Miksi Suomessa on niin paljon ilkeitä ja törkeitä ihmisiä?
Ilmiön huomaa joidenkin julkkisten someprofiileissa. Jotkut peräkammarinpojan oloiset ja peruspirkon näköiset kommentoivat erittäin ennakkoluuloisesti, julmasti ja ilkeästi julkkiksille. Yleensä he nälvivät julkkiksen ulkonäöstä, perhesuhteista, mielipiteistä ym. ei-ammatillisista seikoista kaikkein törkeimmällä tavalla.
Yleensä ne pahimmat ja törkeimmät haukkujat ovat juuri sen näköisiä ja oloisia elämänkoululaisia ja Kela Goldin vinguttajia, ettei olisi tavallaan varaa kritisoida ketään mistään, vaan kannattaisi laittaa oma elämä kuntoon ensin.
Kommentit (26)
Etkös juuri itse syyllistynyt samaan, kun tuomitset ihmisiä heidän ulkonäkönsä perusteella?
Voit siis jatkaa itse itsellesi vastaten.
Ei ole. Suurin osa on mukavia ja fiksuja ihmisiä, osa on tyhmiä mutta silti ihan mukavia. Sitten on se pieni osa ihmisistä, ihan joka maassa ja kulttuurissa, joilla jotenkin viiraa päässä tai on paha olla itsensä kanssa jotka ovat ilkeitä muille. Se kuuluu ihmisyyteen. Ei kannata takertua ilkeään ihmiseen joka tehtailee työkseen tuhansittain ilkeitä kommentteja, vaan niihin satoihin jotka laittaa silloin tällöin yhden kommentin jollekin ja se on positiivinen kommentti.
Itse en tunne kuin yhden täys *ulkun.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Suurin osa on mukavia ja fiksuja ihmisiä, osa on tyhmiä mutta silti ihan mukavia. Sitten on se pieni osa ihmisistä, ihan joka maassa ja kulttuurissa, joilla jotenkin viiraa päässä tai on paha olla itsensä kanssa jotka ovat ilkeitä muille. Se kuuluu ihmisyyteen. Ei kannata takertua ilkeään ihmiseen joka tehtailee työkseen tuhansittain ilkeitä kommentteja, vaan niihin satoihin jotka laittaa silloin tällöin yhden kommentin jollekin ja se on positiivinen kommentti.
Näin mäkin uskon. Some vaan antaa törkimyksille tilaisuuden tuuletella "ajatuksiaan".
Vierailija kirjoitti:
Etkös juuri itse syyllistynyt samaan, kun tuomitset ihmisiä heidän ulkonäkönsä perusteella?
Voit siis jatkaa itse itsellesi vastaten.
En ole alun perin ollut heitä haukkumassa, mutta jännä juttu on se, että käytännössä kukaan aidosti nätti tai komea tai profiilinsa perusteella menestyneen oloinen ei ole näitä julkkiksia nälvimässä. Heillä on todennäköisesti parempaakin ajateltavaa, eikä muutenkaan ole tarvetta niin voimakkaaseen asenteellisuuteen.
He myös tietävät sen, että vaikka olisi hyvännäköinen ja saavuttanut asioita, elämä ei silti oikeasti ole aina niin auvoisaa, joten empatiaa riittää sitten niille menestyneillekin, eikä tarvitse alkaa mollata toisia.
Ilmiö näkyy myös tämän palstan tietyissä julkkiskaunottaria käsittelevissä ketjuissa, joissa näitä naisia haukutaan ja nälvitään aivan ala-arvoisen törkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tunne kuin yhden täys *ulkun.
Millainen hän on muuten? Mikä tekee hänestä sellaisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole alun perin ollut heitä haukkumassa, mutta jännä juttu on se, että käytännössä kukaan aidosti nätti tai komea tai profiilinsa perusteella menestyneen oloinen ei ole näitä julkkiksia nälvimässä. Heillä on todennäköisesti parempaakin ajateltavaa, eikä muutenkaan ole tarvetta niin voimakkaaseen asenteellisuuteen.
Aidosti nättejä ja komeita (muuten kuin omasta mielestään) on myös huomattavasti pienempi määrä populaatiosta. Voisi myös sanoa, että harvoin tulee vastaan ilkeitä lottovoitolla rikastuneita - lottovoittajien täytyy siis olla jotenkin parempia ihmisä.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku pahoittanut mielesi?
En ole julkkis, mutta on minuakin nälvitty ja haukuttu aivan ala-arvoisen törkeästi. Yleensä pahimmat haukkujat ovat olleet todella rupsahtaneita itse. Eräs koulujakäymätön tuttu haukkui minua bimboksi ekan tapaamisemme perusteella, kun olin hänet tavatessani liian hymyileväinen ja hiljainen, ja eräs hyvin keskinkertaisen näköinen iäkäs sukulaiseni haukkuu minua kasvonpiirteistäni ja pitää ulkonäköäni jonain yleisenä vitsinä.
Reilusti ylipainoiset ja hyvin tavallisen näköiset haukkuvat minua rumaksi weeteeksi ja jotkut amk-dropoutit naureskelevat, kun tein yhtä akateemista tutkintoa pitkään. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta vielä pahemmin haukutaan julkkiksia.
Vierailija kirjoitti:
Menepä joskus lueskelemaan joiden kauniiden suomalaisten julkkisnaisten julkisia someprofiileja ja järkyty.
Työskennellessäni hoiva-alalla olin lähellä muuttua ihmisvihaajaksi varsinkin naisia kohtaan. Järkyttävää juoruilua, kyttäämistä ihmissuhdepelejä jne. Johan siinä alkoi omakin persoona muuttua kyyniseksi ja epäluuloiseksi. Syytä moisiin ilkeyksiin en tiedä, luultavasti heillä ei ole muuta elämää kuin koti ja rutiininomainen työ, mikä sitten saa aikaan ko käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidosti nättejä ja komeita (muuten kuin omasta mielestään) on myös huomattavasti pienempi määrä populaatiosta. Voisi myös sanoa, että harvoin tulee vastaan ilkeitä lottovoitolla rikastuneita - lottovoittajien täytyy siis olla jotenkin parempia ihmisä.
Luen aidosti näteiksi ne ihan kivan näköiset, hoikahkot ja siistit. Eli siis sellaiset perusnätit. Ei tarvitse olla missi- tai mallitasoa. Jännä juttu, että ne perusnätit halvemmin nälvivät ketään, mutta heitäkin toisinaan nälvitään pahasti.
Vielä enemmän nälvitään niitä, jotka ovat joissain asioissa hyviä ja osittain nättejä jollain pienellä ulkonäkövirheellä. Yleensä siitä virheestä nälvitään sitä "osittain nättiä" raa'asti, kun joku muhkumpi jätettäisiin samoilla piirteillä rauhaan. Eli pitää olla aivan täydellinen ulkoisesti ja sittenkin saatetaan haukkua ylpeäksi tai diivaksi, jos ei ole ihan ylitsevuotavan maanläheinen ja ylisosiaalinen.
Jotenkin liikkistä, että tämän tyyppisissä keskusteluissa kuvitellaan, että ainostaan Suomessa on tosi paljon ilkeitä ihmisiä, jotka juoruilevat ja haukkuvat ihmisiä somessa/työpaikalla/vauva-palstalla. Kyllä niitä on tasapuolisesti ihan kaikkialla maailmassa. Jos jonkun Jennifer Lopezin instassa tms. ei näy hirveästi törkeää kommentointia, niin se johtuu ihan siitä, että niillä oikeilla julkkiksilla on sometiimi, joka hallinnoi somea ja poistaa ne törkeimmät kommentit sieltä nopeasti.
narsismi on osa Suomen kulttuuria
Sarkastista ja perusnegatiivista elämänasennetta pidetään joissakin kuppikunnissa arvossaan ja älykkyyden merkkinä. Eniten ärsyttää sellaiset ihmiset, jotka piruilevat kyllä mielellään kaikille, mutta loukkaantuvat sitten verisesti, kun heille antaa samalla mitalla takaisin.
Kyllä noita törkeitä ja ilkeitä ihmisiä on kaikkialla maailmassa, mutta joissain kulttuureissa sitä pidetään normaalina, kun joissain toisissa ei niinkään. Suomessa monissa piireissä on normi juoruilla ilkeästi ja nauraa pahantahtoisesti julkkiksille sun muille.
On kulttuureita joissa kuuluu olla mukava ja puhua muista kauniisti. Siellä ilkeitä ihmisiä ei arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Sarkastista ja perusnegatiivista elämänasennetta pidetään joissakin kuppikunnissa arvossaan ja älykkyyden merkkinä. Eniten ärsyttää sellaiset ihmiset, jotka piruilevat kyllä mielellään kaikille, mutta loukkaantuvat sitten verisesti, kun heille antaa samalla mitalla takaisin.
Tämä on totta. Eräs ex-tuttuni ylpeilee sarkastisella huumorintajullaan (käyttää suunnilleen sellaisia paitoja, joissa lukee, että "olen sarkastinen ja ylpeä siitä") ja nälvii aina muita ihmisiä vuorotellen selän takana.
Anti ollakaan, jos häntä erehtyy jossain vähänkin kritisoimaan, niin vetää itkupotkuraivarit ja nostaa hirveän haloon siitä, että tämä kammottava neti tai herra X nyt sanoi pahasti ja oikein kyseenalaisti hänet. Kieltämässä vähän nars... käytöstä.
Ne on niitä, joka nuoruudessaan kasvavat ja kokevat etteivät saa sitä mitä ansaitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noita törkeitä ja ilkeitä ihmisiä on kaikkialla maailmassa, mutta joissain kulttuureissa sitä pidetään normaalina, kun joissain toisissa ei niinkään. Suomessa monissa piireissä on normi juoruilla ilkeästi ja nauraa pahantahtoisesti julkkiksille sun muille.
On kulttuureita joissa kuuluu olla mukava ja puhua muista kauniisti. Siellä ilkeitä ihmisiä ei arvosteta.
Pahinta on se, että sellaista, joka EI halua nälviä muita, pidetään jotenkin naiivina ressukkana, feikkinä teeskentelijänä tai vähän yksinkertaisena sekä jätetään piireistä ulkopuolelle, kun ei ole niin aito ja elämänmakuinen (lue: p*skanpuhuja).
Koska kiltteydellä ja ystävyydellä ei saavuta mitää. Ilkeilyllä pystyy sentää purkaa oloonsa.