3 vuoden päästä junalla Helsingistä Tallinnaan. Mitä mieltä olette?
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/df160695-3fe0-4e5e-b405-2adcb934f1b8
Itse en pidä ajatuksesta. Pandemioiden aikana olisi sama ongelma kuin nyt on Ruotsin rajan kaksoiskaupungissa.
Lisäksi Suomeen tulisi yhä enemmän halpatyövoimaa.
Liikemiehet tietysti pitävät ajatuksesta. Lisää nuorta, jaksavaa ja halpaa työvoimaa.
Kommentit (78)
Tietääkseni Tallinnaan pääsee nytkin junalla Helsingistä. Tosin aika pitkän kierroksen kautta ja vasta koronan jälkeen. Ensin junalla Pietariin ja sieltä Tallinnaan. Tämä on valitettavasti ainoa junareitti vielä 2031, vaikka tunnelintekokoneitakin on pelikoneiksi jo kuulemma hankittu. Hyväksyttävä reittisuunnitelma ja toteutuspäätös taitavat puuttua vielä kauan.
Pääsee sinne junalla tälläkin hetkellä!
Paremmat maisemat on laivan ikkunasta.
Ei missään tapauksessa tule tuossa aikataulussa.
Suomesta tarvittaisiin kyllä junayhteys Europpaan, nythän me asutaan käytännössä saaressa. Etelästä pääsee pois vain laivalla tai lentäen. Suomalaiset junat tosin eivät voi ajaa Euroopan erilevyisellä raiteistolla, joten menopeliä pitäisi vaihtaa kesken matkan.
Se ei tule toteutumaan tuolla aikataululla ja noilla rahoituskuvioilla. Muutenhan se olisi hyvä varsinkin Suomen ulkomaankaupalle jos olisi suora rautatieyhteys Eurooppaan.
Ei ole vieläkään lupaa hellinnyt rakentamiselle.
Joten erittäin epätodennäköistä että jouluna 2024 olisi junayhteys Suomesta Tallinaan.
Ja onko rakentajalla jo rahoitus kunnossa?
Siis miten ihmeessä pandemia tai halpatyövoima tuohon liittyy? Siinähän liikkuu nytkin aluksia ihan jatkuvasti. Samalla tavalla kai niiden mukana liikkuu pandemiat ja halpatyöntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha rahareikä. Laivalla pääsee, jos haluaa.
Mikä rahareikä? Ja kenelle?
Ratahan rakennataan yksityisesti ja yksityisillä varoilla.
Ei tapahdu tuolla aikataululla. Kaikki kunnia sille, että yrittävät, mutta ainakin rakentamiseen liittyvien lupien ja itse rakentamisen aikataulujen suhteen ovat realiteetit hieman hukassa. Siinä on aika monta muutakin juttua kuin vain alkaa rakentamaan.
Hyvä. Päästään eroon saastuttavista laivoista.
Ihan höpöhöpöä :D
Ei tollasta rakenneta kolmessa vuodessa vaikka lapio uppoaisi maahan ja louhinta alkaisi tänään. Länsimetroa on tehty yli kymmenen vuotta yhtä soittoa ja valmista pitäisi olla 2023.
Laivalla ja helikopterilla pääsee ja se riittää. Harva kaipaa suoraa yhteyttä Viroon. Itse näen hankkeella enemmän miinuspuolia kuin plussia.
Miksi minun, veronmaksajan mielipiteellä on merkitystä? Sillä on aivan prkl iso merkitys ja pitäisi päättäjiä kiinnostaa mitä mieltä veronmaksaja asiasta on. Koska loppujen lopuksi minä ja muut veronmaksajat tämäkin pelleily tullaan rahoittamaan.
Artikkelista ei ihan selvinnyt mistä juna lähtisi/saapuisi Suomen puolella. Keskustaan ei missään nimessä voi lisätä rekkarallia eli Vuosaaren satama ainoa mahdollinen. Ei kyllä ihna siltä näytä, että Vuosaareen tulisi.
Laivaristeily on paljon mukavampi ja paremmilla maisemilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä rahareikä? Ja kenelle?
Ratahan rakennataan yksityisesti ja yksityisillä varoilla.
Viron puolella ehtona on, että rakentaminen on valtiovetoista. Eli veronmaksajan seläkänahasta tämäkin revittäs. Eikä ylläpito oel mitenkään ilmasta, aivan järjetön kustannus hyötyynsä nähden.
Vierailija kirjoitti:
Laivalla ja helikopterilla pääsee ja se riittää. Harva kaipaa suoraa yhteyttä Viroon. Itse näen hankkeella enemmän miinuspuolia kuin plussia.
Miksi minun, veronmaksajan mielipiteellä on merkitystä? Sillä on aivan prkl iso merkitys ja pitäisi päättäjiä kiinnostaa mitä mieltä veronmaksaja asiasta on. Koska loppujen lopuksi minä ja muut veronmaksajat tämäkin pelleily tullaan rahoittamaan.
Artikkelista ei ihan selvinnyt mistä juna lähtisi/saapuisi Suomen puolella. Keskustaan ei missään nimessä voi lisätä rekkarallia eli Vuosaaren satama ainoa mahdollinen. Ei kyllä ihna siltä näytä, että Vuosaareen tulisi.
Mitä meuhkaat veronmaksajista, tuohan on yksityinen hanke.
Laivat kulkevat aivan tarpeeksi nopeasti.
Kunpa tulisikin. Laivamatka on kuin rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Laivat kulkevat aivan tarpeeksi nopeasti.
No eivät kulje.
Vierailija kirjoitti:
Laivaristeily on paljon mukavampi ja paremmilla maisemilla.
Laivamatka on yhtä kidutusta ja maisemat = vettä.