En keksi yhtään hyvää ja loogista syytä, miksi lapsia kannattaisi tehdä. Keksitkö sinä?
Siihen rakkaushömppään en usko, se on vain raskauden ja synnytyksen aiheuttama hormonimyrsky. Eikä sekään ole riittävän hyvä syy tehdä omasta loppuelämästä hankalaa.
"Ne hoitaa mua sitten kun olen itse vanha". Ai jaa, mun vanhemmista ei kumpikaan hoitanut yhtään omia vanhempiaan. Ihan jättivät heidät yksin mätänemään kun itse piti päästä juoksemaan matkoilla ja kulttuuritapahtumissa.
En ole ikinä nähnyt tapausta, jossa lapsi olisi oikeasti huolehtinut omista vanhemmista. Yhteiskunnan huoleksi iäkkäät jää.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on lapsi, aivan turhaa yrittää selittää veloille asiaa. Ei ne ymmärrä eikö edes HALUA ymmärtää. Onneksi velat kuolee sukupuuttoon. Niissä ei ole mitään hyvää mitä ihmiskunta jää kaipamaan.
Et kai sinä tosissaan kuvittele, ettävelat kuolevat sukupuuttoon? Eihän kyseessä ole mikään perityvä ominaisuus vaan oma mielipide. Ties vaikka kaikki sinun omat lapset päätyvät siihen tulokseen, että eivät halua ollenkaan lapsia. Vieläkö pysyt kannassasi?
Joka kuvittelee ajattelevansa lisääntymättömyyttään tai lisääntymistään loogisesti huijaa itseään..
Se on ihan biologinen tarve. Jos et lisäänny, syy on siinä että sinun turvallisuuden tunteesi on rikottu joko fyysisesti tai henkisesti. Sama pätee eläimiin.
Näillä veroilla alkaa monella olla tuo jälkimmäinen syy.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on lapsi, aivan turhaa yrittää selittää veloille asiaa. Ei ne ymmärrä eikö edes HALUA ymmärtää. Onneksi velat kuolee sukupuuttoon. Niissä ei ole mitään hyvää mitä ihmiskunta jää kaipamaan.
Koska velat ovat syntyneet veloista... Eikun hetkonen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt tekee kaikkea muutakin ilman hyvää syytä. Harrastavat vuorikiipeilyä tai moottoripyöräilyä, hankkivat koiran tai syövät lihaa.
Lihansyöntikö tapahtuu aina ilman hyvää syytä? Kuules, ei näitä voimapatteja mun käsivarsissa rakenneta millään pupunmuonalla.
Minulle perhe ja suku ovat aina olleet tärkeitä. Tahdon jatkaa tätä ja kasvattaa uutta sukupolvea joka toivottavasti jatkaa myös osin arvojani suomalaisen luonnon ja maapallon turvaamiseksi. Suurperheestä en kuitenkaan haaveile. Riittää että pari uutta päätä/sielua tulisi tänne pohtimaan ikuista jatkuvuutta ja perinteitä sekä tulevaa omalla annillaan ja omalla panoksellaan. Enkä koe itsekään olleeni vanhempieni elämän pilannut rasite, aika kivasti heillä porskuttaa oma elämä nykyään.
Ihmiskunta menee monessa pieleen, mutta se tarkoita etteikö meillä olisi mahdollisuuksia parempaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyt ovat aina itsekkäitä
No mulla kyllä väheni itsekkyys lasten saannin myötä.
Enpä usko. Se sun itsekkyys vaan sai perävaunun, johon voit kasata sitä omaa itsekkyyttäsi. Vai tuliko sinusta lisääntymisen myötä kunnon äiti Teresa ja jaat sitä epäitsekkyyttä muillekin kuin vain omille jälkeläisillesi?
Kuullostaa kyllä todellakin siltä, että ap:n ei kannata lisääntyä.
Ainut looginen syy taitaa olla se, että osallistuisit omalta osaltasi (Suomen) väestörakenteen ylläpitoon. Sen tähden ne poliitikot haluisivat synnytystalkoita. Tarvitaan lisää tulevia veronmaksajia.
t.haluan kyllä lapsia, mutten vain "loogisista" syistä
Niin, jokainen päättää tietysti omalta osaltaan. Itse oikeastaan halusin nähdä mitä se on, kun on perhe. Olin kuitenkin itse kasvanut ehjässä perheessä, jonka koin onnelliseksi.
Nyt kun kaksi lasta, se saa riittää.
Hankin lapsen siksi, että saan kokea vanhemmuuden ja koska itse koin huonon lapsuuden, halusin ns. korjata virheet ja luoda tänne ihmisen joka on tasapainoinen ja rakastettu. On myös ihanaa elää elämää ns. uudelleen lapsen kautta. Hän kokee asioita ensimmäistä kertaa ja on todella kiehtovaa opettaa ja olla siinä prosessissa mukana. Lapsi on myös ihana tekosyy lähteä paikkoihin ja tutkia asioita ja lapsen jutut on hauskoja.
Toki lapsi tuo mukanaan myös esimerkiksi rutiinit ja onhan lapsen kasvattaminen rankkaa 24/7 työtä. Mielestäni siis yksi lapsi on paras vaihtoehto. Kaksi lasta tekee elämästä jo aivan liian rankkaa. Yhden kanssa on niin helppoa ja hauskaa. Ei tarvitse jakaa huomiota, ei sisaruskateutta tai taisteluita jne. Taloudellisesti ihanaa kun yhdelle lapselle vaan ostetaan, ei tarvitse koko katraalle sataa kumpparia ostaa niin ettei itse sitten saa enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
David Benatar esittää tämän teesin Derek Parfitin populaatiofilosofian myötä. Benatarin ajatus on, että ainoa, minkä voimme varmuudella tietää, on että lapsemme kärsii. Tämän takia päätös lisääntyä lisää kärsimystä ja on siksi väärin. Olen eri mieltä, mutta saahan sitä esittää.
Niinhän se on, että lapsen onnellisuudesta ei ole takeita, mutta se on varmaa, että hän tulee kärsimään.
En kuitenkaan ole antinatalistien kanssa samaa mieltä. Olen itse kärsinyt ihan valtavasti tämän elämän aikana, mutta silti olen kiitollinen, että olen elossa ja olemassa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyt ovat aina itsekkäitä
No mulla kyllä väheni itsekkyys lasten saannin myötä.
Enpä usko. Se sun itsekkyys vaan sai perävaunun, johon voit kasata sitä omaa itsekkyyttäsi. Vai tuliko sinusta lisääntymisen myötä kunnon äiti Teresa ja jaat sitä epäitsekkyyttä muillekin kuin vain omille jälkeläisillesi?
Ei mitään äiti Teresaa tietenkään. Empaattisuus toisia perheellisiä ja myös perheettömiä ihmisiä kohtaan lisääntyi ja kyllä pidän nykyään myös muiden lapsista. Ymmärtää enemmän sen kuinka epätäydellinen ja riittämätön ihminen oikeasti on. Ei enää kuvittele että olisi joku maailman napa ja etsi sitä omaa hyvää oloa koko ajan. Niin ja kyllä, pelastaisin sen naapurin lapsen ennen omaa koiraani. Näin siis minulla ei tietenkään kaikilla.
Joku sanoikin jo avainsanan, lapsia ei hankita loogisista syistä vaan biologisista seuraamuksista. Ehkäisy ja lasten hankinnan "suunnittelu" on evolutiivisesti erittäin uusi ilmiö ja saa ihmiset hämilleen. Ei mikään eläin suunnittele jälkikasvuaan vaan panee silloin kun panettaa ja tulee raskaaksi jos kroppa sallii. Jälkeläiset jää henkiin jos ympäristö on salliva.
Itselleni "looginen" syy hankkia lapsia on elämän merkityksellisyyden löytäminen. Minulla on jo materiaalisesti kaikkea ja vapaa-aikaa aivan hitokseen liikaa. Pidän taas näitä "ikiseikkailijoita" eniten hukassa itsensä kanssa olevina. Entä sitten jos käyt Intiassa katsomassa huono-osaisia ja vähän joogailemassa ja pössyttelemässä? Mitä konkreettista hyötyä siitä on kenellekään? Varsinkaan jos ei ole jälkeläisiä kenelle "oppimiaan taitoja ja viisauksia" jakaa?
No vaikka se että ei kuolla sukuouuttoon
Pakollinen velaketju viikonlopun viihteeksi. No perheellisenä viikonloppu menee ihan muissa mukavissa touhuissa, ei kerkeä tämän lounastauon jälkeen käydä katselemassakaan mistä palstalla halutaan tapella. Aurinko paistaa, vedet lämpenevät, suunnataan lasten kanssa mökille nauttimaan elämästä, nauttikaa tekin kukin omalla tyylillä - jos ei muuten niin omaa elämäntapaa ylistäen avlla.
Jos haluaa lapsia, on loogista tehdä lapsia.
En minäkään ihmettele, miksi joku haluaa hypätä laskuvarjolla, vaikka itse en niin missään nimessä haluaisi tehdä. On loogista, että elämässä tekee asioita, joita haluaa tehdä.
Kuuden lapsen äiti ja samalla serkkuni kertoi oman ajatuksensa, kun aikoinaan kerroin etten itse halua lapsia:
”Lapsettomuutta voit jonain päivänä katua - lapsiasi et koskaan.”
Melkein uskoin.
Sitten aloin lukea Aihe vapaata.
N32+0
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa? Elämä lasten kanssa on merkityksellistä, teen heidän elämästään hyvää. Minusta olisi hankalaa olla vain yksin, syvempi tarkoitus elämältä puuttuisi.
Yksin? Sekö on ainoa vaihtoehto lasten hankkimiselle?
Vanhemmat eivät joskus katso nenäänsä pidemmälle lapsihuumassaan. Minä en ainakaan ole yksin, vaikken lapsia olekaan hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen velaketju viikonlopun viihteeksi. No perheellisenä viikonloppu menee ihan muissa mukavissa touhuissa, ei kerkeä tämän lounastauon jälkeen käydä katselemassakaan mistä palstalla halutaan tapella. Aurinko paistaa, vedet lämpenevät, suunnataan lasten kanssa mökille nauttimaan elämästä, nauttikaa tekin kukin omalla tyylillä - jos ei muuten niin omaa elämäntapaa ylistäen avlla.
Miksi sitten itse olet täällä, jos kerran elämä on niin merkityksellistä niiden lasten kanssa?
Vanhemmathan täällä usein juuri tappelevat.
Jotkut vaan eivät osaa olla yksin.