Päiväkodeissa hoidatetaan valtava määrä lapsia, vaikka toinen vanhemmista olisi kotona
Sen huomasi taas, kun koulujen kesälomat alkoi ja yhtäkkiä päivähoidon tarvetta ei olekaan ja päiväkotien lapsimäärät romahtaneet.
Ei kai kaikilla suomalaisilla ole kesälomaa läpi kesän, joten syyksi jää se, että hoitomahdollisuus kotona on koko ajan ollutkin, mutta nyt se halutaan vasta käyttää, kun kesä ja isommat sisaruksetkin kotona.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapset on koko kesän kotona, vaikka ollaan ihan päivätöissä. Ei kiinnosta maksella päiväkotimaksuja, kun lapset ei ole edes hoidossa ja tässä kunnassa se tarkoittaa että 2kk putkeen on oltava pois sieltä hoidosta. Niinpä minä olen koko kesäkuun, mies koko heinäkuun ja sitten lapset ovat viikon kummankin mummun hoiteissa. Menevät sitten koulujen alkaessa takaisin.
Ettekö te tee yhtään mitään yhdessä perheenä koko kesänä?
Miksi pitäisi tehdä yhdessä?
Meillä ei miehellä ole ikinä kesällä lomaa, mä käyn lasten kanssa reissussa.
Yleensä ihmiset haluavat parisuhteen ja perheen, että on kivaa olla yhdessä ja tehdä asioita yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oppii olemaan laumassa myöhemminkin sitten koulussa. Entinen systeemi oli parempi. Jos vanhemmuuden kyvyissä tai jaksamisessa oli pulmaa, sai päivähoitopaikan, vaikka oli kotona.
Lapselle se edestakainen veivaaminen on raskasta.
Työttömyys ja pätkätyö on tätä päivää.
Lapsella on oikeus pysyvään ryhmään ja rytmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapset on koko kesän kotona, vaikka ollaan ihan päivätöissä. Ei kiinnosta maksella päiväkotimaksuja, kun lapset ei ole edes hoidossa ja tässä kunnassa se tarkoittaa että 2kk putkeen on oltava pois sieltä hoidosta. Niinpä minä olen koko kesäkuun, mies koko heinäkuun ja sitten lapset ovat viikon kummankin mummun hoiteissa. Menevät sitten koulujen alkaessa takaisin.
Meillä ei miehellä ole ikinä kesällä lomaa, mä käyn lasten kanssa reissussa.Yleensä ihmiset haluavat parisuhteen ja perheen, että on kivaa olla yhdessä ja tehdä asioita yhdessä.
Suurin osa vanhemmista joutuu tekemään pienten koululaisten kanssa juuri noin:
Ottamaan lomansa peräkkäin ja paikkaamaan loppuajan sukulaisilla tai kerhoilla tai leireillä.
Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei miehellä ole ikinä kesällä lomaa, mä käyn lasten kanssa reissussa.Yleensä ihmiset haluavat parisuhteen ja perheen, että on kivaa olla yhdessä ja tehdä asioita yhdessä.
Meillä kyllä on hyvä parisuhde ja perhe vaikka kesällä ei lomaa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamaan lomansa peräkkäin ja paikkaamaan loppuajan sukulaisilla tai kerhoilla tai leireillä.
Elämä on.
Niin, koululaisille ei oikein ole kesäksi muuta kuin puistoruokailut ja leirit. Päiväkodit ovat kuitenkin auki päiväkoti-ikäisille, joten silloin voi vielä nautti aperheen yhteisistä lomista.
No arvostan sitä, että kesällä kuitenkin lapsi saa pidemmän loman. Jotkut pitää läpi vuoden hoidossa, eikä älytä, että pienikin tarvitsisi lomaa. Me ei tiedetä, minkä takia jotkut pitää lasta hoidossa, vaikka ei olisi pakko. Joillakin on varmasti laiskuuden takia ja pääsee helpommalla, mutta toiset pitää oman jaksamisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on.
Niin, koululaisille ei oikein ole kesäksi muuta kuin puistoruokailut ja leirit. Päiväkodit ovat kuitenkin auki päiväkoti-ikäisille, joten silloin voi vielä nautti aperheen yhteisistä lomista.
Jos olisit lukenut aloituksen, olisit huomannut että tässä puhutaan päiväkodissa olevista koululaisten sisaruksista jotka otetaan kotiin, kun koululaisen loma alkaa.
Päiväkoti hoidosta pitäisi jokaisen pulittaa se summa, jonka se hoito kustantaa.
Tällöin kenelläkään ei olisi valittamisen aihetta.
Jokainen kusynyakoon lastensa hoidon itse tai hoitakoon kotona.
Maksuton koulu ja opiskelu sen sijaan on järkevää.
Sitähän suositellaan että saa vähän virikkeitä ja oppii sosiaalisuutta. Minä ainakin voisin laittaa lapsen päiväkotiin osa-aikaisesti. Olin itse lapsena koko ajan vain kotona ennen kouluun menoa, siihen aikaan ei ollut edes eskari pakollinen. Tuntui kuin olisin pellosta tullut sinne sivistyksen keskelle. Oli vaikeaa siinä iässä opetella sosiaalisia normeja. Ja muut luokassa tunsivat jo toisiaan. Tietysti tämä on ääripää, ehkä joku kotiäiti osaa tarjota virikkeitä ja seuraa lapselle vaikkei olisi hoidossa. Mutta me asuimme maalla eikä edes leikkipuistossa taidettu usein käydä. Tottakai minua alettiin kiusatakin jossain vaiheessa. Vähän luulen että ei olisi ollut niin paha jos olisin ollut hoidossa ensin mutta mistä sen tietää. Sinänsä ihan hyvin menee nyt että ei elämä siitä pilalle mennyt onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko mun lastakin ramgaista mun työttömyydestä? Lapsi rakastaa päiväkodissa olemista, siellä on mahtava henkilökunta, paljon ystäviä, retkiä, pelaamista ja askartelemista. En myöskään kelpaa työttömäksi, jos hoidan lapsen kotona, sillä katsotaan, etten ole kykenevä ottamaan heti työtä vastaan, jos lapsi on kotona.
Miten niin et kelpaa työttömäksi?
Mä olen työtön ja hoidan lapset kotona. Mistä se työkkäri edes tietää onko lapsia?Mihin työtön laittaa lapset jos saa yhtäkkiä töitä? Ei heitä voi kotiinkaan jättää, se on lastensuojelurikos. Se on eri asia, ottaako kukaan sellaista töihin.
No mä olen ollut monta vuotta työtön ja ei ole ainoatakaan työtarjousta tullut.
Jos tulisi työtarjous niin sillon haetaan sitä päiväkotipaikkaa.
Jos tulisi työtarjous, sitä ei voisi vastaanottaa koska lapselle ei ole hoitopaikkaa. Ei se hoitopaikka silmänräpäyksessä järjesty. (En paheksu sinun henkilökohtaista tilannettasi, koska tiedän että niitä työtarjouksia vaan tule). Olen lapseton ja olen juuri sen vuoksi voinut ottaa vastaan pätkätöitä jotka sitten johtivat vakinaiseen työhön.
Mikä ihme siinä on, ettei aikuiset ihmiset osaa nähdä muuta näkökulmaansa kuin omansa? Jos te oikeasti ajattelisitte itse niin ette olis täällä narisemassa ja puolustelemassa omaa kultaista arvoa ja mielipidettä ja haukkumassa muiden? :D Asia ei ole joko/tai
Tää palsta saa aina tajuamaan miten yksinkertaisia ihmiset on
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti hoidosta pitäisi jokaisen pulittaa se summa, jonka se hoito kustantaa.
Paitsi, että varhaiskasvatuksen lastenhoitajilla ja opettajilla ei olisi varaa laittaa esim. kahta lastaan hoitoon, kun se veisi enemmän rahaa kokonaisuudessaan maksettuna ( pienistä), kuin mitä heidän nettopalkka on :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on.
Puistoruokailua on vain ja ainoastaan Helsingissä.
Hmm, yleensä täällä valitetaan miten lapset viedään päiväkotiin vaikka vanhemmat on lomalla. Nyt se sitten valitetaan siitä, että lapsi on pois päiväkodista kesällä..?? (Ja omani menee tänäänkin päiväkotiin, vaikka eskari jo loppui. Loma alkaa vastaa heinäkuussa).
Toi on kyllä käsittämätöntä ja mulle päiväkodin johtaja muistuttelee et lapsen hoitoajalla ei sit kaupassa käydä (vaikka muuten kauppareissu ei onnistu kun bussit ei enää liiku niin myöhään). Työaika on vain työssäkäyntiä varten on ohjeistus. Ilmeisesti joku oli nähnyt kun olin käynyt kaupassa ennen viimeiseen bussiin hyppäämistä ennen päiväkodin sulkemista...
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä käsittämätöntä ja mulle päiväkodin johtaja muistuttelee et lapsen hoitoajalla ei sit kaupassa käydä (vaikka muuten kauppareissu ei onnistu kun bussit ei enää liiku niin myöhään). Työaika on vain työssäkäyntiä varten on ohjeistus. Ilmeisesti joku oli nähnyt kun olin käynyt kaupassa ennen viimeiseen bussiin hyppäämistä ennen päiväkodin sulkemista...
Sille päiväkodin johtajalle ei kuulu teidän perheen ruokaostokset tipan vertaa.
Sinne tehdään hoitosopimus ja sen puitteissa lapsi siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Voit kuule tuumia johtajalle, että sinulla on oikeus pitää lasta hoidossa sen aikaa, kun olet hoitoajat ilmoittanut.
Olen korkeakouluopiskelija. Teen keikkatyötä. Jotkut koulupäivät etäopiskelua. Vien lapseni silti tarhaan kun eskari-ikäisiä
Lapsi oppii olemaan laumassa myöhemminkin sitten koulussa. Entinen systeemi oli parempi. Jos vanhemmuuden kyvyissä tai jaksamisessa oli pulmaa, sai päivähoitopaikan, vaikka oli kotona.