Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niska ja hartiat jumissa - päähän säteilevät oireet

Vierailija
05.06.2021 |

Hei! Onko jollakin kokemusta niska-hartia-alueen ja takaraivon kireydestä, joka aiheuttaa vihlaisuja, pistelyjä ja puutuneisuutta pään päälle, ohimoihin ja otsalle, joskus jopa nenään? Nämä oireet tulevat aina tietynlaisen liikkeen seurauksena, nimenomaan lapojen ja niskan alueella.

Lääkäri totesi jännityspäänsäryn, ei ole vakavaa. Olen yrittänyt kuntouttaa yläkroppaa, mutta jotenkin tuo alue onnistuu aina säännöllisesti ärtymään. Ehkä en ole saanut täysin rauhoittumaan. Kipu ei ole kovaa eikä kokoaikaista, mutta lähinnä ärsyttävää, etenkin nenään ulottuva pistely. Lääkäri totesi, että jumi ärsyttää hermoa, joka nousee takaraivolta. Olisiko jollain vinkkejä, miten voisin saada jumitusta auki? Hieronnassa olen käynyt joitain kertoja ja myös fyssarilla kerran. Voisiko osteopaatti tai joku muu auttaa? Entä akupunktio? Olen myös ajatellut pyytää joltain ammattilaiselta saliohjelman, että osaisin tehdä varmasti oikeita liikkeitä.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä se saliohjelma fysioterapeutilta, ja käy fysioterapeutilla kunnon sarja, pari kertaa viikossa kuukauden ajan. Omalta kohdaltani on fysioterapiasta ollut apu, mutta muista myös tehdä kotona niitä liikkeitä säännöllisesti.

Vierailija
2/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaa myös olosuhteet joista ongelma kumpuaa. Laukku, tuoli, pöytä sekä työskentelyasennot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aivan samaa: kävin pään magneettikuvat jne, kun pelkäsin pahempaa. Se mikä auttoi oli kiropraktikko: suosittelen!

Vierailija
4/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä se saliohjelma fysioterapeutilta, ja käy fysioterapeutilla kunnon sarja, pari kertaa viikossa kuukauden ajan. Omalta kohdaltani on fysioterapiasta ollut apu, mutta muista myös tehdä kotona niitä liikkeitä säännöllisesti.

Mukava kuulla, että olet saanut fysioterapiasta avun. Fysioterapeutti osaisi varmaan auttaa saliohjelman kanssa. Ja tosiaan pitäisi käydä varmaan useamman kerran fysioterapiassa, en itse selkeästi osaa treenata oikein niin, että saisin paikat kuntoon. /Ap

Vierailija
5/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee silmiin välkkyvä sahalaitaympyrä, kun niskat on jumissa. Ei kuitenkaan mitään kipuja kuin kuulemma migreenissä on. Koskaan ei ole ollu migreeniä.

Eka kerralla säikähdin, että nyt on jotain pahasti pielessä. Menin silmälääkäriin, ei löytynyy silmistä vikaa. Lääkäri kysyi, että onko niska-hartia seutu jumissa. Totesin, että ehkä vähän. Kehotti menemään hierojalle. Menin kuitenkin uimaan, pari kilsaa vaparia ja saharengasvälkky katosi.

Aina kun hartiaseutu menee jumiin niin sama vaiva iskee päälle. Jumppa, uinti tai hiihto, ja vaiva poistuu. Varmaan hierojakin auttais, mutta maksaa enemmän.

Vierailija
6/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aivan samaa: kävin pään magneettikuvat jne, kun pelkäsin pahempaa. Se mikä auttoi oli kiropraktikko: suosittelen!

Hyvä kuulla, että ei ollut vakavaa. On tosiaan pelottavaa, kun ”pää” oireilee. Naksauttelevatko kiropraktikot niveliä? Itseäni hieman hirvittää ajatus niskan alueen käsittelystä. Toki tiedän että ovat ammattilaisia ja olen kuullut vain positiivista. /ap

Vierailija
7/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa? jos, niin ehdottomasti laihikselle heti

Vierailija
8/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee silmiin välkkyvä sahalaitaympyrä, kun niskat on jumissa. Ei kuitenkaan mitään kipuja kuin kuulemma migreenissä on. Koskaan ei ole ollu migreeniä.

Eka kerralla säikähdin, että nyt on jotain pahasti pielessä. Menin silmälääkäriin, ei löytynyy silmistä vikaa. Lääkäri kysyi, että onko niska-hartia seutu jumissa. Totesin, että ehkä vähän. Kehotti menemään hierojalle. Menin kuitenkin uimaan, pari kilsaa vaparia ja saharengasvälkky katosi.

Aina kun hartiaseutu menee jumiin niin sama vaiva iskee päälle. Jumppa, uinti tai hiihto, ja vaiva poistuu. Varmaan hierojakin auttais, mutta maksaa enemmän.

Hui, kaikenlaisia oireita voi näköjään tulla. Hyvä että olet löytänyt avun, ja vielä halvan sellaisen :) Olen huomannut, että minulla juurikin ns. soutuliike ärsyttää niskaa ja ohimoa toispuolisesti, joten pitäisi saada paikannettua, mikä on ärtynyt ja miten saan hoidettua vaivaa. /ap

Vierailija
9/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa? jos, niin ehdottomasti laihikselle heti

Painoindeksi on 28. Olen pudottanut painoa ja harmittaa, kun vaivat ovat alkaneet nykyisessä painossa. Ja liikun tosiaan päivittäin. Toki tavoitteena on normaalipaino. /ap

Vierailija
10/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järeämmätkin toimenpiteet voivat olla tarpeen, mutta tilanteeseen voi auttaa pienemmätkin toimenpiteet. Kalkkunaliike kannattaa ottaa päivittäiseksi rutiiniksi. Eli leukaa ja koko päätä hitaasti eteen ja taakse. Lisäksi niska-hartiajumeihin on auttanut yläselän lihastreeni: punnerrus on paras liike.

Vierailija
11/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä koneella olemista jos mahdollista. Siitä johtuvat nykyään ihmisten niska-hartia-ja pääkivut enimmäkseen. Vinkkinä muiden lisäksi mitä olet saanut muilta antaisin vielä, että nuku ilman tyynyä, silloin niska ja hartiat pystyvät olemaan oikeassa asennossa nukkuessasi. Särkylääke tarvittaessa auttaa myös laukaisemaan jännityksiä ko alueelta.

Vierailija
12/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähennä koneella olemista jos mahdollista. Siitä johtuvat nykyään ihmisten niska-hartia-ja pääkivut enimmäkseen. Vinkkinä muiden lisäksi mitä olet saanut muilta antaisin vielä, että nuku ilman tyynyä, silloin niska ja hartiat pystyvät olemaan oikeassa asennossa nukkuessasi. Särkylääke tarvittaessa auttaa myös laukaisemaan jännityksiä ko alueelta.

Teen työtä koneella, joten se tosiaan varmasti on merkittävä syy jumitukseen. Ergonomian pitäisi olla kunnossa, tai edes ok. Mutta taukoja pitäisi pitää enemmän. Nykyään kyllä teen vetreyttävää jumppaa useasti päivässä, mutta en varmaan tarpeeksi. Pitääkin kokeilla tyynyttä nukkumista. /ap

Vierailija
13/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala nyrkkeilee. Avaa lavat kivasti.. ainaki mulla.

Vierailija
14/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin hartiaryhtiliivin, kun kärsin samoista ongelmista. Se ei anna hartioiden olla lysyssä, kun teen koneella töitä. Muutaman kympin investointi, josta on ainakin minulle ollut apu.

Vierailija
15/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla tätä, että kun on jumpannut/venytellyt/punnertanut/pumpannut kumpparilla ym niin sitten viimeistään seuraavana päivänä on jotenkin outo olo eikä mitenkään hyvällä tavalla?

Pahin jumitus saattaa olla hyvinkin poissa, mutta tilalla on sitten kaikenlaista outoa ja erilaista olotilaa ja tavallaan kuin pahoinvointia eikä ole edes niin toimintakykyinen kuin oli ennen kuin meni "häiritsemään" tuota jumitustaan..

Vierailija
16/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samat sahalaidat, joskus vasta niistä huomaan, että jaahas, niska on taas taivaallisen jumissa.

Olen saanut Sirdalud-reseptin lääkäriltä ja se lääke auttaa yleensä päivässä laukaisemaan jännityksen, muuten kestäisi jopa viikon.

Myös Voltaren-voidetta käytän lihaksiin.

Hieronnat ja muut keinot eivät ole auttaneet, koska olen sellainen jännittäjä, että niskat vain vetää jumiin kaikenlaisista turhistakin vastoin- tai myötäkäymisistä.

Vierailija
17/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin hartiaryhtiliivin, kun kärsin samoista ongelmista. Se ei anna hartioiden olla lysyssä, kun teen koneella töitä. Muutaman kympin investointi, josta on ainakin minulle ollut apu.

Kiitos vinkistä. Löytyykö tuollainen mistä tai ihan googlaamalla hartiaryhtiliivi?

Vierailija
18/55 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko  purentaongelmia? Mä puristan välillä hampaita liikaa yhteen ja narskuttelen niitä. Voin sanoa ettei ainakaan helpota noita mun hartiajumeja.

Säännöllinen lenkkeily ja venyttely pitää omat hartiat kunnossa.

Jos koneella teet töitä, muista vaihdella työasentoa. Vaikka olisi kuinka ergonominen asento, ei siinä voi olla tuntitolkulla. Palaverien aikana kävele tai venyttele jos ei ole pakko pönöttää koneella.

Vierailija
19/55 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko  purentaongelmia? Mä puristan välillä hampaita liikaa yhteen ja narskuttelen niitä. Voin sanoa ettei ainakaan helpota noita mun hartiajumeja.

Säännöllinen lenkkeily ja venyttely pitää omat hartiat kunnossa.

Jos koneella teet töitä, muista vaihdella työasentoa. Vaikka olisi kuinka ergonominen asento, ei siinä voi olla tuntitolkulla. Palaverien aikana kävele tai venyttele jos ei ole pakko pönöttää koneella.

Puren kyllä hampaita yhteen ja minulla on purentakisko käytössä öisin. Omalla kohdallani olen huomannut, että niska-hartiajumit tulevat yleensä ensin ja sen jälkeen huomaan jännittäväni myös purentalihaksia. Ne saan yleensä oireettomiksi tekemällä päivittäin saatuja harjoituksia. /ap

Vierailija
20/55 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä auralliselta migreeniltä tuo välke. Kyllä se voi olla myös ilman päänsärkyä, niin että on pelkkä auraoire. Voi olla, että niskakipu vaan laukaisee sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi