En kerro ikääni työhakemuksissa
Olen opiskellut kaksi tutkintoa aikuisiällä ja "siivonnut" cv:stä vanhat työpaikat ja esim. peruskoulun päättämisvuoden. Kuva löytyy, mutta olen niin babyface, ettei siitäkään voi arvata oikeaa ikää. Onko tämä mielestäsi huijaamista?
Kommentit (52)
Ei oo huijaamista, mut ite en palkkais ihmistä, joka salaa ikänsä.
Ei ole huijaamista, mutta eikö sinulla ole muuta koulutusta kuin peruskoulu?
Ei ole huijaamista. Kannattaa tehdäkin juuri noin, jos ikä on yli 40v.
M26 kirjoitti:
Ei oo huijaamista, mut ite en palkkais ihmistä, joka salaa ikänsä.
Salaa?
Ikähän ei varsinaisesti kuulu työnantajalle mitenkään.
Harvan työpaikan vaatimuksena kai saisi olla mikään ikä?
Ikä on yksityisasia.
Yhtä asiatonta on kysellä työnantajalta myöskään esim. parisuhdetietoja tai harrastuksiaan, ellei harrastukset jotenkin ihan suoraan liity työtehtävään.
Toki ikätieto näkyy henkilötunnuksessa mikä onkin täysin väärin Suomessa.
Työnantaja tarvitsee jossain tapauksissa henkilötunnuksen tarkistaakseen viranomaistietoja.
Olen nähnyt tuota jopa suositeltavan jossain työnhakuohjeissa, varsinkin jos ei ole mikään kakskymppinen.
Kuuluuko seksuaalinen suuntautuminen työnantajalle?
Tai se, että onko vasenkätinen vai oikeakätinen?
Saisin kieron kuvan tuommoisesta työnhakijasta. Se on hienoa, että olet opiskellut aikuisena.👍
Vierailija kirjoitti:
Ikä on yksityisasia.
Yhtä asiatonta on kysellä työnantajalta myöskään esim. parisuhdetietoja tai harrastuksiaan, ellei harrastukset jotenkin ihan suoraan liity työtehtävään.
Työnantaja tarvitsee jossain tapauksissa henkilötunnuksen tarkistaakseen viranomaistietoja.
Riippuu aika paljon työstä, kysytäänkö sitä ennen kuin on paikan saanut.
Yleensä cv:ssa on ja esitetään hakijan syntymäaika ja työhistoria.
Joten viimeistään työhistoriasta ja työtodistuksista ja niiden tarkistaminen yhteysessä hakija ikä tulee ilmi, ilman että se on hakemukseen merkitty.
Ja tottahan työnantajan on myös tiedettävä, ketä henkilöä hän haastattelee avoinna olevaan työpaikkaan.
Jotenka työantantaja on oikeutettu näkemaan työnhakija henkilötodisttuksen kuten hlökoritin tai passin.
Joten ei siitä iän salaamisesta työhakemuksessa ole mitään hyötyä missään vaiheessa.
Mun mielestä iän kysyminen palkkaustilanteessa pitäisi kieltää lailla.
Paitsi niissä työtehtävissä, joissa on jotain selviä lakiin perustuvia rajoituksia sille minkä ikäinen henkilö voi työskennellä jossain työtehtävässä.
Vierailija kirjoitti:
Ikä on yksityisasia.
Miksi ihmeessä kukaan alkaisi työhaastattelussa kysymään työnantajan parisuhteista ja harrastuksista? Ihan hullua. Ei mikään ihme, ettei jotkut työllisty.
En tajua tätä. Itsekin olen yli 4-kymppinen ja mielestäni se on vain hienoa. Inhoan jos luullaan nuoremmaksi. Laitan aina iän hakemukseen ja hyvin on toiminut! Tietty jos hakee jotain avustajan paikkaa niin voi olla eri asia...
Vierailija kirjoitti:
Yleensä cv:ssa on ja esitetään hakijan syntymäaika ja työhistoria.
Joten viimeistään työhistoriasta ja työtodistuksista ja niiden tarkistaminen yhteysessä hakija ikä tulee ilmi, ilman että se on hakemukseen merkitty.
Ja tottahan työnantajan on myös tiedettävä, ketä henkilöä hän haastattelee avoinna olevaan työpaikkaan.
Jotenka työantantaja on oikeutettu näkemaan työnhakija henkilötodisttuksen kuten hlökoritin tai passin.
Joten ei siitä iän salaamisesta työhakemuksessa ole mitään hyötyä missään vaiheessa.
Tämä kaikki onkin pielessä.
Henkilöllisyys pitää voida selvittää, mutta siihen pitäisi olla sellaiset henkilötunnukset, joista ikä ei käy mitenkään ilmi.
Kaikista todistuksista ja muista sellaisista ikä-tieto pitäisi voida peittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä on yksityisasia.
Miksi ihmeessä kukaan alkaisi työhaastattelussa kysymään työnantajan parisuhteista ja harrastuksista? Ihan hullua. Ei mikään ihme, ettei jotkut työllisty.
Harrastuksia kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa.
Multa on kysytty myös parisuhdetilannetta ja olen vielä mies.
Ei syntymäaika tai joku hemmetin peruskoulun päättymispäivä edes kuulu aikuisen ihmisen cv:hen 🤣🤣🤣. Oikeastiko monikin tällaisia listaa sinne? Kuinka epäammattimaista 🤦♀️!
Vierailija kirjoitti:
Saisin kieron kuvan tuommoisesta työnhakijasta. Se on hienoa, että olet opiskellut aikuisena.👍
Minä saisin kieron kuvan työnantajasta, jolle ikä on joku palkkauskriteeri normaaliin työpaikkaan. Hävittäjälentäjät on sitten asia erikseen.
En laita ikääni työhakemukseen, koska ikäisiäni syrjitään työmarkkinoilla. Jos se on pakko laittaa, en hae sellaisia paikkoja. Minulla on pitkä työkokemus, sen pitäisi puhua eikä ikäni.
Osaatko ruotsia?