Mieheni on ihan kypsä ruokarajoitteiseen perheeseeni, todella ikävä tilanne ja paha mieli tästä!
Meillä mies tekee kaikki ruuat. Itse en osaa tehdä kuin ihan perusjuttuja kuten nakkikeitto ja makaronilaatikko. Olen kyllä oppinut syömään ja tykkäämään eksoottisemmistakin ruuista, joita mies tykkää laittaa. Pidän ihan oikeasti jopa sushista ja ole maistanut myös sitä raasta lihasta tehtyä pihviä (en nyt jaksa muistaa nimeä) ja osteria.
Mutta ongelma on se, että minun perhe (äiti ja sisarukset) eivät tykkää mistään erikoisista ruuista. Siksi mieheni aina pyytää minua kysymään perheeltäni syövätkö he ruokaa, jota mies aikoo heille laittaa. Aika monet ruuat ja ruoka-aineet jää pois, kun ne eivät vaan maistu tai tuntuvat vierailta ja jopa vastenmielisiltä. Usein äiti ja minun sisaret kuitenkaan viitsi sanoa etukäteen, etteivät halua syödä jotain tiettyä ruokaa, koska onhan se noloa ruveta sillä tavalla esittämään mitä haluaa syödä kun on tulossa kylään. Sitten kun he ovat meillä ja pöydässä onkin jotain outoa, kuten lohta tai parsaa, niin heillä menee pala kurkkuun eikä vaan pysty syömään.
Näin kävi taas viime lauantaina, kun pidettiin puutarhajuhlat ja mies grillasi lammasta ja kanaa. Minun porukoista lammas maistuu villasukalta eikä he tykkää syödä sitä. Kanassa oli taas tosi vahva grillikastike, eikä sekään mennyt alas.
Olihan se tosi ikävä tilanne, kun minun porukat ei syönyt juuri mitään ja muut vieraat ihmetteli, mitä porukkaa nämä oikein on, jotka eivät syö mitään ja vaan haukkuvat tarjoiluja.
Muutenkin sitten meni fiilikset pilalle, kun mieskin alkoi minulle puhua, että miksi mun porukat yleensä tulee paikalle, jos eivät kerran tykkää mistään ja haukkuvat ja kritisoivat tarjoiluja. Eihän minun porukat näin tehnyt, vaan sanoivat vain, että nyt ei oikein maistu tarjoilut ja ehkä vähän ihmettelivät ja kommentoivat niitä.
Mulle jäi tosi paha mieli ja harmittaa porukoiden puolesta, kun kerran ei vaan halua syödä ruokaa, joka omasta mielestä maistuu oudolta ja pahalta. Ymmärtän myös ettei etukäteen haluta olla hankalia ja sanota ettei tykkään kuin perunasta ja jauhelihakastikkeeesta.
Olipas pitkä purkaus multa! Mutta todella paha mieli tuli taas tästä, sekä porukoiden että miehenkin puolesta, joka sentään yritti tehdä kaikille kelpaavaa ruokaa.
Kommentit (67)
Maistoiko sinun ”porukat” edes niitä ruokia? Ovatko he kaikki 5-vuotiaita?
Porvoolaiset grillibileet on aina niin tätä 🙄
Sinä tiedät perheesi rajoitteet, miksi et osta heitä varten sopivia ruokia?
Miksi he eivät ymmärrä edes grillijuhliin tuoda omia grillattavia, joita voivat syödä?
Aivan typerää odottaa, että miehesi osaisi lukea ajatuksia ja sitten "ihmetellä" (=haukkua) tarjoiluja.
Vieläpä kerta toisensa perään.
Vierailija kirjoitti:
Ja sekin surettaa vielä, että eka kertaa olimme koossa isommalla porukalla puoleentoista vuoteen. Koronan takia pidettiinkin puutarhajuhlat.
Odotin niin kovasti tätä tilaisuutta olla yhdessä!
Ap
Harmi kun vanhempasi ovat sekä juntteja että muuten typeriä, kun eivät "viitsi" etukäteen sanoa, että eivät sitten syö mitään muuta kuin pottua.
Perheesi ei taida olla kovin korkeasti koulutettu ja maailmaa nähnyt?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ollut liian vaikeaa varata grillattavaksi myös jotain ihan perus grillimakkaraa ja porsaanleikettä, jotka varmasti olisivat porukoillesi kelvanneet? Luulisi että tällainen varautuminen olisi ollut ennakoitavissa, jos tiedät että perheesi ei pidä mistään erikoisemmista ruuista. Se olisi ollut myös heidän huomioimista. Vaikka he eivät kehtaa suoraan sanoa mitä eivät halua syödä, luulisi että sinä heidät tuntevana olisit voinut kertoa miehellesi millaista grillattavaa heitä ajatellen varata. Tulee joko fiilis että sinä et uskalla sanoa miehellesi ruokaehdotuksia, tai sitten täytyy pitää vieraille ö yllä jotain vähän fiinimpää kulissia ja ruokahifistelyä, johon eivät grillimakkarat kuulu.
Mun on todella vaikea nähdä miten grillattu kana olisi joku ”erikoisempi ruoka”. Ymmärrän täysin jos mies on harmistunut tuollaisesta nyrpistelystä. Kyllä vieraillakin pitäisi olla peruskäytöstavat hallussa.
Älkää kutsuko heitä syömään. Pyydä heitä vain kahville.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ollut liian vaikeaa varata grillattavaksi myös jotain ihan perus grillimakkaraa ja porsaanleikettä, jotka varmasti olisivat porukoillesi kelvanneet? Luulisi että tällainen varautuminen olisi ollut ennakoitavissa, jos tiedät että perheesi ei pidä mistään erikoisemmista ruuista. Se olisi ollut myös heidän huomioimista. Vaikka he eivät kehtaa suoraan sanoa mitä eivät halua syödä, luulisi että sinä heidät tuntevana olisit voinut kertoa miehellesi millaista grillattavaa heitä ajatellen varata. Tulee joko fiilis että sinä et uskalla sanoa miehellesi ruokaehdotuksia, tai sitten täytyy pitää vieraille ö yllä jotain vähän fiinimpää kulissia ja ruokahifistelyä, johon eivät grillimakkarat kuulu.
Ehkä noin oltaisiin voitu tehdä, mutta kun nämä juntit eivät viitsineet etukäteen sanoa, että eivät syö mitään mikä ei ole pottua tai ruskeaa kastia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on todella vaikea nähdä miten grillattu kana olisi joku ”erikoisempi ruoka”. Ymmärrän täysin jos mies on harmistunut tuollaisesta nyrpistelystä. Kyllä vieraillakin pitäisi olla peruskäytöstavat hallussa.
Nyt ei ole kyse mistä tahansa vieraista, vaan omasta perheestä, erittäin läheisistä ihmisistä. Kyllä ap:n tulisi huolehtia, että hänen perheensä huomioidaan ja he viihtyvät, ei voi ulkoistaa sitä täysin miehelle, joka ei tunne heitä yhtä hyvin. Yleisemminkin ajatellen juhlien järjestäjien vieraanvaraisuuteen kuuluu huomioida kaikkien kutsuttujen vieraiden viihtyminen. Törkeää myös alkaa haukkua ihmisiä junteiksi, on erilaisia ihmisiä, ei se tee kenestäkään huonompaa että ei tykkää kanasta.
Tällaisten ihmisten kutsuminen juntiksi ei ole haukkumista, vaan tosiasian toteamista. Kyse ei tainnut olla ihan vain siitä, että joku ei tykkää kanasta, vaan siitä että aikuiset ihmiset käyttäytyvät ruokapöydässä kuin olisivat 5-vuotiaan tasolla. Heidän käytöksensä tässä on törkeää jos juhlissa aletaan ääneen kommentoimaan negatiivisesti tarjoiluja.
Jätä se sika!
Nyt jos koskaan on todellakin tilanne jolloin, jätä se sika.
Tietenkin juhlien järjestäjän pitää laittaa kaikille kutsutuille heidän haluamansa ruokaa. Mieluimmin laatia ménuu josta kukin voi listalta tilata mitä haluaa. Erittäin itsekästä ja suurta tyhmyyttä valmistaa vain kahta laatua. Minkä juntin olet mieheksesi ottanut, ansaitset niin paljon parempaa.
Perunat ja kastike rules.
Jätä se sika ruokarajoitteinen perheesi.
Ette tarjoa mitään syötävää, pelkät kahvit vaan ja senkin mustana.
Vanhempasi käyttäytyvät huonosti. Ei tarvitse sanoa ääneen, ettei pidä ruuasta. Voi vain jättää lautaselle tai jättää ottamatta. Ei tarvitse sanoa mitään. Huonoa käytöstä ja tosi epäkohteliasta!
Joku perus poprilli voisi pelastaa seuraavat grillijuhlat. Tuskin niitä edes muut vieraat söisi, jos on lammasta ja kanaa...
Onnistuneiden juhlien perussääntö on jättää kutsumatta ihmiset jotka tulisivat pilaamaan juhlat.
Jos tiedät heidän syövän niitä ruokia joita itse osaat tehdä, niin kokkaa itse silloin kun he ovat tulossa teille syömään.
Käristepaketti on halpa, jos ne siitä tykkää. Ei ihan normaalia olla kyselemässä mieltymyksiä koko ajan.