Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka asutte vilkkaan autotien vieressä, häiritseekö melu?

Vierailija
06.06.2021 |

Muutin juuri asuntoon, joka on vähän matkan päässä vilkkaasti liikennöidystä tiestä ja ikkunoita ei voi pitää ollenkaan auki liikenteen metelin takia. En tajunnut että se kuuluu asuntoon niin selvästi, näytössä oli tietenkin ikkunat kiinni ja en ajatellut asiaa, typerää minulta, tiedän. Tie ei hiljene edes näin sunnuntaisin tai yöaikaan, vaan siinä vetää rekkoja ja muuta liikennettä jatkuvasti. Olen alkanut katua muuttoa. Miten te muut vastaavassa tilanteessa, oletteko tottuneet meteliin?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millainen tie. Tuossa lähellä on motari ja autojen ääni on suht tasaista ja siten menee ihan taustahälystä. Jos taas olisi esim. liikennevaloja niin melu olisi epätasaista kiihdytyksineen yms niin tottuminen olisi hankalampaa.

Vierailija
2/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaan, tasaiseen meteliin tottuu ajan myötä.  Itseasiassa paljon helpommin kuin satunnaisiin koviin ääniin, esim. koiran räksytykseen muuten hiljaisella alueella.

Asun lentomelualueella ja itse siihen ei kiinnitä enää juuri huomiota, kun taas vieraat on aina ihan ihmeissään että eikö tuo muka häiritse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millainen tie. Tuossa lähellä on motari ja autojen ääni on suht tasaista ja siten menee ihan taustahälystä. Jos taas olisi esim. liikennevaloja niin melu olisi epätasaista kiihdytyksineen yms niin tottuminen olisi hankalampaa.

Totta. Tasainen motarin humina on miellyttävämpi kuin vaikkapa mopojonnejen kiihdyttely jollain pikkutiellä.

Vierailija
4/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vilkkaan tien vieressä ja kokemus oli niin hirveä, että toista kertaa en erehdy tien viereen asumaan. Liikennettä tosiaan oli öisinkin ja etenkin iltamyöhään aika vilkkaasti. Melu kuului asuntoon ja yöunet olivat katkonaisia, melu häiritsi myös päiväsaikaan. Asunto meni myyntiin puolen vuoden asumisen jälkeen. Herkistyin liikenteen melulle niin, että edelleen, vaikka asun rauhallisemmassa paikassa, liikennemelu saa minut stressaantumaan esim. ulkona kävellessä. Myyntiin vaan, en itsekään näytöllä aikoinaan osannut kiinnittää sijaintiin huomiota, aivoni eivät jotenkin vain rekisteröineet melua, kun muut seikat veivät huomioni.

Vierailija
5/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois ennen kuin sairastut. Nyt kärsit sekä melusta että pienhiukkaspäästöistä. Pakokaasuja liikaa. Sama kuin joku tupakoisi savuja suoraan kotiisi, vaikka et sitä nyt hajusta huomaisikaan.

Asuin liikenteen melussa kolme vuotta. Lopulta melu alkoi nakertaa terveyttäni niin, että etsin uuden kodin. Sinun kannattaa jo nyt suunnitella poismuuttoa, sillä meluongelma pahenee, kun se pitkittyy. Älä asu niin kauan kuin minä!

Vierailija
6/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäväylä melusi eli kyllä autoliikennekin häiritsee.

5.

Vierailija
7/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin monta vuotta vilkkaasti liikennöidyn kadun varrella. Liikenteen ääneen tottui kyllä. Ongelma oli tosiaan tuo, että ikkunoita ei voinut pitää auki.

Vierailija
8/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee todella paljon. En minäkään niin ajatellut mutta kun liikenne on jatkuvaa alkaa ajan mittaan rasittamaan. Muuttamassa olen ja yksi kriteeri juurikin kaukana vilkkaasta tiestä.

Vierailija
9/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuosia sitten pienehköllä ja kapealla kerrostalokadulla, joka kaikui ihan hirveästi liikenteen melusta (säännöllisesti kulkevat bussit ja kiihdyttelevät autot olivat pahimpia..). Nukuin huonosti ja näin painajaisia lähes vuoden ajan sinne muutosta. En oikein ikinä nukkunut hyvin. Nyt asun rauhallisella pientaloalueella ja täällä ei kuulu yöaikaan muuta kun korkeintaan lintujen sirkutus. :) Toki tämä on myös lentomelualuetta, mutta se ei ole ikinä häirinnyt. Joskus asunut myös ratikkareitin varrella eikä sekään ollut ongelma. Ympäristötekijöillä ja melulla on kyllä iso rooli viihtyvyydessä ja omassa jaksamisessa eli jos et totu liikenteeseen, niin muuta ihmeessä muualle!

Vierailija
10/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse. Vilkkaasti liikennöity tie kulkee parvekkeen alta. Lisäksi tien toisella puolella on keskussairaala, eli ambulansseja ajaa ohi jatkuvasti. Niiden ääniin kiinnittää huomiota ekat pari viikkoa, sen jälkeen niitä ei enää kuule.

Rakastan sitä että kuuluu ääniä. En kestäisi asua missään metsässä.

Vierailija
11/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kerran Itäväylän vieressä. Jos ikkunat oli kiinni, niin asunto oli äänetön. Älyttömän hyvin tehty talo, ei kuulut edes yläkerrasta pihahdustakaan, vaikka siellä asui pikkulapsia.

Ikkunoita ei tietty kamalasti voinut pitää auki muuten kuin tuuletusmielessä.

Vierailija
12/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tällaista taloa katsomassa joitain vuosia sitten. Siinä pihamaalla ollessani tajusin kyllä, että en tule kestämään sitä meteliä elämässäni.

Vierailija
13/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos linnut eivät opi laulamaan niin hyvin autojen äänten takia, niin mitäköhän se tekee ihmisille?

Urban traffic noise causes song learning deficits in birds

https://www.mpg.de/16889599/0511-orni-urban-traffic-noise-causes-song-l…

"If chronic traffic noise leads to stress, suppressed immune systems and song learning problems in birds, it likely does similar things to us humans."

Jos valtaosa ihmisistä on tarkoitus asuttaa kaupunkeihin, niin jotain tälle meluongelmalle on tehtävä. Koska tieteen mukaan se aiheuttaa ongelmia. Extra stressiä taatusti vähintäänkin.

Vierailija
14/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan melu vaikuttaa elimistöön, vaikka sitä ei kokisi häiritsevänä. Esim. verenpaine nousee. Itse siis muuttaisin pois.

Me asutaan aika lähellä vilkasta väylää, mutta sisälle ei kuulu mitään, kun ikkunat ovat kiinni ja esim. juuri nyt ei mitään vaikka ikkuna on auki. (Tai siis linnunlaulua kuuluu.) En jaksaisi, jos melu olisi jatkuvaa.

Vierailija
15/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vieressä? Me asutaan n. 500m. melko vilkasliikenteisestä tiestä ja kyllä kuulen ihan selvästi sen tähän meille pihalle. Tuo 500m välissä tie-meidän talo, on puustoa, muuta kasvillisuutta, ja ja useita taloja. En koskaan muuttaisi tämän lähemmäksi isompaa tietä. Toisaalta teollisuusliikenteten junarata kulkee saman 500m päässä, mutta se ei häiritse yhtään, vaan pidän junan äänestä :)

Vierailija
16/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Helsingissä Pakilan alueella olevassa siirtolapuutarhassa, jossa oli todella kaunis. Kehä ykkösen melu oli kammottavaa, joten en voisi asua tai hoitaa siirtolapuutarhaa alueella. 

Turussa asuimme Hämeenkadulla viidennessä kerroksesa. Kadulta tullut meteli oli törkeää eikä parvekkeella voinut olla. Jos ikkunan avasi, niin mustaa saastaa piti pyyhkiä tasoilta pois. 

Junaliikenne tai lentomelu eivät häirinneet minua.

Vierailija
17/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun moottoritien lähellä, pieni metsikkö onneksi välissä. Kyllä tasainen, jatkuva taustahäly on läsnä. Välillä autot ja moottoripyörät kiihdyttävät liittymästä, se melu on ärsyttävää. Öisin nukun korvatulpat korvissa, muuten en saa nukuttua.

Vierailija
18/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa harmi. Muistan kun itse kävin katsomassa asuntoa ja jo ehdin ihastua kunnes menin parvekkeelle. Kova ääni kuului, vaikka oli sunnuntai ja vähän liikennettä. Asunnon välittäjä piti tietty parvekkeen ovea kiinni ja toivoi ettei kukaan hoksaa avata sitä.

Vierailija
19/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentomelu ei häiritse minuakaan, mutta autojen ääni on jostain syystä niin vahva, että sitä en pysty kuuntelemaan, enkä ole siihen tottunut.

Vierailija
20/37 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun suhteellisen vilkkaan tien varrella ja vielä lentokentän lähellä. Voin sanoa kyllä että minä en edes huomaa mitään lentokoneiden tai autojen ääniä, ellei sitten ole ihan poikkeuksellisen kova ääni, niin tottunut minä niihin jo olen.