Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodeissa hoidatetaan valtava määrä lapsia, vaikka toinen vanhemmista olisi kotona

Vierailija
07.06.2021 |

Sen huomasi taas, kun koulujen kesälomat alkoi ja yhtäkkiä päivähoidon tarvetta ei olekaan ja päiväkotien lapsimäärät romahtaneet.

Ei kai kaikilla suomalaisilla ole kesälomaa läpi kesän, joten syyksi jää se, että hoitomahdollisuus kotona on koko ajan ollutkin, mutta nyt se halutaan vasta käyttää, kun kesä ja isommat sisaruksetkin kotona.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hirveetä. 😉

Mutta mistä tiedät tekeekö toinen vanhempi kotona etätyötä?

Vierailija
2/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin lapset on koko kesän kotona, vaikka ollaan ihan päivätöissä. Ei kiinnosta maksella päiväkotimaksuja, kun lapset ei ole edes hoidossa ja tässä kunnassa se tarkoittaa että 2kk putkeen on oltava pois sieltä hoidosta. Niinpä minä olen koko kesäkuun, mies koko heinäkuun ja sitten lapset ovat viikon kummankin mummun hoiteissa. Menevät sitten koulujen alkaessa takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko mun lastakin ramgaista mun työttömyydestä? Lapsi rakastaa päiväkodissa olemista, siellä on mahtava henkilökunta, paljon ystäviä, retkiä, pelaamista ja askartelemista. En myöskään kelpaa työttömäksi, jos hoidan lapsen kotona, sillä katsotaan, etten ole kykenevä ottamaan heti työtä vastaan, jos lapsi on kotona.

Vierailija
4/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Se on nykyään varhaiskasvatusta.

Minulla oli aina päiväkoti-ikäinen myös kotona kun kouluikäisellä oli loma.

Minulla ei ollut lomaa. Tein kotona työt sen lastenhoidon lisäksi.

Vierailija
5/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä maksetaan. Päiväkoti on hauska paikka lapsille. Päiväkodissa lapsi oppii myös pärjäämään muiden kanssa. Esimerkiksi kommunikointi vieraiden aikuisten kanssa myös. Itsellä vain hyviä muistoja päiväkodeista.

Vierailija
6/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöäiti kirjoitti:

No voi hirveetä. 😉

Mutta mistä tiedät tekeekö toinen vanhempi kotona etätyötä?

Hoitosopimuksestahan tuon näkee. Mutta joo, lapsilla on oikeus olla päiväkodissa oli vanhemmat työssä tai työttömiä. Joten sinällään nurina asiasta on turhaa.

Eri asia sitten se mikä varhaiskasvatuksen tila tänä päivänä on.

Vierailija
7/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin lapset on koko kesän kotona, vaikka ollaan ihan päivätöissä. Ei kiinnosta maksella päiväkotimaksuja, kun lapset ei ole edes hoidossa ja tässä kunnassa se tarkoittaa että 2kk putkeen on oltava pois sieltä hoidosta. Niinpä minä olen koko kesäkuun, mies koko heinäkuun ja sitten lapset ovat viikon kummankin mummun hoiteissa. Menevät sitten koulujen alkaessa takaisin.

Ettekö te tee yhtään mitään yhdessä perheenä koko kesänä?

Vierailija
8/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko mun lastakin ramgaista mun työttömyydestä? Lapsi rakastaa päiväkodissa olemista, siellä on mahtava henkilökunta, paljon ystäviä, retkiä, pelaamista ja askartelemista. En myöskään kelpaa työttömäksi, jos hoidan lapsen kotona, sillä katsotaan, etten ole kykenevä ottamaan heti työtä vastaan, jos lapsi on kotona.

Miten niin et kelpaa työttömäksi?

Mä olen työtön ja hoidan lapset kotona. Mistä se työkkäri edes tietää onko lapsia?

Vierailija
9/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne sentään maksaa kyseisestä palvelusta... toisin kuin eräät aamupaloistaan👍

Ei työttömälle välttämättä tule ollenkaan hoitomaksua. Toki hoitopaikka maksaa kunnalle kuitenkin sen 700-reilun tonnin / kk

Vierailija
10/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Illat ja viikonloput?

Vierailija
11/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei riitä lomaa heinäkuussa, osalla alkoi loma tänään.

Etätöiden aikakaudella voi pakata lapset kyytiin ja lähteä etätöihin mummolaan tai muualle maaseudulle.

Onhan noita syitä.

Lisäksi huonommista lähtökohdista tuleville varhaiskasvatus on todella tärkeää. Esim. kielitaidottomien vanhempien lapsi ei opi suomea missään.

Vierailija
12/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ennen katsoin itsekin vähän kieroon perheitä, jotka laittoi lapsen hoitoon vaikka toinen vanhemmista vauvan kanssa kotona. Sitten kun näin läheltä, että joissain tapauksissa sille lapselle tekee todellakin hyvää viettää osan päivää päiväkodissa muiden lasten ja ohjatun toiminnan äärellä, niin tulin toisiin aatoksiin. Eräällä läheisellä siis kolme vuotias käy osan viikkoa hoidossa, vaikka äitu vauvan kanssa kotona. Heidän tapauksessaan todellakin hyvä ratkaisu.

Itselläni oli taapero ja vauva kotona, meillä tämä oli viisaampi ratkaisu.

Vierailija
13/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Illat ja viikonloput?

No aika on kuppaista sitten, ei mitään kesäreissuja, mökkijuttuja ei mitään. Ehkä illalla nopeasti joku afrikan tähti ja se perhe-elämä on siinä, mutta eipä tarvitse maksella päiväkodista mitään.

Vierailija
14/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työtön ja hoidan lapset kotona. Mistä se työkkäri edes tietää onko lapsia?

Mihin työtön laittaa lapset jos saa yhtäkkiä töitä? Ei heitä voi kotiinkaan jättää, se on lastensuojelurikos. Se on eri asia, ottaako kukaan sellaista töihin.

Vierailija
15/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Illat ja viikonloput?

No aika on kuppaista sitten, ei mitään kesäreissuja, mökkijuttuja ei mitään. Ehkä illalla nopeasti joku afrikan tähti ja se perhe-elämä on siinä, mutta eipä tarvitse maksella päiväkodista mitään.

No meillä esimerkiksi voidaan asua mökillä koko kesä eli se työtä tekevä vain tekee työnsä mökin työpisteessä ja on sen jälkeen vapaa illan. Ja koska ei ole päivähoitoa eikä koulua, lapsetkin voi valvoa normaalia pitempään.

Eli joka iltakin on kuutisen tuntia yhteistä aikaa.

Vierailija
16/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöiden aikakaudella voi pakata lapset kyytiin ja lähteä etätöihin mummolaan tai muualle maaseudulle.

Onhan noita syitä.

Lisäksi huonommista lähtökohdista tuleville varhaiskasvatus on todella tärkeää. Esim. kielitaidottomien vanhempien lapsi ei opi suomea missään.

Mä kyllä voin tehdä etätöitä vaikka missä, mutta sitä en tajua miten voisin hoitaa lapseni samalla kun teen töitä.

Vierailija
17/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin työtön laittaa lapset jos saa yhtäkkiä töitä? Ei heitä voi kotiinkaan jättää, se on lastensuojelurikos. Se on eri asia, ottaako kukaan sellaista töihin.

No mä olen ollut monta vuotta työtön ja ei ole ainoatakaan työtarjousta tullut.

Jos tulisi työtarjous niin sillon haetaan sitä päiväkotipaikkaa.

Vierailija
18/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tehdä yhdessä?

Meillä ei miehellä ole ikinä kesällä lomaa, mä käyn lasten kanssa reissussa.

Vierailija
19/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita syitä.

Mä kyllä voin tehdä etätöitä vaikka missä, mutta sitä en tajua miten voisin hoitaa lapseni samalla kun teen töitä.

Minä tein niin, että nousin viideltä, tein töitä siihen kun lapset herää, moikkasin, katsoin että saivat aamiaista, menivät leikkimään.

Noin kello 11-12 syötiin lounas, minkä jälkeen lähdettiin jonnekin.

Iltapäivällä käytiin yleensä reissun jälkeen jossain syömässä, tultiin kotiin, puoliso oli jo paikalla (hän meni myös aikaisin töihin joten tuli iltapäivällä aikaisemmin), otti lapset ja minä jatkoin vielä vähän aikaa töitä.

Illalla valmisteltiin ruokia, siivottiin yhdessä jne.

Vierailija
20/46 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja tehnyt töitä burn-outin partaalla koko vuoden. En ole ehtinyt lääkäriin, hammaslääkäriin tai parturiin varmaan vuoteen.

No jäin lomille, mutta kuulun koulun johtoryhmään ja olen töissä tällä viikolla 3 päivää koululla.

Noina muuna kahtena päivänä ajattelin käydä leikkaamassa tukkani ja paikkauttamassa hampaani. Rikollista? Se onkin sitten ainoa oma aikani kuukausiin.

Pitäisikö siis palkata hoitaja kotiin vai miten pitäs tehdä?