Niska ja hartiat jumissa - päähän säteilevät oireet
Hei! Onko jollakin kokemusta niska-hartia-alueen ja takaraivon kireydestä, joka aiheuttaa vihlaisuja, pistelyjä ja puutuneisuutta pään päälle, ohimoihin ja otsalle, joskus jopa nenään? Nämä oireet tulevat aina tietynlaisen liikkeen seurauksena, nimenomaan lapojen ja niskan alueella.
Lääkäri totesi jännityspäänsäryn, ei ole vakavaa. Olen yrittänyt kuntouttaa yläkroppaa, mutta jotenkin tuo alue onnistuu aina säännöllisesti ärtymään. Ehkä en ole saanut täysin rauhoittumaan. Kipu ei ole kovaa eikä kokoaikaista, mutta lähinnä ärsyttävää, etenkin nenään ulottuva pistely. Lääkäri totesi, että jumi ärsyttää hermoa, joka nousee takaraivolta. Olisiko jollain vinkkejä, miten voisin saada jumitusta auki? Hieronnassa olen käynyt joitain kertoja ja myös fyssarilla kerran. Voisiko osteopaatti tai joku muu auttaa? Entä akupunktio? Olen myös ajatellut pyytää joltain ammattilaiselta saliohjelman, että osaisin tehdä varmasti oikeita liikkeitä.
Kommentit (55)
Jos et saa paikallistettua kipeää lihasta mitä liike ärsyttää, fysiatri voisi osata auttaa. He tietävät, mikä vaikuttaa mihinkin, ja mikä pinne sinulla aiheuttaa kuvaamasi pistelyä päähän ja nenään.
Minulla on takaraivon oikea puoli ärtynyt ja se ikäänkuin sähköttää otsalle ja ohimolle. Välillä tuntuu puutuneelta. Minulle fysiatri totesi, että takaraivolle voisi laittaa kortisonipistoksen, mahdollisesti myös ohimolle. Onko jollain kokemusta kortisonipiikistä? Jos se laitetaan takaraivolle, viekö se repäisykivun myös ohimolta? Lisäksi tiedän, ettei se ole pitkäaikainen ratkaisu. Kenties kuitenkin mahdollistaisi niskan vahvistamisen ja kuntouttamisen.
Minulla auttoi akupunktio kolmen kerran sarjana. Lääkäriasemaa toimii Keskuskadulla Helsingissä.
Kyseinen työterveyslääkäri suositteli sauvakäveyä niskojen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin hartiaryhtiliivin, kun kärsin samoista ongelmista. Se ei anna hartioiden olla lysyssä, kun teen koneella töitä. Muutaman kympin investointi, josta on ainakin minulle ollut apu.
Kiitos vinkistä. Löytyykö tuollainen mistä tai ihan googlaamalla hartiaryhtiliivi?
Tokmanni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee silmiin välkkyvä sahalaitaympyrä, kun niskat on jumissa. Ei kuitenkaan mitään kipuja kuin kuulemma migreenissä on. Koskaan ei ole ollu migreeniä.
Eka kerralla säikähdin, että nyt on jotain pahasti pielessä. Menin silmälääkäriin, ei löytynyy silmistä vikaa. Lääkäri kysyi, että onko niska-hartia seutu jumissa. Totesin, että ehkä vähän. Kehotti menemään hierojalle. Menin kuitenkin uimaan, pari kilsaa vaparia ja saharengasvälkky katosi.
Aina kun hartiaseutu menee jumiin niin sama vaiva iskee päälle. Jumppa, uinti tai hiihto, ja vaiva poistuu. Varmaan hierojakin auttais, mutta maksaa enemmän.
Mulla on samat sahalaidat, joskus vasta niistä huomaan, että jaahas, niska on taas taivaallisen jumissa.
Olen saanut Sirdalud-reseptin lääkäriltä ja se lääke auttaa yleensä päivässä laukaisemaan jännityksen, muuten kestäisi jopa viikon.
Myös Voltaren-voidetta käytän lihaksiin.
Hieronnat ja muut keinot eivät ole auttaneet, koska olen sellainen jännittäjä, että niskat vain vetää jumiin kaikenlaisista turhistakin vastoin- tai myötäkäymisistä.
Sahalaita on auramigreeniä ei siihen aina liity mitään migreenikipua.
Vierailija kirjoitti:
Akupunktio asiaan perehtyneeltä fysioterapeutilta. Itselläni on auttanut tosi hyvin, käyn kerran kuussa vastaanotolla ja silloin käsitellään faskiat ja laitetaan neulat 10-15min. Jumppaohjeet käytiin läpi ensimmäisillä käyntikerroilla ja arjessa liikkuminen &lihaskunnon kohottaminen on 95% hoidosta. Stressinhallinta on toinen tärkeä puoli, itselläni stressi valitettavasti oireilee niska-hartiaseudulla.
En ole ap, mutta olen harkinnut akupunktiota niska-hartiaseudun ongelmiin. Voiko se tosiaan auttaa? Itselläni kipeä piste on hieman syvemmällä, pystyykö akupunktiolla helpottamaan sitä? Voiko akupunktio pahentaa asiaa? Vai korkeintaan olla vaikuttamatta?
Ymmärrän, että on epämiellyttävää. Minulla myös vaikeana tätä ongelmaa, ei pysty nukkumaankaan kun pahaksi menee. Koko yläkroppa ja pää on ihan hirveässä jännityksessä. Päätä särkee joka paikasta, hampaita särkee, pää ei käänny ja leuka on jumissa.
Töissä tilannetta pahensi jäätävä ilmastointi ja nyt etätyössä ergonomia ei ole ihan kohdillaan. Pahimpiin tilanteisiin joudun käyttämään lihasrelaksanttia ja tulehduskipulääkekuuria.
Käytössä on purentakisko ja yritän päivittäin jumpata ja venytellä, lisäksi apua on tullut hieronta"vyöstä", jossa on infrapuna, se tuntuu tepsivän vaikka olin aika skeptinen ensin. Näillä yritän siis pitää tilannetta hallinnassa ja jos menee pahaksi, lääkäri määrää relaksanttikuurin jotta tilanne laukeaisi.
Onko jollain kokemusta ketjussa mainitusta kortisonipiikistä? Työterveyslääkäri joskus mainitsi, että siitä voi olla apua takaraivolla, mutta en kysynyt asiasta enempää. Itsekin jäin miettimään, että auttaako se tilanteessa, jossa kipu säteilee takaraivolta ylös päähän ja otsaan? Vai tuntuvatko heijasteet edelleen?
Sen tiedän, että kortisoni ei ole pitkäaikainen ratkaisu. Omalla kohdallani takaraivo ärtyy kaikenlaisesta treenaamisesta. Voisiko piikki mahdollistaa alueen täsmätreenaamisen, jotta saisin sen vahvemmaksi?
Minä löysin avun fustrasta. Tuntuu kalliilta, mutta on pieni hinta kivuttomuudesta. Ensimmäisen treeniviikon jälkeen en ole kärsinyt päänsäryistä, mutta olen jatkanut suositellun ajan, jotta saan vielä paremmin paikkoja auki ja kipujen pitäisi pysyä poissa, vaikka treenin lopettaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että on epämiellyttävää. Minulla myös vaikeana tätä ongelmaa, ei pysty nukkumaankaan kun pahaksi menee. Koko yläkroppa ja pää on ihan hirveässä jännityksessä. Päätä särkee joka paikasta, hampaita särkee, pää ei käänny ja leuka on jumissa.
Töissä tilannetta pahensi jäätävä ilmastointi ja nyt etätyössä ergonomia ei ole ihan kohdillaan. Pahimpiin tilanteisiin joudun käyttämään lihasrelaksanttia ja tulehduskipulääkekuuria.
Käytössä on purentakisko ja yritän päivittäin jumpata ja venytellä, lisäksi apua on tullut hieronta"vyöstä", jossa on infrapuna, se tuntuu tepsivän vaikka olin aika skeptinen ensin. Näillä yritän siis pitää tilannetta hallinnassa ja jos menee pahaksi, lääkäri määrää relaksanttikuurin jotta tilanne laukeaisi.
Itsellä on vastaava tilanne. Purentalihakset olen saanut kasvojen alueelta oireettomiksi päivittäisellä jumpalla ja käyn säännöllisesti purentalihashieronnassa (vahva suositus). Niska ja hartiat ovat puolestaan kestojumissa niin että itkettää. Olen myös harkinnut akupunktiota. Voisikohan ketjussa mainitusta kortisonipiikistä olla apua? Sain kerran Norflex-lääkekuurin viikoksi, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta kireyteen :/ Lihasrelaksantteja en ollut sitä ennen kokeillut koskaan, joten toleranssin kasvusta ei pitäisi olla kyse. Onko muita, joilla lihasrelaksanttikaan ei auta akuutissa tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Minä löysin avun fustrasta. Tuntuu kalliilta, mutta on pieni hinta kivuttomuudesta. Ensimmäisen treeniviikon jälkeen en ole kärsinyt päänsäryistä, mutta olen jatkanut suositellun ajan, jotta saan vielä paremmin paikkoja auki ja kipujen pitäisi pysyä poissa, vaikka treenin lopettaisikin.
Voiko tuota treenata ns. akuutissa tilanteessa, jolloin liike aiheuttaa vihlontaa ym.? Vai pahentaako ärtymystä?
Tämä ei liity suoraan ap:n kysymykseen, mutta tuli ketjussa esiin. Onko muita, joilla lihasrelaksantista ei ole mitään apua? Minullakaan lihasrelaksantti ei ole auttanut yhtään. Tarkoitus oli siis rentouttaa paikkoja hieman, että fysioterapiasta ja omasta harjoittelusta saisi enemmän irti. Ja että saataisiin purettua kroonista jännitystä. Onko lihasrelaksanteissa eroja?
Suosittelen Helena Mirandan kirjaa ”Ota kipu haltuun” Siinä on paljon lääkärin pureskelemaa ohjetta ja vinkkiä (kroonisen) kivun kannsa elämiseen ja kipujen hallintaan. Hänkin suosittelee (monen muun vinkin lisäksi) kokeilemaan akupunktiota; kaikille siitä ei ole apua muttei yleensä haittaakaan. Mutta jos siitä apua saa, niin paljon parempi vaihtoehto kuin jatkuva lääkkeiden syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuota treenata ns. akuutissa tilanteessa, jolloin liike aiheuttaa vihlontaa ym.? Vai pahentaako ärtymystä?
Kannattaa kysyä ohjaajalta, mutta ainakin itse ajattelisin että todella varovainen, helppo ja hidas liike kannattaa silloin suorittaa, omaa kehoa kuunnellen. Olen treenannut ohjaajan kanssa, mutta heti jos kotona on tuntunut, että nyt alkaa niska jumittaa, niin olen tehnyt muutaman avaavan liikkeen. Vihlontahan on oire rajoitteesta, jolloin liikettä ei pysty tekemään, mutta ohjaaja antaa silloin toisen liikkeen, joka on helpompi ja silti pääsee avaamaan jumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akupunktio asiaan perehtyneeltä fysioterapeutilta. Itselläni on auttanut tosi hyvin, käyn kerran kuussa vastaanotolla ja silloin käsitellään faskiat ja laitetaan neulat 10-15min. Jumppaohjeet käytiin läpi ensimmäisillä käyntikerroilla ja arjessa liikkuminen &lihaskunnon kohottaminen on 95% hoidosta. Stressinhallinta on toinen tärkeä puoli, itselläni stressi valitettavasti oireilee niska-hartiaseudulla.
En ole ap, mutta olen harkinnut akupunktiota niska-hartiaseudun ongelmiin. Voiko se tosiaan auttaa? Itselläni kipeä piste on hieman syvemmällä, pystyykö akupunktiolla helpottamaan sitä? Voiko akupunktio pahentaa asiaa? Vai korkeintaan olla vaikuttamatta?
Minäkin pelkään, että mitä jos akupunktioneula jotenkin sohaiseekin sitä kipeää hermoa ja kipu pahenee. En tiedä, onko mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa fustrasta sanoa, mutta ainakin itsellä lääkärit kehottavat treenaamaan kivun sallimissa rajoissa. Muutenhan aluetta ei saada kuntoutettua. Toki kova kipu ei ole suotavaa.
Pidemmän päälle ei tuohon auta muu kuin niska - ja hartialihasten ( ja koko keskikorsetin )vahvistaminen. Tarvitset säädettävät käsipainot, joilla pystyt tekemään sarjoja vähitellen isoimmilla painoilla. Lankuttaa ja erunojapunnerruksia voi tehdä kotonakin. Fysioterapeutti voi tehdä harjoitusohjelman. Kivunhoito tai hieronta ei riitä auttamaan ongelmassa, joka johtuu heikoista lihaksista.
Jospa venyttelisit ja hieroisit ohmioitasi .
Vierailija kirjoitti:
Pidemmän päälle ei tuohon auta muu kuin niska - ja hartialihasten ( ja koko keskikorsetin )vahvistaminen. Tarvitset säädettävät käsipainot, joilla pystyt tekemään sarjoja vähitellen isoimmilla painoilla. Lankuttaa ja erunojapunnerruksia voi tehdä kotonakin. Fysioterapeutti voi tehdä harjoitusohjelman. Kivunhoito tai hieronta ei riitä auttamaan ongelmassa, joka johtuu heikoista lihaksista.
Olen todella motivoitunut treenaamaan ja vahvistamaan lihaksia. Ihan päivittäin. Nyt vaan kipu rajoittaa alueen vahvistamista ja sitä, mitä voin tehdä. Siksi mietin, että voisikohan esim. ketjussa mainituista asioista (akupunktio, kortisonipiikki, fustra, lihasrelaksantti) joku tukea aluksi siinä, että pystyisin vahvistamaan niskaa ja hartioita? Selkäni olen aiemmin säännöllisellä ja päivittäisellä treenillä saanut oireettomaksi, teen siis edelleen harjoituksia joka päivä. Niskan kanssa en ole onnistunut. Minulla on yliliikkuvat nivelet, jotka ilmeisesti altistavat erilaisille vaivoille. /ap
Jos löytää hyvän hermoratahierojan joka perehtynyt akupunktiopisteisiin huolella, niin oma kokemus on hyvä tästä, mutta paljon on huonoja hierojiakin.
Jooga on ollut yllättävän hyvä apu selkäni jumiin, mutta oikeat liikkeet olisi niskaankin varmasti hyviä.