omalla kohdalla totuus on se, että 1:n tai 1:set ovat itse kohdelleet itseäni huonosti, mistä oma huono käytös johtuu heitä kohtaan. Tämä ei siis ole verrattavissa enää ap:n tilanteeseen, mutta halusin vain sanoa sen, miten eri tavalla asiat näyttäytyvät ulkopuolisille, ja näin ollen haukut saa lopulta väärä henkilö (eli itse). (Toiset myös vetäytyvät näistä tilanteista, vaikka jotain puolustajia tarvitsisikin.)
Lisäyksenä vielä, että nämä tilanteet eivät ole enää edes tapahtuneet varsinaisesti porukassa, vaan olen niitä mukavia kohtaan mukava, mutta kaltoinkohtelijoita kohtaan en välttämättä, mutta nämä ihmiset kääntävät tämänkin tilanteen itseäni vastaan aina uudestaan ja uudestaan.
Ap:lle toivotan parempia ihmissuhteita jatkossa tai että kuvatunlaiset tilanteet jotenkin muuttuisivat suotuisampaan suuntaan. Kannattaa myös varoa, ettei ihmissuhteissa käy samoin kuin itselleni, että jää pattitilanteeseen asioiden kanssa. Ap:lla on kuitenkin vielä elämä edessään, joten tuskin näin huonosti käy kuin itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Ykkönen on vastenmielinen yksinäinen, joka ei tajua ettei kukaan pidä hänestä. Ei omaa sosiaalista pelisilmää, jää jankkaamaan vaikka muut selvästi viestittävät, ettei seura ole tervetullutta.
Sitten uhriutuu, kun ihmiset kehtaavatkin olla ystäviä, eikä häneltä ole kysytty lupaa....
1:sen syrjintäähän tämä on, millä ei mielestäni ole mitään muita perusteita kuin asennevamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole rohkea, sillä sinä olet vahva ja kehittyneempi ihmissuhteissa, kuten olet jo huomannut😊Noinko naiset ajattelevat? Aika monimutkaista. (joo tiedän että paha yleistys, mutta puoliprovo)
Jos luen ap:n kuvauksen kuten se on kirjoitettu, niin minusta tää vain näyttää siltä että ykkönen ei oikein omaa sosiaalisia taitoja, eikä ymmärrä että ei ole samalla levelillä verrattuna kakkosen ja kolmosen suhteeseen. He ovat toki sosiaalisesti hieman taitamattomia myös, mutta voi olla että ykkönen on sellainen iilimato josta ei vaan oikein tykätä.
Ja jos hän reagoi kuten tuo passiivisagressiivisuutta selitykseksi tarjoava, on hän aika minäkeskeinenkin. Joskus ongelmat johtuvat itsestä, ei muista.
Mitä pahaa 1:n muka on lopulta tehnyt, kuin yrittänyt vain olla ystävällinen ja jutella? Mielestäni juurikin 2:n käyttäytyy passiivis-aggressiivisesti 1:tä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1:sen syrjintäähän tämä on, millä ei mielestäni ole mitään muita perusteita kuin asennevamma.
Vammaisia voidaan syrjiä, ja vähemmistöjä. Ellei 1 kuulu kumpaankaan, niin katsetta peiliin.
Miksi maailmassa ihmiset ei lue toisten viestintää? Yksitavuiset vastaukset sivuille katsoen tarkoittaa, että jatka matkaasi, en halua seuraasi, pilaat rantaretkeni. Miksei usko?
Siksikö, ettei piittaa onko seurasi toivottua vai ei, katsot että sinulla on oikeus pilata jonkun kiva rantaretki, koska sinulla nyt vaan on oikeus?
Minä en tajua ihmisiä, jotka toistuvasti tuntevat seuraan jossa selvästi ovat ei-toivottuja, ja sitten uhriutuvat.
Minä en pidä kaikista ja kaikki ei pidä minusta. Näin se on ja sen kanssa on elettävä.
Kuule, ei se selitys täältä löydy.