Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalan palkoista

Vierailija
21.08.2006 |

Minua ihan oikeasti todella häiritsee hoitoalan jatkuva valitus huonoista palkoista! En todellakaan laita nimeäni yhteenkään adressiin, jossa kerätään nimiä korkeampien palkkojen puolesta. Miksi näin?

1) palkka tai sen korotus on tutkitusti erittäin huono tekijä lisäämään työtyytyväisyyttä. Vaikka hoitaille maksettaisiin 5000 ¿/kk bruttona, valitusta todennäköisesti löytyisi. Jos työ tai työolosuhteet muuten miellyttää, töihin on kiva mennä jne, palkalla ei loppuviimein ole mitään väliä. 2) palkan suuruus riippuu siitä mihin sitä verrataan. Vertaavatko hoitajat omia palkkojaan (paperi)teollisuuden palkkoihin, mahdollisesti omien miestensä palkkoihin? 3) prosessiteollisuudessa palkkojen osuus kokonaiskustannuksista on parisen prosenttia, palvelu- ja etenkin hoitoaloilla jopa 50-60%. Hoitoala on julkinen ala, eli loppu viimein jokaisen julkisella sektorilla työssä olevan palkan maksavat veronmaksajat. Ainakaan minä en ole valmis maksamaan yhtään enempää jo muutenkin korkeaa veroprosenttia vain siksi, että joltain ammattialalta on suhteellisuudentaju hävinnyt. Kuka oikeasti kuvittelee, että hoitoalalla voitaisiin maksaa parempia palkkoja kustannusrakenteen vuoksi? 4) Loppuviimein hoitoalan palkat eivät ole keskimääräisesti niin huonoja. Suurin osa saa melko mukavat lisät ja ne jotka eivät saa, saavat tehdä säännöllistä päivätyötä (sen arvoa on vaikea mitata rahassa). Oletko itse mieluummin töissä silloin, kun kaikilla muilla on lomaa, kuten kaupan alalla usein ollaan?

Hoitoalalla on alettu nyt levittää tätä " ilosanomaa" paremmista palkoista, kun mielestäni paljon tärkeämpää olisi saada muut olosuhteet ensin kuntoon. Ala on organisaatiokulttuuriltaan äärimmäisen vanhoillinen ja hierarkinen, ja olen ihan varma, että se on todellinen, suurempi syy jatkuvaan valitukseen kuin huono palkka!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme