Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sai 9 todistuksen vaikka kokeista tuli kymppejä

Vierailija
05.06.2021 |

Hyvä todistus mutta vähän harmittaa. Miten voi olla että todistuksessa ei näy esim äidinkieli vaikka kaikki kokeet oli kymppejä ja kirjoitelmat pitkiä ja hyviä.

Toisaalta on vähän ujo lapsi mutta kyllä kuulemma yrittää olla aktiivinen tunnilla. Pitääkö koulun jo nyt rankaista lasta introvertistä luonteesta?

Kommentit (316)

Vierailija
41/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa ei ainakaan merkitse muu kuin tentit, samoin ei YO- ja pääsykokeissa. Siellä saavat loistaa viimeistään.

Vierailija
42/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtättekö te lapsen selän takana kyttäävät vanhemmat patisteluinne, että viimeistään siinä vaiheessa kun lähtee opiskelemaan, hänen tulee pärjätä itsenäisesti. Ilman, että äiti tai isä kyttää arvosanoja ja vaatii harhoissaan niihin oikaisua. Antakaa nyt hitto vieköön lapsen tai nuoren hoitaa itse oma koulunkäyntinsä.

Eli kun 12-vuotias ihmettelee numeroaan ja on pettynyt siihen, niin huoltajan pitää jättää asia sikseen? Tiesitkö, että huoltaja on vastuussa esim. oikaisupyynnön tekemisestä? Täysi-ikäinen hoitaa sitten aikanaan itse opiskeluun liittyvät asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät millainen lapsi on koulussa? Yleensä kiltit oppilaat saavat parempia numeroita, kuin kuuluisi saada.

Vierailija
44/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä poika?

Taas pojan äiti yrittää selittää itselleen miksi oma poika ei saanut hyviä numeroita. Olisko aika jo herätä todellisuuteen ja myöntää että se poika ei vaan osaa.

Äikän numerot 10+, 8 1/2 ja 9-. Eikö muka osaa?

Tytöt saavat tutkitusti parempia arvosanoja kuin pojat samalla tai jopa heikommalla osaamisella.

Ja mikä oli numero?

8 ja tästä on jo tehty arvioinnin oikaisupyyntö opettajalle.

Millä luokalla kun oikaisupyyntö tehdään? Varmasti ylioppilastodistuksesta kyse. Jos ei, niin voi lapsi parkaa ....kunnianhimoiset vanhemmat. Elävät lapsensa kautta

6. luokka ja lapsi oli itsekin ihmetellyt numeroa.

Kai se ihmettelee, kun on oppinut että vain kymppi on hyvä numero. Vanhemmat hulluutensa ja tekee oikaisupyyntöjä ALAKOULULAISEN todistuksesta. Mitä onkaan edessä lukiossa, huhuh. Tajuatko ettei tolla ole mitään muuta vaikutusta kuin se, että lapsesta tulee ylisuorittaja vanhempiensa takia. Toivottavasti jaksaa ja kaikesta ei tule pelkkää puurtamista

Vierailija
45/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin lasten kiva vastailla, jos muut matkii tai nauraa vastaukselle. Tai huomauttelee välitunneilla.

On väärin, että viittaaminen vaikuttaa, koska siihen vaikuttaa kiusaaminen, ujous jne.

Vierailija
46/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh.

Mitä ihmeen väliä, onko joku kouluarvosana tossa vaiheessa 9 vai10?!

--päinvastoin ne pelkkien kymppien lapset usein oppii keskittymään vaan siihen kympin saantiin ja itse elämä /olennaisemmat asiat jää paitsioon.

Vierailija
47/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kävin koulua silloin, kun tuntiaktiivisuus ei ollut niin in.

En yläasteella viitannut varmaan kertakaan

Vierailija
48/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin lasten kiva vastailla, jos muut matkii tai nauraa vastaukselle. Tai huomauttelee välitunneilla.

On väärin, että viittaaminen vaikuttaa, koska siihen vaikuttaa kiusaaminen, ujous jne.

Jep. Minä olin aikoinaan hyvin vaikeasti koulukiusattu, ja minun kohdallani jopa oikeille vastauksille naurettiin.

Viittaapa siinä sitten.

Koulun aikuiset sanoivat "Rakkaudesta se hevonenkin potkii!" Minä muuten ajattelin jo silloin, että sellainen häirikköheppa saisi lähteä makkaratehtaalle.

Vierailija
49/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaakos kevään todistukseen myös syksyn arvosanat? Joulutodistukset vain väliarviointia ja kevään todistus on todistus koko vuoden osaamisesta?

Vierailija
50/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtättekö te lapsen selän takana kyttäävät vanhemmat patisteluinne, että viimeistään siinä vaiheessa kun lähtee opiskelemaan, hänen tulee pärjätä itsenäisesti. Ilman, että äiti tai isä kyttää arvosanoja ja vaatii harhoissaan niihin oikaisua. Antakaa nyt hitto vieköön lapsen tai nuoren hoitaa itse oma koulunkäyntinsä.

Eli kun 12-vuotias ihmettelee numeroaan ja on pettynyt siihen, niin huoltajan pitää jättää asia sikseen? Tiesitkö, että huoltaja on vastuussa esim. oikaisupyynnön tekemisestä? Täysi-ikäinen hoitaa sitten aikanaan itse opiskeluun liittyvät asiat.

Sitä voisi vaikka jutella asiasta, että numero on hyvä. Myös pettymyksiä on hyvä oppia kestämään. Itse laittaisin tuossa kohdassa asian oikeisiin mittasuhteisiin. Enkä ainakaan mitään oikaisupyyntöä tekisi. Teet itse tästä nyt liian suuren asian. Edessäsi on lukematon määrä oikaisupyyntöjä viimeistään lukiossa.

Vierailija
51/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Suomen kymppien pihtaaminen on ärsyttävää! :D Oli jo 80-90-luvulla kukoistuksessaan. Silloin oli vielä meidän koulussa peräti sellainen, että vain yksi voi olla paras luokka-asteelta, joten joka aineesta jaettiin vain yksi 10 luokassa. 

Onneksi omat lapset on ulkomailla koulussa ja täällä saa parhaan arvosanan jos osaat asian ja tuot sen jotain kautta esille. Täkäläiseen kymppiin riittää siis, että osaat asian hienosti, ei tarvitse olla utopistisen täydellinen joka kulmasta tarkasteltuna. Näin lapset motivoituu ja kokee onnistumista ihan omana itsenään, se riittää. 

Suomi on ja pysyy kurjuuden maksimoijana. 

Vierailija
52/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten koulussa osa opettajista ei pidä edes kokeita vaan heittää numerot ja arvioinnit ihan summassa.

Lapsi sai yhtenä vuonna huonon arvostelun matematiikassa mutta oikeasti laskee tosi hyvin, kaikki läksyt tekee itsenäisesti ja nopeasti oikein. . Ope vaan ei pitänyt yhtään koetta.

Ope vaihtu, piti kokeita niin sen jälkeen tullut vain 10.

Vierailija
53/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poika sai 10 äidinkielestä ja oli myös 5 lk:lla. Eikä ollut edes kaikki kokeet kymppejä.

Vierailija
54/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lohduta lasta, että mitä lukiossa on sitten vähän enemmän kompetenssia opeilla ja että lääkiksen pääsykokeissa ei mitata kun kuin tietoa ja taitoa. Kaikki tuollaisten hömppien tunika-Tiinojen mielivallat jää pois. 

Vierailija
55/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö laittaa lapsi teatteriharrastukseen niin oppii käyttämään ääntään ja möykkäämään muiden mukana tunnilla?

No ei kaikkien tarvitse olla hölöttäjiä!!!

Vierailija
56/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni opettajan pitäisi tehdä sellaisia kokeita, jotka testaavat vaadittuja asioita. Jos kokeesta 10, niin silloin oppilas hallitsee asiat ja pulinat pois. Oppilas on tällöin ansainnut 10 myös todistukseen. Valittaisin numerosta.

Vierailija
57/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä aika hyvä tiivistys arviointiperusteista. Pelkät kokeet eivät todellakaan riitä yksinään. Jopa asenne ja harrastuneisuus vaikuttaa

Vierailija
58/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://peda.net/luhanka/tammijarvenkoulu/oppiminen/arviointi

Siinä aika hyvät perusteet miksi koe ei riitä

Vierailija
59/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika sai köksän kokeista kympit molemmista ja todistukseen tuli 8. Poika on luonteeltaan hiljainen ja ujo eikä häiriköi ikinä eli ei ole varmaan puhunut juurikaan mitään tunnilla.

Vierailija
60/316 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Ja ketähän tuo äidinkielen numero mahtaa eniten harmittaa? Epäilen, että tuskin kuitenkaan lasta. Ja jos epäilykseni osuu oikeaan, niin nyt takapakkia, vanhempi. Jos lapsi on vasta alakoululainen, niin ei hän todellakaan tarvitse yhtään ylimääräistä painetta osaamiseensa vanhemmaltaan. Vanhemman tehtävä on kannustaa ja iloita oppimisesta ja oivalluksista lapsen kanssa, olipa se numero nyt mikä tahansa. Ja kyllä, nelosestakin oppii paljon, mm. sen että vanhempana olen arjen kiireessäni jatkossa paljon kiinnostuneempi lapseni elämästä ja kyselen tarkemmin, minkälaista koulussa on ja mikä on kivaa jne.

Lapseni tuli kotiin, alakoululainen hänkin, hymyssä suin, kun oli niin iloinen todistuksestaan. Ja niin olin minäkin, haasteellinen vuosi takana ja hurjan hyvät numerot. Yllätyksiäkin joukossa, parit kympit vaikka kokeet eivät puhtaita kymppejä olleetkaan. Mutta opettajat olivat palautekeskusteluissaan sanoneet, että lapsi on ollut tunnilla todella aktiivinen ja näyttänyt osaamisensa ja taitonsa jatkuvasti sekä ollut myös innokkaasti mukana auttamassa kavereitaan hoksaa maan asioita ja oppimaan niitä, että kiitettävän edellytykset täyttyivät.

Samalla hän myös kertoi luokkakaveristaan, joka oli purskahtanut lohduttomaan itkuun, kun hänellä oli ollut todistuksestaan yksi 8 - kaikkien muiden ollessa ysejä ja kymppejä. Kaveri oli sanonut, ettei voi mennä kotiin noin huonon todistuksen kanssa. Tuohon oli opettaja jo puuttunut.

Ja oikeasti, jos tuo numero nyt närästää niin paljon, niin kannattaa mieluummin olla vielä opettajaan yhteyksissä ja kysellä numerolle perusteita. Muutoin - anna olla, relaa ja halaa onnitellen lasta hienosta todistuksesta ja anna hänen nauttia huolettomasta lomasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi