En keksi yhtään hyvää ja loogista syytä, miksi lapsia kannattaisi tehdä. Keksitkö sinä?
Siihen rakkaushömppään en usko, se on vain raskauden ja synnytyksen aiheuttama hormonimyrsky. Eikä sekään ole riittävän hyvä syy tehdä omasta loppuelämästä hankalaa.
"Ne hoitaa mua sitten kun olen itse vanha". Ai jaa, mun vanhemmista ei kumpikaan hoitanut yhtään omia vanhempiaan. Ihan jättivät heidät yksin mätänemään kun itse piti päästä juoksemaan matkoilla ja kulttuuritapahtumissa.
En ole ikinä nähnyt tapausta, jossa lapsi olisi oikeasti huolehtinut omista vanhemmista. Yhteiskunnan huoleksi iäkkäät jää.
Kommentit (65)
Lisääntyminen ei ole loogisen päättelyn tulos vaan primitiivinen tarve.
Jos nyt jotain loogista syytä haluaa, niin esim. yhteiskunnan rakenteen säilyttämiseksi tarvitaan aina tietty määrä uusia ihmisiä.
Lapset eivät hoida välttämättä suoraan vanhempiaan, mutta uusia ihmisiä tarvitaan esim. vanhustenhuoltoon (laaja verkosto eri alojen ammattilaisia vanhainkodin sähköistä ja hoitotarvikkeista lähtien) ja ylipäätään infrastruktuurin ylläpitämiseen.
”Hyvä” syy taas voisi olla esim. se, että lapsi kasvattaa myös vanhempaansa ja avaa aikuisen maailmaa sekä käsityksiä itsestään, juuristaan ym.
Lapset on hauskoja. Jos tykkäät itsestäsi niin mieti nyt - replikoit (useimmiten) kaltaistasi seuraa, jonka kasvua ja kehitystä voit ihmetellä ja seurata joka päivä elämäsi loppuun asti. Se on kivaa.
Ajatuksesi on hyvä. Jokainen lapsi lisää kaikista säästötoimenpiteistä huolimatta ilmastopäästöjä ja kuluttaa maailman luonnonvaroja. Maailman väestö lisääntyy ilman meidän suomalaisten vähäistä syntyvyyttäkin miljardilla aina 15 vuodessa!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt tekee kaikkea muutakin ilman hyvää syytä. Harrastavat vuorikiipeilyä tai moottoripyöräilyä, hankkivat koiran tai syövät lihaa.
No joo, myönnän että olen hankkinut koiran ja siitä on ollut paljon iloa ja vaivaa. Samalla ajattelen, että tässä touhussa ei ole kyllä pisaraakaan järkeä ja uutta ei enää ikinä tule.
Joku ehkä on pitämässä puolia sitten kun itse on heikko ja vanha.
Lapsia kannattaa tehdä silloin kun tulee tunne, että pelottaa enemmän jäädä ilman kuin pelottaa elämä lapsen kanssa.
Itse tein lapsen ja olen kyllä tyytyväinen että tuli tehtyä. Mutta jokainen tekee niin kuin tykkää, tosi henkilökohtaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen ja maanläheinen ihminen ei keksi elämälleen parempaa tarkoitusta kuin biologisten tarpeiden täyttäminen, eli syöminen, juominen, nukkuminen, seksi ja lisääntyminen.
Älykäs ja seikkailunhaluinen ihminen taas keksii itselleen niin paljon muutakin antoisaa tekemistä, että siinä ei kerkeä lisääntymään. Se veisi niin paljon aikaa mielenkiintoisemmalta tekemiseltä, että ei vaan olisi loogista tehdä niin.
Ei kuulosta kovin älykkäältä tai seikkailunhaluiselta tuo, että määrittelet, mitä ihmiset voivat tehdä kuuluakseen kategorioihin, varsinkin, kun selvästi yrität pönkittää sillä omaa egoasi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monella tuntemallani vanhemmalla se ainakin yhtenä se, että halutaan tuntea itsensä korvaamattomaksi toiselle ihmiselle eikä haluta olla yksin. Vanhemmalla on aina lapsensa, vaikka ei olisi sukulaisia, kumppania, ystäviä tms. Sinänsä ihan ymmärrettävää, kaikki me tarvitaan toisia ihmisiä. Itselleni riittää mies, äitini ja siskoni, en on koskaan kaivannut lapsia enkä varsinaisesti ystäviäkään "tarvitse", vaikka niitä on kyllä pari.
Siis mä oon kyllä aina ajatellut että lapset pitää kasvattaa itsenäisiksi ja lopulta päästää irti. Kyllä oikeasti äiditkin on korvattavissa. Itse pidän siitä kehityksen seuraamisesta ja on ne omat lapset ihan mahdottoman söpöjä! Kyllä se myös itseä kehittää ihmisenä äitiys. Pakko opetella taitoja mitä ei kyllä muuten tulisi opeteltua.
Tämän päivän Hesarissa oli juttua siitä, kuinka Limingassa tehdään lapsia vain siksi kun muillakin on 🤦♀️ Eikä kyse ole pelkästään herätysliikkeestä. Tuolla päin jopa ateistiperheissä on min. 3 lasta. Niin ja tietysti pitää olla uusi velkatalo, muu asumismuoto ei kelpaa. Tiedän kun olen tuolta lähtöisin. Ja tuolla on kuulemma lasten käyttäytyminen mennyt ihan käsittämättömäksi. On käynyt mielessä ovatkohan nuo lapset oikeasti niin haluttuja ja rakastettuja.
David Benatar esittää tämän teesin Derek Parfitin populaatiofilosofian myötä. Benatarin ajatus on, että ainoa, minkä voimme varmuudella tietää, on että lapsemme kärsii. Tämän takia päätös lisääntyä lisää kärsimystä ja on siksi väärin. Olen eri mieltä, mutta saahan sitä esittää.
Vierailija kirjoitti:
Oma sukupolvi jatkuu biologisesti
Joku ei taida tietää mitä sukupolvi tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
itsekkyys. minä tahdon! minäminäminä
Kyllä. Se vasta on itsekästä. Hoitaa niitä lapsia, niin että suurin osa vapaa-ajasta kuluu siinä. Ajatella aina ensin mitä lapset tarvitsee ja ostaa vasta sitten mitä itse tarvitsee. Itsekkyyden huippu! Miettiä päivät pitkät että miten nyt tuen tätä kehitysvaihetta ja pitää huolta toisten tarpeista. Olet tosiaan oikeassa!
Vierailija kirjoitti:
Syyt ovat aina itsekkäitä
No mulla kyllä väheni itsekkyys lasten saannin myötä.
Lapsi luo merkitystä elämään. Ketä varten opiskelet, käyt töissä, etenet uralla ja teet ihmeellisiä asioita. Kenelle annat tämän kaiken, elämän opit, omat tarinasi eteenpäin kun sinusta aika jättää?
Jaaha. Perinteinen kesän lapsinega-hullu on täällä taas.
Mulla olis yksi: jotta sinua ei vanhuksena hoida suomea osaamaton tero-"pxxolainen".
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen ja maanläheinen ihminen ei keksi elämälleen parempaa tarkoitusta kuin biologisten tarpeiden täyttäminen, eli syöminen, juominen, nukkuminen, seksi ja lisääntyminen.
Älykäs ja seikkailunhaluinen ihminen taas keksii itselleen niin paljon muutakin antoisaa tekemistä, että siinä ei kerkeä lisääntymään. Se veisi niin paljon aikaa mielenkiintoisemmalta tekemiseltä, että ei vaan olisi loogista tehdä niin.
Rajoittunut näkemys. Maanläheisyys, älykkyys ja seikkailunhalu eivät sulje toisiaan pois. Ihminen voi olla näitä kaikkia - yhtäaikaa, eri-ikäisenä, elämän aikana.
Olen toteuttanut itseäni, opiskellut useita ammatteja,matkustellut yli 30 maassa, harrastanut jne. sekä mennyt naimisiin ja saanut, HUOM! saanut ihanan lapsen, heitä ei siis tehdä, heidät SAADAAN. Olisin halunnut enemmänkin, mutta toisin kävi.
Elämäni parhaimpia ”saavutuksiani” oli lapsen syntymä! Se tunne ja tieto, kuinka ihminen sisälläsi kehittyy ja se ilo, kiitollisuus, kokemukset ym. lapsen myötä, luo merkityksen ihmisen elämälle. Ymmärtää elämää, luontoa, henkistä kasvua, kaiken jatkuvuutta ja kiertokulkua maailmassa, ja paljon muuta.
Kliseinen sanonta pitää paikkaansa: päivääkään en vaihtaisi pois! Lapseni on elämän ihme, kuin jokainen meistä!
Vierailija kirjoitti:
itsekkyys. minä tahdon! minäminäminä
Kaikkein itsekkäimmät tekevät lapsia. Kaikki pitää saada ja minä, minä olen kaikkein tärkein ihminen. Meidän suvussa lapsiperheelliset ovat kamalan vaativia ja muut ihmiset eivät ole mitään. Ne ovat niin narsistisia että omia syntymäpäiviäkin pitää joka vuosi juhlia. Kaikenmaailman kissaristiäisissä hypyytetään koko ajan koko sukua ja ystäviä. Ei todellakaan mitään vaatimattomia ihmisiä. Ja kamalan ahneita.
Te joilla on lapsi, aivan turhaa yrittää selittää veloille asiaa. Ei ne ymmärrä eikö edes HALUA ymmärtää. Onneksi velat kuolee sukupuuttoon. Niissä ei ole mitään hyvää mitä ihmiskunta jää kaipamaan.