Siskon mies otti KAUHEAN ison palan kermakakkua! Nyt niille ei jää paljon mitään
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se riitä että esim. 30 henkilön juhliin varaa kakun josta riittää yksi pala 30 hengelle.
Sinulla ei ole ilmeisesti käynyt pohjattoman mahan vieraita, jos kuvittelet että tämä on tarinoiden lähtötilanne.
Kyllä on käynyt ja aina on tarjottavat riittäneet. Miksi itse kuvittelet että en osaisi varata oikeaa määrää tarjottavia vaikka joukossa olisi kuinka suursyömäreitä? Taisi vähän alkaa sinulla hävettämään kun et itse osaa varautua ja laskea tarjottavia oikein ja loppuvat kesken.
Miksi sitten annoit noin naurettavan esimerkin? Ei hävetä, sillä en edes järjestä juhlia. Inhoan leipomista.
Voi kulta pieni, esimerkki oli yksinkertainen, että sinäkin sen voisit ymmärtää. Ei kannata tehdä liian monimutkaista kun silti tuollakin yksinkertaisen helpolla esimerkillä jäit vänkäämään.
Jollakin meni tunteisiin ja pahasti. :D
Faith kirjoitti:
Eivät kaikki tule ajatelleeksi kakun riittämistä, eikä se ole merkki itsekkyydestä.
Kakkupalan leikkaaminen sitä paitsi on aina vähän jännittävä suoritus, kun kakku saattaa hajota leikatessa tai päälliset tippua tai pala saattaa pudota pöytäliinalle kun sitä on siirtämässä lautaselleen, ja tämä kaikki tapahtuu muiden tuijottaessa suoritusta.
Pelkästään sen takia olen joskus leikannut itselleni tuhdimman palan, siis sellaisen sektorin, ohuen ja hajoilevan siivun sijaan.
Eikö nimenomaan ajattelemattomuus ole merkki itsekkyydestä? Ei se sitä tarkoita, että ihminen olisi pahantahtoinen. Itsekäs voi olla myös ihan hyväntahtoisesti.
Mutta erityisesti ensimmäisen palan leikkaajan on kyllä pakko ottaa iso pala, se on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis ne pari pohjatonta mahaa jotka tiedän mielelläni leipoisin heille. Tarjoamismaha ei ole mikään ihmisarvon mittari eikä kukaan nirsoanneli ole minun kirjoissani korkealla vain oman kalori-intakensa mukaan. Huh huh mitä argumentointia tai siis "argumentointia" palstalla.
Eli vieras, joka kohteliaasti katsoo että jää kaikille on nirsoanneli? Tämä on juuri se ongelma, kun yksi loukkaantuu toisesta ja toinen päinvastaisesta. :D
Veikkaus: olet idästä?
Ne tarjoamiset on tarkoitettu otettavaksi. Käsi ylös ihmiset joille on jäänyt juhlista kauheasti ruokaa yli eikä ole syöjiä? Hep. Sama meillä.
Olen ehkä siis erilainen kuin sinä mutta haluaisin että jos vaivalla väännän ruokia juhliin ne katoaa tehokkaasti ihmisten mahoihin eikä jää harmittamaan minua hävikkinä. Jos olet tullut juhliin syömään, osaat ottaa omasi nopeasti pöydästä. Jos sen sijaan olet dieetillä oleva viisastelija tai toisten arvostelija, mitä kommenttisi perusteella ilmeisesti olet, mitä väliä on yksien juhlien ruoilla? Mäkkäristä saa myöhäisillan täydennykset ja sulla on kuitenkin kotona kaapissa jotain. Menetkö sinne juhliin siis syömään vain ruoat vai arvostelemaan niiden ruokien syöjiä? Vihaatko ihmisiä noin yleensä ja vahdit heidän kaikki tekemisensä? Ainakin meillä ennen vanhaan juhlien tarkoitus oli että ihmiset voi tavata toisiaa. EI että voivat arvostella toisten syömisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis ne pari pohjatonta mahaa jotka tiedän mielelläni leipoisin heille. Tarjoamismaha ei ole mikään ihmisarvon mittari eikä kukaan nirsoanneli ole minun kirjoissani korkealla vain oman kalori-intakensa mukaan. Huh huh mitä argumentointia tai siis "argumentointia" palstalla.
Eli vieras, joka kohteliaasti katsoo että jää kaikille on nirsoanneli? Tämä on juuri se ongelma, kun yksi loukkaantuu toisesta ja toinen päinvastaisesta. :D
Ne tarjoamiset on tarkoitettu otettavaksi. Käsi ylös ihmiset joille on jäänyt juhlista kauheasti ruokaa yli eikä ole syöjiä? Hep. Sama meillä.
Olen ehkä siis erilainen kuin sinä mutta haluaisin että jos vaivalla väännän ruokia juhliin ne katoaa tehokkaasti ihmisten mahoihin eikä jää harmittamaan minua hävikkinä. Jos olet tullut juhliin syömään, osaat ottaa omasi nopeasti pöydästä. Jos sen sijaan olet dieetillä oleva viisastelija tai toisten arvostelija, mitä kommenttisi perusteella ilmeisesti olet, mitä väliä on yksien juhlien ruoilla? Mäkkäristä saa myöhäisillan täydennykset ja sulla on kuitenkin kotona kaapissa jotain. Menetkö sinne juhliin siis syömään vain ruoat vai arvostelemaan niiden ruokien syöjiä? Vihaatko ihmisiä noin yleensä ja vahdit heidän kaikki tekemisensä? Ainakin meillä ennen vanhaan juhlien tarkoitus oli että ihmiset voi tavata toisiaa. EI että voivat arvostella toisten syömisiä.
Hmm mielenkiintoisia tulkintoja olet tehnyt sen perusteella, että juhlissa katson kohteliaaksi ottaa sen verran ruokaa että jää muillekin. Joo onhan se tavallaan toisten tekemisten vahtimista, että jos näen tarjolla olevan yhden kakun ja vieraita 20 niin silloin maksimimäärä kakkua, jonka otan on 1/20. Loogista, eikö? Tämä on ihan kotona opetettuja hyviä tapoja.
En mene juhliin syömään, menen sinne tapaamaan ihmisiä, nauramaan ja keskustelemaan. En ole ikinä ollut dieetillä ja otan hyvillä mielin lisää, jos pyydetään. Joskus on juhlien emäntä laittanut minulle kotiinkin mukaan juhlaruokia, jos eivät ole kaikki menneet. Juhlavieras ei kuitenkaan ole myöskään mikään syöttöporsas, joka on tarkoitus ahdata täyteen ruokaa ettei jää hävikkiä. Tämä on se toinen äärilaita.
"Jos olet tullut juhliin syömään, osaat ottaa omasi nopeasti pöydästä". Tätä en nyt ihan ymmärrä, mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös niitä, jotka näkevät että kahvipöydässä on vaikkapa 8 joulutorttua ja 8 vierasta. Okei, talonväeltä pieni moka ettei torttuja ole yhtään ylimääräistä, mutta silti. Miten kukaan kehtaa ottaa toisen? Eikö mielessä käy yhtään että joku jää sitten ilman?
Muistan useammankin tällaisen tilanteen lapsena. En ehtinyt heti jotain ottaa ja sitten näen kun joku ahmatti sukulaissetä ottaa minun pullani nenän edestä. Lapsena tuli melkein itku silmään.
Nämä, joiden elämäntehtävä on syöttää vieraat täyteen herkkuja tarkoittavat varmasti hyvää, mutta sekin on ahdistava tapa. Minusta ihanteellinen tilanne on se, että ruokaa on kohtuudella ja hieman jää yli. Vieraat tietävät ettei ahnehtiminen ole kohteliasta, ottavat hekin kaikkea kohtuulla, mutta nautiskellen. Keskitytään siihen juhlan aiheeseen, eikä syöttiläänä toimimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm mielenkiintoisia tulkintoja olet tehnyt sen perusteella, että juhlissa katson kohteliaaksi ottaa sen verran ruokaa että jää muillekin. Joo onhan se tavallaan toisten tekemisten vahtimista, että jos näen tarjolla olevan yhden kakun ja vieraita 20 niin silloin maksimimäärä kakkua, jonka otan on 1/20. Loogista, eikö? Tämä on ihan kotona opetettuja hyviä tapoja.
En mene juhliin syömään, menen sinne tapaamaan ihmisiä, nauramaan ja keskustelemaan. En ole ikinä ollut dieetillä ja otan hyvillä mielin lisää, jos pyydetään. Joskus on juhlien emäntä laittanut minulle kotiinkin mukaan juhlaruokia, jos eivät ole kaikki menneet. Juhlavieras ei kuitenkaan ole myöskään mikään syöttöporsas, joka on tarkoitus ahdata täyteen ruokaa ettei jää hävikkiä. Tämä on se toinen äärilaita.
"Jos olet tullut juhliin syömään, osaat ottaa omasi nopeasti pöydästä". Tätä en nyt ihan ymmärrä, mitä tarkoitat?
Olet ilmeisesti nainen niin kuin itsekin olen koska ylianalysoit toisten tarpeet juhlissa. Miehet ei tule juhliin tekemään jakolaskua kakuista. Naiset tekee niin. Voit tehdä niin ja teen itsekin niin mutta et saa mitään yleistä hallelujaa toisten silmissä kun teet niin.
Menin kyllä äskettäin juhliin ehkä 3 tuntia sen jälkeen kun oli ai'in saapumisaika ilmoitettu ja siellä ei ollut enää mitään syötävää jäljellä. Kyllä, minua vitutti tosi paljon, koska olin maksanut junaliput kaupunkiin ja järjestänyt ajan sille ja sitten saikin siellä olla tyhjin vatsoin. Toisaalta hääpari oli tunnettu siitä että kutsuvat ihmisiä kylään noin muutenkin eikä ole mitään syötävää. Eli kannattaa syödä erittäin hyvin ja itsensä täyteen ennen kuin tulee yökylään heille. Jos tuot itsellesi jotain syötävää varautuneena niin he kappas vain nappaa niistä eväistä itselleen puolet. Tämä meininki. Jotenkin kummassa en ole enää heidän kaveri koska ei sovi omaan käsitykseeni vieraanvaraisuudesta. Minulle opetettiin lapsena ja hyväksyin (en hyväksynyt todellakaan kaikkea mitä vanhemmat opetti), että vieraanvaraisuus on sivistyksen ja kunniallisuuden mittari (hyvässä mielessä bd), ja jos tulee vieraita heidät pitää ruokkia (ja heittää ulos säädyllisen ajan kuluessa jos eivät ymmärrä lähteä, tasapaino siis kaikessa).
Kun lahja on riihikuivaa rahaa, eikä mikään runokirja, niin kyllä kakusta sopii ottaa isompi siivu.
Vierailija kirjoitti:
Kun lahja on riihikuivaa rahaa, eikä mikään runokirja, niin kyllä kakusta sopii ottaa isompi siivu.
Hyvä pointti... Täsmääkö ottamisten kanssa? (Ei vttuilua, ihan empiirinen kysely tässä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermakakuista tykkäävät saavat ottaa vaikka sen puoli kakkua, hyvä, jos maistuu.
Kiva, jos sinulle se on ok. Suurelle osalle ihmisistä ei ole. Käsittääkseni tässä on kulttuurierojakin Suomen sisällä, tyyliin itä vs. länsi.
Ihmistyyppien välillä ainakin. Jollekin tarjottavat ovat symbolisia hyvän tahdon niukkoja eleitä, toiset haluaa että tarjottavista oikeasti nautitaan, ja kylliksi jos varaa on. Molempi parempi.
Mutta rohmuaminen on silti epäkohteliasta käytöstä. Ihan riippumatta siitä onko tarjottavia vähän vai paljon ja onko emäntä innokkaasti tuputtamassa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermakakuista tykkäävät saavat ottaa vaikka sen puoli kakkua, hyvä, jos maistuu.
Kiva, jos sinulle se on ok. Suurelle osalle ihmisistä ei ole. Käsittääkseni tässä on kulttuurierojakin Suomen sisällä, tyyliin itä vs. länsi.
Ihmistyyppien välillä ainakin. Jollekin tarjottavat ovat symbolisia hyvän tahdon niukkoja eleitä, toiset haluaa että tarjottavista oikeasti nautitaan, ja kylliksi jos varaa on. Molempi parempi.
Kyllä ja sitten on vielä ne kolmannet, jotka jää tuohon väliin!
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä ihan noin mene, jos et ole maksullisessa kahvilassa.
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti nainen niin kuin itsekin olen koska ylianalysoit toisten tarpeet juhlissa. Miehet ei tule juhliin tekemään jakolaskua kakuista. Naiset tekee niin. Voit tehdä niin ja teen itsekin niin mutta et saa mitään yleistä hallelujaa toisten silmissä kun teet niin.
Menin kyllä äskettäin juhliin ehkä 3 tuntia sen jälkeen kun oli ai'in saapumisaika ilmoitettu ja siellä ei ollut enää mitään syötävää jäljellä. Kyllä, minua vitutti tosi paljon, koska olin maksanut junaliput kaupunkiin ja järjestänyt ajan sille ja sitten saikin siellä olla tyhjin vatsoin. Toisaalta hääpari oli tunnettu siitä että kutsuvat ihmisiä kylään noin muutenkin eikä ole mitään syötävää. Eli kannattaa syödä erittäin hyvin ja itsensä täyteen ennen kuin tulee yökylään heille. Jos tuot itsellesi jotain syötävää varautuneena niin he kappas vain nappaa niistä eväistä itselleen puolet. Tämä meininki. Jotenkin kummassa en ole enää heidän kaveri koska ei sovi omaan käsitykseeni vieraanvaraisuudesta. Minulle opetettiin lapsena ja hyväksyin (en hyväksynyt todellakaan kaikkea mitä vanhemmat opetti), että vieraanvaraisuus on sivistyksen ja kunniallisuuden mittari (hyvässä mielessä bd), ja jos tulee vieraita heidät pitää ruokkia (ja heittää ulos säädyllisen ajan kuluessa jos eivät ymmärrä lähteä, tasapaino siis kaikessa).
En kyllä odota mitään halleluujaa muistakaan hyvistä tavoista. Tervehdin ihmisiä, koska se on hyvä tapa ja olisi outoa odottaa tästä jotain hehkutusta? Sen sijaan kyllä hyvien tapojen laiminlyönti on enemmän tai vähemmän noloa, riippuen tilanteesta.
Kyllä olen nainen, mutta minulla on veli joka on jotenkin kyennyt oppimaan ihan nämä samat hyvät tavat. Se on kyllä totta, että jostain syystä miehissä ahnehtijoita on kenties enemmän, vaikka molemmat sukupuolet kyllä edustavat. Mistä tämä johtuu?
Onko muissakin hyvissä käytöstavoissa se hyvinkäyttäytyvä "ylianalysoija"?
Mutta aika tylyä tuollainen, että mitään syötävää ei ole jätetty. Myöhään tulevalle vieraalle olisi fiksua varata jääkaappiin osansa, ettei joku muu niitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Mutta rohmuaminen on silti epäkohteliasta käytöstä. Ihan riippumatta siitä onko tarjottavia vähän vai paljon ja onko emäntä innokkaasti tuputtamassa vai ei.
Jos ei halua, että vieraat ottaa tarjottavia lisää, niin ei kannata kehottaa. Inhoan noita, jotka sanovat yhtä ja haluavat toista.
Olen huomannut, että usein ahnehtijat tulevat perheistä, joissa ruokaa ollut niukasti. Kenties ei ole ollut ikinä tilaisuutta opetella, miten käyttäydytään sivistyneesti tilanteessa, jossa ruokaa on ihan reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja sitten on vielä ne kolmannet, jotka jää tuohon väliin!
Minä kuulun tähän väliin jääviin. Varaan tarjottavia melko reilusti, mutta oikeastaan toivon että niitä jäisikin yli että saa itse sitten herkutella jälkeenpäin. Ei ole ikinä ruoat loppuneet kesken, mutten pidä rohmuamista kohteliaana tai sen osoituksena että olen tehnyt maukasta kakkua, soppaa tai mitä ikinä onkaan. Jos se on niin maukasta, niin ehkä haluan sitä itsekin syödä myös jälkeen päin vaivannäköni tuloksia. Olenhan itsekäs paska. Vieraalta maukkauden osoitukseksi riittää kyllä ihan kehu ja kenties kohtelias vastakutsu. Jos joku on rohmunnut oikein kovasti, niin jatkossa en ole välttämättä kutsunut, koska ärsyttää. Harvoin kyllä tällaisia röyhkimyksiä onneksi näkyykään. Varaan aina myös osan tarjottavista piiloon myöhässätulevien varalta.
Jätän kutsumatta myös liian vaikean ruokavalion ihmiset, koska olen laiska. (Paitsi jos olisi tylyä, esim, siskoani en voi jättää kutsumatta.)
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Eivät kaikki tule ajatelleeksi kakun riittämistä, eikä se ole merkki itsekkyydestä.
Kakkupalan leikkaaminen sitä paitsi on aina vähän jännittävä suoritus, kun kakku saattaa hajota leikatessa tai päälliset tippua tai pala saattaa pudota pöytäliinalle kun sitä on siirtämässä lautaselleen, ja tämä kaikki tapahtuu muiden tuijottaessa suoritusta.
Pelkästään sen takia olen joskus leikannut itselleni tuhdimman palan, siis sellaisen sektorin, ohuen ja hajoilevan siivun sijaan.
Eikö nimenomaan ajattelemattomuus ole merkki itsekkyydestä? Ei se sitä tarkoita, että ihminen olisi pahantahtoinen. Itsekäs voi olla myös ihan hyväntahtoisesti.
Mutta erityisesti ensimmäisen palan leikkaajan on kyllä pakko ottaa iso pala, se on totta.
Ei välttämättä. Motiivina voi olla myös se, ettei halua kakun hajoavan (= epäitsekäs motiivi), joka on kakun leikkaajan mielessä korvannut kakun riittävyyden ajattelemisen motiivin. Lopputuloksena on siis riittävyyden ajattelemattomuus, joka johtuu sen tilalle tulleesta toisesta epäitsekkäästä motiivista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ongelmaan on helppo ratkaisu. Tee pahaa kakkua. Sen lisäksi, että kukaan ei hae juhlissa lisää, sinun ei tarvitse pelätä että seuraaviin juhliin ilmoittautuisi kovin montaa saapujaa, jolloin voit lähtöjään tehdä pienemmän määrän tarjottavaa ja säästät selvää rahaa.