Sisareni hoidattaa lapsensa (5v ja 8v) koko kesäkuun ja osin heinä- elokuussa iäkkäillä vanhemmillamme...
Meidän vanhemmat 79v ja 83v, eivät enää oikeasti ole parhaassa kunnossa, sisareni sanoi että ei ole muuta vaihtoehtoa. Omg.
Kommentit (107)
Jos järjestely sopii vanhemmillesi, niin mitä sä vingut?
Ostakoot hoivaa jostain, ei iäkkäitä vanhempia voi laittaa vilkkaita lapsia hoitamaan. Tälle 5v päiväkotiin hoivaa, on oikeutettu myös kesällä. Tälle 8v joku koululainen perään katsojaksi, tai perhepäivähoitajalle tai osaksi aikaa leirille.
No jos ei ole muuta vaihtoehtoa ja ilmeisesti vanhempasi ovat tähän suostuneet. Lapset ovat jo kuitenkin vähän isompia, että eihän noille tarvii kuin ruokaa tehdä..
Tiedän että äiti ei uskalla sanoa ettei jaksa. Liikkuu osin rollaattorilla, isä vähän parempi mutta ei hyvässä kunnossa kuitenkaan.
Kuinka moni hyödyntää omia vanhempiaan?
Jos isovanhemmille sopii, niin mitä se sulle kuuluu?
Meillä isovanhemmat ovat läheisiä lastenlasten kanssa eikä yhdessäolo heille ole mitään työtä ja haluavat olla toistensa kanssa, ihan lomatkin.
7 vielä jatkaa:
vanhempi poika täyttää kohta 19 ja vieläkin soittaa monta kertaa viikossa mummolleen. Kertoo hänelle asioitaan, joita mulle ei välttämättä puhu ja ovat hyvin läheisiä.
Ihan painajaista. Ei tuon ikäiset oikeasti jaksa.
Meillä lapsi laitettiin pikkukoululaisena kesäkerhoon ja loppuloma pidettiin kotona 6-8 vk, molempien vanhempien lomat joko kokonaan erikseen tai osittain erikseen, että kotona oli aina jompikumpi vanhemmista
Vierailija kirjoitti:
Ostakoot hoivaa jostain, ei iäkkäitä vanhempia voi laittaa vilkkaita lapsia hoitamaan. Tälle 5v päiväkotiin hoivaa, on oikeutettu myös kesällä. Tälle 8v joku koululainen perään katsojaksi, tai perhepäivähoitajalle tai osaksi aikaa leirille.
8-vuotias perhepäivähoitajalle? Kyllä ton ikänen voi hyvin olla mummon ja papan kanssa eikä 5-vuotias ole mikään taapero. Taidat olla ainoa, jolle ongelma tämä on.
Ja sit ku nuo vanhemmat soittaa apua lumitöihin tai muuhun, niin
A. Ne soittaa aina ap:lle
B. Ne soittaa kyllä siskolle, mutta sisko tuhahtaa ruuhkavuosista ja kehottaa vanhempia tilaamaan palvelunsa ihan itse
C. Muu, mikä?
Ihmeen vähän saa ap ymmärrystä aloitukselleen.
Rollaattorin kanssa liikkuvaa vanhempaa joka ei uskalla sanoa ei, ei laiteta lapsia hoitamaan.
Ilmeisesti olet vähän kateellinen tästä kun vauvapalstalle piti aloitus tehdä? Jos kovasti huolettaa niin ota itse siskon lapsia hoitoon tai vie vanhemmillesi ruokaa, jolla voi lapsia ruokkia. Varmasti olisi järkevämpää ja ratkaisukeskeisempää kuin tänne avautuminen.
Aina näitä samoja kateellisia marinoita. Kohta Ap kertoo miten sisar on aina saanut kaiken, ja kuinka häntä itseään sorsitaan.
Kyllä vanhemmat osaavat itse kertoa haluavatko lapsenlapset sinne vai eivät.
Joo siis asiahan ei muille kuulu jos ovat niin sopineet.
Meillä oli tosi raskasta kun veljen vaimo kyttäsi koko ajan paljonko meidän lapsi oli hoidossa vanhemmillani koska silloin heidänkin lapsen piti saada olla saman verran. Erona vaan että me oltiin töissä ja tarvittiin hoitoapua muutaman viikon kun päiväkoti oli kiinni (itsellä lomat aina kahden viikon pätkissä ja mies ei voi lomiinsa vaikuttaa), veljen vaimo oli vielä hoitovapaalla eikä pakottavaa hoidontarvetta heidän pojalleen ollut.
Vaikea tilannehan tuo on, mutta ihmettelen miksei se 5v ole päiväkodissa sitten? Ei päiväkodit koko kesää ole kiinni.
Vanhemmalle löytyisi varmaan myös päiväkerho ym jos ajoissa hoksaa hakea.
Itse ainakin pyrkisin siihen että muille olisi vähiten vaivaa.
Aina näissä aloitteissa ne lapset on joku rasite. Voisi miettiä sitäkin, että ne ovat isovanhemmille perheenjäseniä, joiden kanssa ollaan oltu syntymästä asti ja ilonlähde.
Palstalaisilla ei ilmeisesti ole kokemusta iäkkäistä vanhemmista ja siitä millaista heidän kanssaan on. Ap:n vanhemmat luultavasti tarvitsevat itse apua.
Lisäksi aloituksessa kuvatut ajat ovat tolkuttoman pitkät.
Tai sitten ketjuun löytäneet saavat (taas) jotain tyydytystä sairaasta vastaanvänkäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tosi raskasta kun veljen vaimo kyttäsi koko ajan paljonko meidän lapsi oli hoidossa vanhemmillani koska silloin heidänkin lapsen piti saada olla saman verran. Erona vaan että me oltiin töissä ja tarvittiin hoitoapua muutaman viikon kun päiväkoti oli kiinni (itsellä lomat aina kahden viikon pätkissä ja mies ei voi lomiinsa vaikuttaa), veljen vaimo oli vielä hoitovapaalla eikä pakottavaa hoidontarvetta heidän pojalleen ollut.Vaikea tilannehan tuo on, mutta ihmettelen miksei se 5v ole päiväkodissa sitten? Ei päiväkodit koko kesää ole kiinni.
Miksi 5v. pitäisi mennä päiväkotiin, jos voi olla tutuilla isovanhemmilla sisaruksensa kanssa? Ihmissuhteet on erilaisia ja itse toimit toisin. Veljelläsi vaimoineen on erilainen suhde vanhempiinsa ja heille tämä sopii. Ei kuulu sulle.
Iäkkäitä ihmisiä ei voi kaikkia niputtaa samaan pinoon. Osa on todella hyvässä kunnossa ja he jaksavat hyvin, toiset taas ei. Osa on hyvinkin skarppeja, osa taas ei. Mitä tulee Ap:n mainitsemaan tilanteeseen, niin 5-vuotiaalla on oikeus päivähoitoon ja 8-vuotiaan voi laittaa leireille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tosi raskasta kun veljen vaimo kyttäsi koko ajan paljonko meidän lapsi oli hoidossa vanhemmillani koska silloin heidänkin lapsen piti saada olla saman verran. Erona vaan että me oltiin töissä ja tarvittiin hoitoapua muutaman viikon kun päiväkoti oli kiinni (itsellä lomat aina kahden viikon pätkissä ja mies ei voi lomiinsa vaikuttaa), veljen vaimo oli vielä hoitovapaalla eikä pakottavaa hoidontarvetta heidän pojalleen ollut.Vaikea tilannehan tuo on, mutta ihmettelen miksei se 5v ole päiväkodissa sitten? Ei päiväkodit koko kesää ole kiinni.
Millä tavalla kyttäsi? Stalkkasiko koska autonne ajoi isovanhempien pihaan? Kuunteliko puhelintanne, soitteliko ja tivasi asioita? Kurkkiko puskan takana?
Mitä sinä ehdottaisit sisarellesi ja miten hän voisi toimia toisin?