<HELMET ALKUVIIKKOON>
Kommentit (44)
millä ihmeellä te saatte vauvan nukkumaan koko yön??? taas Dunsku heräs 3 kertaa, aina samat kellon ajat 01,03 ja 06 ja karmeella huudolla, ei rauhoitu ennenku saa maitopullon. Mä olen ihan poikki!!!!!
Mä kans pääsin siihen alapään korjausleikkaukseen!!!! Nyt vaan odottelen kutsua ja sitten ei oo perä enää päreinä...
Meen nyt sängylle makaamaan ku on päikkäri aika.
Väsynyt kuumetta
kirjoitin äsken pitkän sepostuksen kaikesta mutta yllätys yllätys kaikki katosi jonnekin! että se sitten voikin ärsyttää... mitähän nappia muka mäkin taas painoin. saakutin kone!
No niin.. kokeillaan uudestaan..
Ihan ensiksi ihmettelen miten tää pino voikin olla näin pitkä jo nyt? miten te kaikki ehditte ja saatte olla koneella rauhassa? mä en saa ikinä. nytkin on esikko jo monen monta kertaa pyytänyt milloin mitäkin.
Eemi on nukkunut viime aikoina todella huonosti. Toka hammas puskee läpi ja viime yönäkin heräsi kovaan itkuun ainakin 8 kertaa eikä kelvannnut tissi eikä tutti. Ylös noustiin sitten jo 5.30 ja ekat päikyt nukkui 7-7.40 joilta heräsi taas siihen samaan kovaan itkuun. Ei kiva. Tulisi nyt äkkiä läpi kunnolla jos se sitten helpottaisi... =(
Minkille täältäkin onnittelut! Kuvia odottelen ja tuli ihan kyyneleet silmiin liikutuksesta kun luin tekstisi. Oli niin ihanan romanttiselta kuulostava vihkiminen!
Ennille osanotto päikkyjen vaikeudesta. Eemillä ihan samanlaista. Kotona en saa millään muulla unille päivällä kuin sylissä kantelemalla ja hyssyttelyllä tai sitten nukahtaa tissille. Meillä nukutaankin lähestulkoon aina ulkona. Lähden melkein aina ulos tuon uniaikaan ettei tarvitse menettää hermojaan. Olisi tosiaan ihanaa jos nukahtaisi omaan sänkyyn mutta ei mustakaan ole huudattajaksi. Ja siis huuto alkaa heti jos väsyneenä sen sinne laskee.
Ketkäs kaikki täällä siis jo toivovat uutta tulokasta? Vaikutti äkkiseltään että aika moni? Meille ei ole siis näillä näkymin tulossa, mies ei ainakaan halua. Itse ehkä vähän myöhemmin..
Mitähän muuta oli.. ai niin soseilu aloitettu! meillä syödään nyt peruna-porkkana sosetta ja kasvissosetta joka onkin samaa paitsi lisänä maissi. Kuinka nopeasti ootte alkaneet antamaan isompia annoksia? entä uusia makuja? kuinka pian hedelmä ja lihasoseet mukaan?
Nyt taidan lopettaa ennen kuin hukkaan tämän taas mutta olihan tässä nyt taas jotakin..
Omeli + Eme kohta 6kk
Meillä oli tänään neuvola (molemmilla pojilla), kaikki hyvin, pojat keskimittaisia ja terveitä. Kirjasin Aaron mitat kasvupinoon.
Nukuttamisesta... meillä on pojat aina nukahtanu hyvin päikkäreille kunhan on löytyny se oikee rytmi ja paikka ja menetelmä. Molemmilla on tässä iässä toiminu hyvin se, että kahden tunnin valvomisen jälkeen nukutan uudestaan. Ylipäätään semmonen jämäkkä päiväjärjestys on auttanu mua suunnattomasti tässä asiassa. Unet n. 9-11, 13-15 ja 17-18. Sapuskat 8, 11, 15, 17 ja 19. Esikoinen ei suostunu nukahtaan sisälle, kuopus taas ei nuku vaunussa. Esikoista vaan hyssyteltiin (tiedän, että jotku äidit joutuu kiertämään koko kylän päikkäriaikaan), Aaro nukahtaa tosi nopeesti kun pistän sen omaan sänkyyn oikeelle kyljelle, unirievun eteen, tutin suuhun ja hyssytän hissukseen pyllystä ja pidän vasemmalla kädellä massusta kii tukevasti, mutta hellästi ettei pääse kääntymään massulleen. Huone on viilee ja pimee. Meillä pojat tykkää molemmat yllättävän viileestä, se on yleensä useimmiten syynä jos eivät nuku että on liian kuuma. Mutta jokaisella lapsella taitaa tosiaan olla omat juttunsa. Ja niinku se vanha taika menee, niin meilläkään ei varmasti tästä lähtien nukuta kun teeskentelen täällä tietäväni jotain tästä asiasta... Ai niin, se on mun mielestä hyvin sanottu, kun jostain luin, että jos itte oot hermostunu niin lapsi ei nukahda varmasti. Meillä on ainaki pitäny paikkaansa. Pistän monesti ihan silmät kiinni, hengitän syvään ja yritän rauhottua ihan itekki nukahtamispisteeseen melkein.
Yöt on meilläki aika rikkonaisia, vaikka Aaro ei enää sapuskaa vaadikaan. Jostain syystä se herää joka ikinen yö prikulleen klo 4.39 (rauhottuu kyllä tutilla aika nopeesti). Katon aina mikron digitaalisesta kellosta kun en nää muita kelloja kun en löydä lasejani pimeessä ja aina se näyttää tuota samaa aikaa. Eikä se oo pysähtyny :) Esikoinen on saanu aika rajuja kauhukohtauksia taas yöllä, eikä meinaa rauhottua millään. Meillä heräillään yleensä klo 1, 2, 4.39 ja 6 kun Aaro alkaa heräileen. Esikoinen yskii tosi kovasti yöllä, vaikkei muullon yskikään ja neuvolassa sanottiin että jos se jatkuu niin voi olla kyse alkavasta astmasta. Se ois kyllä tosi harmi kun poika on niin kamalan liikunnallinen. Onko teillä kellään astmaa, osaatteko sanoa estääkö se esim. uraa urheilun parissa? Veikko on niin mielettömän fyysinen että siitä tulee heti mieleen, että se todnäk tulee tekemään jotain aikuisenakin liikunnan parissa.
Te, joilla tekstit katoaa... Minä teen aina niin, että avaan palstan yhteen ikkunaan ja vastauksen toiseen. Se käy helposti niin, että hiiren oikeesta painikkeesta klikkaa, niin siitä saa avattua linkin uuteen ikkunaan. Sillon voi aina välillä käydä reloudaamassa palstan niin sua ei heitetä sivuilta veke kun siinä on se aikaraja. Samalla saa katottua jos joku muu on kirjottanu sillä aikaa. Minä kun oon täysin itseoppinut näissä tietokoneasioissa niin en osaa sitä oikeeta termistöä, eli jos tämä kuulostaa ihan käsittämättömältä mitä yritin tässä sepustaa niin korjatkaa/selventäkää joku.
Ja sitten tiskejä ja pyykkejä laittamaan...
Vilja
Olin äsken kirjoittanut pitkän kirjoituksen ja olin menossa aiheessa : Kuinka kannattaa toimia ettei teksti häviä, NIIN KAS KUMMAA, onnistuin tekemään jotakin outoa ja kaikki kirjoittamani teksti hävisi!!! Että se siitä. Potuttaa.
:)
-kumppari-
Helmi heräsi viime yönä klo 02.45 (tissiä), 04.15 (selälleen kääntö), 06 (tissiä) ja klo 7.20 (takaisin omaan sänkyyn ryömimään). Sitten ehdin nukkua vielä vajaa ½ tuntia ennen kuin esikoinen hiippaili meidän makkariin ja koska Helmi oli kerrankin omassa sängyssään, pääsin nousemaan ylös ilman, että Helmi heräsi. Menin sitten pojan sänkyyn torkkumaan (oisko 130 cm pitkä sänky) ja poika leikki autoillaan sillä aikaa. Eli Helmi syö pääsääntöisesti 2 kertaa yössä ja ne on ihan OK, mutta sen useammin en haluaisi heräillä. Mutta niin kauan kun Helmi EI heräile tunnin välein joka yö, olen edes jotenkin tyytyväinen tilanteeseemme.
Helmillä oli myös tänään neuvola (täytti viikko sitten 6 kk). Painoa oli nyt 7110 g ja pituutta 66,5 cm. Edellisestä neuvolakäynnistä oli 5 viikkoa ja sinä aikana painoa oli tullut 180 g eli viikossa vain 36 g, mutta neuvolatäti on edelleen sitä mieltä, että Helmi kasvaa hyvin. Pituutta mittasi aluksi, että olisi tullut vain 0,5 cm 5 viikon aikana, mutta mitattiin sitten uudestaan ja tuloksena oli 66,5 cm eli 1 cm 5 viikossa. En ole vielä käynyt Helmisten kasvu-pinosta katsomassa muiden mittoja, mutta aika vähän on mun mielestä Helmille painoa ja pituutta tullut. Tai pituus oli viime kerralla ollut vähän keskikäyrän yläpuolella ja nyt alapuolella ja siitä terkka mietti, että mikäköhän sen on aiheuttanut (ettei pituutta ole tullut enempää). Luultavasti tulee myöhemmin sitten suhteessa enemmän samassa ajassa. Eihän lapset aina ihan täysin tasaisesti kasva. Esikoinen, joka oli syntyessään Helmiä 2 cm lyhyempi ja 300 g kevyempi, oli tässä iässä 8225 g ja 69 cm eli aika paljon isompi. Mutta ei mua haittaa, vaikka tyttö oiskin vähän sirompi =) Kunhan ei ole nälkäinen.
Neuvolakorttiin terkka kirjoitti: " Kasvanut hienosti. Istuu selkä suorana tuettuna. Ottaa jaloille koko painolla. Lisäruoat aloitettu." Terkka kyseli, miten paljon Helmi juttelee ja kun kerroin, että pari kertaa päivässä muutaman minuutin äää-tyylistä juttelua, niin terkka sanoi, että pitää seurata asiaa. Ei ollut mitenkään huolestunut (enkä ole minäkään), mutta sanoi, että enemmän saisi jutella. Seuraavan kerran onkin sitten lääkärillä käynti 8 kk iässä.
KUMPPARI: Sun aikaisempi kirjoitus Onnin sitterissä istumisesta kuulosti ihan samalta kuin Helmin sitterissä istuminen. Eli nököttää etukenossa ja heittää kaikki lelut lattialle, mistä yrittää niitä kurkotella, mutta ei saa, kun on vyöt kiinni.
SPIRAL: Meillä on periaatteessa lapsille monta hoitajaa (mun äiti, anoppi, mun sisko, miehen sisko, mun hyvä ystävä ja miehen kaveri tyttöystävänsä kanssa), mutta tosi harvoin tulee ketään pyydettyä apuun. Osa opiskelee päivät ja on illat/viikonloput töissä, eikä siksi ehdi. Mun äiti ei ole töissä, mutta asuu reilun tunnin bussimatkan päässä, eikä siksi käy täällä joka viikko. Anoppia ei muuten vaan nappaa... Jos mun äiti asuis tässä lähellä, häneltä saisi hoitoapua niin usein kuin tarvitsisi. Pitäis kyllä itsekin ryhdistäytyä ja keksiä itselle ja miehelle joku yhteinen meno ja lievällä painostuksella pyytää jomman kumman sisko lapsenvahdiksi. Syksymmällä meillä on miehen kanssa aikomus lähteä yhdessä bilettämään, jolloin luultavasti mun äiti tulee meille ja jää yöksi, että hoitaa lapset sitten myös aamulla. Muuten mentäis vaikka johonkin hotelliin yöksi, mutta Helmin imetys vähän rajoittaa.
ENNI80: Meillä Helmin nukahtaminen oli aikaisemmin yhtä hankalaa kuin teilläkin, mutta nyt on parin viikon ajan nukahtanut sekä yöunille että päiväunille tosi helposti, tyyliin viedään vaan sänkyyn ja nukahtaa sinne itsekseen. Toi mahalleen kääntyminen oli tosi iso ongelma, mutta siihen auttoi, kun vuorasi sängyn niin monella tyynyllä, ettei Helmi mahdu kääntymään. Nyt pääsee kyllä jo kääntymään, vaikka siellä tyynyt onkin, mutta aluksi ei tajunnut, miten pääsee niiden kanssa kääntymään ja jäi sitten suosiolla selälleen makaamaan. Ja se on varma, että kun joku asia sujuu, niin seuraavana päivänä kaikki saattaa mennä taas ihan pieleen. Mutta tiedän siis tunteen, kun lasta ei saa nukkumaan. Se on niin turhauttavaa!
VILJAA: Eikös teidän yöt mennyt jo hetki sitten paremmin?! Miksi se Aaro taas heräilee...? Noista päivistä piti kysyä, että nukkuuko Aaro aina ne kahdet ekat unet sen 2 h? Mäkin yritän pitää jonkinlaista päiväjärjestystä yllä (esikoisen takiahan meillä sellainen onkin jo ennestään), mutta Helmi nukkuu, miten sattuu, joten esim. ruokailut ei ole koskaan samaan aikaan. Aamupäivällä Helmi nukkuu joko ½-2 h ja päivällä ½-3 h. Joka päivä eritavalla. No, lounas on aina ekojen päikkäreiden jälkeen eli klo 12-14, päivällinen joskus klo 16-18 jne.
Nyt jos menis syömään spagettia =)
T:Fassiloora ja Helmi (6 kk + 1 vko)
Millä helvetillä mä saan ton koiran räksytyksen loppumaan?? Naapurin erittäin raskaana oleva rouva juuri sanoi et koira räksyttää koko ajan. Sitruunapanta on käytössä jo. Mitä mä teen, annako nuija nukutuksen vai teippaanko kuonon yhteen ku lähden ulos. Ja ratiokin on rakilla päällä vaan ei auta. Mä itse henk.kohtaisesti inhoon räksyttäviä koiria.
Ja ulkonahan on pakko käydä ilman koiraakin joskus.
Kuumetta
Kuumetta: meidän rakki ULVOO kuulemma kun ollaan pois! Koira on 9-v ja saatiin tietää tämä vasta vuosi sitten! Kukaan muu naapuri ei oo aikasemmin sitä sanonu, mutta nyt kun on 3 koiraa seinän takana niin tietävät kyllä nämä hommat ja samat metelit sieltäkin kuuluu tänne. Niillä on sitruunapanta auttanu jonku verran, me ei olla edes vaivauduttu miettimään kun ollaan melkein aina kotona. En siis osaa neuvoa, hymyilytti vaan kun on niin tuttua tuokin.
Fassiloora: Aaro herää siis vaan sen kerran yleensä 4.39, mutta esikoinen on nyt saanu niitä kauhukohtauksia. Ne on aivan kamalia. Onko teillä ollu niitä?
Huomiseen helmimammat!
Vilja
muistin tuossa tiskatessa, että unohdin vastata siihen päiväuniasiaan, eli:
Aaro nukkuu kyllä aamulla aina vähintään 1,5 tuntia. Se herää niin kamalan aikasin (6-7), että on yheksältä jo ihan sippi. Usein pitää laittaa se petiin jo kaheksalta, sitten se herää jo kymmeneltä, mutta yritän leikittää sitä lähelle yhtätoista ennen ku annan lounaan että rytmi jotenki säilyis, mutta kyllähän ne ajat on väkisinki aika joustavia kun sittenhän se on jo kaheltatoista niin väsyny taas että se pitää melkein laitta uudestaan nukkumaan. Soveltamalla meilläkin mennään aika pitkälti, mutta on hyvä olla joku aikataulu mitä edes yrittää noudattaa, sen pohjalta on paljo helpompi sitten soveltaa kun ihan tyhjästä nyhjästä. Päivällä se nukkuu kans vähintään sen 1,5 tuntia, mutta illalla sitten vaihtelevasti. Sillon ku yritin nukuttaa ulkona se ei nukkunu ku puolen tunnin pätkiä. Sisällä se saattaa nukkua huonommin jos Veikko on kotona. Alkaa vissiin leikin äänet kiinnostaa sen verran. Tänään esim. kun Veikko heräs päiväunilta 13.30, Aaro oli nukkunu vasta puoli tuntia ja heräs isoveljen ääniin. Siirsin sen meidän sängyltä omaan sänkyyn ja taputtelin pyllylle (vaikkei oikeestaan vaikuttanu kovin väsyneeltä, yritin silti kokeilla) niin nukahti heti uudelleen ja nukku siihen kolmeen. Tuota välipalaa vaihtelemalla saa aika usein säädettyä jonkin verran silleen että jos on lounas tullu syötyä tavallista aikasemmin, saatan antaa välipalalla maidon vähän aikasemmin, mutta kolmelta vielä vaikka vähän marjoja että jaksais paremmin siihen viiteen. Mitä millonki päähän juolahtaa.
Tulipas taas sekavaa tekstiä, näkee että jo vähän väsyttää. Toivottavasti saat jotain tolkkua.
Vilja edelleen
luulen, että Aaro nukkuu niin vakioajat sen takia kun sillä on niin vakio-olosuhteet tuolla makkarissa, eli ei oo lämpö- eikä äänivaihteiluita. Lähinnä kai tässä vaiheessa vielä eniten vaikuttaa nuo lämpövaihtelut, kyllä se monesti nukkuu ihan häiriöttä vaikka esikoinen kiljuis täyttä kurkkua.
Tämmöstä tää väsyny ajatuksen kulku teettää, lisäystä lisäyksen perään. Nyt en enää lisää yhtään mitään.
Piti Huutonettiin laittaa vaatetta myyntiin, mutta yllätys vaan, taas on kamerasta akku loppu ja kuvat siellä niin että jää tältä illalta. Kirjoittelenpa siis sen sijaan tänne.
Meillä oli 5kk neuvola tänään, meni ihan kivasti kun oli sijainen neuvolatäti, sellainen puolta vakkaria nuorempi ja vieläpä mun vanha kaveri, eipä ollut sitten turhan jäykkää hommaa. Eveliina sai rokotuksen muttei ollut moksiskaan. Pituutta oli tullut hurjasti, nyt tyty olisi siis 70cm, mutta epäilenpä että saattoi mittaustuloksessa olla pikku häikkää. Pitkä hoikkeliini joka tapauksessa.
Muutenkin tänään ollut aika lentoa, aamupäivällä oltiin perhekerhossa ja nyt illalla isomman tytön vanhempainillassa, ihmeen hyvin jaksoi Eveliina koko päivän vaikka ainoat päikkäritkin nukkui kaksi tunnin pätkää autossa. Muutenkin tyttö nukkuu tosi vähän päikkäreitä, tuo kaksi tuntia yhteensä on yleensä ihan maksimi. Ja tänäänkin siis valvoi 16.00 -21.30 jolloin simahti yöpuulle. No ehkäpä uni alkaa maittaa paremmin kun ilmat viilenee.
Soseita meillä maistellaan vaihtelevasti, eipä niitä yleensä montaa lusikallista mene. Ei meillä montaa makua vielä ole kokeiltukaan, en ole mitään kiirettä pitänyt kun homma on lähinnä sotkemista =)
Eveliina on nyt pari päivää suostunut lutkuttamaan tuttia jonkun verran, nyt mietityttää että kannattaako enää tässä vaiheessa opettaa tutille, toisaalta ajattelin että helpottaisi mahdollisesti yösyöttöjen lopetusta... mitäpäs tuumitte? Ja ihan kivahan se olisi jos tytön saisi pullollekin opetettua, pääsisi äitikin joskus tuulettumaan =)
Kylläpäs lohdutti kun lueskelin että muitakin ottaa ukko pattiin, meillä oli viime viikko melkoista mykkäkoulua, eipä tullut juuri muuta puhuttua kuin ihan pakolliset, eilen sitten tehtiin jonkinsortin aselepo, edelleen olen kyllä hiukkasen kyrsiintynyt vaikken tuota ukkoa kyllä ihan äkkiä toiseenkaan vaihtaisi =) Joskus nuo miehet vaan osaa olla TODELLA raivostuttavia.
Mistäpä puheenollen... ONNEA MINKKI, kylläpä kuulosti ihanalta teidän häät!
Mitähän vielä.... Jipii, mun laihikseni alkaa edistyä, nyt on kuusi kiloa kadonnut, kohta alan olla samoissa lukemissa kuin ennen raskautta, sitten jäljellä enää 20kg edellisestä raskaudesta... no, alku se on tämäkin!
Kiitokset Napero ja Larvanto viimeisestä, kiva tavata taas kesän jälkeen , ilmoitelkaa vaan koska haluatte meillepäin tulla!
Jospas sitten painuisi suihkuun ja pehkuihin, mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Manna ja Eveliina 5kk ja risat
Siirikin heräili jostain syystä läpi yön ja halusi tissiä... Nälkä ei kuitenkaan ollut, joten viideltä meni baari kiinni. Siitähän se raivostui, pidin sit väkisin sitä paikallaan omassa sängyssään niin siihen lopulta sitten nukahti. Onneksi meillä esikoinen ei tuommoiseen yleensä herää, eikä mieskään ihan helposti. Saa nähdä miten tänä yönä menee, yritän ainakin pitää tiukkaa linjaa.
Mä en kyllä tajua, tuossa mun mielestä luonto on mennyt jotenkin pieleen, kun vauvoista on evoluutio tehnyt noin huonoja nukkujia. Eihän tuosta ole kuin haittaa, eihän väsynyt äiti jaksa jälkeläisiään edes hoitaa. No, kun ens yönä epätoivoisena nousette sängystä sen sadannen kerran, lohduttautukaa sillä että varmasti joku muukin sadattelee mielessään kun se perhanan kakara ei nuku : )
En pääse sittenkään vauvakinoon, mies on just silloin työmatkalla, enkä saa esikoista mihinkään hoitoon : (. Enkä sittenkään pääse sinne ratsastamaankaan mitä viimeksi hehkutin, viikossa oli joka ikinen kurssi täyttynyt ja pitkät jonotkin vielä : (
kuumetta, sitruunapantoihinhan on myytävänä sen sitruunasuihkeen tilalle pippurisuihketta. Ongelmakoirakouluttajalle ja eläinlääkärille, muita neuvoja ei valitettavasti ole antaa. Eroahdistukseenkin on lääkkeet, jos se sitä on.
Nyt sänkyyn!
FannyK
On niin kiire ollut mutta pikaiseen Fassilooralle :
Meidän Osku melkein samoissa mitoissa kun teidän Helmi eli 7240 g ja 65,7 cm pitkä ja me saatiin kasvusta noottia neuvolatädiltä. Elikäs pituus menee koko ajan alaspäinä ja kuulemma toiveissa olis et nyt saatas se puoli nousuun.
Toki ei tuo syntymäpituus ollu mitään huikeaa mut kuitenkin...
Meilläkin heräillään taas joten väsyneiden klubiin ilmoittaudun minäkin. Mies aloittaa kuulemma unikoulun -vau mikä aviomies tuli sitten valittua ;)
Mutta nyt aamupuuroa huiviin
minkki ja Oskuboy 6kk
Täällä on yksi tosi väsy äippä! Eetu heräs viime yönä tasan klo 0.00 ja huusi tai muuten vaan pyöri kaksi tuntia omassa sängyssään, kunnes mä luovutin ja otin sen tissille, muttei kyllä rauhottunut siihenkään vaan vasta kun laitoin takas omaan sänkyyn. Joten se sitten siitä unikoulusta!!! Kaippa se vaan on annettava sille tissii suuhun niin kauan kunnes se ite lopettaa koko touhun(siis yösyöpöttelyn!) Mä vaan haluisin saada joskus nukkua koko yön! Siis en ole nukkunut kahdeksaan kuukauteen kuin ehkä kolme yötä yli kuusi tuntia putkeen!!! Ja mä rupeen oleen tosi puhki... Ja päivällä en vaan osaa nukkua, vaikka siihen olis mahikset, koska Eetu siis meidän ainut.
Jotenka voipi olla jos ensi yönä Eetu jatkaa samaan malliin niin me ei lähdetä myöskään vauvakinoon, ehkä sitten seuraavalla kerralla!!! Mutta laitan tänne viestiä, olikos sinne sitten muita tulossakaan kuin nonnu ja Joona???
Mann@ olipa teidän neiti kasvanu!!! Niin mä vähän epäilinkin sillon viime viikolla, kun näytti että meidän jäppinen on jäänyt teidän molempien (Larvannon myös) tyttöjen jalkoihin!!! No, eipä taida meidän pojasta kasvaa " hongankolistajaa" !
Mutta nyt jos menisin vaikka syömään ja yrittämään nukkumista, niin olis illalla pirteämpi, kun ollaan kyläänkin lähdössä, hohhoijaa!!!
Niin ja noista koirista, niin meillä ei varsinaisesti haukuta kuin pihalla ollessa, siis kun menee ihmisiä ohi, meidän tontin vieressä menee kevyenliikenteenväylä, jolla siis ihmisiä liikkuu ehkä noin 5/päivä, jos sitäkään, joten tosi paljon!!! Ja sitten noi haukkuu naapureille, kun ovat omalla pihallaan! (voi olla sitten tyhmiä ihmisiä, kun eivät puhu mitään ja oleskelevat vaan omalla pihallaan! Murr!) Ja sitten mille millonkin... Mutta eivät meidän poissa ollessa, tai ei ainakaan ole kukaan tullut sanomaan!
Sitten vielä sellainen kysymys teille Tampereella asuville!!! Missäspäin siellä myydään tuota patapum tai ergoreppua? Kun haluttais sellaista kokeilla ennenkuin ostetaan... Tuo BabyBjörnin repppu kun käy kohta pieneksi... Niin ja mikä olis sitten mielellään auki lauantaisin...
Napero ja Eetu 6,5kk
Heti alkuun pitää hehkuttaa: EEMI RYÖMII!!!! Se painaa jo aika kovaa vauhtia lelujen perässä ihan oikealla tekniikalla! Siis vau! Odotin sitä tapahtuvaksi vasta 7kk iässä jolloin siskonsa oppi mutta herra olikin nopeampi liikkeissään ja aloitti jo nyt, 5 päivää vajaa 6kk:n iässä!
Mutta sitten ikävämpi asia. Eipä nukkunut viime yönäkään kovin hyvin. Meni nukkumaan vähän vaille yhdeksän ja heräsi ennen kahtatoista kovaan itkuun jälleen kerran. Siihen ei auttanut tissi, ei tutti, ei mikään. Laitoin sitten pojalle supon (oli muuten tosi hankala laittaa) jonka jälkeen kantelin itkuista puolinukuksissa olevaa lasta ympäri kämppää ettei herättäisi Oonaa. Vihdoin nukahti syliin ja vein takaisin sänkyyn johon havahtui välittömästi ja uusi huuto. Suostui sitten jäämään sänkyyn mun viekkuun jossa nukkui sitten loppu yön. Heräsi kahden tunnin välein klo 02,04,06 syömään ja sitten 7 noustiin ylös. Että juhlaa. Nyt se hammas tuli kunnolla läpi joten ehkä toivottavasti helpottaisi.
No mutta nyt siirryn lukemaan juttuja ennen kuin taas kadotan tämän tekstin.. =)
Siis eiks kukaan lähde vauvakinoon? Mites Marcel ja Julianna, lähdettekö leffaan? En kylläkään tiedä viihtyykö Joona siellä, kun pitäisi olla melko paikallaan, mutta katsotaan nyt tuleeko lähdettyä.
Napero: Patapumin myyjistä en tiedä, mutta Babyidean sivuilta löytyy niiden jälleenmyyjät, niillä on ymmärtääkseni Ergoja myynnissä. Lähin jälleenmyyjä taitaa olla Lempäälässä. En tiedä myydäänkö niitä muualla täällä päin. Munkin tekis mieli ostaa se Ergo, mutta en ole toistaiseksi raaskinut, olen vielä raahannut tuota kuulantyöntäjää liinassa=)
Palailen...
nonnu78
Just ku alan kirjottaan niin poika herää... höh.
Mutta pari riviä kuitenkin. konsta on ollu nyt kaks päivää ihan kauheessa nuhassa ja yskä on raastava! Aivastelee ja rohisee... kesällä?! :)
Ja nyt on niskaan ja käsivarsiin tullu jotain ihme punotusta. Kuumetta ei oo ku 37.4 joten eikai tää sentään vauvarokkoa oo?
Raukka lapsi ku se on ihan sairaan näkönenki.. ei oo liiemmin sairastellu rs-viruksen jälkeen.Mulla on niitä paracetamol tabletteja joita nykyään suositellaan yli 9kg lapsille, eilen illalla annoin ennen nukkumaan menoa.
Iltapuuron jälkeen se alko yskiin ihan kauheesti ja ku se sattu niin yökkäs sopivasti taas ja puurot lensi kaarella papan syliin.. sinne vaan papan ja pojan vaatteet pesukoneeseen :D
KYSYMYS: Tätä on varmaan kyselty monesti ennenkin mutta kuinka paljon pullo-maitoa teillä menee päivässä? siis lapsilla jotka ei enää ime rintaa.Edellisellä neuvolakäynnillä oli kuulemma tullu painoa " enemmän" .. eli annankohan liikaa sitte:)
Miina1980: Jep, kyl se iskee korvaan ku ihmiset puhuu lasten " tekemisestä" . nim. punanen tupa ja kymmenen lasta:)
Hei hämärtyvää harmaata iltaa vaan kaikille! (en oo koko päivänä käyny ulkona ku parveke remontissa ja pojan kans en nyt voi lähtee) ARGH!!!
Helmi heräsi viime yönö klo 01 (nukuin sohvalla, mies hyssytteli Helmiä ties kuinka kauan), 03 (tissiä) ja 06 (tissiä). Eli " vain" 3 herätystä ja aamullakin sain nukkua klo 8 saakka. Silti väsyttää ihan kamalasti! Sen lisäksi mun silmiä on särkenyt koko päivän. En tiedä, johtuuko se tosta väsymyksestä vai mistä. Koko ajan on kuuma, vaikka kaikki räppänät on jo auki ja kesäkin ohi. Kaiken lisäksi kurkkukin on vielä kipeä. Ärsyttävää! Ja esikoinen haluaisi, että leikkisin, mutta en jaksa. Onneksi mies tulee vartin sisään kotiin.
NAPERO79: Jos yhtään lohduttaa, niin mä olen nukkunut ne sun mainitsemat yli 6 h putkeen ehkä 3 kertaa reilun 3,5 vuoden aikana! Mutta ei se varmaan kyllä lohduta. Onneksi meillä esikoinen ei enää öisin heräile niin kuin VILJAALLA. Se tästä vielä puuttuisi. Neuvolatäti oli vankasti sitä mieltä, että sitten kun lopetan Helmin yösyötöt, alkaa tyttö nukkua yöt heräämättä, mutta esikoisen yösyötöt lopetin 6 kk iässä, imetyksen kokonaan 1 v 5 kk iässä ja vasta 2,5 v iässä poika alkoi nukkumaan yöt heräämättä. Siksi en jaksa uskoa, että yösyöttöjen lopetus auttaisi mitään. No, siinä vaiheessa, kun Helmi syö kiinteää ruokaa ihan kunnon määriä, aukeaa maitohanat vasta joskus klo 05-06 aikaan ekan kerran. Eli yhteen yösyöttöön jos pääsisi tässä syksyn aikana, niin olisin iloinen. Mutta sitten Helmi herääkin varmaan 10 kertaa yössä niihin liikuntahetkiinsä...
Sen unohdin eilen kirjoittaa, että meillä on nyt pieni epäily, että maissi ois pahentanut Helmin ihottumaa. Helmillä on ollut ihottumaa jostain 3 kk ikäisestä saakka joka aina välillä pahenee ja sitten taas parantuu (viimeistään Sibicortilla). Muista kiinteistä en ole huomannut, että ihottuma olisi pahentunut, mutta maissin aloittamisen jälkeen paheni. Ei välttämättä johdu siitä maissista, mutta mietin nyt, et pitäiskö testata asia. Neuvolassa sanottiin, että pitäis olla nyt 2 viikkoa antamatta maissia ja mitään uutta ruoka-ainetta ja sen jälkeen kokeilla maissia uudestaan. Mua ei toi maissin antaminen niin nappaa (Helmi ei tykännyt siitä yhtään), joten mietin, että jos pitäis 2 viikon tauon, mutta antais sen jälkeen jotain ihan muuta ja maissia vasta joskus tulevaisuudessa uudestaan (kun ei kerran tytölle edes maistunut). Mutta sitä pähkäilen vielä enemmän, että pidänkö sen tauon, jos ihottuma paheni ihan muuten vaan. Mites Sasuliini ja muut, joiden vauvoilla on ihottumaa. Mille ruoille vauvat on reagoineet ja miten olette toimineet? Helmin ihottuma parani heti, kun laitettiin siihen Sibicorttia.
T:Fassiloora ja Helmi
Kuulin tänään: mun kaveri saa tammikuussa toisen lapsensa. Ihanaa!!!
Mutta sitten kuulin että tämä samainen kaveri on jäänyt jo äippälomalle! tai siis saikulle, kun ei voi olla töissä kun on tupakansavua! (työskentelee huoltoasemalla) Siis ihan ymmärrettävää, mutta kun tämä samainen kaveri polttaa itekin tupakkaa, (nyt raskauden todettuaan vähän lopettanut, muttei tietääkseni kokonaan!)niin pistää pikkusen miettimään!!! No, jokainen taaplaa tyylillään!
Napero (pikkusen huvittuneena kaverin tapauksesta...)
Ja voisin ottaa Ergon mukaan, jos Napero pääsee, niin voisi testata sitä.
Muutaman kerran oon vasta kerennyt sitä itsekin käyttämään, kun oli pakko tilata, kun poika on niin painava ja meillä on trikoinen liina, niin se alko venymään liikaa pojan painon alla. Ja eipähän tarvii opetella selkäsidontaa, sillä selässä kantamista olen kaipaillut, se kun helpottaa monessa omassa tekemisessä. Liina on kylläkin mielestäni mukavampi, mutta ergo nopeampi ja kätevämpi, eli siis pakko ostaa vielä kudottu liinakin, ja se on tieteski antti.
Meilläkin kovasti kieritään ja peruutellaan ja hitaasti myös ryömitään eteenkin päin. Aina saa pelastaa Miron sängyn tai tuolin alta, johon jollain tyylillä on päädytty, vaikka leikki on aloitettu parin-kolmen metrin päästä.
-niisku
Pakko tulla tänne välillä purkautumaan. Jospa jaksaa sitten taas hetken aikaa... Siis väsyttää aivan mielettömästi! Vaikka meen nukkumaan samaan aikaan Emman kanssa, niin silti yöunet jää lyhyiksi ja pätkissä nukutuiksi.
Kohta menee hermot siihen, ettei Emma nuku! Siis miten te saatte lapsenne päiväunille? Mulle tää nukuttaminen on yhtä tuskaa. Olis varmaan pitänyt alusta asti opettaa omaan sänkyyn, mutta kun tuo huudattaminen ei oikein istu mun ajatusmaailmaan... Ja nyt iso osa ajasta kuluu Emman nukuttamiseen. Onneksi sentään yöunille nukahtaa helposti ja sit päivällä vaunihin. En vaan viittis koko päivää lykkiä ulkona vaunuja.
Taas Emma on ihan väsynyt, ei viihdy missään. Ruokakin lensi taas pitkin seiniä... Kun yritän laittaa nukkumaan alkaa huudot ja yrittää kammeta ylös. Jo unilaulu saa aikaan itkun... Omaan sänkyyn ei yksinään nukahda (se on tapahtunu vaan vahingossa muutaman kerran). Oon ajatellut kokeilla sitä uusimman vauvalehden unikoulujuttua sitten, kun jaksan... Mutta tällä hetkellä se omaan sänkyyn jättäminen (vaikka olis kuinka rauhallisesti siellä alussa) päättyy siihe, että neiti kääntyy vatsalleen ja alkaa huuto (ei osaa nukkua vatsallaan). En jaksa tätä nukkumistappelua montaa kertaa päivässä!
Olispa meilläkin sellainen vauva, joka nukahtaa lähes itsellään kun väsyttää... En olisi kyllä aikaisemmin uskonut, että lapsen nukkumaan laittaminen voi olla näin vaikeaa. (Niin ja aika monia lapsia oon sentään nukuttanut... Tosin kai se on niin, että oman kanssa on vaikeampaa soveltaa kaikkia upeita ajatuksia...) Ensimmäinen periaate, josta jouduin luopumaan onkin se, että vauva nukkuu omassa sängyssään. Yöt nukutaan nykyään sujuvasti perhepedissä ja päiväunillekin nukahtaa (silloin kun nukahtaa) mun kainaloon!
Vauvakinoon en taida uskaltautua tällä kertaa. On neiti ollut niin äkäinen viime päivät. Eikä viihdy sylissä, koska liikkeelle pitää päästä. Eikä myöskään nukahda syliin, jos tulee uni...
Nyt jatkan Emman nukuttamista...